Samma/lika motor VF - VFR ?

Skruva något på egen hand? Tips före - och efter.

Moderatorer: adrian_vg, Conseal

Meddelande
Författare
pentti01
Medlem

Samma/lika motor VF - VFR ?

#1 Inlägg av pentti01 »

Hoppas det är ok att en "VF-åkare" är med o ställer frågor här,,? :oops: Jag undrar om det finns någon motor från VFR-modellerna som skulle kunna passa i min gamla VF750s -83? Gärna en med mera kubik förstås :wink:
"Var o en blir salig på sin fason "

Användarvisningsbild
adrian_vg
Hedersmedlem, Vila I Frid
Kontakt:

Re: Samma/lika motor VF - VFR ?

#2 Inlägg av adrian_vg »

pentti01 skrev:Hoppas det är ok att en "VF-åkare" är med o ställer frågor här,,? :oops: Jag undrar om det finns någon motor från VFR-modellerna som skulle kunna passa i min gamla VF750s -83? Gärna en med mera kubik förstås :wink:
Oooh, tänker du bygga om hela hela hojen/ramen isf? :mrgreen:

Det närmaste skulle jag väl tro som kanske funkar är motorn gen '86-'89 (750cc), som har dubbelsving. Övriga, med enkelsving, kan bli marigt.
Faceplant säger: ATGATT (All The Gear All The Time)!
Because walking away in disgust beats riding away in an ambulance.
===
KTM 990 SMR-'12, Honda NX650 Dominator-'88, Suzuki DRZ400S-'00.
Avatar-bild av Meltrockphoto MC!

pentti01
Medlem

#3 Inlägg av pentti01 »

adrian_vg skrev:
pentti01 skrev:Hoppas det är ok att en "VF-åkare" är med o ställer frågor här,,? :oops: Jag undrar om det finns någon motor från VFR-modellerna som skulle kunna passa i min gamla VF750s -83? Gärna en med mera kubik förstås :wink:
Oooh, tänker du bygga om hela hela hojen/ramen isf? :mrgreen:

Det närmaste skulle jag väl tro som kanske funkar är motorn gen '86-'89 (750cc), som har dubbelsving. Övriga, med enkelsving, kan bli marigt.
Både ja och nej; Ska bygga om VFén till,,,törs jag säga det,,? :? en Ratbike :P
Inget större fel på motorn i nuläget; var bara nyfiken på att veta om det finns motorer från fler modeller, som kan passa vid behov. (hoppades på 800cc)

Användarvisningsbild
Tommy Gsson
Donator 2023

#4 Inlägg av Tommy Gsson »

pentti01 skrev:
adrian_vg skrev:
Inget större fel på motorn i nuläget; var bara nyfiken på att veta om det finns motorer från fler modeller, som kan passa vid behov. (hoppades på 800cc)
Ingen större skillnad på själva grundstommen 86-01 men med 800 kom insprutning, sen blir det V-tech med kedjor men fortfarande ungefärligt lika stor på utsidan. Det är bara att prova dig fram,
Tyrranosaurus kanske kan svara på om VF1000R kanske kan få plats om du vill ha mer kubik och kamdrev.
T.
Tommy
VFR800-00 GPR Sandys DJIII K&N / RCV213-S look.
VFR800-01 GPR Sandys DJIV PiperCross / Movistar look.
VTR1000SP1 SÅLD
VFR750F-88 Ferrita+Dynojet+ShindengenMosFetRegulator R.I.P

Användarvisningsbild
adrian_vg
Kontakt:

#5 Inlägg av adrian_vg »

