Är detta laddningsregulatorn?

Skruva något på egen hand? Tips före - och efter.

Moderatorer: adrian_vg, Conseal

Meddelande
Författare
Användarvisningsbild
Donner
Donator 2017
Donator 2017

Är detta laddningsregulatorn?

#1 Inlägg av Donner »

Tjena, startade hojen idag och såg att det började ryka under sadeln :shock: inte bra tänkte jag och slet av sadeln.
Grunkan som jag tror är laddningsregulatorn var varm som fan.
Testade att starta och 10 sek senare rök det från denna pryl.
Ringde Honda och dom tror att det är den jag menar dock kostar den 3000 pix. E-bay kanske?

Mvh jocke

Bild

Kör husbil, BMW R1200R och VFR750 -86 numera

Användarvisningsbild
Tyrannosaurus
Hedersmedlem, Vila I Frid
Kontakt:

#2 Inlägg av Tyrannosaurus »

Japp, det är regulatorn/likriktaren.

Men jag har aldrig hört talas om att den har börjat ryka för den består egentligen bara av ett enkelt diodbord.
Men kolla kablarna runt omkring så det inte är några nersmälta anslutningar på framför allt primären (tre gula kablar).

Honda har haft problem med dessa tidigare och jag vet inte hur det är på senare mordeller. Dom var helt enkelt för klena (underdimentionerade) vilket leder till värme -> oxid -> sämre kontakt -> mer värme -> mer oxid -> osv. ända till skiten smälter.

Lösningen i dessa lägen är klippa, skala, skarva, löda och dra på krympslang.
Ordningen på de gula kablarna är oviktig, de går från spolarna i generatorn (växelström) och likriktas i regulatorn.
Robban
V65 Sabre / VF1100S -85
Såld/borta (tyvärr, men den har fått ett bra nytt hem, låter annonsen ligga kvar som runa)
V65 Sabre - Brute Force
Links portal
Bild
Bild

Användarvisningsbild
Donner
Donator 2017
Donator 2017

#3 Inlägg av Donner »

Okej ja vad jag själv fått fram nu så är det den.
Det sitter nåt svart material på baksidan av regulatorn och det är det som har börjat att smälta. Kablarna ser ok ut.
Såg att den är bytt tidigare.

Mvh jocke

Användarvisningsbild
ahlisboy
Donator 2008
Kontakt:

#4 Inlägg av ahlisboy »

Tjena.

Jag bytte den på min -86:a för fyra-fem år sen, symptomen var helt enkelt att hojen slutatde att ladda.
Att den blir varm är helt normalt, dock inte så varm att det ska börja ryka om den.
Jag köpte en universial Honda laddreg/likriktare från Duells för om jag inte missminner mig 1400:- Det har fungerat bra sen dess.

Kan även tipsa om att ha ett frächt batteri göra rent anslutningar ikring detta, dålig kontakt kan leda till att den som Tyrran sa redan underdimensionerade laddreg/likriktaren får det ännu jobbigare.
-86 The original and best

Användarvisningsbild
Anders
Donator 2009

#5 Inlägg av Anders »

Jag bytte regulator på min -87'a förra året. Köpte en som hade lite större
yttermått och monterade på batteriluckan under högerkåpan. Gick loss på 1200 spänn har jag för mig.
VFR750 5-56 deluxe årsmod 1987
BMW R25 -51

Användarvisningsbild
Donner
Donator 2017
Donator 2017

#6 Inlägg av Donner »

Tack för tipsen.
Jag har hittat en regulator från en Cbr 1000 som efter lite modd skall passa fint och hålla bättre.
Skall ner i garaget om 10 min och testa.
700kr fick jag ge för en beg.

Mvh jocke

Användarvisningsbild
tedman
Donator 2009

#7 Inlägg av tedman »

Var bara tvungen och kolla :)
1100-1200 för en sprillans på David Silver Spares + frakt.

Användarvisningsbild
Donner
Donator 2017
Donator 2017

#8 Inlägg av Donner »

Nu e det fixat, laddar 14,2 på tomgång. Regulatorn från CBR var lite större men den gick att vålda på plats hehe.

Tack alla för tipsen.

Mvh jocke

Användarvisningsbild
Tyrannosaurus
Kontakt:

#9 Inlägg av Tyrannosaurus »

Donner skrev:Nu e det fixat, laddar 14,2 på tomgång. Regulatorn från CBR var lite större men den gick att vålda på plats hehe.
Grattis! Fattar egentligen inte varför det finns en uppsjö av olika regulatorer. Innehållet är i stort sett exakt detsamma (ett diodbord som gör att strömmen bara kan gå åt ett håll = likriktare, inom mekanik kallas det reedventil), det är bara yttermåtten och kanske fästena som skiljer.
Honda skulle kunna ha haft en som passar alla, men det hade väl varit för billigt :roll:

Samma sak gäller pulsgeneratorerna för tändningen. Jag har varit med om att montera VF750 grejer på VF1100 och det funkade perfekt och det gäller även tändboxarna, det är bara att byta.

