Tänkte kolla lite om det bara är mina händer som är överkänsliga eller har fler problem med bortdomnande händer när ni är ute på era maskiner?
Körde tidigare GSX 750 -F, händerna kunde domna bort om man körde sissådär 25mil i ett streck på ungefär samma varvtal hela tiden, men sen jag köpte ny VFR800 så går det kanske någon mil och sen blir det till att frikoppla och försöka skaka fram några droppar blod ut i fingertopparna igen.
Jag anser inte att jag sitter och tokhåller i styret så jag får vita knogar, är ganska så säker på att det är vibrationerna från det där härliga ljudet bakom mig (inte sambon). Sen är det alltid högerhanden, och det kommer garanterat inte från övriga aktiviteter måste jag tillägga innan andra gör det, alltid TVÅ händer på styret samtidigt
Om nu någon har samma problem och kanske sitter på en lösning så är jag väldigt tacksam för svar. Eller kör ni kanske på stilen "No Pain, No Gain"?
Nästan det första jag gjorde på min hojj var att byta grepp. Kör nu med ett par skumgummiliknande saker. Kan ta en bild på dem. Nu kan jag köra bra mycket längre utan vita knogar.
Ett annat tips är att köpa små blykulor och lägga in i ändarna på styret, då slipper du lite fler vibrationer.
Jag har samma problem .. är ganska övertygad om att det var mitt ryggskydd som stramar i armhålan och stryper blodtillförseln till armen.
När jag kör med safetyjacket eller lättar på axelremmen till skyddet försvinner problemet. KOmmer och går lite.
Titta nån mer än jag som har de problemet.... När jag körde motarden hann jag femton meter innan de va dags att skaka men nu kan man ju köra flera mil och ibland hela dagen utan domningar.. Enda lösningen är nog att skaka o knåda så gott de går....
Jag är beroende av livet, utan de hade jag dött...
Samma här att händerna "somnar" men som sagt det är nog bara att röra på händerna ibland Hade en gammal Kawasaki -81 förut och där domnade händerna bort direkt, här kommer man ju en bra bit innan man känner av det
Jag märker stor skillnad i fall jag sätter på mig en tröja under stället, alltså inte bara underställ. Domnar mycket fortare när jag har mycket kläder under. När jag kör med allvärderstället fungerar det mycket bättre.
Jag funderar helt klart på att köpa tjockare grepp.. och banta lite.
detta har varit uppe innan på forumet.
Vad jag har kunnat läsa mig till här och på andra ställen så är det inte ovanligt.
Jag löste mitt problem genom att be en kompis svarva ett par mässingsvikter och hamrade in dem i styret och sedan skruva dit styrändarna i dem (de var gängade...)
Och sedan blev det ännu bättre när jag köpte ett par högre clip-on av en här på forumet.
Så nu är det väldigt sällsynt att jag får det, men om jag får det så beror det på att jag ligger på "bil" varv och kör länge!
Något i vfr motorn ger små vibbar i styret, och eftersom små vibrationer oftast är jobbigare än tex. en hd´s mer skakande så får man domningar.
I värsta fall om man inte gör något åt det kan man få "vita" fingrar.
Något polisen fick efter flera år på sina bmw, men också vanligt bland bygg arbetare.
Jag såg senare att detta problemet hade varit uppe på forumet tidigare, men ni verkade har fler tips denna gång så helt meningslöst var det inte
Var ute idag och drog en repa med en kompis, tänkte prova mina tjockare vantar som jag skippade efter att ha brukat dem under övningskörningen, det gick inte alls att krypköra med dem eftersom de var fodrade och det blev alls ingen fin känsla, men idag gick det dock mycket bättre, 25 mil och bara de sista två med domningar så det blir mitt lilla tips "Tjockare handskar"
Vore intressant att se de där "Skummgummi liknande sakerna" bilder, tack
Jag hade definitivt problemet efter semesterresan i somras...kände inte av det så mycket först men väl hemma kunde jag inte ens hålla i en penna på två dar, detta gällde framförallt gashanden.
Vet inte om det var vibrationerna eller om det beror på att man håller upp den övre kroppsvikten med armarna... men det är väl det i kombination med vibratioen som är problemet...