Hur använda laddare?
Moderatorer: adrian_vg, Conseal
Hur använda laddare?
Jag har köpt en ny laddare av märket CTEC 3600, jag undrar om det är fördel att låta den ladda batteriet konstant eller ha den i några dagar i sträck då och då under vintern.
- Conseal
- Administratör VFR-Forum
- Inlägg: 4446
- Blev medlem: tor mar 22, 2007 13:15
- Ort: S-tälje
- Kontakt:
Låte den vara på .. den underhållsladdar bara så det ska vara lugnt .. nu är jag inte batteriexpert men det kan ju vara beroende på batteri.
Jag har iallafall alltid kört med laddaren från inställning till uttag .. det rör sig ju bara om en månad eller två
Jag har iallafall alltid kört med laddaren från inställning till uttag .. det rör sig ju bara om en månad eller två

På avstånd är allt vackert
HONDA VFR800FA ABS -02
Yamaha FZ8N ABS -13
BMW G650GS -14
Yamaha TT350 -89 *såld*
HONDA VTR1000F -03 *inbytt*
HONDA VFR800FI -99 *krashad*
HONDA VT750C2 -04 *såld*
Excalibur105 skrev: Välkommen till internets BÄSTA forum.
HONDA VFR800FA ABS -02
Yamaha FZ8N ABS -13
BMW G650GS -14
Yamaha TT350 -89 *såld*
HONDA VTR1000F -03 *inbytt*
HONDA VFR800FI -99 *krashad*
HONDA VT750C2 -04 *såld*
Excalibur105 skrev: Välkommen till internets BÄSTA forum.
Instämmer den skall vara på hela tiden.
Dom här nya små batteriladdarna som har kommit är oerhört intelegenta (för att vara batteriladdare), jag har en Black & Decker skruvdragare 14V som var helt slut i batteripacken, gick bara att ladda upp till 7V, så den gick bara att använda i 1-2 min så var den helt slut igen. Tyvärr så jag köpte en ny innan jag provade att ladda upp den med MC-laddaren, vilket jag gjorde efter att jag köpte en ny ... till min förvåning så lyckades laddaren återliva batterierna fullt ut och nu så kan jag använda vanliga laddaren till skruvdragaren igen.
Dom här nya små batteriladdarna som har kommit är oerhört intelegenta (för att vara batteriladdare), jag har en Black & Decker skruvdragare 14V som var helt slut i batteripacken, gick bara att ladda upp till 7V, så den gick bara att använda i 1-2 min så var den helt slut igen. Tyvärr så jag köpte en ny innan jag provade att ladda upp den med MC-laddaren, vilket jag gjorde efter att jag köpte en ny ... till min förvåning så lyckades laddaren återliva batterierna fullt ut och nu så kan jag använda vanliga laddaren till skruvdragaren igen.
VFR800FA71-07
Flapper valve mod guide: viewtopic.php?t=1004, PAIR valve mod guide: viewtopic.php?t=1021
RTG, Hugger, Fenda, Leo Vince, Arai "there is a difference"
Flapper valve mod guide: viewtopic.php?t=1004, PAIR valve mod guide: viewtopic.php?t=1021
RTG, Hugger, Fenda, Leo Vince, Arai "there is a difference"
- Tyrannosaurus
- Hedersmedlem, Vila I Frid
- Inlägg: 4528
- Blev medlem: ons jan 31, 2007 18:52
- Ort: Huddinge, Stockholm
- Kontakt:
Kan bekräfta båda ovanstående inlägg.
Du kan plugga in den och låta den stå på hela vintern om du känner för det. Batteriet behöver inte ens kopplas bort från hojen om du inte vill eller öppna några pluggar.
Se bara till att det finns vatten i batteriet. Å andra sidan är de flesta nya batterier underhållsfria och då behöver man inte ens tänka på det.
Gå in på CTEK:s hemsida http://www.ctek.com . Där finns allt man kan tänka sig behöva veta om batterier och laddning.
Du kan plugga in den och låta den stå på hela vintern om du känner för det. Batteriet behöver inte ens kopplas bort från hojen om du inte vill eller öppna några pluggar.
Se bara till att det finns vatten i batteriet. Å andra sidan är de flesta nya batterier underhållsfria och då behöver man inte ens tänka på det.
Gå in på CTEK:s hemsida http://www.ctek.com . Där finns allt man kan tänka sig behöva veta om batterier och laddning.
Robban
V65 Sabre / VF1100S -85
Såld/borta (tyvärr, men den har fått ett bra nytt hem, låter annonsen ligga kvar som runa)
V65 Sabre - Brute Force
Links portal


