GUIDE: Demontering av framhjul RC46

Skruva något på egen hand? Tips före - och efter.

Moderatorer: adrian_vg, Conseal

Meddelande
Författare
Användarvisningsbild
Conseal
Administratör VFR-Forum
Inlägg: 4433
Blev medlem: tor mar 22, 2007 13:15
Ort: S-tälje
Kontakt:

GUIDE: Demontering av framhjul RC46

#1 Inlägg av Conseal »

Tänkte köra lite dokumentation i guideformat när jag ändå plockar bort framhjulet :)


1) Placera din favoritmotorcykel på centralstödet
Bild

2) Placera depåstöd eller motsvarande på avsedd plats för att höja framhjulet.
Bild

3) Lossa höger bromsok (12mm hylsa) och häng upp det med valfri upphängningsanordning så det inte hänger i bromsslangarna.
Bild

4) Lossa de 2 högra fixeringsskruvarna (12mm hylsa) och sedan axelbulten (22mm hylsa).
Bild

5) Lossa de vänstra fixeringsskruvarna (även de med 12mm hylsa)
Bild

6) Håll i däcket, plocka bort hjulaxeln och rulla ut däcket som nu är fritt.
Hjulaxeln kan sitta lite, jag använde förlängaren till spärrskaftet och placerade den smala änden mot höger sidas ände av hjulaxeln för att sedan knacka lätt med en gummiklubba.
Bild

7) För att de inte ska komma bort så avlägsna distanserna från hjulet och förvara dem på lämplig plats (det här va min lösning)
Bild

I morgon ska hjulet på upptäcksfärd hos däcksverkstan sedan kanske det blir en monteringsguide . Eller så läser man denna baklänges =)
På avstånd är allt vackert

VFR800FA -02 ABS & BMW G650GS
Yamaha TT350 *såld*
VTR1000F -03 *inbytt*
VFR800FI -99 *krashad*
VT750C2 -04 *såld*

Excalibur105 skrev: Välkommen till internets BÄSTA forum.

Användarvisningsbild
Tyrannosaurus
Hedersmedlem, Vila I Frid
Inlägg: 4528
Blev medlem: ons jan 31, 2007 18:52
Ort: Huddinge, Stockholm
Kontakt:

#2 Inlägg av Tyrannosaurus »

Tips vid montering.

Mycket lagerfett i lager, distanser, hastighetsmätardrivning (om sån finns) och på axeln.

Det blir lite kladd när man drar ihop, men överflöd torkar man bort med trasa eller papper sen.

Jag har fortfarande inte bytt ett lager på hojen efter 20 år. Får dom smörja och inte en massa vatten vid tvätt ska det inte behövas.
Robban
V65 Sabre / VF1100S -85
Såld/borta (tyvärr, men den har fått ett bra nytt hem, låter annonsen ligga kvar som runa)
V65 Sabre - Brute Force
Links portal
Bild
Bild

Användarvisningsbild
Henning
Grundare VFR-Forum
Inlägg: 1604
Blev medlem: fre jun 02, 2006 17:38
Ort: Norrort. Hoj: VFR750F 1988 + Honda XL500S Dakar
Kontakt:

Re: GUIDE: Demontering av framhjul RC46

#3 Inlägg av Henning »

Conseal skrev:...Placera din favoritmotorcykel på centralstödet...
Uuuuunderbart! :D

/H
Sänk momsen på kronärtskockor - NU!

Användarvisningsbild
Qwerty
Donator 2008
Inlägg: 505
Blev medlem: fre jun 09, 2006 22:58
Ort: Sthlm

#4 Inlägg av Qwerty »

Tyrannosaurus skrev: Jag har fortfarande inte bytt ett lager på hojen efter 20 år. Får dom smörja och inte en massa vatten vid tvätt ska det inte behövas.
Fast faktum är. Din hoj har väll inte rullat mer än6-7k och på dom milen ska en lager som varken hjular eller busas med hålla.
VFR800Fi 01a.
www.tbtab.se

Användarvisningsbild
Tyrannosaurus
Hedersmedlem, Vila I Frid
Inlägg: 4528
Blev medlem: ons jan 31, 2007 18:52
Ort: Huddinge, Stockholm
Kontakt:

#5 Inlägg av Tyrannosaurus »

Qwerty skrev:Fast faktum är. Din hoj har väll inte rullat mer än6-7k och på dom milen ska en lager som varken hjular eller busas med hålla.
6-7k enligt mätaren ja. Men det finns en liten "hake", den visar miles :)
Den sanna siffran är 10k (slog om någon gång i höstas).

En del bus blir det väl, men ok jag ouuuueeeelar inte. Å andra sidan är det mest gaffel och styrlager som tar stryk av sånt.

Men det lär väl bli "000000" förr eller senare, med då är det 16,000 mil. Det fantastiska är att ringarna är heltäta, botten är perfekt och den spinner som en katt.
Efter ventil- och toppfixet slutande den ryka olja från tätningarna som troligen började bli dåliga. Kompet har varit bra hela tiden.
Robban
V65 Sabre / VF1100S -85
Såld/borta (tyvärr, men den har fått ett bra nytt hem, låter annonsen ligga kvar som runa)
V65 Sabre - Brute Force
Links portal
Bild
Bild

Skriv svar