Framgaffel 800 -08
Moderatorer: adrian_vg, Conseal
Framgaffel 800 -08
Hej, blir lite fundersam här, renoverat gaffelbenen å slår på 544 ml enligt serviceboken, men när man tryckt ihop benet å dämparen så ska det vara 100 mm från topp, men det är 120 mm från topp, utan fjäder, med fjäder är det 80 mm, varför? Om jag förstår det rätt så ska man mäta utan fjäder! Har aldrig haft isär en en VFR gaffel tidigare!
Skickat från min iPad med Tapatalk
Skickat från min iPad med Tapatalk
Re: Framgaffel 800 -08
Kan det vara så att om du inte har haft isär varenda liten pinal i gaffelbenets innandöme så finns det en del olja kvar. Står det i din servicebok om du ska kolla nivån med eller utan fjäder?Lasseåmål skrev:Hej, blir lite fundersam här, renoverat gaffelbenen å slår på 544 ml enligt serviceboken, men när man tryckt ihop benet å dämparen så ska det vara 100 mm från topp, men det är 120 mm från topp, utan fjäder, med fjäder är det 80 mm, varför? Om jag förstår det rätt så ska man mäta utan fjäder! Har aldrig haft isär en en VFR gaffel tidigare!
Skickat från min iPad med Tapatalk
Viktigast är att det är rätt nivå när du skruvar ihop den igen.
Kör idag, i morgon har du kanske inte råd med soppan
Framgaffel 800 -08
Allt har varit isär å rengjort men nivån blev för låg, har pratat med verkstaden idag dom säger bara skit i mängden gå efter nivå, alltså 100 mm utan fjäder å ben å dämpare nedtryckta! 544 ml kanske stämmer om man bara byter olja, då är det ju alltid lite olja kvar, så det enda riktiga är att mäta från topp!
Re: Framgaffel 800 -08
Hur meckigt är det att byta olja? Är lite sugen på att göra ett ryck på det i vår. Ungefärlig tidsåtgång för någon som inte har tummen helt mitt i handen (klarade av att byta termostat iaf) men inte gjort det tidigare?
Ang. oljenivå, vad händer om man har lite för mycket? Vi lekte "testas stötdämparinställning" lite senare på kvällen i förra årets VFR-meet och där trodde Mister att min hoj eventuellt hade lite mer olja i framgaffeln än vad som står i manulen pga hur den kändes. Jag är lite sugen på att upprepa den manövern om det inte är något som är direkt dåligt.
/R
Ang. oljenivå, vad händer om man har lite för mycket? Vi lekte "testas stötdämparinställning" lite senare på kvällen i förra årets VFR-meet och där trodde Mister att min hoj eventuellt hade lite mer olja i framgaffeln än vad som står i manulen pga hur den kändes. Jag är lite sugen på att upprepa den manövern om det inte är något som är direkt dåligt.
/R
Re: Framgaffel 800 -08
Vet inte om det är skillnad på 750 0ch 800 gafflar (min -92) men följde Conseals guide, och det var relativt enkelt även om det till en början kändes som många moment.RhINO skrev: ↑ons jan 13, 2021 00:40 Hur meckigt är det att byta olja? Är lite sugen på att göra ett ryck på det i vår. Ungefärlig tidsåtgång för någon som inte har tummen helt mitt i handen (klarade av att byta termostat iaf) men inte gjort det tidigare?
Ang. oljenivå, vad händer om man har lite för mycket? Vi lekte "testas stötdämparinställning" lite senare på kvällen i förra årets VFR-meet och där trodde Mister att min hoj eventuellt hade lite mer olja i framgaffeln än vad som står i manulen pga hur den kändes. Jag är lite sugen på att upprepa den manövern om det inte är något som är direkt dåligt.
/R
viewtopic.php?f=20&t=859
Jag har rivit gafflarna några gånger nu pga av klanteri från egen sida, men räkna med en kväll, lång eller kort beroende på hur ocentrerad din tumme är. Största bekymret för mig var att få loss bottenbultarna. De satt som attans, och första insexnyckeln gick av. Rekommenderbart är nog hylsa, men hittade ingen hylsa med lång insex, så det fick bli omtag med ny vanlig insexnyckel.
VFR750F RC36 1992
VFR750F RC36 1993
Virago 535 1997 *SÅLD*
VFR750F RC36 1993
Virago 535 1997 *SÅLD*
Re: Framgaffel 800 -08
Feltema har långa insexor med 1/2 tums fattning som passar i skruven i botten, samt använd en snuttermurra av valfri kvalisort och ge patten på den när du lossar skruvtjofräsen. Annars så kan man ta en stålmutter eller annat verktyg som passar i fjäderbenshylsans "insexa", fästa den på en passande lämpligt lång gängstång eller dylikt, och lossa benet inifrån, dylikt verktyg är bra att ha vid montering åsså, har jag noterat under en del "gaffel exkursioner".
Glöm inte att byta kopparbrickan och gegga på lite tättjofräsmedel på bultgängorna, så slipper du en massa oljedrippel från benet senare...
Glöm inte att byta kopparbrickan och gegga på lite tättjofräsmedel på bultgängorna, så slipper du en massa oljedrippel från benet senare...
Den som tycker att sex är det skönaste som finns.
Har aldrig varit riktigt skitnödig!
Hojstatus : Suzuki GSF 1200 Bandit -02
Har aldrig varit riktigt skitnödig!
Hojstatus : Suzuki GSF 1200 Bandit -02
Framgaffel 800 -08
Utan fjäder i gaffelbenet nedtryckt i botten ska det vara 100mm från topp, inget annat enl. verkstäderna.
Senast redigerad av Lasseåmål den lör mar 06, 2021 09:21, redigerad totalt 1 gånger.
Re: Framgaffel 800 -08
[quote="Lasseåmål"utan fjäder i gaffelbenet nedtryckt i botten ska det vara 100mm från topp, inget annat enl. verkstäderna.[/quote]
Skickat från min iPad med Tapatalk
Skickat från min iPad med Tapatalk
Re: Framgaffel 800 -08
Vad skall vara 100 mm?
VFR750F RC36 1992
VFR750F RC36 1993
Virago 535 1997 *SÅLD*
VFR750F RC36 1993
Virago 535 1997 *SÅLD*
Framgaffel 800 -08
100 mm från topp på benet ner till oljenivån. Ändrade ett fel jag skrev på tidigare inlägg.lappen skrev:Vad skall vara 100 mm?
Skickat från min iPad med Tapatalk