Funderar på 3e generationen av VFR (91a)
Moderatorer: adrian_vg, Conseal
Funderar på 3e generationen av VFR (91a)
Vad ska jag tänka på och varför blev den tyngre med enkelsving? Nackdelar/fördelar mot min gamla 86a?
Hoj: HONDA VFR 750F RC24 -86 Pearl crystal white
- adrian_vg
- Hedersmedlem, Vila I Frid
- Inlägg: 14482
- Blev medlem: lör mar 15, 2008 17:10
- Ort: Uppsala
- Kontakt:
Re: Funderar på 3e generationen av VFR (91a)
Det är en annan, förstärkt, ram. Mer gods i vinglagringen för att hålla fast enkelsvingen. Enkelsvingar har aldrig varit lättare än dubbeldito, det man tjänar på med enkelsving är sexigt utseende och snabbare hjulbyten.
I övrigt på en tjugo år gammal hoj, kolla bromsar, däck, drivpaket, styrlager, det vanliga kort sagt.
Om laddregulatorn är bytt nyligen kan det ev var värt en liten extraslant, åtminstone i min bok.
I övrigt på en tjugo år gammal hoj, kolla bromsar, däck, drivpaket, styrlager, det vanliga kort sagt.
Om laddregulatorn är bytt nyligen kan det ev var värt en liten extraslant, åtminstone i min bok.
Faceplant säger: ATGATT (All The Gear All The Time)!
Because walking away in disgust beats riding away in an ambulance.
===
KTM 990 SMR-'12, Honda NX650 Dominator-'88, Suzuki DRZ400S-'00.
Avatar-bild av Meltrockphoto MC!
Because walking away in disgust beats riding away in an ambulance.
===
KTM 990 SMR-'12, Honda NX650 Dominator-'88, Suzuki DRZ400S-'00.
Avatar-bild av Meltrockphoto MC!
Re: Funderar på 3e generationen av VFR (91a)
Oki, jo e ju snyggt
Hur e motorkarattären. Någon skillnad. Mer touring karaktär?

Hoj: HONDA VFR 750F RC24 -86 Pearl crystal white
-
- Medlem
- Inlägg: 144
- Blev medlem: sön dec 26, 2010 19:57
- Ort: varberg / veddige
Re: Funderar på 3e generationen av VFR (91a)
peter sluta noja åk o köp hojen istället den e ju svin het 

övningskör
Re: Funderar på 3e generationen av VFR (91a)
Överensstämmer med föregående talare. Det är helt rätt gen, och den snyggaste åsså..



Den som tycker att sex är det skönaste som finns.
Har aldrig varit riktigt skitnödig!
Hojstatus : Suzuki GSF 1200 Bandit -02
Har aldrig varit riktigt skitnödig!
Hojstatus : Suzuki GSF 1200 Bandit -02
- adrian_vg
- Hedersmedlem, Vila I Frid
- Inlägg: 14482
- Blev medlem: lör mar 15, 2008 17:10
- Ort: Uppsala
- Kontakt:
Re: Funderar på 3e generationen av VFR (91a)
Det var ju ett tag sen jag hade min 90:a, som jag bytte mot en 97:a. Om jag minns rätt var 90:an mer roadsterkaraktär i motorn. 97:an tuffade på, på i stort sett alla varv. Inbillar mig att skillnaden i motor mellan 80-talsgenerationen och gen 90-93 inte var så stora egentligen, iaf inte vad gäller karaktären. Sen däremot...Paitor skrev:Oki, jo e ju snyggtHur e motorkarattären. Någon skillnad. Mer touring karaktär?
Faceplant säger: ATGATT (All The Gear All The Time)!
Because walking away in disgust beats riding away in an ambulance.
===
KTM 990 SMR-'12, Honda NX650 Dominator-'88, Suzuki DRZ400S-'00.
Avatar-bild av Meltrockphoto MC!
Because walking away in disgust beats riding away in an ambulance.
===
KTM 990 SMR-'12, Honda NX650 Dominator-'88, Suzuki DRZ400S-'00.
Avatar-bild av Meltrockphoto MC!
- Tyrannosaurus
- Hedersmedlem, Vila I Frid
- Inlägg: 4528
- Blev medlem: ons jan 31, 2007 18:52
- Ort: Huddinge, Stockholm
- Kontakt:
Re: Funderar på 3e generationen av VFR (91a)
Och inte att förglömma, alltid centrerat bakhjul tack vare excenterspänningen på kedjan.adrian_vg skrev:Enkelsvingar har aldrig varit lättare än dubbeldito, det man tjänar på med enkelsving är sexigt utseende och snabbare hjulbyten.
Kawasaki hade excenterspänning på sina dubbelsvingar under en rätt lång period, men har av någon anledning lämnat det.
Något jag aldrig har begripigt är just detta med kedja och dess spännanordningar på moderna hojar. Förutom att en öppet liggade drivkedja i sig är en stenålderskonstruktion, men ok då, det är förhållandevis lätt, billigt (iaf för tillverkaren) och enkelt att ändra utväxling.
Men... Så kollar man på dagens supermoderna hojar med "state of the art" motorer, ramar, fjädring, bromsar vilket i sin tur styrs av "state of the art" elektronik.
Man tittar, häftigt, häftigare, häftigast... Åså kommer man till bakhjulet... Skruv och mutter...

