Motorn dör inte med stödet nedfällt

Skruva något på egen hand? Tips före - och efter.

Moderatorer: adrian_vg, Conseal

Meddelande
Författare
Användarvisningsbild
Rydh
Donator 2013
Inlägg: 783
Blev medlem: mån sep 24, 2007 10:31
Ort: Kalmar

Motorn dör inte med stödet nedfällt

#1 Inlägg av Rydh »

Har hamnat i ett par halvluriga situationer nu och insett att motorstoppet vid nedfällt sidostöd inte fungerar längre. Hur funkar den där funktionen egentligen. Har lokaliserat en sensor på stödet och ryckt och tryckt lite i den utan att det verkar glapp.

Några tips?
Yamaha RD125 -79 91-93
Kawasaki GPz550 -81 93-99
Honda VFR800 V-tech -02 06-08
Yamaha XT660R -08 10-11
Honda VFR800FI -98 12-

insu
Donator 2008
Inlägg: 166
Blev medlem: tor maj 01, 2008 12:45
Ort: Ljustorp

Re: Motorn dör inte med stödet nedfällt

#2 Inlägg av insu »

Ta hjälp av någon som trycker in kontakten för att se om hojen stannar gör den det, kolla att den tar i så den trycks in.
(Det går ju göra ensam också genom att tejpa kopplingen i intryckt läge om det görs säker så det inte släpper)
Om kontakten fungerar så finns det en justering på den.
Du kan ju följ kabeln och ta loss kontakten och kolla med en summer om den fungerar också, men lite krångligare sätt.
Fungerar den inte så är det endera kabelbrott (ovanligt) eller trasig kontakt.
insu

Användarvisningsbild
Rydh
Donator 2013
Inlägg: 783
Blev medlem: mån sep 24, 2007 10:31
Ort: Kalmar

Re: Motorn dör inte med stödet nedfällt

#3 Inlägg av Rydh »

Ok, tack. Ska ta en kik i helgen.
Yamaha RD125 -79 91-93
Kawasaki GPz550 -81 93-99
Honda VFR800 V-tech -02 06-08
Yamaha XT660R -08 10-11
Honda VFR800FI -98 12-

Användarvisningsbild
Tommy Gsson
Donator 2023
Inlägg: 2167
Blev medlem: fre aug 15, 2008 09:46
Ort: Enköping

Re: Motorn dör inte med stödet nedfällt

#4 Inlägg av Tommy Gsson »

insu skrev:Ta hjälp av någon ...
Har man kvar centralstödet så kan man kolla själv. :wink:
T.
Tommy
VFR800-00 GPR Sandys DJIII K&N / RCV213-S look.
VFR800-01 GPR Sandys DJIV PiperCross / Movistar look.
VTR1000SP1 SÅLD
VFR750F-88 Ferrita+Dynojet+ShindengenMosFetRegulator R.I.P

insu
Donator 2008
Inlägg: 166
Blev medlem: tor maj 01, 2008 12:45
Ort: Ljustorp

Re: Motorn dör inte med stödet nedfällt

#5 Inlägg av insu »

Tommy Gsson skrev:
insu skrev:Ta hjälp av någon ...
Har man kvar centralstödet så kan man kolla själv. :wink:
T.
Rätt kommentar :roll: :D :cdrewl
insu

Användarvisningsbild
Rydh
Donator 2013
Inlägg: 783
Blev medlem: mån sep 24, 2007 10:31
Ort: Kalmar

Re: Motorn dör inte med stödet nedfällt

#6 Inlägg av Rydh »

insu skrev:Ta hjälp av någon som trycker in kontakten för att se om hojen stannar gör den det, kolla att den tar i så den trycks in.
(Det går ju göra ensam också genom att tejpa kopplingen i intryckt läge om det görs säker så det inte släpper)
Om kontakten fungerar så finns det en justering på den.
Du kan ju följ kabeln och ta loss kontakten och kolla med en summer om den fungerar också, men lite krångligare sätt.
Fungerar den inte så är det endera kabelbrott (ovanligt) eller trasig kontakt.
Tänkte att det här lät rätt enkelt men jag behöver tyvärr lite mer guidning...
Hur funkar kontakten egentligen? Vad är det som ska "tryckas in"? Jag skruvade ur skruven och tittade inuti, det sitter en ring med en pinne som går in i stödet. Stödet vrider alltså runt ringen när det fälls upp eller ned. Men den verkar inte ta i i något så jag greppar inte riktigt hur det funkar.

