Laddningsregulator vfr800 -99

Skruva något på egen hand? Tips före - och efter.

Moderatorer: adrian_vg, Conseal

Meddelande
Författare
Hagge
Medlem
Inlägg: 5
Blev medlem: tis jul 02, 2013 11:15

Laddningsregulator vfr800 -99

#1 Inlägg av Hagge »

Hej.
Är ny här på forumet och undrar om en regulator från en Transalp 600 -98 skulle passa på mim VFR 800, på elschemat ser det likadant ut och även kontakt styckena. frågan är väl om den är för liten?

Användarvisningsbild
StigH
Donator 2014
Inlägg: 450
Blev medlem: lör dec 19, 2009 19:50
Ort: Jönköping (utanför)
Kontakt:

Re: Laddningsregulator vfr800 -99

#2 Inlägg av StigH »

Hagge skrev:Hej.
Är ny här på forumet och undrar om en regulator från en Transalp 600 -98 skulle passa på mim VFR 800, på elschemat ser det likadant ut och även kontakt styckena. frågan är väl om den är för liten?
Finns ju ett typnummer på regulatorn.
Det skall vara samma.
Är det inte det är någon skillnad. Men vad är skillnaden? Ingen vet
En väsentlig parameter är ju "max ström ut" som bör vara anpassad till batteriet och vad hojens generator kan ge ut..
Kopplingen av kablarn på kontaktsyckena bör även de vara lika.
Necessity is supposed to be the mother of invention, but desperation works even better...
VF750C --82-83

Hagge
Medlem
Inlägg: 5
Blev medlem: tis jul 02, 2013 11:15

Re: Laddningsregulator vfr800 -99

#3 Inlägg av Hagge »

Det står SH538D-13 och den är till en Transalp 600 -98.

Användarvisningsbild
Conseal
Administratör VFR-Forum
Inlägg: 4446
Blev medlem: tor mar 22, 2007 13:15
Ort: S-tälje
Kontakt:

Re: Laddningsregulator vfr800 -99

#4 Inlägg av Conseal »

Enligt http://www.vicma.ro/cataloagepdf/cat/enc_vicma.pdf så är det inte samma.
De som är till VFR 800 heter SH541D-12 / SH583-12 / SH593-12

Bra katalog för regulatorer annars :)
På avstånd är allt vackert

HONDA VFR800FA ABS -02
Yamaha FZ8N ABS -13
BMW G650GS -14
Yamaha TT350 -89 *såld*
HONDA VTR1000F -03 *inbytt*
HONDA VFR800FI -99 *krashad*
HONDA VT750C2 -04 *såld*

Excalibur105 skrev: Välkommen till internets BÄSTA forum.

Hagge
Medlem
Inlägg: 5
Blev medlem: tis jul 02, 2013 11:15

Re: Laddningsregulator vfr800 -99

#5 Inlägg av Hagge »

Det blev en regulator från en -07 R1 det enda jag fick tag på med kort varsel men det verkar funka så i morgon åker jag och frun på en tre dagars resa på höga kusten.

Användarvisningsbild
Tommy Gsson
Donator 2023
Inlägg: 2167
Blev medlem: fre aug 15, 2008 09:46
Ort: Enköping

Re: Laddningsregulator vfr800 -99

#6 Inlägg av Tommy Gsson »

Hagge skrev:Det blev en regulator från en -07 R1 det enda jag fick tag på med kort varsel men det verkar funka så i morgon åker jag och frun på en tre dagars resa på höga kusten.
Den kan rekommenderas varmt, för den blir inte så varm.
Tål 50Ah mot orginalets 30Ah.
Om den monteras med rätt kontakter så blir den fukt tät också.
T.
Tommy
VFR800-00 GPR Sandys DJIII K&N / RCV213-S look.
VFR800-01 GPR Sandys DJIV PiperCross / Movistar look.
VTR1000SP1 SÅLD
VFR750F-88 Ferrita+Dynojet+ShindengenMosFetRegulator R.I.P

Användarvisningsbild
adrian_vg
Hedersmedlem, Vila I Frid
Inlägg: 14482
Blev medlem: lör mar 15, 2008 17:10
Ort: Uppsala
Kontakt:

Re: Laddningsregulator vfr800 -99

#7 Inlägg av adrian_vg »

Tommy Gsson skrev:Den kan rekommenderas varmt, för den blir inte så varm.
Tål 50Ah mot orginalets 30Ah.
Om den monteras med rätt kontakter så blir den fukt tät också.
Var det en sån du hade moddat och monterat på din?
Faceplant säger: ATGATT (All The Gear All The Time)!
Because walking away in disgust beats riding away in an ambulance.
===
KTM 990 SMR-'12, Honda NX650 Dominator-'88, Suzuki DRZ400S-'00.
Avatar-bild av Meltrockphoto MC!

Användarvisningsbild
Tommy Gsson
Donator 2023
Inlägg: 2167
Blev medlem: fre aug 15, 2008 09:46
Ort: Enköping

Re: Laddningsregulator vfr800 -99

#8 Inlägg av Tommy Gsson »

adrian_vg skrev:Var det en sån du hade moddat och monterat på din?
Svar ja, på den förra, köpte till den här också men bytte inte då dom inte brukar gå sönder från -00.
T.
Tommy
VFR800-00 GPR Sandys DJIII K&N / RCV213-S look.
VFR800-01 GPR Sandys DJIV PiperCross / Movistar look.
VTR1000SP1 SÅLD
VFR750F-88 Ferrita+Dynojet+ShindengenMosFetRegulator R.I.P

Användarvisningsbild
adrian_vg
Hedersmedlem, Vila I Frid
Inlägg: 14482
Blev medlem: lör mar 15, 2008 17:10
Ort: Uppsala
Kontakt:

Re: Laddningsregulator vfr800 -99

#9 Inlägg av adrian_vg »

Tommy Gsson skrev:
adrian_vg skrev:Var det en sån du hade moddat och monterat på din?
Svar ja, på den förra, köpte till den här också men bytte inte då dom inte brukar gå sönder från -00.
T.
:tummenupp
Faceplant säger: ATGATT (All The Gear All The Time)!
Because walking away in disgust beats riding away in an ambulance.
===
KTM 990 SMR-'12, Honda NX650 Dominator-'88, Suzuki DRZ400S-'00.
Avatar-bild av Meltrockphoto MC!

