Tyrannosaurus

Vem är du? Vem är jag?

Moderatorer: adrian_vg, Conseal

Meddelande
Författare
Användarvisningsbild
adrian_vg
Hedersmedlem, Vila I Frid
Kontakt:

Re: Tyrannosaurus

#91 Inlägg av adrian_vg »

Jag tror du ska söka lite på dpkg och se om det inte hjälper dig på kommandoraden.

Du kunde ha valt en distro som är enklare att hantera. :wink:
Faceplant säger: ATGATT (All The Gear All The Time)!
Because walking away in disgust beats riding away in an ambulance.
===
KTM 990 SMR-'12, Honda NX650 Dominator-'88, Suzuki DRZ400S-'00.
Avatar-bild av Meltrockphoto MC!

Användarvisningsbild
Tyrannosaurus
Kontakt:

#92 Inlägg av Tyrannosaurus »

adrian_vg skrev:Jag tror du ska söka lite på dpkg och se om det inte hjälper dig på kommandoraden.
Jag fick svar idag att systemet har svårt att hantera NTFS-formaterade hårddiskar, däremot flash-diskar (typ USB-stickor) ska tydligen gå bra.

Jag har ju det mesta på back-up, men det blir isf ett jävla plockande.
1. Ur med hårddisken.
2. Koppla in den med min USB-adapter till Windowsburken och plocka ut det som jag inte har uppbackat.
3. Tillbaka med den och formatera om den till FreeBSD (ZFS).
4. In med min externa USB-disk och en USB-sticka på Windowsburken och skyffla över.
4a. Eventuellt kan jag köra direkt från hårddisken med USB-adaptern till en USB-sticka om den bara ärr tillräckligt stor.
5. In med USB-stickan i PC-BSD burken och skyffla igen, fast åt andra hållet.

Låter i mina öron som ett heldagsjobb, men om det är den enda lösningen så...
Du kunde ha valt en distro som är enklare att hantera. :wink:
Tja, vilken distro skulle vara enklare? Mjukvaran verkar nu funka alldeles utmärkt och är betydligt renare, snyggare, enklare och lättfattligare än Linux även om Firefox är på engelska och det finns ingen svensk version till 27.0 som den heter.
Däremot verkar den vara tjurig på hårdvaran och jag är inte så säker på att Linux är bättre på att känna igen NTFS-diskar och liknande. Skärm, ljud, Internetuppkoppling mm. är inga som helst problem och skrivaren tror jag också den kommer att klara eftersom det är en HP och systemet har en speciell prioriterad mjukvara för just HP-grejer och min skrivare har funnits på marknaden ett tag.

KompoZer finns f.ö. inte i Linux motsvarighet till AppCafe heller (kollade när jag körde Mint Live DVD).
Robban
V65 Sabre / VF1100S -85
Såld/borta (tyvärr, men den har fått ett bra nytt hem, låter annonsen ligga kvar som runa)
V65 Sabre - Brute Force
Links portal
Bild
Bild

Användarvisningsbild
adrian_vg
Kontakt:

#93 Inlägg av adrian_vg »

Jag vidhåller att Linux Mint antagligen skulle vara bättre för dig, eller kanske CentOS med XFCE-fönsterhanteraren.

När du säger att en distro har ett rörigt gränssnitt, hur menar du då?
===

Användarvisningsbild
Tyrannosaurus
Kontakt:

#94 Inlägg av Tyrannosaurus »

adrian_vg skrev:När du säger att en distro har ett rörigt gränssnitt, hur menar du då?
Svårt att hitta grejer, ologiskt upplägg och att man blir skickad runt i cirklar, lite som i Windows Vista med en massa funktioner som man inte har någon användning för.

PC-BSD med KDE fönsterhanterare kan man säga har ett gränssnitt som ser ut som ett slags mellanting mellan OSX och Windows 2000/XP med dom göttaste bitarna ur båda. Så långt är jag nu ganska nöjd.

Nu gäller det bara att få fram innehållet i min lagringshårddisk och få in KompoZer (som varken finns i PC-BSD eller Linux - har kollat) men det måste ju finnas något sätt att installera program annat än genom programhanteraren.
Det är möjligt att det finns andra MS FrontPage-liknande program, men inget jag känner till.