Tommy Gsson skrev:Ingen större skillnad på själva grundstommen 86-01 men med 800 kom insprutning, sen blir det V-tech med kedjor men fortfarande ungefärligt lika stor på utsidan. Det är bara att prova dig fram,
Tyrranosaurus kanske kan svara på om VF1000R kanske kan få plats om du vill ha mer kubik och kamdrev.
From gen 90 fick ramen ett extra stag under svinglagringen. Svinglagringen sitter från denna modell om jag minns rätt i bakdelen i motorn. Eller var det from gen 98 som svinglagringen sattes fast i motorn á la VTR och Fireblade?
Faceplant säger: ATGATT (All The Gear All The Time)!
Because walking away in disgust beats riding away in an ambulance.
===
KTM 990 SMR-'12, Honda NX650 Dominator-'88, Suzuki DRZ400S-'00.
Avatar-bild av Meltrockphoto MC!

Användarvisningsbild
jenshenrik
Medlem
Kontakt:

Sv: Samma/lika motor VF - VFR ?

#6 Inlägg av jenshenrik »

Det var i 98
Senast redigerad av jenshenrik den sön mar 11, 2012 08:15, redigerad totalt 1 gånger.
Jens Henrik
"Uhyret" - CBR954RR3
-Hjertet banker altid for V4
BildVFR-Forum.dk

Användarvisningsbild
Tommy Gsson
Donator 2023

#7 Inlägg av Tommy Gsson »

Tittade i rephandboken och där ser det liknande ut, i Blackens motorbytar bilder så har du en bra bild på hur den ser ut bak, ingen svinginfästning vad jag kan se. Jag ska gå ut och glana på min 800 och se hur det ser ut, men det är ju bara att såga bort annars :mrgreen:
T.
EDIT. Ser ut att vara så på 800:an, konstaterade samtidigt att jag skrivit ut fel rephandbok,från 2002 var väl bara 600 sidor nånting.
Tommy
VFR800-00 GPR Sandys DJIII K&N / RCV213-S look.
VFR800-01 GPR Sandys DJIV PiperCross / Movistar look.
VTR1000SP1 SÅLD
VFR750F-88 Ferrita+Dynojet+ShindengenMosFetRegulator R.I.P

Användarvisningsbild
Tyrannosaurus
Kontakt:

#8 Inlägg av Tyrannosaurus »

Tommy Gsson skrev:
pentti01 skrev:
Ingen större skillnad på själva grundstommen 86-01 men med 800 kom insprutning, sen blir det V-tech med kedjor men fortfarande ungefärligt lika stor på utsidan. Det är bara att prova dig fram, Tyrranosaurus kanske kan svara på om VF1000R kanske kan få plats om du vill ha mer kubik och kamdrev.
T.
Att få in något annat i en VF750S-ram kan bli problem då den har vaggram och inte minst eftersom den har kardan. Den enda är VF750C-motorn som är identisk med undantag för luftburken så den passar direkt.
VF1100-motorn är storebror till VF750S och C men passar inte alls i 750-ramen eftersom den är fysiskt större på alla ledder.

VF750F- och VF1000-motorerna har i stort sett identiska yttermått, är byggda för boxram och kan troligen swoppas mellan ramarna. Så det kan kanske finnas en möjlighet att man kan klämma in en VFR-motor i en VF750F-ram. Det kan bl.a. hänga på fästenas placering mm.
Men en VFR-motor i en VF750S- eller C-ram = "no way" såvida man inte är en jävel på att svetsa.

Jag kollade faktiskt vid ett tillfälle om en VF1100-motor skulle gå att få in i en VF1000-ram och fick svaret... "Jodå, om man skär söder hela ramen i småbitar och sätter inop den igen".
Robban
V65 Sabre / VF1100S -85
Såld/borta (tyvärr, men den har fått ett bra nytt hem, låter annonsen ligga kvar som runa)
V65 Sabre - Brute Force
Links portal
Bild
Bild

pentti01
Medlem

#9 Inlägg av pentti01 »

Tack för info. grabbar ! Blir till att hålla sig till orginal OM det dyker opp problem med motorn. Men det gör det väl inte, eller hur ? :wink:

Skriv svar