Hagge
Medlem
Inlägg: 5
Blev medlem: tis jul 02, 2013 11:15

Re: Laddningsregulator vfr800 -99

#10 Inlägg av Hagge »

Tommy Gsson skrev:
Hagge skrev:Det blev en regulator från en -07 R1 det enda jag fick tag på med kort varsel men det verkar funka så i morgon åker jag och frun på en tre dagars resa på höga kusten.
Den kan rekommenderas varmt, för den blir inte så varm.
Tål 50Ah mot orginalets 30Ah.
Om den monteras med rätt kontakter så blir den fukt tät också.
T.
Hemma igen efter ca 70mil funkar klockrent. Vart kan man få ta i sådana kontakter?

Användarvisningsbild
Tommy Gsson
Donator 2023
Inlägg: 2167
Blev medlem: fre aug 15, 2008 09:46
Ort: Enköping

Re: Laddningsregulator vfr800 -99

#11 Inlägg av Tommy Gsson »

Hagge skrev:
Tommy Gsson skrev:Om den monteras med rätt kontakter så blir den fukt tät också.
Hemma igen efter ca 70mil funkar klockrent. Vart kan man få ta i sådana kontakter?
Finns att beställa på Ebay, jag har ett kit till övers som jag beställde extra, kostade 230:- med frakt.
http://www.ebay.co.uk/itm/FURUKAWA-CONN ... 53e95aed1b
T.
Tommy
VFR800-00 GPR Sandys DJIII K&N / RCV213-S look.
VFR800-01 GPR Sandys DJIV PiperCross / Movistar look.
VTR1000SP1 SÅLD
VFR750F-88 Ferrita+Dynojet+ShindengenMosFetRegulator R.I.P

Hagge
Medlem
Inlägg: 5
Blev medlem: tis jul 02, 2013 11:15

Re: Laddningsregulator vfr800 -99

#12 Inlägg av Hagge »

Tommy Gsson skrev:
Hagge skrev:
Tommy Gsson skrev:Om den monteras med rätt kontakter så blir den fukt tät också.
Hemma igen efter ca 70mil funkar klockrent. Vart kan man få ta i sådana kontakter?
Finns att beställa på Ebay, jag har ett kit till övers som jag beställde extra, kostade 230:- med frakt.
http://www.ebay.co.uk/itm/FURUKAWA-CONN ... 53e95aed1b
T.
Menar du att det finns en chans att man kan få köpa det av dig. :D

Användarvisningsbild
Tommy Gsson
Donator 2023
Inlägg: 2167
Blev medlem: fre aug 15, 2008 09:46
Ort: Enköping

Re: Laddningsregulator vfr800 -99

#13 Inlägg av Tommy Gsson »

Finns en mycket stor chans! :wink:
T.
Tommy
VFR800-00 GPR Sandys DJIII K&N / RCV213-S look.
VFR800-01 GPR Sandys DJIV PiperCross / Movistar look.
VTR1000SP1 SÅLD
VFR750F-88 Ferrita+Dynojet+ShindengenMosFetRegulator R.I.P

Användarvisningsbild
adrian_vg
Hedersmedlem, Vila I Frid
Inlägg: 14482
Blev medlem: lör mar 15, 2008 17:10
Ort: Uppsala
Kontakt:

Re: Laddningsregulator vfr800 -99

#14 Inlägg av adrian_vg »

:!: Snabb fråga.

Om likriktaren/voltregulatorn blir överhettad, stänger den av laddningen helt då?

Om överhettningen inte åtgärdas och laddregulatorn inte slår på igen, kan man då köra på batteriet tills det är helt slut?

Tror jag har råkat ut för antingen en överhettad laddregulator, eller en möjligen trasig dito. Hojen går inte runt på startmotor och instrumentering slocknar, resp får tokspel när motorn går och jag slåp på exvis blinkers och har strålkastare på.

Hojen är en VFR800-2000.

Kan nån bekräfta?
Faceplant säger: ATGATT (All The Gear All The Time)!
Because walking away in disgust beats riding away in an ambulance.
===
KTM 990 SMR-'12, Honda NX650 Dominator-'88, Suzuki DRZ400S-'00.
Avatar-bild av Meltrockphoto MC!

Användarvisningsbild
Donner
Donator 2017
Donator 2017
Inlägg: 3235
Blev medlem: mån aug 27, 2007 17:34
Ort: Landskrona

Re: Laddningsregulator vfr800 -99

#15 Inlägg av Donner »

Om regulatorn blir överhettad brukar den lägga av men i mitt fall laddade den fint när den var kall och betydligt sämre när den var varm.

Ja man kan köra tills batteriet är tomt, kör man utan ljus så kommer man lite längre.

Ladda ditt batteri och mät laddningen.
_______________________________________
VFR 800FI-01 "Movistar edition" *SÅLD*

Kör husbil, BMW R1200R och VFR750 -86 numera

Skriv svar