Faktum är att OSX som är ett ganska föredömligt system (om man bortser från att det är mer låst än Windows) också bygger på UNIX till skillnad från Linux som är GNU.
Robban
V65 Sabre / VF1100S -85
Såld/borta (tyvärr, men den har fått ett bra nytt hem, låter annonsen ligga kvar som runa)
V65 Sabre - Brute Force
Links portal
Bild
Bild

Användarvisningsbild
adrian_vg
Kontakt:

#95 Inlägg av adrian_vg »

Låter som att CentOS med Gnome är vad du behöver. Det GUI:et är ganska klassiskt.
Jag vill minnas att det var det jag slängde på min mor första gången hon skulle få en ny dator med linux - CentOS, Gnome och Redmond-temat. I princip en WinXP-lookalike.
===

Användarvisningsbild
Tyrannosaurus
Kontakt:

#96 Inlägg av Tyrannosaurus »

Dags för lite uppdatering.
Det visade sig att anledningen till att jag inte hittade hårddisken var att jag glömde avmontera den ur systemet innan jag installerade om med skrivbordsmiljön KDE istället för Mate.
Fick reda på via BSD-supporten (alldeles utomordentligt bra support, bättre än allt som Microsoft erbjuder och dessutom gratis) att jag måste ta ur disken, koppla den till Windowsburken och köra kommandot "chkdsk /f". Sagt och gjort och nu funkar allt perfekt :D

Skype ska enligt uppgift funka i den uppdaterade versionen 10.0.3, den ska tydligen även göra att burken startar snabbare utan att gå igenom hela FreeBSD först. Men jag ska först köra en Ghost på nuvarande installation för säkerhets skull innan jag uppdaterar.

Jag har fått igång mailen, det blev Thunderbird som funkar bra när man väl kommer underfund med den och jag har hittat motsvarande funktioner som jag använde i OE och MS Outlook och även stavningskollen funkar även om själva programmet bara är på engelska.

KompoZer funkar som stand-alone utan installation. Återstår att se om jag kan få igång stavningskollen i LIbreOffice som just nu varken funkar på svenska eller engelska. Testade OpenOffice, men den ville inte alls prata svenska i Linux/BSD-versionen, så det blev Libre igen.

Återstår att överföra mail, adressböcker och bokmärken som ser ut att bli en ganska tidskrävade historia där man får ta en i taget. För övrigt känns det som att jag snart är hemma :mrgreen:
Robban
V65 Sabre / VF1100S -85
V65 Sabre - Brute Force
Links portal
Bild
Bild

Användarvisningsbild
adrian_vg
Kontakt:

#97 Inlägg av adrian_vg »

Och vad har du lärt dig av detta då? :)
===

Användarvisningsbild
Tyrannosaurus
Kontakt:

#98 Inlägg av Tyrannosaurus »

adrian_vg skrev:Och vad har du lärt dig av detta då? :)
Learning by doing :D

Är man tillräckligt envis så löser sig det mesta. Jag kan rekommendera att testa PC-BSD, ett förbannat bra OS som liknar Linux men är mycket renare och har en mer logisk utformning.

Men jag kan notera att jag är inte helt nöjd med KompoZer, den verkar funka men jag gillar inte konstruktionen. Där har faktiskt Microsoft ett försprång med sin FrontPage, så jag ska testa att lägga in Wine och lägga på FrontPage. Läste på Wines webb att MS program i princip funkar bättre ju äldre dom är och jag har två Officepaket liggande: XP 2002 Professional (som jag har använt mest) och 2000 Premium. Jag hade även ett Office 97, men den har jag slängt :wink:

Men det blir en selektiv installation, troligen bara FrontPage, kanske Word också, resten kör jag i Libre. Eller föresten... När jag ändå lägger in skiten... Det kanske är lättare att associera office-filer med MS Office än med Libre, åså lär jag väl få stavningskontrollen på köpet. Det enda är att dessa äldre Office-paket inte klarar "x"-ändelsen, men vem bryr sig?
Robban
V65 Sabre / VF1100S -85
V65 Sabre - Brute Force
Links portal
Bild
Bild

Användarvisningsbild
adrian_vg
Kontakt:

#99 Inlägg av adrian_vg »

Inget av officeprogrammen du nämner supportas längre av Microsoft, och är därmed ganska osäkra att använda.
Frontpage har väl aldrig direkt gjort speciellt snygg kod ändå. Byt upp dig till nåt bättre!

Kolla på tex http://www.webhostingbuzz.com/wiki/fron ... ernatives/ och under rubriken Code editors (HTML/CSS) för alternativ.
===

Användarvisningsbild
Tyrannosaurus
Kontakt:

