kebne
Moderatorer: adrian_vg, Conseal
kebne
Hej!
Är en 72:a som varit intresserad av tvåhjuliga motorfordon sen jag fick köra en Puch Alabama. Året var 1985.
Min första moppe var en Zundapp CS 50 från -73 el -75. Den fick bli reservdelsmoppe eftersom motorn ärgat ihop i en hölada. Nästa var en Zundapp KS 50 -77
Mc debuten gjordes vid 16 års ålder och det blev en Suzuki Gt 125 -77 med 81:ans x4 motor. Under en långresa så kokade batteriet o tändspolen gav upp.
En långt mer pålitlig mc införskaffades i smyg. Åkte över 40 mil till en mc affär och köpte en vit Yamaha RD 125 LC -84. Kom hem mitt i natten till en orolig familj. Var lite rebell på den tiden.
Blev även med en två år äldre RD 125 LC som plockades ned i molekyler o renoverades samt trimmades. Hehe.
Första tunga hojen var en svart Yamaha RD 350 LC -84 som tidigare körts på bana av en viss Ludde. Den tog mej och även senare en böna runt på två touringuppdrag i norge med packväskor o allt. Gjorde en renovering av cylindrarna med smidda kolvar då slitaget blev stort. SLICK 50 behandling fick den med
Ägde sen en Yamaha XJ 600 -88 ett kortare tag. Gick hyfsat efter jag bytt ut tändkablarna men kom inte överens med vägegenskaperna.
Blev en mullrande Suzuki GSXR 1100 -86 som fick guida mig under två säsonger. Den var importerad från USA. Svart såklart. Blev en del underhåll o inköp av delar till den. Tyvärr så skrämde den nog mig ifrån MC livet för det blev uppehåll två tre säsonger efteråt.
Därefter en Yamaha RD 500 LC -84! Väldigt speciell hoj. Gillade den skarpt. Blev en hel del mek för att hålla den rullande. Bildade familj o tänkte att jag behövde nåt mer servicevänligt. Exporterade RD 500:an till Finland.
Nästa blev en Yamaha RD 350 LC -88 som var lågmilad och i nyskick. Kunde ej motstå det! Blev dock bara en två säsonger innan jag kände att jag vuxit ur 350:n.
Så år 2005 letade jag efter en hoj som skulle vara bra på allt och ha låga underhållskostnader. Valet föll på en vit Honda VFR 750 F -91. Behöll den i elva år. Kördes väldigt lite dels pga familjen men även pga de startproblem som hojen hade. Något som först långt senare visade sig bero på en defekt startmotor. Gjort all service själv inkl ventiljustering. Haft väldigt kul på hojen men tänkte att någon gång måste jag ju uppgradera.
En svart lågmilad VFR 800 F -98 införskaffades 2016 och jag håller fortfarande på att försöka komma överens med den. Motor o vägegenskaper slår min förra VFR. Har eventuellt fått nåt karpaltunnelsyndrom så är osäker på körställning och funderar på helibars, multiclipon ABM..
Ska först testa en throttle locker.
Skickat från min iPhone med Tapatalk
Är en 72:a som varit intresserad av tvåhjuliga motorfordon sen jag fick köra en Puch Alabama. Året var 1985.
Min första moppe var en Zundapp CS 50 från -73 el -75. Den fick bli reservdelsmoppe eftersom motorn ärgat ihop i en hölada. Nästa var en Zundapp KS 50 -77
Mc debuten gjordes vid 16 års ålder och det blev en Suzuki Gt 125 -77 med 81:ans x4 motor. Under en långresa så kokade batteriet o tändspolen gav upp.
En långt mer pålitlig mc införskaffades i smyg. Åkte över 40 mil till en mc affär och köpte en vit Yamaha RD 125 LC -84. Kom hem mitt i natten till en orolig familj. Var lite rebell på den tiden.
Blev även med en två år äldre RD 125 LC som plockades ned i molekyler o renoverades samt trimmades. Hehe.
