Jo, men på tal om det var det riktigt kul för hojåkarna på stan att retas när dom kom med sin första turbo, 99:an. Gubbarna som trodde att de hade en riktigt racerbil och skulle gasa ifrån hojarna. Då var det extra kul att ligga jämsides och vänta på att turbon började ladda, vilket hördes ganska tydligt på 99 Turbo genom ett speciellt vinande ljud, SEN åkte man ifrån dom

Jo det var "ganska" så kul, en del av dom bidde rätt sura märkte jag. Men gjorde en ännu roligare grej med en Saab 99 turbo, hade en gammal Taunus kombi -75 med 1,6 liters knotan i a`la 72 häst någonting. Men i allafall det var på senvinter vi i ligan åkte på Huddingevägen straxt efter Örbylysena söderut.
Laglydig som man alltid är

Så körde jag lugnt i höger fil, det var snorhalt som vanligt i lysena. Så när man i lugn och ro står och väntar på grönt så kommer det en Saab 99 turbo i vänster fil och blänger lite hånfullt på min skrinda.
"Jahapp är det en sådan däringa stöddpotta" som en del kan kallas tänkte jag. Mycket riktigt, det blir grönt, snubben dammar pedalen i mattan, med påföljd att Saaben bara står och spinner vilt utan grepp på isen, en annan smyger iväg med bra grepp. (Hakkapelitta) snubben kommer givetvis ifatt mig innan nästa rödljus och vi stannat så lydigt bägge två. Och för att göra det kort. Exakt samma scenario där, och det upprepade sig fram till OK i Stuvsta. Jag stannade för rött där, inte han han klippte varenda rödljus som man kunde se han. Tydligen så orkade han inte med att få däng av en Taunus en gång till, trots att han hade tjackat en Saab turbo.

. En del kan inte fatta att om man inte får ner kusarna i marken så spelar det ingen roll vad man har.
Samma sak med exet hon hade en gammal Volvo 242 -77 automat med en 2,1 sugmotor, så där lagom "sexig" att gasa med, lärde henne att tar man det lugnt i början och verkligen ser till att man har max grepp så kan man köra ifrån avsevärt större och starkare dom första 100 meterna.
Och hon hade skitkul med BMW raggarna i S-Tälje vid rödljusen, för dom såg bara en liten blondin i den suraste bilen detta land någonsin har producerat. Dom stod ju bara och spann hejvilt, medans exet bara körde ifrån dom med bra grepp, och smart skallarna förgäves stampade mera på på plattan för att kunna komma iväg.
En del vart apförbannade och bara jagade ifatt henne för att glo hotfullt på henne, och hon bara log det soligaste leènde hon hade tillbaka. Antagligen så orsakade hon en hel del hustrumisshandlingar senare eller blåste en och annan huvudsäkring i roten på puckskallarna.
jag provade exets Saab 9-3 turbo några gånger och kunde hänga även sporthojar (Skanssundet, Bulten, mm,mm) på kurvig väg när man kände sig för det .
https://www.youtube.com/watch?v=c2RxksqYkzM Så nog finns det "lite" sprutt i dom gamla "djungeltrummorna" Och det är aldrig fel med någonting som är bra, men som få fattar.
Så man är bara nöjd med Saabtrashet av allmänheten, man får en kanonbilligt bil med bra kvalitè, väghållning, säkerhet, komfort, billiga reservdelar och bra med klipp i spisen för nära nog peanuts pengar som passar en panksionärs plånbok....