
Lossa de 2 clipsen på undersidan genom att trycka in mittendelen

Ta bort de 4 insexslruvarna samt de 2 clipsen som håller fast innerkåpan

Skruva loss sidokåporna (en i taget) genom att avlägsna de 7 insexskruvarna (5 vanliga och 2 specialskruvar).

Nu är det dags att hissa upp cykeln (depåstödet går bort eftersom tanken är att demontera gafflebenen.
Jag drog spännband (vilka jag fäst i taket) under gaffelkronan och drog åt så lättade cykeln fram.



Lossa på skruvarna till handtagen

Följ instruktionerna för demontering av framhjulet http://www.vfr-forum.se/viewtopic.php?t=737 från punkt 3.
Ta även bort framskärmen men det är så enkelt att det inte behöver beskrivas. Det borde se ut ungefär såhär.


Lossa bromsslangskopplingsfästena på båda gafflarna (inga bromsslangar behöver kopplas isär).

Lossa vänster bromsok och häng upp det så det inte hänger i bromsslangarna.


Lossa skruvarna för gaffelbenen (fick inte med dem på bild men det är 4 stycken, 2 övre och 2 undre) och för ut gaffelbenen snett nedåt/framåt
[


Nu är det dags att börja jobba med gaffelbenen .. omlokalisering och iordningställande av utrustning. Check. Se till att ha PLENTY med trasor för du ska torka


Ta bort plastskyddet (vara att knacka lite)

Lossa på gaffellocket. Det kan vara smart att lossa dem lätt innan man tar bort gafflarna från cykeln om de skulle sitta hårt. (Fast eftersom de redan är demonterade så kanske man får skruva tillbaks dem en snabbis för att lossa locket.

Lossa låsskruven så du kan lossa locket från dämparstången (2st 14mm nycklar behövs).

PLocka bort alla brickor pch rörstumpar samt fjädern.

Häll ut den gamla gaffeloljan i lämpligt kärl ("pumpa" gaffeln för att få ut så mycket som möjligt).

Lossa bottenskruven (Se för i helvete till att ha ordentliga insexverktyg). Plocka sedan ut dämparstången och bottenlåsgrejen.

Ta bort dammskyddet och låsringen som hålelr fast packboxen.


Här så plockar du isär gaffeln genom att "knackandes" dra isär den.
Placera alla delar så du vet vart du har dem


Låt gaffelbenet rinna ur ordentligt (om du inte tänkt att skölja det).



Den gamla packboxen slänger du itne direkt. Dela den på hälften med en såg anpassad för materialet och spara halvorna.


För att inte tappa koncentrationen se till att hålla en god vätskebalans i kroppen


Montera på den nya packboxen på dämparcylindern

Nu kommer den gamla delade packboxen till användning. Placera den ovanpå den nya och använd den som dorn för att driva den nya till rätt position.
Knacka bara lätt med en hammare runt om till den är nere. den ska längre ner än man tror.


När den är på plats så montera låsringen och damskyddet.


Stoppa i dämparstången och skruva fast med bottenskruven.

Nu blev det oljeslabb så därför blev det inga bilder. Boken säger att det ska vara 457cc (kubikcentimeter) olja i verdera gaffelben. Det motsvarar 457ml. Häll i oljan och pumpa sakta gämparstången minst 10 och dämparcylindenr mins 5 gånger för at få ut luften.
Mät nivån i gaffeln med dämparcylindern fullt nedtryckt. Oljenivån skall vara 130mm från toppen på gaffelcylindern. skit i millilitrarna och se till att nivån är rätt och det är lika i båda gafflarna för nu upprepar du samma procedur med andra gaffelbenet. Du kan dock återanvända den delade packboxen så du behöver inte dela en till.
Innan montering av gaffelbenen så är det ett perfekt läge att utföra lite andra serviceåtgärder när kåporna ändå är av. (Om det nu behövs, annars har du tajmat gaffelservicen dåligt

Oljebyte:
Lossa oljepluggen och låt oljan rinna ut i lämpligt kärl.

Skruva loss oljefiltret (det finns avdragare men det går lika bra att dra en skruvmejsel igenom filtret och vrida loss) och se till att du har något under för det rinner ut olja där med.

Dra dit det nya oljefiltret för hand efter att ha dragit en sträng olja över gummipackningen.

Byte av tändstift på de främre cylindrarna:
Lossa oljekylaren (2 bultar med 8mm skalle) och vik den framåt.

Lossa på tändhattarna och byt tändstift med avsett verktyg. Tro nu inte att du kan använda din vanliga tänstiftsnyckel/hylsa bara för du meckat själv med bilen en gång. Skaffa en avsedd för mc'ns små stift annars får du inte plats i hålet.

Skruva tillbaks oljekylaren.
Byte av tändstift på de bakre cylindrarna:
Lossa och vik upp tanken (framåt är att föredra). Tja .. tändhattsgrejen och byt stift .. inte svårare än så. Ja just det .. tändhattarna skall tryckas tillbaks på de nya stiften .. annars så komemr det ju inte funka



Skruva fast tanken igen.
Montera tillbaks gaffelbenen p åsamma sätt som du tog bort dem fast tvärt om


Montera låsringarna och dra åt handtagen

Skruva fast bromsslangsfästen och montera vänstra bromsoket.


Följ anvisningarna för montering av framhjul http://www.vfr-forum.se/viewtopic.php?t=743
Eftersom oljan tappades ur så måste ny tillföras. Hällde i 3,1L olja tomgångskörde 2-3 minuter, stängde av, väntade 3 minuter kollade nivån, Perfekt.
Provkörning ... som en ny cykel

(Detta ersätter inte servicehandboken utan skall ses som ett valfritt komplement)