Första tunga hojen var en svart Yamaha RD 350 LC -84 som tidigare körts på bana av en viss Ludde. Den tog mej och även senare en böna runt på två touringuppdrag i norge med packväskor o allt. Gjorde en renovering av cylindrarna med smidda kolvar då slitaget blev stort. SLICK 50 behandling fick den med
Ägde sen en Yamaha XJ 600 -88 ett kortare tag. Gick hyfsat efter jag bytt ut tändkablarna men kom inte överens med vägegenskaperna.
Blev en mullrande Suzuki GSXR 1100 -86 som fick guida mig under två säsonger. Den var importerad från USA. Svart såklart. Blev en del underhåll o inköp av delar till den. Tyvärr så skrämde den nog mig ifrån MC livet för det blev uppehåll två tre säsonger efteråt.
Därefter en Yamaha RD 500 LC -84! Väldigt speciell hoj. Gillade den skarpt. Blev en hel del mek för att hålla den rullande. Bildade familj o tänkte att jag behövde nåt mer servicevänligt. Exporterade RD 500:an till Finland.
Nästa blev en Yamaha RD 350 LC -88 som var lågmilad och i nyskick. Kunde ej motstå det! Blev dock bara en två säsonger innan jag kände att jag vuxit ur 350:n.
Så år 2005 letade jag efter en hoj som skulle vara bra på allt och ha låga underhållskostnader. Valet föll på en vit Honda VFR 750 F -91. Behöll den i elva år. Kördes väldigt lite dels pga familjen men även pga de startproblem som hojen hade. Något som först långt senare visade sig bero på en defekt startmotor. Gjort all service själv inkl ventiljustering. Haft väldigt kul på hojen men tänkte att någon gång måste jag ju uppgradera.
En svart lågmilad VFR 800 F -98 införskaffades 2016 och jag håller fortfarande på att försöka komma överens med den. Motor o vägegenskaper slår min förra VFR. Har eventuellt fått nåt karpaltunnelsyndrom så är osäker på körställning och funderar på helibars, multiclipon ABM..
Ska först testa en throttle locker.
Skickat från min iPhone med Tapatalk
- adrian_vg
- Moderator VFR-Forum
- Inlägg: 14482
- Blev medlem: lör mar 15, 2008 17:10
- Ort: Uppsala
- Kontakt:
Re: kebne
Hej och välkommen till forumet!
Du verkar ha haft en tvåtaktsosande väg till viffern...
Du verkar ha haft en tvåtaktsosande väg till viffern...
Faceplant säger: ATGATT (All The Gear All The Time)!
Because walking away in disgust beats riding away in an ambulance.
===
KTM 990 SMR-'12, Honda NX650 Dominator-'88, Suzuki DRZ400S-'00.
Avatar-bild av Meltrockphoto MC!
Because walking away in disgust beats riding away in an ambulance.
===
KTM 990 SMR-'12, Honda NX650 Dominator-'88, Suzuki DRZ400S-'00.
Avatar-bild av Meltrockphoto MC!
Re: kebne
Välkommen hit.
Skickat från min Nexus 5 via Tapatalk
Skickat från min Nexus 5 via Tapatalk
- Tommy Gsson
- Donator 2023
- Inlägg: 2142
- Blev medlem: fre aug 15, 2008 09:46
- Ort: Enköping
Re: kebne
Välkommen hit!!!
Tommy.
Tommy.
Tommy
VFR800-00 GPR Sandys DJIII K&N / RCV213-S look.
VFR800-01 GPR Sandys DJIV PiperCross / Movistar look.
VTR1000SP1 SÅLD
VFR750F-88 Ferrita+Dynojet+ShindengenMosFetRegulator R.I.P
VFR800-00 GPR Sandys DJIII K&N / RCV213-S look.
VFR800-01 GPR Sandys DJIV PiperCross / Movistar look.
