Domnande händer
Moderatorer: adrian_vg, Conseal
- Excalibur105
- Donator 2010
- Inlägg: 465
- Blev medlem: fre aug 24, 2007 23:04
- Ort: Lindesberg
Domnande händer
Tänkte kolla lite om det bara är mina händer som är överkänsliga eller har fler problem med bortdomnande händer när ni är ute på era maskiner?
Körde tidigare GSX 750 -F, händerna kunde domna bort om man körde sissådär 25mil i ett streck på ungefär samma varvtal hela tiden, men sen jag köpte ny VFR800 så går det kanske någon mil och sen blir det till att frikoppla och försöka skaka fram några droppar blod ut i fingertopparna igen.
Jag anser inte att jag sitter och tokhåller i styret så jag får vita knogar, är ganska så säker på att det är vibrationerna från det där härliga ljudet bakom mig (inte sambon). Sen är det alltid högerhanden, och det kommer garanterat inte från övriga aktiviteter måste jag tillägga innan andra gör det, alltid TVÅ händer på styret samtidigt
Om nu någon har samma problem och kanske sitter på en lösning så är jag väldigt tacksam för svar. Eller kör ni kanske på stilen "No Pain, No Gain"?
Körde tidigare GSX 750 -F, händerna kunde domna bort om man körde sissådär 25mil i ett streck på ungefär samma varvtal hela tiden, men sen jag köpte ny VFR800 så går det kanske någon mil och sen blir det till att frikoppla och försöka skaka fram några droppar blod ut i fingertopparna igen.
Jag anser inte att jag sitter och tokhåller i styret så jag får vita knogar, är ganska så säker på att det är vibrationerna från det där härliga ljudet bakom mig (inte sambon). Sen är det alltid högerhanden, och det kommer garanterat inte från övriga aktiviteter måste jag tillägga innan andra gör det, alltid TVÅ händer på styret samtidigt
Om nu någon har samma problem och kanske sitter på en lösning så är jag väldigt tacksam för svar. Eller kör ni kanske på stilen "No Pain, No Gain"?
Ett tips!
Nästan det första jag gjorde på min hojj var att byta grepp. Kör nu med ett par skumgummiliknande saker. Kan ta en bild på dem. Nu kan jag köra bra mycket längre utan vita knogar.
Ett annat tips är att köpa små blykulor och lägga in i ändarna på styret, då slipper du lite fler vibrationer.
Nästan det första jag gjorde på min hojj var att byta grepp. Kör nu med ett par skumgummiliknande saker. Kan ta en bild på dem. Nu kan jag köra bra mycket längre utan vita knogar.
Ett annat tips är att köpa små blykulor och lägga in i ändarna på styret, då slipper du lite fler vibrationer.
- Conseal
- Administratör VFR-Forum
- Inlägg: 4433
- Blev medlem: tor mar 22, 2007 13:15
- Ort: S-tälje
- Kontakt:
Jag har samma problem .. är ganska övertygad om att det var mitt ryggskydd som stramar i armhålan och stryper blodtillförseln till armen.
När jag kör med safetyjacket eller lättar på axelremmen till skyddet försvinner problemet. KOmmer och går lite.
När jag kör med safetyjacket eller lättar på axelremmen till skyddet försvinner problemet. KOmmer och går lite.
På avstånd är allt vackert
VFR800FA -02 ABS & BMW G650GS
Yamaha TT350 *såld*
VTR1000F -03 *inbytt*
VFR800FI -99 *krashad*
VT750C2 -04 *såld*
Excalibur105 skrev: Välkommen till internets BÄSTA forum.
VFR800FA -02 ABS & BMW G650GS
Yamaha TT350 *såld*
VTR1000F -03 *inbytt*
VFR800FI -99 *krashad*
VT750C2 -04 *såld*
Excalibur105 skrev: Välkommen till internets BÄSTA forum.
-
- Medlem
- Inlägg: 8
- Blev medlem: tor aug 16, 2007 21:11
- Ort: Tvååker
Tjockare grepp är det tipps jag hört oftast.
Jag märker stor skillnad i fall jag sätter på mig en tröja under stället, alltså inte bara underställ. Domnar mycket fortare när jag har mycket kläder under. När jag kör med allvärderstället fungerar det mycket bättre.
Jag funderar helt klart på att köpa tjockare grepp.. och banta lite.
/ecce
Jag märker stor skillnad i fall jag sätter på mig en tröja under stället, alltså inte bara underställ. Domnar mycket fortare när jag har mycket kläder under. När jag kör med allvärderstället fungerar det mycket bättre.
