blacken skrev:Hifi är överskattat.
Har du ens hört äkta HI-FI? . Om man säger så här kanske du förstår , att höra på musik iHI-FI f "formatet" är som att se på stjärnorna med en högklassig Carl Zeiss kikare, Med MP3 så är det som att betrakta samma stjärnor genom botten av ett begagnat mjölkglas..
Det kan aldrig vara "överskattat" att vilja njuta av musik som den låter i verkligheten, eller?
Jag påstår inte att du inte kan njuta av den, upplevelsen är subjektiv. Det är hifi-företeelsen i sig som jag tycker är överskattad. En del påstår att de hör skillnad på om ljudet kommer via armstjocka kopparkablar av "premium"-kvalitet och om det är guldpläterade kontakter eller inte - det är sånt som jag tycker gränsar på till det löjliga. Fine, tycker man sig höra skillnad på det och är villig att lägga ner pengar på det, så är det helt ok. Men försök inte få mig att tro att det gör skillnad!
Jag har inga speciella krav på musiken, även om jag drar mig för att lyssna på vinyl för att det låter så krappigt. Det enda jag är ute efter är att musiken låter någotsånär som originalet. Jag behöver inte känna att jag sitter i Berwaldhallen eller Globen (som fö är en katastrof konsertmässigt) och lyssnar.
Hemma har jag en Kenwood-bling-bling-komponentstereoanläggning (massor med lampor som blinkar och staplar som lyser hit och dit), som jag köpte beggad för tio år sen, och som då var åtminstone fem år gammal. Högtalarna är de beggade jag hade kvar från min förra integrerade Hitachi, rejäla trälådor på runt 30 x 40 x 60 cm.
Jag har rippat all min musik från både cd och vinyl till mp3-format och lyssnar på detta på en iPod, i Winamp på datorn (2.1-system från Logitech) samt på "teven" via nätverket till PVR:en - ljudet går ut i ett 2.1-system från Cambridge Soundworks samt i bilen (V40 med "högprestandaradiopaketet"; 6.1 tror jag vissa kallar det).
Vinylripparna hörs tydligt att de är just vinylrippar oavsett var jag spelar det, det andra, det varierar i kvalitet, men vanligen aldrig så att man tänker "oj vad dåligt det låter".
Jag har lyssnat på diverse hifi-system här och var (alltifrån svågerns påstått bra maskiner, till dunderdyra i butik) och hör ärligt talat ingen större skillnad. Visst är vissa frekvenser något krispigare, men spelar roll, så viktigt är det inte. Därav att jag tycker att hifi är överskattat.
Hörseln är kollad och rapporteras vara bra, tom bättre än genomsnittet. En del har kallat mina öron för musikeröron som kan höra skillnad på dittan och dattan.