VTR1000SP1 SÅLD
VFR750F-88 Ferrita+Dynojet+ShindengenMosFetRegulator R.I.P
- Conseal
- Administratör VFR-Forum
- Inlägg: 4433
- Blev medlem: tor mar 22, 2007 13:15
- Ort: S-tälje
- Kontakt:
Re: kebne
Välkommen
På avstånd är allt vackert
VFR800FA -02 ABS & BMW G650GS
Yamaha TT350 *såld*
VTR1000F -03 *inbytt*
VFR800FI -99 *krashad*
VT750C2 -04 *såld*
Excalibur105 skrev: Välkommen till internets BÄSTA forum.
VFR800FA -02 ABS & BMW G650GS
Yamaha TT350 *såld*
VTR1000F -03 *inbytt*
VFR800FI -99 *krashad*
VT750C2 -04 *såld*
Excalibur105 skrev: Välkommen till internets BÄSTA forum.
Re: kebne
Minns när en äldre polare köpte ny, en RD 500. Blå och vit. Han hade nytaget körkort och lite äldre. Jo, han var kung ett tag på lokala korvmojjen. Vilken jäkla hoj den var och rätt så exotisk.
RD 350 är ju tussilagohojen
Kul att du fann VFR. Lite sent, men jag tror att du är hjärtligt välkommen till vifferträffen.
Skickat från min iPhone med Tapatalk
RD 350 är ju tussilagohojen
Kul att du fann VFR. Lite sent, men jag tror att du är hjärtligt välkommen till vifferträffen.
Skickat från min iPhone med Tapatalk
Viffer RC46, 99:a StreetFIghter edition
Viffer SC63, 12:à brungråmetallic R.I.P.
Viffer RC46, 98:a Röd *såld*
Viffer RC36, 92:a Röd [ /color]*såld*
Viffer RC36, 92:a Granitblå R.I.P.
VFR MEET 12-14 augusti 2022
Viffer SC63, 12:à brungråmetallic R.I.P.
Viffer RC46, 98:a Röd *såld*
Viffer RC36, 92:a Röd [ /color]*såld*
Viffer RC36, 92:a Granitblå R.I.P.
VFR MEET 12-14 augusti 2022
Re: kebne
Aldrig sett en blå RD 500 förrän jag googlade nyligt. De flesta är vit/röda eller svart/röda som original.Mister skrev:Minns när en äldre polare köpte ny, en RD 500. Blå och vit. Han hade nytaget körkort och lite äldre. Jo, han var kung ett tag på lokala korvmojjen. Vilken jäkla hoj den var och rätt så exotisk.
Men jo att dyka upp på en stor tvåtaktare är lite av en fyrklöver på en äng.
Speciellt idag när man ser dem så sällan.
Har funderat på vifferträffen men inte kunnat komma till skott innan sista anmälningsdag.
Skickat från min iPhone med Tapatalk
Re: kebne
RD500 har alltid varit en dröm. Kommer ihåg när en av de äldre grabbarna i bygden (som normalt körde roadracing med en RD350) hade lånat en 500:a. Fasiken vad fräck den var.
Nu går de ju knappt att hitta. ..
Skickat från min SM-G900F via Tapatalk
Nu går de ju knappt att hitta. ..
Skickat från min SM-G900F via Tapatalk
VFR750F RC36 1992
VFR750F RC36 1993
Virago 535 1997 *SÅLD*
VFR750F RC36 1993
Virago 535 1997 *SÅLD*
- adrian_vg
- Moderator VFR-Forum
- Inlägg: 14482
- Blev medlem: lör mar 15, 2008 17:10
- Ort: Uppsala
- Kontakt:
Re: kebne
kebne skrev:Lite av karaktären från RD 500 tycker jag att våra viffrar har. Kanske för att även RD 500:ans spis var en V4?
Skickat från min iPhone med Tapatalk
Faceplant säger: ATGATT (All The Gear All The Time)!
Because walking away in disgust beats riding away in an ambulance.
===
KTM 990 SMR-'12, Honda NX650 Dominator-'88, Suzuki DRZ400S-'00.
Avatar-bild av Meltrockphoto MC!
Because walking away in disgust beats riding away in an ambulance.
===
KTM 990 SMR-'12, Honda NX650 Dominator-'88, Suzuki DRZ400S-'00.
Avatar-bild av Meltrockphoto MC!