Motorn dör inte med stödet nedfällt
Moderatorer: adrian_vg, Conseal
Motorn dör inte med stödet nedfällt
Har hamnat i ett par halvluriga situationer nu och insett att motorstoppet vid nedfällt sidostöd inte fungerar längre. Hur funkar den där funktionen egentligen. Har lokaliserat en sensor på stödet och ryckt och tryckt lite i den utan att det verkar glapp.
Några tips?
Några tips?
Yamaha RD125 -79 91-93
Kawasaki GPz550 -81 93-99
Honda VFR800 V-tech -02 06-08
Yamaha XT660R -08 10-11
Honda VFR800FI -98 12-
Kawasaki GPz550 -81 93-99
Honda VFR800 V-tech -02 06-08
Yamaha XT660R -08 10-11
Honda VFR800FI -98 12-
Re: Motorn dör inte med stödet nedfällt
Ta hjälp av någon som trycker in kontakten för att se om hojen stannar gör den det, kolla att den tar i så den trycks in.
(Det går ju göra ensam också genom att tejpa kopplingen i intryckt läge om det görs säker så det inte släpper)
Om kontakten fungerar så finns det en justering på den.
Du kan ju följ kabeln och ta loss kontakten och kolla med en summer om den fungerar också, men lite krångligare sätt.
Fungerar den inte så är det endera kabelbrott (ovanligt) eller trasig kontakt.
(Det går ju göra ensam också genom att tejpa kopplingen i intryckt läge om det görs säker så det inte släpper)
Om kontakten fungerar så finns det en justering på den.
Du kan ju följ kabeln och ta loss kontakten och kolla med en summer om den fungerar också, men lite krångligare sätt.
Fungerar den inte så är det endera kabelbrott (ovanligt) eller trasig kontakt.
insu
Re: Motorn dör inte med stödet nedfällt
Ok, tack. Ska ta en kik i helgen.
Yamaha RD125 -79 91-93
Kawasaki GPz550 -81 93-99
Honda VFR800 V-tech -02 06-08
Yamaha XT660R -08 10-11
Honda VFR800FI -98 12-
Kawasaki GPz550 -81 93-99
Honda VFR800 V-tech -02 06-08
Yamaha XT660R -08 10-11
Honda VFR800FI -98 12-
- Tommy Gsson
- Donator 2023
- Inlägg: 2167
- Blev medlem: fre aug 15, 2008 09:46
- Ort: Enköping
Re: Motorn dör inte med stödet nedfällt
Har man kvar centralstödet så kan man kolla själv.insu skrev:Ta hjälp av någon ...

T.
Tommy
VFR800-00 GPR Sandys DJIII K&N / RCV213-S look.
VFR800-01 GPR Sandys DJIV PiperCross / Movistar look.
VTR1000SP1 SÅLD
VFR750F-88 Ferrita+Dynojet+ShindengenMosFetRegulator R.I.P
VFR800-00 GPR Sandys DJIII K&N / RCV213-S look.
VFR800-01 GPR Sandys DJIV PiperCross / Movistar look.
VTR1000SP1 SÅLD
VFR750F-88 Ferrita+Dynojet+ShindengenMosFetRegulator R.I.P
Re: Motorn dör inte med stödet nedfällt
Rätt kommentarTommy Gsson skrev:Har man kvar centralstödet så kan man kolla själv.insu skrev:Ta hjälp av någon ...![]()
T.