Jag funderar helt klart på att köpa tjockare grepp.. och banta lite.
/ecce
VFR 03 Silver ut 05 ABS
detta har varit uppe innan på forumet.
Vad jag har kunnat läsa mig till här och på andra ställen så är det inte ovanligt.
Jag löste mitt problem genom att be en kompis svarva ett par mässingsvikter och hamrade in dem i styret och sedan skruva dit styrändarna i dem (de var gängade...)
Och sedan blev det ännu bättre när jag köpte ett par högre clip-on av en här på forumet.
Så nu är det väldigt sällsynt att jag får det, men om jag får det så beror det på att jag ligger på "bil" varv och kör länge!
Något i vfr motorn ger små vibbar i styret, och eftersom små vibrationer oftast är jobbigare än tex. en hd´s mer skakande så får man domningar.
I värsta fall om man inte gör något åt det kan man få "vita" fingrar.
Något polisen fick efter flera år på sina bmw, men också vanligt bland bygg arbetare.
Vad jag har kunnat läsa mig till här och på andra ställen så är det inte ovanligt.
Jag löste mitt problem genom att be en kompis svarva ett par mässingsvikter och hamrade in dem i styret och sedan skruva dit styrändarna i dem (de var gängade...)
Och sedan blev det ännu bättre när jag köpte ett par högre clip-on av en här på forumet.
Så nu är det väldigt sällsynt att jag får det, men om jag får det så beror det på att jag ligger på "bil" varv och kör länge!
Något i vfr motorn ger små vibbar i styret, och eftersom små vibrationer oftast är jobbigare än tex. en hd´s mer skakande så får man domningar.
I värsta fall om man inte gör något åt det kan man få "vita" fingrar.
Något polisen fick efter flera år på sina bmw, men också vanligt bland bygg arbetare.
-------------------------------------------------------
VFR 800Fi -00, CB 750 -99, Beta 260 -91
hojridemc.com
bbmc.se
VFR 800Fi -00, CB 750 -99, Beta 260 -91
hojridemc.com
bbmc.se
- Excalibur105
- Donator 2010
- Inlägg: 465
- Blev medlem: fre aug 24, 2007 23:04
- Ort: Lindesberg
Jag såg senare att detta problemet hade varit uppe på forumet tidigare, men ni verkade har fler tips denna gång så helt meningslöst var det inte
Var ute idag och drog en repa med en kompis, tänkte prova mina tjockare vantar som jag skippade efter att ha brukat dem under övningskörningen, det gick inte alls att krypköra med dem eftersom de var fodrade och det blev alls ingen fin känsla, men idag gick det dock mycket bättre, 25 mil och bara de sista två med domningar så det blir mitt lilla tips "Tjockare handskar"
Vore intressant att se de där "Skummgummi liknande sakerna" bilder, tack
Var ute idag och drog en repa med en kompis, tänkte prova mina tjockare vantar som jag skippade efter att ha brukat dem under övningskörningen, det gick inte alls att krypköra med dem eftersom de var fodrade och det blev alls ingen fin känsla, men idag gick det dock mycket bättre, 25 mil och bara de sista två med domningar så det blir mitt lilla tips "Tjockare handskar"
Vore intressant att se de där "Skummgummi liknande sakerna" bilder, tack
- Conseal
- Administratör VFR-Forum
- Inlägg: 4433
- Blev medlem: tor mar 22, 2007 13:15
- Ort: S-tälje
- Kontakt:
Tjockare grepp .. är det samma sak som love handles så har jag det men det blir inga bilder ... pervon
På avstånd är allt vackert
VFR800FA -02 ABS & BMW G650GS
Yamaha TT350 *såld*
VTR1000F -03 *inbytt*
VFR800FI -99 *krashad*
VT750C2 -04 *såld*
Excalibur105 skrev: Välkommen till internets BÄSTA forum.
VFR800FA -02 ABS & BMW G650GS
Yamaha TT350 *såld*
VTR1000F -03 *inbytt*
VFR800FI -99 *krashad*
VT750C2 -04 *såld*
Excalibur105 skrev: Välkommen till internets BÄSTA forum.
Jag hade definitivt problemet efter semesterresan i somras...kände inte av det så mycket först men väl hemma kunde jag inte ens hålla i en penna på två dar, detta gällde framförallt gashanden.
Vet inte om det var vibrationerna eller om det beror på att man håller upp den övre kroppsvikten med armarna... men det är väl det i kombination med vibratioen som är problemet...
Vet inte om det var vibrationerna eller om det beror på att man håller upp den övre kroppsvikten med armarna... men det är väl det i kombination med vibratioen som är problemet...
Utan hoj...