#100 Inlägg av Tyrannosaurus »

adrian_vg skrev:Inget av officeprogrammen du nämner supportas längre av Microsoft, och är därmed ganska osäkra att använda.
Frontpage har väl aldrig direkt gjort speciellt snygg kod ändå. Byt upp dig till nåt bättre!
Jag är medveten om det du säger, men...
1. Jag har använt FrontPage i Office XP under lång tid utan några problem (kanske för att jag använder den offline och inte publicerar med den, utan med FileZilla).
2. Den lägger förvisso in en massa skitkod, men det rensar jag alltid bort och snyggar till innan jag är nöjd.
3. Fördelen med FrontPage är att jag känner igen det och att den är väldigt lättarbetad i HTML-läge och även visar taggarna i färg i kod-läge så det blir översiktligt och bra och dessutom är den på svenska.
4. När jag kör den genom Wine blir risken minimal och skulle jag få in nåt skit så är det isolerat i Wine och då är det bara att ta bort och sen lägga in den igen.
Kolla på tex http://www.webhostingbuzz.com/wiki/fron ... ernatives/ och under rubriken Code editors (HTML/CSS) för alternativ.
Kollade och fick även tips om http://www.pagebreeze.com från Norge (Svein Tore - Sabmag) men den verkar bara finnas till Windows, så då är jag tillbaka i samma läge med Wine vilket iofs är säkrare men inte på svenska.
Robban
V65 Sabre / VF1100S -85
V65 Sabre - Brute Force
Links portal
Bild
Bild

Användarvisningsbild
adrian_vg
Kontakt:

#101 Inlägg av adrian_vg »

Då inväntar vi bara nästa statusrapport om hur du blev hackad. ;-)
===

Användarvisningsbild
tersan
Donator 2021
Kontakt:

#102 Inlägg av tersan »

adrian_vg skrev:Då inväntar vi bara nästa statusrapport om hur du blev hackad. ;-)
:mrgreen:

Jag har för övrigt använt Kompozer till min hustrus gamla websida, och det funkar faktiskt fint. FrontPage däremot kom jag aldrig överens med.
Numera labbar jag med mitt webhotells inbyggda editor, enklast så. :wink:
VFR750F -92, grön

Användarvisningsbild
Tyrannosaurus
Kontakt:

#103 Inlägg av Tyrannosaurus »

adrian_vg skrev:Då inväntar vi bara nästa statusrapport om hur du blev hackad. ;-)
Jaha då var jag hackad... Nädå :wink:
Men... Wine vill inte ta emot programmet.
Office XP = "stött på problem, skicka felrapport" Icke!
Office 2000 = började installera "allvarligt fel, inställning i Wine".

Men vafan! *Suck* Ingenting är som det brukar, fan, det SKA gå :huvet
tersan skrev: :mrgreen:

Jag har för övrigt använt Kompozer till min hustrus gamla websida, och det funkar faktiskt fint. FrontPage däremot kom jag aldrig överens med.
Numera labbar jag med mitt webhotells inbyggda editor, enklast så. :wink:
Det var framför allt två grejer jag inte gillade i KompoZer.
HTML-taggarna är pytte pytte pytte små så man nästan får sitta med förstoringsglas för att se vad som står.
Skapar man en tabell t.ex.

Kod: Markera allt

<table border="0" width="800">
så är den inte längre 800 px när jag tar upp den i design-läge, dessutom lägger även den till extra kod.
Robban
V65 Sabre / VF1100S -85
V65 Sabre - Brute Force
Links portal
Bild
Bild

Användarvisningsbild
adrian_vg
Kontakt:

#104 Inlägg av adrian_vg »

Tyrannosaurus skrev:Men... Wine vill inte ta emot programmet.

Kanske att MS-programmen är för gamla för att kunna köras i Wine?
Eller så är det ett beroende som strular. Kör man inte yum, eller debian-motsvarigheten apt-get, är man normalt sett fast i träsket och får jobba mer än nödvändigt för att få saker att funka. :wink:
===

Användarvisningsbild
Tyrannosaurus
Kontakt:

#105 Inlägg av Tyrannosaurus »

adrian_vg skrev:
Tyrannosaurus skrev:Men... Wine vill inte ta emot programmet.

Kanske att MS-programmen är för gamla för att kunna köras i Wine?
Eller så är det ett beroende som strular. Kör man inte yum, eller debian-motsvarigheten apt-get, är man normalt sett fast i träsket och får jobba mer än nödvändigt för att få saker att funka. :wink:
Enligt Wines web så ska den i princip funka bättre ju äldre MS programmen är (till en viss gräns förstås).

Det verkar snarast som att det är någon inställning i Wine som spökar så det är väl som det står här http://www.howtogeek.com/171565/how-to- ... e-on-linux "although you may have to do some tweaking yourself."

Sen gäller det bara att komma underfund med skiten. Jag har fått två ikoner "Wine file manager" och "Wine configuration", men att försöka installera från den senare gick t.ex. inte alls och "file manager" visar två filsystem, dels datorn och dels ett Windows system som egentligen inte finns med både Office, Explorer och allt möjligt.
Robban
V65 Sabre / VF1100S -85
V65 Sabre - Brute Force
Links portal
Bild
Bild

Skriv svar