En notering var att det var lite oljegegg/smuts inne vid ringen om det kan inverka.
Yamaha RD125 -79 91-93
Kawasaki GPz550 -81 93-99
Honda VFR800 V-tech -02 06-08
Yamaha XT660R -08 10-11
Honda VFR800FI -98 12-

Bathory
Medlem
Inlägg: 8
Blev medlem: ons feb 03, 2010 10:18
Ort: västervik

Re: Motorn dör inte med stödet nedfällt

#7 Inlägg av Bathory »

Det är inte så att du har bytt kopplingshandtag eller justerat det som sitter?
Jag märkte på min hoj att om jag justera in det för nära handtaget så aktiverades inte brytaren som känner av om handtaget är intryckt eller ej.

Användarvisningsbild
Rydh
Donator 2013
Inlägg: 783
Blev medlem: mån sep 24, 2007 10:31
Ort: Kalmar

Re: Motorn dör inte med stödet nedfällt

#8 Inlägg av Rydh »

Bathory skrev:Det är inte så att du har bytt kopplingshandtag eller justerat det som sitter?
Jag märkte på min hoj att om jag justera in det för nära handtaget så aktiverades inte brytaren som känner av om handtaget är intryckt eller ej.
Jo, det har jag gjort :roll: Säkert det då, får kolla justeringen på handtaget som jag vill minnas är ställt rätt långt in. Insu nämnde något om justeringsmöjlighet för kontakten också, var hittar jag den?
Yamaha RD125 -79 91-93
Kawasaki GPz550 -81 93-99
Honda VFR800 V-tech -02 06-08
Yamaha XT660R -08 10-11
Honda VFR800FI -98 12-

insu
Donator 2008
Inlägg: 166
Blev medlem: tor maj 01, 2008 12:45
Ort: Ljustorp

Re: Motorn dör inte med stödet nedfällt

#9 Inlägg av insu »

Jag har en årsm.1993 och där går det att vrida kontakten så den kommer närmare eller längre ifrån stödet. :D
insu

Användarvisningsbild
Tommy Gsson
Donator 2023
Inlägg: 2167
Blev medlem: fre aug 15, 2008 09:46
Ort: Enköping

Re: Motorn dör inte med stödet nedfällt

#10 Inlägg av Tommy Gsson »

Rydh skrev:Det är inte så att du har bytt kopplingshandtag eller justerat det som sitter?
Jo, det har jag gjort :roll:
Är inte "samma" funktion, om kopplingshandtaget är feljusterat går det inte att starta med växel i.
T.
Tommy
VFR800-00 GPR Sandys DJIII K&N / RCV213-S look.
VFR800-01 GPR Sandys DJIV PiperCross / Movistar look.
VTR1000SP1 SÅLD
VFR750F-88 Ferrita+Dynojet+ShindengenMosFetRegulator R.I.P

Användarvisningsbild
Rydh
Donator 2013
Inlägg: 783
Blev medlem: mån sep 24, 2007 10:31
Ort: Kalmar

Re: Motorn dör inte med stödet nedfällt

#11 Inlägg av Rydh »

Men hur har sensorn vid stödet koll på växel/kopplingsläget?
Yamaha RD125 -79 91-93
Kawasaki GPz550 -81 93-99
Honda VFR800 V-tech -02 06-08
Yamaha XT660R -08 10-11
Honda VFR800FI -98 12-

Användarvisningsbild
tersan
Donator 2021
Inlägg: 3240
Blev medlem: tor jan 31, 2008 11:47
Ort: Gullestad, Vikbolandet
Kontakt:

Re: Motorn dör inte med stödet nedfällt

#12 Inlägg av tersan »

Nu tar vi det från början... följ kabeln från stödswitchten och dra isär kontakten som du hittar nånstans innanför vänstra kåpan under expansionskärlet (om jag tolkar manualen rätt) och anslut en multimeter. Med stödet uppe ska du ha noll motstånd (dvs kretsen sluten), och med stödet nere oändligt.

Sensorn vid stödet har ingen koll på kopplingen, men den är kopplad via kopplingskontakten till motorns styrbox.

Om du kan starta motorn med växel i fast stödet är nere och kopplingen ute så verkar du ha kortslutning nånstans.
VFR750F -92, grön

Skriv svar