Off-topictråden del8

Här snackar vi om sånt som inte är mc-relaterat såsom film, musik och hemelektronik.

Moderator: adrian_vg

Meddelande
Författare
Användarvisningsbild
blacken
Medlem

Re: Off-topictråden del8

#346 Inlägg av blacken »

Men visst, det vore kul med lite extra krut vid motorvägsomkörningarna.
Men som sagt, så här i efterhand, det är inte värt pengarna.
Det är där som (trots svordomen) Saab kommer in i debatten, få märken ger samma "bang for the Buck" så att säga, kanonbilliga i inköp, håller bättre än nyare Volvo (och andra fordon) Är säkrare vid kollision, roligare på vägen, bättre väghållning, komfort och körglädje får man pröjsa avsevärt (typ ohemult) mera för, och motorer som för rimlig kostnad kan skrämmas till vansinnets gräns och ändå håller. Typ 9-3och 9-5 2,0 150 hk knoten, för lite över 2000:- lopp, så ger dom runt 230 kus, ärliga sådana åsså.
Mao, mer kul bil för "peanuts" pengar i dagens läge finns ej, så en kånk, kan vara guld värt om man har ont om flis och vill djävlas med hojar på kurviga vägar med fyra hjul..
Den som tycker att sex är det skönaste som finns.
Har aldrig varit riktigt skitnödig!

Hojstatus : Suzuki GSF 1200 Bandit -02

Användarvisningsbild
Tyrannosaurus
Hedersmedlem, Vila I Frid
Kontakt:

#347 Inlägg av Tyrannosaurus »

blacken skrev:
Men visst, det vore kul med lite extra krut vid motorvägsomkörningarna.
Men som sagt, så här i efterhand, det är inte värt pengarna.
Det är där som (trots svordomen) Saab kommer in i debatten, få märken ger samma "bang for the Buck" så att säga, kanonbilliga i inköp, håller bättre än nyare Volvo (och andra fordon) Är säkrare vid kollision, roligare på vägen, bättre väghållning, komfort och körglädje får man pröjsa avsevärt (typ ohemult) mera för, och motorer som för rimlig kostnad kan skrämmas till vansinnets gräns och ändå håller. Typ 9-3och 9-5 2,0 150 hk knoten, för lite över 2000:- lopp, så ger dom runt 230 kus, ärliga sådana åsså.
Det finns nog mycket gott som kan sägas om Saab, jag har t.o.m. för mig att dom har kamkedja till skillnad mot de flesta bilmärken som kör med gummisnodd.
Men dom har ett stort fel, vilket iofs även Volvo har numera... Dom driver på fel hjul! :P

Några nackdelar:
1. Det går i tangentens riktigt om det släpper och i det läget kan man snurra på kringlan hur mycket man vill, det går ändå rakt fram ut i spenaten.
2. Vad händer när man accar? Jo kraften/vikten förflyttas bakåt och vad händer då med drivhjulen?
3. Dålig vändradie eftersom man inte kan vrida drivaxlarna hur mycket som helst.
4. Anti-allt-möjligt-lull-lull funkar inte eftersom den enda effekten av det blir slag och ryck i ratten.
5. Sen ska vi väl inte tala om trasiga gummidamasker och utslitna drivaxlar.
6. Osv.

Så varför bygger de flesta felhjulsdrivet numera? För det är inte säkrare som en del påstår.
Svar: Billigare för tillverkaren, dyrare för konsumenten.
Bilar som ska vara lite bättre är oftast bakhjulsdrivna. Ta bara Toyota: Deras vanliga bilar = Framhjulat. Deras prestigemärke Lexus = Bakhjulat. Varför?
Samma sak gäller alla tävlingsbilar som är bak- eller fyrhjulade. Under en period körde man med framhjulat i rally, men då kopplades bromssystemet om så det tog mer bak, dessutom flyttades ofta motorn bakåt för att få bättre viktfördelning.

