Off-topic tråden del7

Här snackar vi om sånt som inte är mc-relaterat såsom film, musik och hemelektronik.

Moderator: adrian_vg

Meddelande
Författare
Användarvisningsbild
tersan
Donator 2021
Kontakt:

Re: Off-topic tråden del7

#376 Inlägg av tersan »

adrian_vg skrev:Inbillning. :P Med rätt kodare hör ni ingen skillnad. Mp3-kodning går grovt sett ut på att man tar bort data som man iaf inte kan höra.

Detta är bara ytterligare ett tyckandekrig. Folk tror att de hör skillnad, men i blindtester gör man inte det...
Det beror på vilken komprimeringsgrad vi pratar om. De "vanliga" mp3 för t ex nedladdning är så hårt bantade att det hörs... medan de mer utrymmeskrävande formaten låter som ursprunget. Fast det gäller ju förstås att du lyssnar med en anläggning som klarar av att återge de skillnaderna, datorns inbyggda högtalare är t ex inte nåt för njutningsfullt lyssnande... :wink:
VFR750F -92, grön

Användarvisningsbild
Maciver
Donator 2021

#377 Inlägg av Maciver »

Hur är då skillnaden mot "flac" formatet?? Det ska ju vara raw så att säga, ungefär som jpg och raw formatet vid fotografering.
Maciver VFR Touring Edition
(på väg dit i vart fall)
Det här har jag på/till hojen!

Användarvisningsbild
Conseal
Administratör VFR-Forum
Kontakt:

Off-topic tråden del7

#378 Inlägg av Conseal »

Flac skall vara "lossless" så ... Bättre än mp3 är det iallafall... Sen kan man ju undra hur mycket mer analoga medier ger när de tillverkas från digital master.
På avstånd är allt vackert

HONDA VFR800FA ABS -02
Yamaha FZ8N ABS -13
BMW G650GS -14
Yamaha TT350 -89 *såld*
HONDA VTR1000F -03 *inbytt*
HONDA VFR800FI -99 *krashad*
HONDA VT750C2 -04 *såld*

Excalibur105 skrev: Välkommen till internets BÄSTA forum.

Användarvisningsbild
blacken
Medlem

#379 Inlägg av blacken »

Conseal skrev:Flac skall vara "lossless" så ... Bättre än mp3 är det iallafall... Sen kan man ju undra hur mycket mer analoga medier ger när de tillverkas från digital master.
Exakt, Pudelns kärna så att säga, Men helt klart så blir det bättre ljud ifrån en högkvalitativ digital master, än vad någon MP3 system kan uppbringa ljudmässigt sett, och det är nog inte alla analoga pressningar som är hämtade ifrån en digital master, en del är ju "AAA" hela vägen så att säga..
Den som tycker att sex är det skönaste som finns.
Har aldrig varit riktigt skitnödig!

Hojstatus : Suzuki GSF 1200 Bandit -02

Användarvisningsbild
adrian_vg
Hedersmedlem, Vila I Frid
Kontakt:

#380 Inlägg av adrian_vg »

blacken skrev:och du stöder ditt yttrande på följande "forskning"?
Jag ska se om jag hittar sidan jag läste för ett tag sen. Återkommer.

Edit: Inte denna jag letade efter, men gisten är samma; http://www.noiseaddicts.com/2009/03/mp3 ... t-128-320/. Notera hur många som tycker att den med lägre bitrate låter bättre, och jämför med den andra gruppen. Gruppen är nästan 50-50. För mig låter det ganska slumpmässigt, och därmed "inbillning" om man tror sig höra skillnad på bitrate och kodning.

Letar iaf vidare och återkommer.

Edit2: Gillar den här sammanfattningen 8*); "I find I can only tell the difference between 320K MP3 and WAV when using certain interconnects, 500-strand OFC speaker-cable (bi-wired, of course) and when using expensive mains-cables. Oh and only late at night, while sat in the sweet-spot at the tip of the equilateral triangle formed by my two speakers and my chair. Oh and only when my player and amp are sat on expensive isolation platforms. Oh and only when my speakers are exactly 30.6cm from the side walls, 15.2cm from the back walls and toed-in by 3.994 degrees.

