Krypköra med Hondas nya DCT-växellåda
Moderatorer: adrian_vg, Conseal
- adrian_vg
- Hedersmedlem, Vila I Frid
- Inlägg: 14482
- Blev medlem: lör mar 15, 2008 17:10
- Ort: Uppsala
- Kontakt:
Krypköra med Hondas nya DCT-växellåda
Hur gör man det? Det finns ju ingen koppling att slira med. Sker frikopplingen automatiskt när man står still?
Faceplant säger: ATGATT (All The Gear All The Time)!
Because walking away in disgust beats riding away in an ambulance.
===
KTM 990 SMR-'12, Honda NX650 Dominator-'88, Suzuki DRZ400S-'00.
Avatar-bild av Meltrockphoto MC!
Because walking away in disgust beats riding away in an ambulance.
===
KTM 990 SMR-'12, Honda NX650 Dominator-'88, Suzuki DRZ400S-'00.
Avatar-bild av Meltrockphoto MC!
- Tyrannosaurus
- Hedersmedlem, Vila I Frid
- Inlägg: 4528
- Blev medlem: ons jan 31, 2007 18:52
- Ort: Huddinge, Stockholm
- Kontakt:
Re: Krypköra med Hondas nya DCT-växellåda
Det borde väl inte vara något problem. Det går ju att krypköra med en bil med automatlåda oavsett om det är en vanlig automat, en dubbelkopplingslåda eller en sekvensiell låda.adrian_vg skrev:Hur gör man det? Det finns ju ingen koppling att slira med. Sker frikopplingen automatiskt när man står still?
Så det borde väl gå med Hondas DCT (Dual Clutch Transmission) också. Sen om den frikopplar helt eller kryper som de flesta bilar har mindre betydelse utom om man ska lämna den på tomgång på sidostödet med växel i

Men det lär nog komma svar från någon med en VFR1200.
Jag provkörde vid ett tillfälle Hondas DN-01 HFT-lådan (det är inte samma sak som DCT). Men den frikopplade helt på tomgång och man fick gasa lite för att få den i rull.
Robban
V65 Sabre / VF1100S -85
Såld/borta (tyvärr, men den har fått ett bra nytt hem, låter annonsen ligga kvar som runa)
V65 Sabre - Brute Force
Links portal


V65 Sabre / VF1100S -85
Såld/borta (tyvärr, men den har fått ett bra nytt hem, låter annonsen ligga kvar som runa)
V65 Sabre - Brute Force
Links portal


- adrian_vg
- Hedersmedlem, Vila I Frid
- Inlägg: 14482
- Blev medlem: lör mar 15, 2008 17:10
- Ort: Uppsala
- Kontakt:
Re: Krypköra med Hondas nya DCT-växellåda
Man verkar få tänka om lite. Tack för dina insikter!
Faceplant säger: ATGATT (All The Gear All The Time)!
Because walking away in disgust beats riding away in an ambulance.
===
KTM 990 SMR-'12, Honda NX650 Dominator-'88, Suzuki DRZ400S-'00.
Avatar-bild av Meltrockphoto MC!
Because walking away in disgust beats riding away in an ambulance.
===
KTM 990 SMR-'12, Honda NX650 Dominator-'88, Suzuki DRZ400S-'00.
Avatar-bild av Meltrockphoto MC!
Re: Krypköra med Hondas nya DCT-växellåda
dessa kopplingslådor är nog lite speciella i det avseénde, en ren automat slirar ju konstant, det vill man gärna inte med en "kopplingslåda" på bilsidan för då överhettas den och havererar alldeles för fort (därför så många dsg-lådor pajar,framförallt taxibilar med många stopp osv.), dessa kopplar ur helt när man bromsar i väldigt låga hastigheter, dock är 1:an väldigt lågt växlad, sällan den går i när man kommer fram till rondell t.ex. skulle misstänka att det är liknande med hojen att 1:an är väldigt lågt utväxlad så krypfarten är tomgång, hoppas man får tillfället att provköra en en gång.
Re: Krypköra med Hondas nya DCT-växellåda
Inga som helst problem att krypköra, gasar du inte står du still och det driver inte alls. Tror det börjar driva vid ca. 1500 varv, lite osäker har ju inte kört sen i höstas. Men en sak är jag säker på, det går inte att ha hojen stående på sidostödet med växel i som Robban beskrev här ovan. Står hojen på sidostödet går det inte att lägga den i "Drive", och om du har "Drive" i så lägger den sig i "Neutral" om du fäller ner stödet. Det skiljer också lite i utväxling på de första tre växlarna mellan manuell och DCT-växellådan, se nedan.
VFR1200F VFR1200FD
1:a 2.600 1:a 2.466
2:a 1.736 2:a 1.789
3:e 1,363 3:e 1.409
4:e 1.160 4:e 1.160
5:e 1.032 5:e 1.032
6:e 0.939 6:e 0.939
Utväxlingsförhållanden
(primär-/sekundär-/slututväxling) VFR1200F 1,738/1,060/2,545 VFR1200FD 1,738/1,063/2,545
[Edit]Någon som vet varför det här inlägget blev så här, och inte som jag skrev det? Hade ställt upp det i kolumner med mellanrum för att det skulle bli tydligt.
Kanske någon som kan rätta till det åt mig, eller förklara vad jag gjort för fel.
VFR1200F VFR1200FD
1:a 2.600 1:a 2.466
2:a 1.736 2:a 1.789
3:e 1,363 3:e 1.409
4:e 1.160 4:e 1.160
5:e 1.032 5:e 1.032
6:e 0.939 6:e 0.939
Utväxlingsförhållanden
(primär-/sekundär-/slututväxling) VFR1200F 1,738/1,060/2,545 VFR1200FD 1,738/1,063/2,545
[Edit]Någon som vet varför det här inlägget blev så här, och inte som jag skrev det? Hade ställt upp det i kolumner med mellanrum för att det skulle bli tydligt.