V65 Sabre / VF1100S -85
Såld/borta (tyvärr, men den har fått ett bra nytt hem, låter annonsen ligga kvar som runa)
V65 Sabre - Brute Force
Links portal


- Tyrannosaurus
- Hedersmedlem, Vila I Frid
- Inlägg: 4528
- Blev medlem: ons jan 31, 2007 18:52
- Ort: Huddinge, Stockholm
- Kontakt:
Ring CTEK och fråga, dom är mycket kunniga och brukar vara hjälpsamma med sånt.jonass skrev:Har problem med mina Bosch-accar... De är på 9,6 volt...
Tror ni att man kan reconda dem med Ctek laddaren eller är det risk att accarna tar stryk?
Robban
V65 Sabre / VF1100S -85
Såld/borta (tyvärr, men den har fått ett bra nytt hem, låter annonsen ligga kvar som runa)
V65 Sabre - Brute Force
Links portal


V65 Sabre / VF1100S -85
Såld/borta (tyvärr, men den har fått ett bra nytt hem, låter annonsen ligga kvar som runa)
V65 Sabre - Brute Force
Links portal


C-tek verkar vara skrot!
Enligt en batterigubbe här i Kristianstad så är C-tek det värsta skräp han sett under hans 50 år i branschen.
Han nästade hoppade på mig när jag berättade att jag hade en c-tek. Drog med mig ut och visade alla skrotade batterier och visade vilka som suttit med c-tek.
Jag hade med mig papper på allt detta till Gränna och gav till Conseal med tester och instruktioner om hur man ska sköta sitt batteri. Förhoppningsvis så kan han scanna in det så att alla kan ta dela av det...
Han nästade hoppade på mig när jag berättade att jag hade en c-tek. Drog med mig ut och visade alla skrotade batterier och visade vilka som suttit med c-tek.
Jag hade med mig papper på allt detta till Gränna och gav till Conseal med tester och instruktioner om hur man ska sköta sitt batteri. Förhoppningsvis så kan han scanna in det så att alla kan ta dela av det...
Då var den här! Det blev en -02 uttagen -04 med 1380 mil...
- Tyrannosaurus
- Hedersmedlem, Vila I Frid
- Inlägg: 4528
- Blev medlem: ons jan 31, 2007 18:52
- Ort: Huddinge, Stockholm
- Kontakt:
Re: C-tek verkar vara skrot!
Jag tycker det är rätt bra betyg till CTEK att mitt Fultema batteri (vanligt öppet blysyra) har överlevt i fyra år.Calle skrev:Enligt en batterigubbe här i Kristianstad så är C-tek det värsta skräp han sett under hans 50 år i branschen.
Han nästade hoppade på mig när jag berättade att jag hade en c-tek. Drog med mig ut och visade alla skrotade batterier och visade vilka som suttit med c-tek.
Enligt vad jag har sett har dom fått bra betyg i tester, bättre än t.ex. Optimus.
Däremot kan den inte få liv i ett batteri som har blivit dåligt. Då visade det sig att min gamla hojladdare (en vanligt dum 1,5A laddare som bara mosar på) kunde få bättre fart på det batteriet.
Kan bli intressant att se dom papprerna.Jag hade med mig papper på allt detta till Gränna och gav till Conseal med tester och instruktioner om hur man ska sköta sitt batteri. Förhoppningsvis så kan han scanna in det så att alla kan ta dela av det...
Robban
V65 Sabre / VF1100S -85
Såld/borta (tyvärr, men den har fått ett bra nytt hem, låter annonsen ligga kvar som runa)
V65 Sabre - Brute Force
Links portal


V65 Sabre / VF1100S -85
Såld/borta (tyvärr, men den har fått ett bra nytt hem, låter annonsen ligga kvar som runa)
V65 Sabre - Brute Force
Links portal