Anything else contentious I've missed? I mean if we're going to have yet another punch-up over subjective contentious issues to which there will never be definite answers or conclusions, we may as well do it all in one thread, right?"
Faceplant säger: ATGATT (All The Gear All The Time)!
Because walking away in disgust beats riding away in an ambulance.
===
KTM 990 SMR-'12, Honda NX650 Dominator-'88, Suzuki DRZ400S-'00.
Avatar-bild av Meltrockphoto MC!

Användarvisningsbild
tersan
Donator 2021
Kontakt:

#381 Inlägg av tersan »

adrian_vg skrev:Gillar den här sammanfattningen 8*); "I find I can only tell the difference between 320K MP3 and WAV when using certain interconnects, 500-strand OFC speaker-cable (bi-wired, of course) and when using expensive mains-cables. Oh and only late at night, while sat in the sweet-spot at the tip of the equilateral triangle formed by my two speakers and my chair. Oh and only when my player and amp are sat on expensive isolation platforms. Oh and only when my speakers are exactly 30.6cm from the side walls, 15.2cm from the back walls and toed-in by 3.994 degrees.
:D Får lite Farbror Barbro-vibbar här...
VFR750F -92, grön

Användarvisningsbild
blacken
Medlem

#382 Inlägg av blacken »

adrian_vg skrev:
blacken skrev:och du stöder ditt yttrande på följande "forskning"?
Jag ska se om jag hittar sidan jag läste för ett tag sen. Återkommer.

Edit: Inte denna jag letade efter, men gisten är samma; http://www.noiseaddicts.com/2009/03/mp3 ... t-128-320/. Notera hur många som tycker att den med lägre bitrate låter bättre, och jämför med den andra gruppen. Gruppen är nästan 50-50. För mig låter det ganska slumpmässigt, och därmed "inbillning" om man tror sig höra skillnad på bitrate och kodning.

Letar iaf vidare och återkommer.

Edit2: Gillar den här sammanfattningen 8*); "I find I can only tell the difference between 320K MP3 and WAV when using certain interconnects, 500-strand OFC speaker-cable (bi-wired, of course) and when using expensive mains-cables. Oh and only late at night, while sat in the sweet-spot at the tip of the equilateral triangle formed by my two speakers and my chair. Oh and only when my player and amp are sat on expensive isolation platforms. Oh and only when my speakers are exactly 30.6cm from the side walls, 15.2cm from the back walls and toed-in by 3.994 degrees.

Anything else contentious I've missed? I mean if we're going to have yet another punch-up over subjective contentious issues to which there will never be definite answers or conclusions, we may as well do it all in one thread, right?"
:lol: Wave är ju inte heller ett "optimalt" medium för HI-FI lyssning. MP3 formatet tar bort mer en 80% av informationen av ursprunget! Liasom mp3 är ett bra system/medium för att kunna ha som typ "hissmusik" "tal och skval" musiklyssning som inte kräver så mycket av lyssnaren mer än att det ska låta så man hör vad det är. Det är ljudmässigt motsvarande kassettband dvs grupp 2 i HI-FI skalan, dvs ICKE HI-FI kvalifierat!. I och med att MP formatet EJ! kan klara av HI-FI normen "DIN 45500" någon av dom modernare klassnigarna typ "High End" "klass A" eller liknande, så är det skit om man verkligen vill ha en RIKTIG ljudupplevelse, typ en religiös upplevelse, eller ståpäls på bukspottkörteln, eller liknande.:)

Användarvisningsbild
adrian_vg
Kontakt:

#383 Inlägg av adrian_vg »

tersan skrev::D Får lite Farbror Barbro-vibbar här...
Finns gott om hifi-nördar där ute. ;-)
blacken skrev: :lol: Wave är ju inte heller ett "optimalt" medium för HI-FI lyssning. MP3 formatet tar bort mer en 80% av informationen av ursprunget! Liasom mp3 är ett bra system/medium för att kunna ha som typ "hissmusik" "tal och skval" musiklyssning som inte kräver så mycket av lyssnaren mer än att det ska låta så man hör vad det är. Det är ljudmässigt motsvarande kassettband dvs grupp 2 i HI-FI skalan, dvs ICKE HI-FI kvalifierat!. I och med att MP formatet EJ! kan klara av HI-FI normen "DIN 45500" någon av dom modernare klassnigarna typ "High End" "klass A" eller liknande, så är det skit om man verkligen vill ha en RIKTIG ljudupplevelse, typ en religiös upplevelse, eller ståpäls på bukspottkörteln, eller liknande.:)
Om du rippar en cd är en eller flera wav-filer resultatet du får. Dessa är okomprimerade versioner av datan från cd-skivan, all inclusive typ. Påstår du att det inte är bra nog?