insu
Re: Motorn dör inte med stödet nedfällt
Tänkte att det här lät rätt enkelt men jag behöver tyvärr lite mer guidning...insu skrev:Ta hjälp av någon som trycker in kontakten för att se om hojen stannar gör den det, kolla att den tar i så den trycks in.
(Det går ju göra ensam också genom att tejpa kopplingen i intryckt läge om det görs säker så det inte släpper)
Om kontakten fungerar så finns det en justering på den.
Du kan ju följ kabeln och ta loss kontakten och kolla med en summer om den fungerar också, men lite krångligare sätt.
Fungerar den inte så är det endera kabelbrott (ovanligt) eller trasig kontakt.
Hur funkar kontakten egentligen? Vad är det som ska "tryckas in"? Jag skruvade ur skruven och tittade inuti, det sitter en ring med en pinne som går in i stödet. Stödet vrider alltså runt ringen när det fälls upp eller ned. Men den verkar inte ta i i något så jag greppar inte riktigt hur det funkar.
En notering var att det var lite oljegegg/smuts inne vid ringen om det kan inverka.
Yamaha RD125 -79 91-93
Kawasaki GPz550 -81 93-99
Honda VFR800 V-tech -02 06-08
Yamaha XT660R -08 10-11
Honda VFR800FI -98 12-
Kawasaki GPz550 -81 93-99
Honda VFR800 V-tech -02 06-08
Yamaha XT660R -08 10-11
Honda VFR800FI -98 12-
Re: Motorn dör inte med stödet nedfällt
Det är inte så att du har bytt kopplingshandtag eller justerat det som sitter?
Jag märkte på min hoj att om jag justera in det för nära handtaget så aktiverades inte brytaren som känner av om handtaget är intryckt eller ej.
Jag märkte på min hoj att om jag justera in det för nära handtaget så aktiverades inte brytaren som känner av om handtaget är intryckt eller ej.
Re: Motorn dör inte med stödet nedfällt
Jo, det har jag gjortBathory skrev:Det är inte så att du har bytt kopplingshandtag eller justerat det som sitter?
Jag märkte på min hoj att om jag justera in det för nära handtaget så aktiverades inte brytaren som känner av om handtaget är intryckt eller ej.

Yamaha RD125 -79 91-93
Kawasaki GPz550 -81 93-99
Honda VFR800 V-tech -02 06-08
Yamaha XT660R -08 10-11
Honda VFR800FI -98 12-
Kawasaki GPz550 -81 93-99
Honda VFR800 V-tech -02 06-08
Yamaha XT660R -08 10-11
Honda VFR800FI -98 12-
Re: Motorn dör inte med stödet nedfällt
Jag har en årsm.1993 och där går det att vrida kontakten så den kommer närmare eller längre ifrån stödet. 

insu
- Tommy Gsson
- Donator 2023
- Inlägg: 2167
- Blev medlem: fre aug 15, 2008 09:46
- Ort: Enköping
Re: Motorn dör inte med stödet nedfällt
Är inte "samma" funktion, om kopplingshandtaget är feljusterat går det inte att starta med växel i.Rydh skrev:Det är inte så att du har bytt kopplingshandtag eller justerat det som sitter?
Jo, det har jag gjort![]()
T.
Tommy
VFR800-00 GPR Sandys DJIII K&N / RCV213-S look.
VFR800-01 GPR Sandys DJIV PiperCross / Movistar look.
VTR1000SP1 SÅLD
VFR750F-88 Ferrita+Dynojet+ShindengenMosFetRegulator R.I.P
VFR800-00 GPR Sandys DJIII K&N / RCV213-S look.
VFR800-01 GPR Sandys DJIV PiperCross / Movistar look.
VTR1000SP1 SÅLD
VFR750F-88 Ferrita+Dynojet+ShindengenMosFetRegulator R.I.P
Re: Motorn dör inte med stödet nedfällt
Men hur har sensorn vid stödet koll på växel/kopplingsläget?
Yamaha RD125 -79 91-93
Kawasaki GPz550 -81 93-99
Honda VFR800 V-tech -02 06-08
Yamaha XT660R -08 10-11
Honda VFR800FI -98 12-
Kawasaki GPz550 -81 93-99
Honda VFR800 V-tech -02 06-08
Yamaha XT660R -08 10-11
Honda VFR800FI -98 12-
- tersan
- Donator 2021
- Inlägg: 3240
- Blev medlem: tor jan 31, 2008 11:47
- Ort: Gullestad, Vikbolandet
- Kontakt:
Re: Motorn dör inte med stödet nedfällt
Nu tar vi det från början... följ kabeln från stödswitchten och dra isär kontakten som du hittar nånstans innanför vänstra kåpan under expansionskärlet (om jag tolkar manualen rätt) och anslut en multimeter. Med stödet uppe ska du ha noll motstånd (dvs kretsen sluten), och med stödet nere oändligt.
Sensorn vid stödet har ingen koll på kopplingen, men den är kopplad via kopplingskontakten till motorns styrbox.
Om du kan starta motorn med växel i fast stödet är nere och kopplingen ute så verkar du ha kortslutning nånstans.
Sensorn vid stödet har ingen koll på kopplingen, men den är kopplad via kopplingskontakten till motorns styrbox.
Om du kan starta motorn med växel i fast stödet är nere och kopplingen ute så verkar du ha kortslutning nånstans.
VFR750F -92, grön