När Volvo för X-antal år sen med pompa och ståt presenterade sin S80 på Stockholmsmässan och gjorde en stor grej av att dom var de första som hade skohornat en radsexa på tvären (den fina sexan från 960 :roll: )
Då kunde jag inte hålla mig och var tvungen att påpeka för nån gubbe i montern att Volvo inte alls var först, utan det hade redan Leyland Princess på 70-talet, och hur bra var den?
Låt säga så här: Kommentaren föll inte i speciellt god jord :lol:
Robban
V65 Sabre / VF1100S -85
Såld/borta (tyvärr, men den har fått ett bra nytt hem, låter annonsen ligga kvar som runa)
V65 Sabre - Brute Force
Links portal
Bild
Bild

Användarvisningsbild
blacken
Medlem

#348 Inlägg av blacken »

:lol: :lol:
Föredrar Volvo 7 -9 serien själv men det för att dom är har så pissiga vägegenskaper dvs man måste verkligen veta vad man gör när det blir dålig väglag, det är lite sport att köra dom. Saab däremot är så djäkla säkra att det är tråkigt att köra dom. Men framhjulsdriften till trots så är det få märken som axar ifrån dom på väg på högsta växeln. Så att dom har ett felaktigt dåligt rykte, är bara plus i kanten, för man får en djäkligt bra mycket bil för småpengar, och har kul med en del hoj åkare som förgäves försöker att lämna mig bakom sig på krokiga vägar, när man har med sig "hornen", för det Saab inte visste om väghållning är inte värt att veta....

Användarvisningsbild
Tyrannosaurus
Kontakt:

#349 Inlägg av Tyrannosaurus »

blacken skrev:
:lol: :lol:
Föredrar Volvo 7 -9 serien själv men det för att dom är har så pissiga vägegenskaper dvs man måste verkligen veta vad man gör när det blir dålig väglag, det är lite sport att köra dom.
Det är sant. Dom är snorlätta bak, fel viktfördelning, motor från yngre stenåldern och i stort sett fel allt. Jag berättade ju tidigare om turbo plusen som jag körde taxi med. Recept på detta:
1. Man tager ett stycket motor från yngre stenåldern.
2. Man skämmer den lite med en stressfläkt.
3. Man ger den i hyra till en åkare som tycker det är skitkul med skrämda grejer.
4. Man sätter den i händerna på galna chaufförer som ger den ett plussystem för sådär 20-30 spänn.
5. Den får värre vingar än red bull.
Så att dom har ett felaktigt dåligt rykte, är bara plus i kanten, för man får en djäkligt bra mycket bil för småpengar, och har kul med en del hoj åkare som förgäves försöker att lämna mig bakom sig på krokiga vägar, när man har med sig "hornen", för det Saab inte visste om väghållning är inte värt att veta....
Jo, men på tal om det var det riktigt kul för hojåkarna på stan att retas när dom kom med sin första turbo, 99:an. Gubbarna som trodde att de hade en riktigt racerbil och skulle gasa ifrån hojarna. Då var det extra kul att ligga jämsides och vänta på att turbon började ladda, vilket hördes ganska tydligt på 99 Turbo genom ett speciellt vinande ljud, SEN åkte man ifrån dom :lol:

För det gällde knäcka dom ordentligt.
- Nu har jag köpt en Saab Turbo som är minst lika snabb som en Ferrari, så nu ska jag rejsa dom där jävla knuttarna.
Å hej vad det gick! La dom i backen eller? Ofta svängde dom av och tog en annan väg innan nästa rödlyse eller ställde sig några bilar bakom efter att man hade förnedrat dom fullständigt :lol:
Robban
V65 Sabre / VF1100S -85
Såld/borta (tyvärr, men den har fått ett bra nytt hem, låter annonsen ligga kvar som runa)
V65 Sabre - Brute Force
Links portal
Bild
Bild

Användarvisningsbild
blacken
Medlem

#350 Inlägg av blacken »

Jo, men på tal om det var det riktigt kul för hojåkarna på stan att retas när dom kom med sin första turbo, 99:an. Gubbarna som trodde att de hade en riktigt racerbil och skulle gasa ifrån hojarna. Då var det extra kul att ligga jämsides och vänta på att turbon började ladda, vilket hördes ganska tydligt på 99 Turbo genom ett speciellt vinande ljud, SEN åkte man ifrån dom :lol:
:lol: Jo det var "ganska" så kul, en del av dom bidde rätt sura märkte jag. Men gjorde en ännu roligare grej med en Saab 99 turbo, hade en gammal Taunus kombi -75 med 1,6 liters knotan i a`la 72 häst någonting. Men i allafall det var på senvinter vi i ligan åkte på Huddingevägen straxt efter Örbylysena söderut.