Dom nyare digitala grejerna med sprut och prylar är ju lite annorlunda, men jag kan ge mig fan på att grejerna passar mellan modellerna och hojarna där med.

Däremot ska man notera att 80-tals VFR har 180 graders vevaxel vilket ger en annan tändföljd. Jag vet inte hur tändningen är uppbyggd på den. Men eftersom inga burkar arbetar parallellt så gissar jag att den inte parallelltänder utan att plusgeneratorn har fyra pickupper.
Skulle vara kul att ta en titt på det vid tillfälle.
Robban
V65 Sabre / VF1100S -85
Såld/borta (tyvärr, men den har fått ett bra nytt hem, låter annonsen ligga kvar som runa)
V65 Sabre - Brute Force
Links portal
Bild
Bild

Användarvisningsbild
Donner
Donator 2017
Donator 2017

#10 Inlägg av Donner »

Två pickuper har min iaf. Jag fick plugga lite elsheman igår då bågen stannade på vägen....SUCK.
Jag körde som jag brukar och plötsligt dök varvräknaren ner på noll....fast jag hade varv på motorn.
Aha ingen gnista då förstås, stannade vid kanten och började kolla säkringar och lite kablar...sånt man kan se utan att riva hela bågen i molekyler. Inget fel hittades så klart.
Dödarknappen är bortkopplad så jag kollade lite extra på den kopplingen där men inget fel där.
Testade att starta och den startar :shock: kör en bit (500m) och den dör igen...väntar 1min startar och kör 500m....höll på sådär i 1,5mil.
Givetvis började det regna oxå :(
Hem till polaren och rev ner det mesta i kåpväg, följde kablar o grejor och hittade till slut tändningsboxen som sitter framför baklampan.
Grejade sönder den och den såg lite bränd ut på ett ställe.
Gissade då att det e den som är sönder....köpte en beg idag för hutlösa 1500pix. Nu funkar bågen igen...ja dom 2 milen jag har kört ikväll iaf.
Hoppas den håller nu....börjar känna att jag har otur med den bågen eller nåt hehe.
Men två pickuper har den och tändföljden är 1-3-2-4.

Mvh jocke

Tweety
Medlem

#11 Inlägg av Tweety »

Om jag var som du skulle jag kolla ALLA kablar... och då menar jag verkligen alla...:(

Det råkar nämligen vara så att laddregulatorer har den otrevliga vanan att överladda i slutet innan de tar livet av sig själv ... bara för att jäklas riktigt så att de tar med sig lite andra bitar i graven... jag hade samma problem med R/R'en med följd att den smälte kablar på 3 ställen...:(

Användarvisningsbild
Tyrannosaurus
Kontakt:

#12 Inlägg av Tyrannosaurus »

Tweety skrev:Om jag var som du skulle jag kolla ALLA kablar... och då menar jag verkligen alla...:(

Det råkar nämligen vara så att laddregulatorer har den otrevliga vanan att överladda i slutet innan de tar livet av sig själv ... bara för att jäklas riktigt så att de tar med sig lite andra bitar i graven... jag hade samma problem med R/R'en med följd att den smälte kablar på 3 ställen...:(
Suzuki hade ett liknande problem, åtminstone tidigare. Men ett av de vanliga symptomen då var att det började poppa glödlampor när laddningen låg på 16 Volt +. En av de vanliga rekommendationerna var då att montera en Hondaregulator :lol:
Robban
V65 Sabre / VF1100S -85
V65 Sabre - Brute Force
Links portal
Bild
Bild

Användarvisningsbild
Donner
Donator 2017
Donator 2017

#13 Inlägg av Donner »

Kan ju ha överladdat så den har pajat tändboxen, dock har inga lampor eller nåt annat gått sönder.
Funkar som den skall nu och jag har kört ett par hundra mil sen problemen.

Mvh jocke

Användarvisningsbild
adrian_vg
Kontakt:

Re: Är detta laddningsregulatorn?

#14 Inlägg av adrian_vg »

Donner skrev:Tjena, startade hojen idag och såg att det började ryka under sadeln :shock: inte bra tänkte jag och slet av sadeln.
Grunkan som jag tror är laddningsregulatorn var varm som fan.
Testade att starta och 10 sek senare rök det från denna pryl.
Ringde Honda och dom tror att det är den jag menar dock kostar den 3000 pix. E-bay kanske?

Mvh jocke

Bild
Ser originalregulatorn ut så där, med flänsar, även på gen 94-97?
Eller är det den där "släta" plastinpackade varianten utan flänsar?
Faceplant säger: ATGATT (All The Gear All The Time)!
Because walking away in disgust beats riding away in an ambulance.
===
KTM 990 SMR-'12, Honda NX650 Dominator-'88, Suzuki DRZ400S-'00.
Avatar-bild av Meltrockphoto MC!

Användarvisningsbild
Donner
Donator 2017
Donator 2017

Re: Är detta laddningsregulatorn?

#15 Inlägg av Donner »

Wow vilket trådlyft haha :mrgreen:

På 94-97 är det den mindre modellen utan kylflänsar.

Skriv svar