Conseal lägger säkert upp det när han kommer hem från staterna...
Annars kan jag säkert få tag på nya.
Batterigubben menade på att en c-tek är strypt och kan max ge 14,4 V laddning, medans ett sådant batteri behöver ca 18 V laddning för att laddas optimalt.
Sedan var det något med syrahalten eller dylikt som inte heller var bra.
Det bästa sättet var i alla fall att ladda upp batteriet fullt efter säsongen och sedan bara låta det va tills nästa säsong.
Allt kommer nog bli mer klart när papperna kommer fram...
Annars kan jag säkert få tag på nya.
Batterigubben menade på att en c-tek är strypt och kan max ge 14,4 V laddning, medans ett sådant batteri behöver ca 18 V laddning för att laddas optimalt.
Sedan var det något med syrahalten eller dylikt som inte heller var bra.
Det bästa sättet var i alla fall att ladda upp batteriet fullt efter säsongen och sedan bara låta det va tills nästa säsong.
Allt kommer nog bli mer klart när papperna kommer fram...
Då var den här! Det blev en -02 uttagen -04 med 1380 mil...
- Tyrannosaurus
- Hedersmedlem, Vila I Frid
- Inlägg: 4528
- Blev medlem: ons jan 31, 2007 18:52
- Ort: Huddinge, Stockholm
- Kontakt:
Det kan nog stämma eftersom CTEK laddaren (iaf den man mest använder till hojar XS3600) framför allt är gjort för underhållsladdning. Sen har dom ju också kraftigare grejer, men dom vet jag inte hur dom funkar.Calle skrev:Batterigubben menade på att en c-tek är strypt och kan max ge 14,4 V laddning, medans ett sådant batteri behöver ca 18 V laddning för att laddas optimalt.
Sedan var det något med syrahalten eller dylikt som inte heller var bra.
Det har jag svårt att tro för ett batteri mår inte bra av att bara stå.Det bästa sättet var i alla fall att ladda upp batteriet fullt efter säsongen och sedan bara låta det va tills nästa säsong.
Robban
V65 Sabre / VF1100S -85
Såld/borta (tyvärr, men den har fått ett bra nytt hem, låter annonsen ligga kvar som runa)
V65 Sabre - Brute Force
Links portal


V65 Sabre / VF1100S -85
Såld/borta (tyvärr, men den har fått ett bra nytt hem, låter annonsen ligga kvar som runa)
V65 Sabre - Brute Force
Links portal


- Conseal
- Administratör VFR-Forum
- Inlägg: 4446
- Blev medlem: tor mar 22, 2007 13:15
- Ort: S-tälje
- Kontakt:
Det ska jag göra så fort jag kommer ihåg vart jag la dom .. sen tänkte jag ocr'a dem för enkelhetens skull ... eller , um .. hursom ocr'a för att slippa ha det som bilder.Calle skrev:Conseal lägger säkert upp det när han kommer hem från staterna...
(Kan kanske hinna med det under vecka eftersom jag precis hittade bunten)
På avstånd är allt vackert
HONDA VFR800FA ABS -02
Yamaha FZ8N ABS -13
BMW G650GS -14
Yamaha TT350 -89 *såld*
HONDA VTR1000F -03 *inbytt*
HONDA VFR800FI -99 *krashad*
HONDA VT750C2 -04 *såld*
Excalibur105 skrev: Välkommen till internets BÄSTA forum.
HONDA VFR800FA ABS -02
Yamaha FZ8N ABS -13
BMW G650GS -14
Yamaha TT350 -89 *såld*
HONDA VTR1000F -03 *inbytt*
HONDA VFR800FI -99 *krashad*
HONDA VT750C2 -04 *såld*
Excalibur105 skrev: Välkommen till internets BÄSTA forum.
Re: Hur använda laddare?
Gammal tråd, vilken laddare är det som gäller nu 2018?
Skall användas till VFRen och moppen. Såg att det fanns några C-tek på Jula till vettigt pris. De har ju en väldigt billig (299%-) men antar den är för kraftig för mc-batterier.
Jula egna Harmon, eller nån från Biltema? Bara skit?
Har ännu inte behövt ladda mc, men moppen var stendöd nu efter nån månads stillestånd. Inte testat VFR..
Skickat från min F8331 via Tapatalk
Skall användas till VFRen och moppen. Såg att det fanns några C-tek på Jula till vettigt pris. De har ju en väldigt billig (299%-) men antar den är för kraftig för mc-batterier.
Jula egna Harmon, eller nån från Biltema? Bara skit?
Har ännu inte behövt ladda mc, men moppen var stendöd nu efter nån månads stillestånd. Inte testat VFR..
Skickat från min F8331 via Tapatalk
VFR750F RC36 1992
VFR750F RC36 1993
Virago 535 1997 *SÅLD*
VFR750F RC36 1993
Virago 535 1997 *SÅLD*
- Tyrannosaurus
- Hedersmedlem, Vila I Frid
- Inlägg: 4528
- Blev medlem: ons jan 31, 2007 18:52
- Ort: Huddinge, Stockholm
- Kontakt:
Re: Hur använda laddare?
Samma sak om du inte kör med Litiumbatteri.lappen skrev:Gammal tråd, vilken laddare är det som gäller nu 2018?
Billiga smarta laddare kan nog vara bra, men det är inte samma kvalitet. Grundregeln är väl som med så mycket annat att man får det man betalar för.Skall användas till VFRen och moppen. Såg att det fanns några C-tek på Jula till vettigt pris. De har ju en väldigt billig (299%-) men antar den är för kraftig för mc-batterier.
Jula egna Harmon, eller nån från Biltema? Bara skit?
Har ännu inte behövt ladda mc, men moppen var stendöd nu efter nån månads stillestånd. Inte testat VFR..
Vad det gäller att ladda hojbatterier så var regeln tidigare med "dumma" laddare att man inte ska mosa på med mer än 10% av kapaciteten d.v.s. om man har ett 14 Ah batteri så ska man inte ge det mer än 1,4 Ah.
Men det här stämmer inte riktigt med de nya laddarna. Min har t.ex. tre lägen:
Hoj 14,4V / 0,8 Ah upp till 14 Ah batteri.
Bil 14,4V / 3,6 Ah 14-120 Ah batteri.
Vinter 14,7V / 3,6 Ah (ingen aning vad det är till för, har aldrig använt det läget, men jag tror att det är för laddning i kyla).
Eftersom min hoj är utrustad med ett bamsigt 18 Ah batteri så kör jag på billäge.
Men jag gissar att det är nån slags grundregel. Kolla vad laddarna ger och köp nån som ligger i närheten. CTEK har ju trots allt forskat på det medan Feltema m.fl. har byggt kopior så gott dom har kunnat.
Robban
V65 Sabre / VF1100S -85
Såld/borta (tyvärr, men den har fått ett bra nytt hem, låter annonsen ligga kvar som runa)
V65 Sabre - Brute Force
Links portal