Laglydig som man alltid är :shock: Så körde jag lugnt i höger fil, det var snorhalt som vanligt i lysena. Så när man i lugn och ro står och väntar på grönt så kommer det en Saab 99 turbo i vänster fil och blänger lite hånfullt på min skrinda.
"Jahapp är det en sådan däringa stöddpotta" som en del kan kallas tänkte jag. Mycket riktigt, det blir grönt, snubben dammar pedalen i mattan, med påföljd att Saaben bara står och spinner vilt utan grepp på isen, en annan smyger iväg med bra grepp. (Hakkapelitta) snubben kommer givetvis ifatt mig innan nästa rödljus och vi stannat så lydigt bägge två. Och för att göra det kort. Exakt samma scenario där, och det upprepade sig fram till OK i Stuvsta. Jag stannade för rött där, inte han han klippte varenda rödljus som man kunde se han. Tydligen så orkade han inte med att få däng av en Taunus en gång till, trots att han hade tjackat en Saab turbo. :lol:. En del kan inte fatta att om man inte får ner kusarna i marken så spelar det ingen roll vad man har.

Samma sak med exet hon hade en gammal Volvo 242 -77 automat med en 2,1 sugmotor, så där lagom "sexig" att gasa med, lärde henne att tar man det lugnt i början och verkligen ser till att man har max grepp så kan man köra ifrån avsevärt större och starkare dom första 100 meterna.
Och hon hade skitkul med BMW raggarna i S-Tälje vid rödljusen, för dom såg bara en liten blondin i den suraste bilen detta land någonsin har producerat. Dom stod ju bara och spann hejvilt, medans exet bara körde ifrån dom med bra grepp, och smart skallarna förgäves stampade mera på på plattan för att kunna komma iväg.
En del vart apförbannade och bara jagade ifatt henne för att glo hotfullt på henne, och hon bara log det soligaste leènde hon hade tillbaka. Antagligen så orsakade hon en hel del hustrumisshandlingar senare eller blåste en och annan huvudsäkring i roten på puckskallarna. :lol:

jag provade exets Saab 9-3 turbo några gånger och kunde hänga även sporthojar (Skanssundet, Bulten, mm,mm) på kurvig väg när man kände sig för det . https://www.youtube.com/watch?v=c2RxksqYkzM Så nog finns det "lite" sprutt i dom gamla "djungeltrummorna" Och det är aldrig fel med någonting som är bra, men som få fattar.
Så man är bara nöjd med Saabtrashet av allmänheten, man får en kanonbilligt bil med bra kvalitè, väghållning, säkerhet, komfort, billiga reservdelar och bra med klipp i spisen för nära nog peanuts pengar som passar en panksionärs plånbok....

Användarvisningsbild
adrian_vg
Kontakt:

#351 Inlägg av adrian_vg »

Tyrannosaurus skrev:Varför absolut en M1:a?
Enda vinterbilen jag kan tänka mig att ta frivilligt.

Eftersom jag är tvungen får jag tills vidare nöja mig med fruns V70 för de speciella tillfällena året runt, och min egen Arctic Cat XC 450i för vinterpendlingen.
Faceplant säger: ATGATT (All The Gear All The Time)!
Because walking away in disgust beats riding away in an ambulance.
===
KTM 990 SMR-'12, Honda NX650 Dominator-'88, Suzuki DRZ400S-'00.
Avatar-bild av Meltrockphoto MC!

