Funderar på att köpa en Honda CBX750f -84. Är det någon som känner till om det kan vara nått vanligt fel på dom? (typ VF´ns dåliga kamaxlar o regulatorer)
Vill inte ha recensioner på hur den är att köra; det kan jag avgöra själv
pentti01 skrev:Funderar på att köpa en Honda CBX750f -84. Är det någon som känner till om det kan vara nått vanligt fel på dom? (typ VF´ns dåliga kamaxlar o regulatorer)
Vill inte ha recensioner på hur den är att köra; det kan jag avgöra själv
Hade inte den hydraulisk ventilinställning? Det är så rätt det kan bli. Det var dröm nummer två när jag var alldeles för ung för motorcyklar.
Annat än det verkar det mest vara anti-diven som kan kan kärva och dämpning generellt vara utslitet. Det är trots allt en snart 30 år gammal hoj.
Faceplant säger: ATGATT (All The Gear All The Time)!
Because walking away in disgust beats riding away in an ambulance.
===
KTM 990 SMR-'12, Honda NX650 Dominator-'88, Suzuki DRZ400S-'00. Avatar-bild av Meltrockphoto MC!
Tack för svar, Adrian_vg . Kollade lite i spec´sen; det verkar i alla fall vara luftfjädring i den som på min VF,, ?
Borde i så fall gå att uppdatera fjädringen om så behövs? Om det inte finns ny dämpare att få tag i, borde det väl gå att montera från någon annan liknande hoj?
Gaffelfjädrar brukar inte vara något problem.
Antagligen, ja, på båda frågorna. Att döma av dina tidigare inlägg verkar du inte anti lite handpåläggning vid ett ev byte till icke-originaldelar.
Jag Är ingen expert på CBX750F, gillar modellen bara.
Faceplant säger: ATGATT (All The Gear All The Time)!
Because walking away in disgust beats riding away in an ambulance.
===
KTM 990 SMR-'12, Honda NX650 Dominator-'88, Suzuki DRZ400S-'00. Avatar-bild av Meltrockphoto MC!
Nejdå; behöver inte vara orginal, bara grejerna funkar ! Skrev på ett annat forum att jag har blivit lite "Honda-nörd" trots att min nuvarande hoj är bara den andra Hondan jag ägt,,, Har haft Mc-kort sedan 1976. Hemma på gården står en Honda gräsklippare samt en båt med Hondamotor
Kan inte sätta fingret på det men lockas alltid av Hondas modeller,,,
Det är nåt speciellt med hitech-lösningar på icke-problem bara för att man kan.
Faceplant säger: ATGATT (All The Gear All The Time)!
Because walking away in disgust beats riding away in an ambulance.
===
KTM 990 SMR-'12, Honda NX650 Dominator-'88, Suzuki DRZ400S-'00. Avatar-bild av Meltrockphoto MC!
adrian_vg skrev:Det är nåt speciellt med hitech-lösningar på icke-problem bara för att man kan.
Ähum, som man brukar säga om Citroën (i alla fall förr... numera är de ju nästan som alla andra bilar...): de innehåller perfekta lösningar på icke-existerande problem.
Angående tråden så kan jag inte ett smack om CBX750F, men den ser ut precis om en hoj ska göra... antagligen för att det var såna där jag drömde om när jag växte upp och läste motortidningar.
tersan skrev: Angående tråden så kan jag inte ett smack om CBX750F, men den ser ut precis om en hoj ska göra... antagligen för att det var såna där jag drömde om när jag växte upp och läste motortidningar.
Inte bara jag alltså...
Tidningarna kallade hojen för en roadster när det begav sig!
Faceplant säger: ATGATT (All The Gear All The Time)!
Because walking away in disgust beats riding away in an ambulance.
===
KTM 990 SMR-'12, Honda NX650 Dominator-'88, Suzuki DRZ400S-'00. Avatar-bild av Meltrockphoto MC!
Vad jag vet har CBX750F inga kända svagheter såvida ingen amatör har skruvat med motorn och de hydrauliska ventillyftarna som måste luftas i motorolja för att fungera om man har haft isär dom.
Ett par intressanta fakta om hojen:
1. Det finns en kardandriven variant i Staterna som går under beteckningen 750 Nighthawk S.
Motorerna är i stort sett lika, men chassiet och karossen skiljer sig en del. Chansen är faktiskt rätt stor att man skulle kunna göra en motor- och svingtransplantation vilket skulle ge en klart kul och unik hoj
2. Karossmässigt liknar CBX750F faktiskt V65 Sabre.
Faceplant säger: ATGATT (All The Gear All The Time)!
Because walking away in disgust beats riding away in an ambulance.
===
KTM 990 SMR-'12, Honda NX650 Dominator-'88, Suzuki DRZ400S-'00. Avatar-bild av Meltrockphoto MC!