Funderar på 3e generationen av VFR (91a)

Här snackar vi allmänt MC.
Vilken är bäst? 750:n, 800:an eller 1200:an? Kanske rent av 400:an?

Moderatorer: adrian_vg, Conseal

Meddelande
Författare
Användarvisningsbild
Paitor
Medlem
Inlägg: 25
Blev medlem: tor jun 04, 2009 10:02
Ort: Göteborg

Funderar på 3e generationen av VFR (91a)

#1 Inlägg av Paitor »

Vad ska jag tänka på och varför blev den tyngre med enkelsving? Nackdelar/fördelar mot min gamla 86a?
Hoj: HONDA VFR 750F RC24 -86 Pearl crystal white

Användarvisningsbild
adrian_vg
Hedersmedlem, Vila I Frid
Inlägg: 14482
Blev medlem: lör mar 15, 2008 17:10
Ort: Uppsala
Kontakt:

Re: Funderar på 3e generationen av VFR (91a)

#2 Inlägg av adrian_vg »

Det är en annan, förstärkt, ram. Mer gods i vinglagringen för att hålla fast enkelsvingen. Enkelsvingar har aldrig varit lättare än dubbeldito, det man tjänar på med enkelsving är sexigt utseende och snabbare hjulbyten.

I övrigt på en tjugo år gammal hoj, kolla bromsar, däck, drivpaket, styrlager, det vanliga kort sagt.

Om laddregulatorn är bytt nyligen kan det ev var värt en liten extraslant, åtminstone i min bok.
Faceplant säger: ATGATT (All The Gear All The Time)!
Because walking away in disgust beats riding away in an ambulance.
===
KTM 990 SMR-'12, Honda NX650 Dominator-'88, Suzuki DRZ400S-'00.
Avatar-bild av Meltrockphoto MC!

Användarvisningsbild
Paitor
Medlem
Inlägg: 25
Blev medlem: tor jun 04, 2009 10:02
Ort: Göteborg

Re: Funderar på 3e generationen av VFR (91a)

#3 Inlägg av Paitor »

Oki, jo e ju snyggt ;-) Hur e motorkarattären. Någon skillnad. Mer touring karaktär?
Hoj: HONDA VFR 750F RC24 -86 Pearl crystal white

westerbrand
Medlem
Inlägg: 144
Blev medlem: sön dec 26, 2010 19:57
Ort: varberg / veddige

Re: Funderar på 3e generationen av VFR (91a)

#4 Inlägg av westerbrand »

peter sluta noja åk o köp hojen istället den e ju svin het :mrgreen:
övningskör

Användarvisningsbild
blacken
Medlem
Inlägg: 4179
Blev medlem: tor aug 06, 2009 13:42

Re: Funderar på 3e generationen av VFR (91a)

#5 Inlägg av blacken »

Överensstämmer med föregående talare. Det är helt rätt gen, och den snyggaste åsså.. :D 8)
Den som tycker att sex är det skönaste som finns.
Har aldrig varit riktigt skitnödig!

Hojstatus : Suzuki GSF 1200 Bandit -02

Användarvisningsbild
adrian_vg
Hedersmedlem, Vila I Frid
Inlägg: 14482
Blev medlem: lör mar 15, 2008 17:10
Ort: Uppsala
Kontakt:

Re: Funderar på 3e generationen av VFR (91a)

#6 Inlägg av adrian_vg »

Paitor skrev:Oki, jo e ju snyggt ;-) Hur e motorkarattären. Någon skillnad. Mer touring karaktär?
Det var ju ett tag sen jag hade min 90:a, som jag bytte mot en 97:a. Om jag minns rätt var 90:an mer roadsterkaraktär i motorn. 97:an tuffade på, på i stort sett alla varv. Inbillar mig att skillnaden i motor mellan 80-talsgenerationen och gen 90-93 inte var så stora egentligen, iaf inte vad gäller karaktären. Sen däremot...
Faceplant säger: ATGATT (All The Gear All The Time)!
Because walking away in disgust beats riding away in an ambulance.
===
KTM 990 SMR-'12, Honda NX650 Dominator-'88, Suzuki DRZ400S-'00.
Avatar-bild av Meltrockphoto MC!

Användarvisningsbild
Tyrannosaurus
Hedersmedlem, Vila I Frid
Inlägg: 4528
Blev medlem: ons jan 31, 2007 18:52
Ort: Huddinge, Stockholm
Kontakt:

Re: Funderar på 3e generationen av VFR (91a)

#7 Inlägg av Tyrannosaurus »

adrian_vg skrev:Enkelsvingar har aldrig varit lättare än dubbeldito, det man tjänar på med enkelsving är sexigt utseende och snabbare hjulbyten.
Och inte att förglömma, alltid centrerat bakhjul tack vare excenterspänningen på kedjan.