Korrekt om mp3, det tar bort data, men med rätt kodare tar du bort bitar som du ändå inte kan uppfatta. Vill du ha lossless-kodning och större filer, använder man FLAC eller Ogg Vorbis om jag minns rätt.

Hifi är överskattat. :P
===

Användarvisningsbild
blacken
Medlem

#384 Inlägg av blacken »

Hifi är överskattat.
Har du ens hört äkta HI-FI? . Om man säger så här kanske du förstår , att höra på musik iHI-FI f "formatet" är som att se på stjärnorna med en högklassig Carl Zeiss kikare, Med MP3 så är det som att betrakta samma stjärnor genom botten av ett begagnat mjölkglas..

Det kan aldrig vara "överskattat" att vilja njuta av musik som den låter i verkligheten, eller?

Användarvisningsbild
blacken
Medlem

#385 Inlägg av blacken »

D Får lite Farbror Barbro-vibbar här...
DU vet väl i din vishet, att det krävs en, för att känna igen en..:)

Användarvisningsbild
adrian_vg
Kontakt:

#386 Inlägg av adrian_vg »

blacken skrev:
Hifi är överskattat.
Har du ens hört äkta HI-FI? . Om man säger så här kanske du förstår , att höra på musik iHI-FI f "formatet" är som att se på stjärnorna med en högklassig Carl Zeiss kikare, Med MP3 så är det som att betrakta samma stjärnor genom botten av ett begagnat mjölkglas..

Det kan aldrig vara "överskattat" att vilja njuta av musik som den låter i verkligheten, eller?
Jag påstår inte att du inte kan njuta av den, upplevelsen är subjektiv. Det är hifi-företeelsen i sig som jag tycker är överskattad. En del påstår att de hör skillnad på om ljudet kommer via armstjocka kopparkablar av "premium"-kvalitet och om det är guldpläterade kontakter eller inte - det är sånt som jag tycker gränsar på till det löjliga. Fine, tycker man sig höra skillnad på det och är villig att lägga ner pengar på det, så är det helt ok. Men försök inte få mig att tro att det gör skillnad! :lol:

Jag har inga speciella krav på musiken, även om jag drar mig för att lyssna på vinyl för att det låter så krappigt. Det enda jag är ute efter är att musiken låter någotsånär som originalet. Jag behöver inte känna att jag sitter i Berwaldhallen eller Globen (som fö är en katastrof konsertmässigt) och lyssnar.

Hemma har jag en Kenwood-bling-bling-komponentstereoanläggning (massor med lampor som blinkar och staplar som lyser hit och dit), som jag köpte beggad för tio år sen, och som då var åtminstone fem år gammal. Högtalarna är de beggade jag hade kvar från min förra integrerade Hitachi, rejäla trälådor på runt 30 x 40 x 60 cm.

Jag har rippat all min musik från både cd och vinyl till mp3-format och lyssnar på detta på en iPod, i Winamp på datorn (2.1-system från Logitech) samt på "teven" via nätverket till PVR:en - ljudet går ut i ett 2.1-system från Cambridge Soundworks samt i bilen (V40 med "högprestandaradiopaketet"; 6.1 tror jag vissa kallar det).

Vinylripparna hörs tydligt att de är just vinylrippar oavsett var jag spelar det, det andra, det varierar i kvalitet, men vanligen aldrig så att man tänker "oj vad dåligt det låter".

Jag har lyssnat på diverse hifi-system här och var (alltifrån svågerns påstått bra maskiner, till dunderdyra i butik) och hör ärligt talat ingen större skillnad. Visst är vissa frekvenser något krispigare, men spelar roll, så viktigt är det inte. Därav att jag tycker att hifi är överskattat.

