GUIDE: Flapper valve mod
Moderatorer: adrian_vg, Conseal
GUIDE: Flapper valve mod
"Flapper valve mod" är ju nånting som man kan läsa om på flera forum, så jag tänkte prova den eftersom den är så enkel att göra.
http://www.vfrdiscussion.com/forum/inde ... opic=15783
Som jag har förstått så finns den här funktionen i viffern för att klara ljudkrav under förbipasserande körning på ett visst varvtal runt 5000-5500rpm (kraven härstammar från US såklart). Honda har då löst detta genom att under varvtalet 5000-5500rpm stänga en ventil (flapper valve) ovanpå luftboxen så att mindre luft kan tas in varpå effek och buller minskar och provet godkäns, en del talar också om en "flatspot" innan vtec'en aktiveras. (jag kan ha missförstått detta så rätta mig gärna om jag har fel)
Hursomhelst ... börja med att lyfta tanken, se till att palla upp den stadigt. (2 skruvar, ta bort sittdynan)
Lirka av slangen till metallventilen ovanpå tanken (flapper valve) och plugga den, här med en plastkruv.
Linda lite plast runt metallpipen och säkra meden strap (smutsskydd)
Sen är det klart, skruva tillbaka tanken igen.
Flapper valve öppen
Flapper valve stängd
Nu skall jag ut på vägarna och testa ... återkommer ...
Den här modden gör man naturligtvis på egen risk ...
http://www.vfrdiscussion.com/forum/inde ... opic=15783
Som jag har förstått så finns den här funktionen i viffern för att klara ljudkrav under förbipasserande körning på ett visst varvtal runt 5000-5500rpm (kraven härstammar från US såklart). Honda har då löst detta genom att under varvtalet 5000-5500rpm stänga en ventil (flapper valve) ovanpå luftboxen så att mindre luft kan tas in varpå effek och buller minskar och provet godkäns, en del talar också om en "flatspot" innan vtec'en aktiveras. (jag kan ha missförstått detta så rätta mig gärna om jag har fel)
Hursomhelst ... börja med att lyfta tanken, se till att palla upp den stadigt. (2 skruvar, ta bort sittdynan)
Lirka av slangen till metallventilen ovanpå tanken (flapper valve) och plugga den, här med en plastkruv.
Linda lite plast runt metallpipen och säkra meden strap (smutsskydd)
Sen är det klart, skruva tillbaka tanken igen.
Flapper valve öppen
Flapper valve stängd
Nu skall jag ut på vägarna och testa ... återkommer ...
Den här modden gör man naturligtvis på egen risk ...
Senast redigerad av tjvfr800 den tis aug 28, 2007 13:48, redigerad totalt 1 gånger.
VFR800FA71-07
Flapper valve mod guide: viewtopic.php?t=1004, PAIR valve mod guide: viewtopic.php?t=1021
RTG, Hugger, Fenda, Leo Vince, Arai "there is a difference"
Flapper valve mod guide: viewtopic.php?t=1004, PAIR valve mod guide: viewtopic.php?t=1021
RTG, Hugger, Fenda, Leo Vince, Arai "there is a difference"
Första intrycket (2-3mil) är mycket possitivt, borta är det där området runt 5000 rmp som känns som att viffern tappar luften, och det är ju precis vad som händer när flapper valve stänger igen, egentligen så känns hela registret jämnare från 2000rpm upp till att vtec tar över, tydligen så ställer den här ventilen till med en massa spök.Conseal skrev:Najs .. du får följa upp med resultat också
Helt orginal, normal uppstart.
VFR800FA71-07
Flapper valve mod guide: viewtopic.php?t=1004, PAIR valve mod guide: viewtopic.php?t=1021
RTG, Hugger, Fenda, Leo Vince, Arai "there is a difference"
Flapper valve mod guide: viewtopic.php?t=1004, PAIR valve mod guide: viewtopic.php?t=1021
RTG, Hugger, Fenda, Leo Vince, Arai "there is a difference"
- Conseal
- Administratör VFR-Forum
- Inlägg: 4443
- Blev medlem: tor mar 22, 2007 13:15
- Ort: S-tälje
- Kontakt:
Som jag förstår det så har du bara kopplat bort övertrycket som håller ner spjället ? Dvs står man still är den stängd och fartvinden öppnar spjället .. eller har du satt fast det i öppet läge ?
Ska man hitta någon nackdel så kan det ju vara så att då den är öpen mer än tänkt så ökar slitaget på luftfiltret .. men det är väl kanske marginellt.
Ska man hitta någon nackdel så kan det ju vara så att då den är öpen mer än tänkt så ökar slitaget på luftfiltret .. men det är väl kanske marginellt.