Kawasaki hade excenterspänning på sina dubbelsvingar under en rätt lång period, men har av någon anledning lämnat det.

Något jag aldrig har begripigt är just detta med kedja och dess spännanordningar på moderna hojar. Förutom att en öppet liggade drivkedja i sig är en stenålderskonstruktion, men ok då, det är förhållandevis lätt, billigt (iaf för tillverkaren) och enkelt att ändra utväxling.
Men... Så kollar man på dagens supermoderna hojar med "state of the art" motorer, ramar, fjädring, bromsar vilket i sin tur styrs av "state of the art" elektronik.

Man tittar, häftigt, häftigare, häftigast... Åså kommer man till bakhjulet... Skruv och mutter... :o
Med denna konstruktion ska man alltså försöka centrera bakhjulet, vilket blir på en höft efter några jävla steckmarkeringar a'la 1800-tal. Jag har för mig att gamla engelska Vincent hade modernare teknik än så.

Ok det är lätt och jaja-jojo det funkar, men det gör stötstångsmotorer och trumbromsar också :P

Rickman hade f.ö. ett system med excenterbrickor vid svinglagringen som man bytte ut och det är garanterat inte tyngre än skruv och mutter.

Som jänkarna säger: "Just my 2¢".
Robban
V65 Sabre / VF1100S -85
Såld/borta (tyvärr, men den har fått ett bra nytt hem, låter annonsen ligga kvar som runa)
V65 Sabre - Brute Force
Links portal
Bild
Bild

Användarvisningsbild
Paitor
Medlem
Inlägg: 25
Blev medlem: tor jun 04, 2009 10:02
Ort: Göteborg

Re: Funderar på 3e generationen av VFR (91a)

#8 Inlägg av Paitor »

Fy fan, jag var för långsam. En som ryckte den över telefon innan jag hann åka å kolla på den :-(
Hoj: HONDA VFR 750F RC24 -86 Pearl crystal white

Användarvisningsbild
adrian_vg
Hedersmedlem, Vila I Frid
Inlägg: 14482
Blev medlem: lör mar 15, 2008 17:10
Ort: Uppsala
Kontakt:

Re: Funderar på 3e generationen av VFR (91a)

#9 Inlägg av adrian_vg »

Paitor skrev:Fy fan, jag var för långsam. En som ryckte den över telefon innan jag hann åka å kolla på den :-(
Vad har du för budget?
Faceplant säger: ATGATT (All The Gear All The Time)!
Because walking away in disgust beats riding away in an ambulance.
===
KTM 990 SMR-'12, Honda NX650 Dominator-'88, Suzuki DRZ400S-'00.
Avatar-bild av Meltrockphoto MC!

Användarvisningsbild
Paitor
Medlem
Inlägg: 25
Blev medlem: tor jun 04, 2009 10:02
Ort: Göteborg

Re: Funderar på 3e generationen av VFR (91a)

#10 Inlägg av Paitor »

Beror helt å hållet på skick egentligen. Vill hålla mig inom 20-års gränsen för försäkringens skull bara. Ja å sen e jag ju svag för vit ;-) Jag fick 18k i skrotvärde för min som blev stulen å totalkvaddad. Jävligt trist för en hoj i grymt skick, blev värderad till 20k som jag tycker var i minsta laget. Vill iaf helst ligga runt 20k i budget men den som försvann i Borås skulle jag nog kunna säga att den var värd 25k som han begärde. Men man ville ju kolla först förstås.
Hoj: HONDA VFR 750F RC24 -86 Pearl crystal white

Användarvisningsbild
Tommy Gsson
Donator 2023
Inlägg: 2168
Blev medlem: fre aug 15, 2008 09:46
Ort: Enköping

Re: Funderar på 3e generationen av VFR (91a)

#11 Inlägg av Tommy Gsson »

Tommy
VFR800-00 GPR Sandys DJIII K&N / RCV213-S look.
VFR800-01 GPR Sandys DJIV PiperCross / Movistar look.
VTR1000SP1 SÅLD
VFR750F-88 Ferrita+Dynojet+ShindengenMosFetRegulator R.I.P

Användarvisningsbild
Paitor
Medlem
Inlägg: 25
Blev medlem: tor jun 04, 2009 10:02
Ort: Göteborg

Re: Funderar på 3e generationen av VFR (91a)

#12 Inlägg av Paitor »

Verkar intressant :D
Hoj: HONDA VFR 750F RC24 -86 Pearl crystal white

westerbrand
Medlem
Inlägg: 144
Blev medlem: sön dec 26, 2010 19:57
Ort: varberg / veddige

Re: Funderar på 3e generationen av VFR (91a)

#13 Inlägg av westerbrand »

Paitor skrev:
Verkar intressant :D
vaa o den e inte vit ?? nu e du konstig :lol:
övningskör

Skriv svar