Med denna konstruktion ska man alltså försöka centrera bakhjulet, vilket blir på en höft efter några jävla steckmarkeringar a'la 1800-tal. Jag har för mig att gamla engelska Vincent hade modernare teknik än så.
Ok det är lätt och jaja-jojo det funkar, men det gör stötstångsmotorer och trumbromsar också

Rickman hade f.ö. ett system med excenterbrickor vid svinglagringen som man bytte ut och det är garanterat inte tyngre än skruv och mutter.
Som jänkarna säger: "Just my 2¢".
Robban
V65 Sabre / VF1100S -85
Såld/borta (tyvärr, men den har fått ett bra nytt hem, låter annonsen ligga kvar som runa)
V65 Sabre - Brute Force
Links portal


V65 Sabre / VF1100S -85
Såld/borta (tyvärr, men den har fått ett bra nytt hem, låter annonsen ligga kvar som runa)
V65 Sabre - Brute Force
Links portal


Re: Funderar på 3e generationen av VFR (91a)
Fy fan, jag var för långsam. En som ryckte den över telefon innan jag hann åka å kolla på den 

Hoj: HONDA VFR 750F RC24 -86 Pearl crystal white
- adrian_vg
- Hedersmedlem, Vila I Frid
- Inlägg: 14482
- Blev medlem: lör mar 15, 2008 17:10
- Ort: Uppsala
- Kontakt:
Re: Funderar på 3e generationen av VFR (91a)
Vad har du för budget?Paitor skrev:Fy fan, jag var för långsam. En som ryckte den över telefon innan jag hann åka å kolla på den
Faceplant säger: ATGATT (All The Gear All The Time)!
Because walking away in disgust beats riding away in an ambulance.
===
KTM 990 SMR-'12, Honda NX650 Dominator-'88, Suzuki DRZ400S-'00.
Avatar-bild av Meltrockphoto MC!
Because walking away in disgust beats riding away in an ambulance.
===
KTM 990 SMR-'12, Honda NX650 Dominator-'88, Suzuki DRZ400S-'00.
Avatar-bild av Meltrockphoto MC!
Re: Funderar på 3e generationen av VFR (91a)
Beror helt å hållet på skick egentligen. Vill hålla mig inom 20-års gränsen för försäkringens skull bara. Ja å sen e jag ju svag för vit
Jag fick 18k i skrotvärde för min som blev stulen å totalkvaddad. Jävligt trist för en hoj i grymt skick, blev värderad till 20k som jag tycker var i minsta laget. Vill iaf helst ligga runt 20k i budget men den som försvann i Borås skulle jag nog kunna säga att den var värd 25k som han begärde. Men man ville ju kolla först förstås.

Hoj: HONDA VFR 750F RC24 -86 Pearl crystal white
- Tommy Gsson
- Donator 2023
- Inlägg: 2168
- Blev medlem: fre aug 15, 2008 09:46
- Ort: Enköping
Re: Funderar på 3e generationen av VFR (91a)
Tommy
VFR800-00 GPR Sandys DJIII K&N / RCV213-S look.
VFR800-01 GPR Sandys DJIV PiperCross / Movistar look.
VTR1000SP1 SÅLD
VFR750F-88 Ferrita+Dynojet+ShindengenMosFetRegulator R.I.P
VFR800-00 GPR Sandys DJIII K&N / RCV213-S look.
VFR800-01 GPR Sandys DJIV PiperCross / Movistar look.
VTR1000SP1 SÅLD
VFR750F-88 Ferrita+Dynojet+ShindengenMosFetRegulator R.I.P
Re: Funderar på 3e generationen av VFR (91a)
Verkar intressantTommy Gsson skrev:http://www.speedbike.se/?page_id=944
T.

Hoj: HONDA VFR 750F RC24 -86 Pearl crystal white
-
- Medlem
- Inlägg: 144
- Blev medlem: sön dec 26, 2010 19:57
- Ort: varberg / veddige
Re: Funderar på 3e generationen av VFR (91a)
vaa o den e inte vit ?? nu e du konstigPaitor skrev:Verkar intressantTommy Gsson skrev:http://www.speedbike.se/?page_id=944
T.

övningskör