På avstånd är allt vackert
HONDA VFR800FA ABS -02
Yamaha FZ8N ABS -13
BMW G650GS -14
Yamaha TT350 -89 *såld*
HONDA VTR1000F -03 *inbytt*
HONDA VFR800FI -99 *krashad*
HONDA VT750C2 -04 *såld*
Excalibur105 skrev: Välkommen till internets BÄSTA forum.
HONDA VFR800FA ABS -02
Yamaha FZ8N ABS -13
BMW G650GS -14
Yamaha TT350 -89 *såld*
HONDA VTR1000F -03 *inbytt*
HONDA VFR800FI -99 *krashad*
HONDA VT750C2 -04 *såld*
Excalibur105 skrev: Välkommen till internets BÄSTA forum.
Jag såg att en snubbe i US hade kört en dynorun med och utan snorkel, utan snorkel gav i snitt 1.3hk mer över hela registretKaiko skrev:När ni ändå har tanken uppe, slit bort snabeln också.
Den gör ingen annan nytta än att begränsa luftflödet på höga varv.
Toplocket på luftburken vänd upp-och-ner (inte från 6gen)
VFR800FA71-07
Flapper valve mod guide: viewtopic.php?t=1004, PAIR valve mod guide: viewtopic.php?t=1021
RTG, Hugger, Fenda, Leo Vince, Arai "there is a difference"
Flapper valve mod guide: viewtopic.php?t=1004, PAIR valve mod guide: viewtopic.php?t=1021
RTG, Hugger, Fenda, Leo Vince, Arai "there is a difference"
Normalt så är ju spjället öppet hela tiden förutom då varvet ligger på ca.5000-5500, kan nog variera lite på olika årsmodeller och skick eftersom det är vacumtryck som jobbar.Conseal skrev:Ska man hitta någon nackdel så kan det ju vara så att då den är öpen mer än tänkt så ökar slitaget på luftfiltret .. men det är väl kanske marginellt.
VFR800FA71-07
Flapper valve mod guide: viewtopic.php?t=1004, PAIR valve mod guide: viewtopic.php?t=1021
RTG, Hugger, Fenda, Leo Vince, Arai "there is a difference"
Flapper valve mod guide: viewtopic.php?t=1004, PAIR valve mod guide: viewtopic.php?t=1021
RTG, Hugger, Fenda, Leo Vince, Arai "there is a difference"
Jag kan inte säga att jag hörde någon speciell skillnad, alltså! Jag hade inte några missljud tidigare heller, kan nog skilja på olika årsmodeller ?Lt.Dan skrev:Hörde du någon skillnad på ljudet ?tjvfr800 skrev:Normalt så är ju spjället öppet hela tiden förutom då varvet ligger på ca.5000-5500, kan nog variera lite på olika årsmodeller och skick eftersom det är vacumtryck som jobbar.
Ljudet förändras ju mest om man tar bort snorkeln, får se om det behövs när jag sätter på öppnare bak. (slipon)
Däremot så blir ju hela varvtalet användbart med den här modden, kom på mig själv flera gånger på vägen hem idag att jag låg på varvtal runt 4100-4800 och körde som vanligt, det förekom ju aldrig tidigare, antingen växlade man ner eller passerade upp till högre varv.
VFR800FA71-07
Flapper valve mod guide: viewtopic.php?t=1004, PAIR valve mod guide: viewtopic.php?t=1021
RTG, Hugger, Fenda, Leo Vince, Arai "there is a difference"
Flapper valve mod guide: viewtopic.php?t=1004, PAIR valve mod guide: viewtopic.php?t=1021
RTG, Hugger, Fenda, Leo Vince, Arai "there is a difference"
Jag har inte heller några missljud, utan jag var mest intresserad av, om det blev ett annat, (coolare) insugningsljudtjvfr800 skrev:Jag hade inte några missljud tidigare heller, kan nog skilja på olika årsmodeller ?Lt.Dan skrev: Hörde du någon skillnad på ljudet ?
VFR800-06 Svart, Hornet 600FS-01 Svart
OK, jag missförstod dig, nej den här modden gör ingenting i ljudväg, den tar bara bort den s.k. flatspot runt 5-5500rpm plus en del oroligheter i nedre registret (som det verkar), däremot så får man mer insugsljud om man tar bort snorkeln (coolare ???). Den är ju gjord av gummi så man behöver inte ens skruva bort locket till luftburken för att lirka bort den. (gjort på 5 snabba)Lt.Dan skrev:Jag har inte heller några missljud, utan jag var mest intresserad av, om det blev ett annat, (coolare) insugningsljud
VFR800FA71-07
Flapper valve mod guide: viewtopic.php?t=1004, PAIR valve mod guide: viewtopic.php?t=1021
RTG, Hugger, Fenda, Leo Vince, Arai "there is a difference"
Flapper valve mod guide: viewtopic.php?t=1004, PAIR valve mod guide: viewtopic.php?t=1021
RTG, Hugger, Fenda, Leo Vince, Arai "there is a difference"