Hörseln är kollad och rapporteras vara bra, tom bättre än genomsnittet. En del har kallat mina öron för musikeröron som kan höra skillnad på dittan och dattan. :roll:
===

Användarvisningsbild
Tommy Gsson
Donator 2023

#387 Inlägg av Tommy Gsson »

Om du går på en HiFi mässa idag och tittar vad nördarna har för nått att lyssna på så är det till 80% MP3 filer(och det räcker med 96khz kvalitet).
Fast man använder en HiFi DA omvandlare, som gör att ljudupplevelsen är helt annorlunda mot om du kör direkt från datorn.
Det blir ju aldrig som en vinyl, men man får ut det mesta av nyanserna i ljudet.
Tommy
VFR800-00 GPR Sandys DJIII K&N / RCV213-S look.
VFR800-01 GPR Sandys DJIV PiperCross / Movistar look.
VTR1000SP1 SÅLD
VFR750F-88 Ferrita+Dynojet+ShindengenMosFetRegulator R.I.P

Användarvisningsbild
blacken
Medlem

#388 Inlägg av blacken »

adrian_vg skrev:
blacken skrev:
Hifi är överskattat.

Jag påstår inte att du inte kan njuta av den, upplevelsen är subjektiv. Det är hifi-företeelsen i sig som jag tycker är överskattad. En del påstår att de hör skillnad på om ljudet kommer via armstjocka kopparkablar av "premium"-kvalitet och om det är guldpläterade kontakter eller inte - det är sånt som jag tycker gränsar på till det löjliga. Fine, tycker man sig höra skillnad på det och är villig att lägga ner pengar på det, så är det helt ok. Men försök inte få mig att tro att det gör skillnad! :lol:

Jag har inga speciella krav på musiken, även om jag drar mig för att lyssna på vinyl för att det låter så krappigt. Det enda jag är ute efter är att musiken låter någotsånär som originalet. Jag behöver inte känna att jag sitter i Berwaldhallen eller Globen (som fö är en katastrof konsertmässigt) och lyssnar.

Hemma har jag en Kenwood-bling-bling-komponentstereoanläggning (massor med lampor som blinkar och staplar som lyser hit och dit), som jag köpte beggad för tio år sen, och som då var åtminstone fem år gammal. Högtalarna är de beggade jag hade kvar från min förra integrerade Hitachi, rejäla trälådor på runt 30 x 40 x 60 cm.

Jag har rippat all min musik från både cd och vinyl till mp3-format och lyssnar på detta på en iPod, i Winamp på datorn (2.1-system från Logitech) samt på "teven" via nätverket till PVR:en - ljudet går ut i ett 2.1-system från Cambridge Soundworks samt i bilen (V40 med "högprestandaradiopaketet"; 6.1 tror jag vissa kallar det).

Vinylripparna hörs tydligt att de är just vinylrippar oavsett var jag spelar det, det andra, det varierar i kvalitet, men vanligen aldrig så att man tänker "oj vad dåligt det låter".

Jag har lyssnat på diverse hifi-system här och var (alltifrån svågerns påstått bra maskiner, till dunderdyra i butik) och hör ärligt talat ingen större skillnad. Visst är vissa frekvenser något krispigare, men spelar roll, så viktigt är det inte. Därav att jag tycker att hifi är överskattat.

Hörseln är kollad och rapporteras vara bra, tom bättre än genomsnittet. En del har kallat mina öron för musikeröron som kan höra skillnad på dittan och dattan. :roll:
Tja vad säga mer än att det är synd att du inte har hörsel för att höra när det fattas ca: 10 till 20% av ljudet ibland. "Your loss, not mine"

Användarvisningsbild
tersan
Donator 2021
Kontakt:

#389 Inlägg av tersan »

blacken skrev:
D Får lite Farbror Barbro-vibbar här...
DU vet väl i din vishet, att det krävs en, för att känna igen en..:)
:oops: Jo... hrmm...
VFR750F -92, grön

Användarvisningsbild
adrian_vg
Kontakt:

#390 Inlägg av adrian_vg »

Conseal skrev:Jag har alla mina vinyler och spelaren kvar... Plockas fram ibland... Har kasettbandare och alla band kvar också :-)
Och banden har inte klumpat i hop sig? Upptäckte för nåt år sen att några av de äldsta liksom rostat i hop i höljet...
===

Låst