Användarvisningsbild
Tyrannosaurus
Kontakt:

#352 Inlägg av Tyrannosaurus »

adrian_vg skrev:
M1:a som vinterbil :shock: :lol:
Robban
V65 Sabre / VF1100S -85
V65 Sabre - Brute Force
Links portal
Bild
Bild

Användarvisningsbild
adrian_vg
Kontakt:

#353 Inlägg av adrian_vg »

Tyrannosaurus skrev:
adrian_vg skrev:
M1:a som vinterbil :shock: :lol:
Ja? Varför vara som alla andra? :headbang
===

Användarvisningsbild
Tommy Gsson
Donator 2023

#354 Inlägg av Tommy Gsson »

adrian_vg skrev:

Eftersom jag är tvungen får jag tills vidare nöja mig med fruns V70 för de speciella tillfällena året runt, och min egen Arctic Cat XC 450i för vinterpendlingen.
BRA! Ta en orange bara...
Tommy
VFR800-00 GPR Sandys DJIII K&N / RCV213-S look.
VFR800-01 GPR Sandys DJIV PiperCross / Movistar look.
VTR1000SP1 SÅLD
VFR750F-88 Ferrita+Dynojet+ShindengenMosFetRegulator R.I.P

Användarvisningsbild
blacken
Medlem

#355 Inlägg av blacken »

Du vet väl om att skillnaden mellan att vara verkligt cool och obstinat är hårfin... :mrgreen:

Användarvisningsbild
adrian_vg
Kontakt:

#356 Inlägg av adrian_vg »

Tommy Gsson skrev:
adrian_vg skrev:

BRA! Ta en orange bara...
Var det en tävlingsfärg på dem?
Trodde rött-vitt-blått var de klassiska BMW-färgerna.
BMW-M1-orange-spoiler-sa-lr.jpg
BMW-M1-orange-spoiler-sa-lr.jpg (66.93 KiB) Visad 7364 gånger

blacken skrev:
Du vet väl om att skillnaden mellan att vara verkligt cool och obstinat är hårfin... :mrgreen:
Jag gör vad jag kan. :wink:
===

Användarvisningsbild
Tyrannosaurus
Kontakt:

#357 Inlägg av Tyrannosaurus »

adrian_vg skrev:
Tommy Gsson skrev:BRA! Ta en orange bara...
Var det en tävlingsfärg på dem?
Den gick nog att få i olika färger men deras racefärger är som M-märket ljusblått-mörkblått-rött.

Här är lite data om den. Mycket pulver även om det är mindre än M3, men 2 l/milen med ett soppapris på 13-14 kr/l
http://www.autopower.se/modellguiden/e26.asp
adrian_vg skrev:
blacken skrev:
Jag gör vad jag kan. :wink:
Jo :lol:
Robban
V65 Sabre / VF1100S -85
V65 Sabre - Brute Force
Links portal
Bild
Bild

Användarvisningsbild
Tommy Gsson
Donator 2023

#358 Inlägg av Tommy Gsson »

adrian_vg skrev:Var det en tävlingsfärg på dem?
Dom Oranga var tävlingsbilar som dom inte blev av med och då såldes som "gat"bilar, dom röda var gatlegala men tävlingskittade, försökte hitta storyn på nätet men det blev bara fel träffar.
T.
Tommy
VFR800-00 GPR Sandys DJIII K&N / RCV213-S look.
VFR800-01 GPR Sandys DJIV PiperCross / Movistar look.
VTR1000SP1 SÅLD
VFR750F-88 Ferrita+Dynojet+ShindengenMosFetRegulator R.I.P

Användarvisningsbild
adrian_vg
Kontakt:

#359 Inlägg av adrian_vg »

Tommy Gsson skrev:
adrian_vg skrev:Var det en tävlingsfärg på dem?
Dom Oranga var tävlingsbilar som dom inte blev av med och då såldes som "gat"bilar, dom röda var gatlegala men tävlingskittade, försökte hitta storyn på nätet men det blev bara fel träffar.
T.

Tack!
===

Användarvisningsbild
blacken
Medlem

#360 Inlägg av blacken »

Och en till "kulturpersonlighet" försvinner http://www.aftonbladet.se/nojesbladet/f ... 3079524.ab :( Fasen vad man garvade åt deras filmer..

Låst