tersan skrev:Jag hade tänkt svära lite smått över att det tog rätt lång tid att skrapa rutan imorse och att biljä***n inte får upp värmen förrän jag svänger in på jobbets p-plats, men det känns liksom lite futtigt...
Skaffa kupévärmare kanske?
Jodå, kupévärmare av olika modeller ligger på garagehyllan... och jag har till och med införskaffat en slangvärmare för att få upp motortempen också. Men att få tummen ur och montera prylarna i god tid innan säsongen...
tersan skrev:Jodå, kupévärmare av olika modeller ligger på garagehyllan... och jag har till och med införskaffat en slangvärmare för att få upp motortempen också. Men att få tummen ur och montera prylarna i god tid innan säsongen...
Ah, den problematiken.
Edit: Vad för slangvärmare förresten?
Har kollat på en del för kvadden, men alla slangvärmare är så himla stora. Risken är väl att man kokar motorn när det är 25 minusgrader...
Faceplant säger: ATGATT (All The Gear All The Time)!
Because walking away in disgust beats riding away in an ambulance.
===
KTM 990 SMR-'12, Honda NX650 Dominator-'88, Suzuki DRZ400S-'00. Avatar-bild av Meltrockphoto MC!
adrian_vg skrev:Edit: Vad för slangvärmare förresten?
Har kollat på en del för kvadden, men alla slangvärmare är så himla stora. Risken är väl att man kokar motorn när det är 25 minusgrader...
Fördelen med att ha en värmare med inbyggd cirkulationspump är att den inte behöver vara inkopplad så länge. Värmarna jag länkat till har inbyggda termostater som håller en maxtemp på 50-60 grader.
På en kvadd skulle man ju dessutom kunna dra en extra vattenslinga under sadeln...
Fördelen med att ha en värmare med inbyggd cirkulationspump är att den inte behöver vara inkopplad så länge. Värmarna jag länkat till har inbyggda termostater som håller en maxtemp på 50-60 grader.
På en kvadd skulle man ju dessutom kunna dra en extra vattenslinga under sadeln...
"ThermoTeufel"...
Är de med inbyggd pump bara att kapa den ordinarie kylslangen på lämpligt ställe, plugga i värmaren och ansluta el?
Inbillar mig att man måste ta hänsyn till termostaten i fordonets kylsystem också, eller?
===
KTM 990 SMR-'12, Honda NX650 Dominator-'88, Suzuki DRZ400S-'00. Avatar-bild av Meltrockphoto MC!
"ThermoTeufel"...
Är de med inbyggd pump bara att kapa den ordinarie kylslangen på lämpligt ställe, plugga i värmaren och ansluta el?
Inbillar mig att man måste ta hänsyn till termostaten i fordonets kylsystem också, eller?
Naa det behövs inte för det finns en "bypass" som låter vattnet cirkulera innan termostaten öppnar. Slangvärmare är oftast det bästa alternativet, bara att kapa slangen och smacka dit och den värmer både motor och kylare pga den termosifoniska cirkulationen (ett finare ord för självcirkulation) http://www.laitis.se/bil-1/motorvarmare ... rmare.html
Den som tycker att sex är det skönaste som finns.
Har aldrig varit riktigt skitnödig!
Hojstatus : Suzuki GSF 1200 Bandit -02
blacken skrev:Naa det behövs inte för det finns en "bypass" som låter vattnet cirkulera innan termostaten öppnar. Slangvärmare är oftast det bästa alternativet, bara att kapa slangen och smacka dit och den värmer både motor och kylare pga den termosifoniska cirkulationen (ett finare ord för självcirkulation) http://www.laitis.se/bil-1/motorvarmare ... rmare.html
Tack Blacken!
Edit: Denna modell nämns mestadels för ATV:er; http://www.laitis.se/slangvarmare-423.html. Men billigt är det ju inte, och så var det det där med plats att montera den på .
Efterforskningarna pågår...
===
Knapert med uppdateringar här.
Det nyaste är att jag kollat på en KTM 990 SMR med ABS idag, som jag funderar på att köpa.
Får se vad banken säger...
SMR:en i fråga tycks ha blivit påhoppad av en VFR under en bandag på Gelleråsen, så viss forumrelation tycks finnas.
===
Motoriserad med en halv VFR-motor - vad kan gå fel liksom?
===
Motoriserad med en halv VFR-motor - vad kan gå fel liksom?
Grattis! Ser intressant ut. Seriösa bromsar också som både är lätta och stannar snabbt. ISR räknades iaf tidigare som snäppet värre än Brembo
Det framgår iofs inte om det är komplett ISR eller bara skivorna, men det är bra oavsett vilket. Och fackverksram är snyggt.
Själv skulle jag inte köpa den, inte för att jag tror den är dålig, utan för att jag är bortskämd (gissa med vad? )
Heh. Nu ska vi inte vara såna, men hojen är mer komplex, så man vet ju aldrig.
Det är trots allt en KTM...
Liveet är ett enda stort äventyr med en KTM.
===
Jonher skrev:Ser kul ut
Hoppas du kan sitta bra på den mtp nacken
Samma körställning och ergonomi som lill-duken, bara lite högre sadel, vilket i sig inte är helt fel de dagar när artrosen i knät gör det svårt att vinkla ihop benet så kraftigt som på lill-duken...
===