V65 Sabre / VF1100S -85
Såld/borta (tyvärr, men den har fått ett bra nytt hem, låter annonsen ligga kvar som runa)
V65 Sabre - Brute Force
Links portal


- adrian_vg
- Hedersmedlem, Vila I Frid
- Inlägg: 14482
- Blev medlem: lör mar 15, 2008 17:10
- Ort: Uppsala
- Kontakt:
Re: Hur använda laddare?
Jag har två Ctekar. En MXS5 Polar och en vanlig MXS5. Fördelen med dessa är de bra snabbanslutningarna.lappen skrev:Gammal tråd, vilken laddare är det som gäller nu 2018?
Skall användas till VFRen och moppen. Såg att det fanns några C-tek på Jula till vettigt pris. De har ju en väldigt billig (299%-) men antar den är för kraftig för mc-batterier.
Jula egna Harmon, eller nån från Biltema? Bara skit?
Har ännu inte behövt ladda mc, men moppen var stendöd nu efter nån månads stillestånd. Inte testat VFR..
Så vitt jag vet erbjuder varken Biltemas eller Julas "intelligenta" laddare dessa snabbanslutningar, i varje fall inte styckevis om man vill ha samma laddare på fler fordon.
Hade tidigare en Ctek Safir 20-nånting från Clas Ohlson. Den var jättebra, men den tålde inte att man förde igenom elsladden mellan fönster och fönsterkarm...
Har inga externa eluttag annat än till motorvärmare.
Hade en ointelligent Biltemaladdare för ca 20-30 år sen med mc-läge. Kommer inte ihåg hur många stora dyra Yuasa-batterier jag gick igenom till Bumsen pga den laddaren...
Ctek rular.

Faceplant säger: ATGATT (All The Gear All The Time)!
Because walking away in disgust beats riding away in an ambulance.
===
KTM 990 SMR-'12, Honda NX650 Dominator-'88, Suzuki DRZ400S-'00.
Avatar-bild av Meltrockphoto MC!
Because walking away in disgust beats riding away in an ambulance.
===
KTM 990 SMR-'12, Honda NX650 Dominator-'88, Suzuki DRZ400S-'00.
Avatar-bild av Meltrockphoto MC!
- Tyrannosaurus
- Hedersmedlem, Vila I Frid
- Inlägg: 4528
- Blev medlem: ons jan 31, 2007 18:52
- Ort: Huddinge, Stockholm
- Kontakt:
Re: Hur använda laddare?
Va?! Inte Biltema?adrian_vg skrev:Ctek rular.


Har du ätit nån konstig svamp?



Robban
V65 Sabre / VF1100S -85
Såld/borta (tyvärr, men den har fått ett bra nytt hem, låter annonsen ligga kvar som runa)
V65 Sabre - Brute Force
Links portal


V65 Sabre / VF1100S -85
Såld/borta (tyvärr, men den har fått ett bra nytt hem, låter annonsen ligga kvar som runa)
V65 Sabre - Brute Force
Links portal