Senast redigerad av M@rtini den tis feb 28, 2012 11:50, redigerad totalt 1 gånger.
HONDA VFR 1200 FDA -12
Tidigare hojar
HONDA VFR 1200 FDA -10
HONDA CBR 1100 XX -06
YAMAHA YZF 1000 R -01
YAMAHA YZF 1000 R -00
YAMAHA FZR 1000 -88
YAMAHA TZR 125 -90
Stamkund hos:
Lillemans MC Lund!
Tidigare hojar
HONDA VFR 1200 FDA -10
HONDA CBR 1100 XX -06
YAMAHA YZF 1000 R -01
YAMAHA YZF 1000 R -00
YAMAHA FZR 1000 -88
YAMAHA TZR 125 -90
Stamkund hos:
Lillemans MC Lund!
- adrian_vg
- Hedersmedlem, Vila I Frid
- Inlägg: 14482
- Blev medlem: lör mar 15, 2008 17:10
- Ort: Uppsala
- Kontakt:
Re: Krypköra med Hondas nya DCT-växellåda
Låter som om det handlar om nån sorts centrifugalkoppling. Typ skoter.M@rtini skrev:Inga som helst problem att krypköra, gasar du inte står du still och det driver inte alls. Tror det börjar driva vid ca. 1500 varv[...]

Faceplant säger: ATGATT (All The Gear All The Time)!
Because walking away in disgust beats riding away in an ambulance.
===
KTM 990 SMR-'12, Honda NX650 Dominator-'88, Suzuki DRZ400S-'00.
Avatar-bild av Meltrockphoto MC!
Because walking away in disgust beats riding away in an ambulance.
===
KTM 990 SMR-'12, Honda NX650 Dominator-'88, Suzuki DRZ400S-'00.
Avatar-bild av Meltrockphoto MC!
- Tyrannosaurus
- Hedersmedlem, Vila I Frid
- Inlägg: 4528
- Blev medlem: ons jan 31, 2007 18:52
- Ort: Huddinge, Stockholm
- Kontakt:
Re: Krypköra med Hondas nya DCT-växellåda
Jag säger nog som försäljaren när Tottes mamma skulle köpa stenkulor: "Det är nog nåt elektroniskt"adrian_vg skrev:Låter som om det handlar om nån sorts centrifugalkoppling. Typ skoter.M@rtini skrev:Inga som helst problem att krypköra, gasar du inte står du still och det driver inte alls. Tror det börjar driva vid ca. 1500 varv[...]

Tvivlar på att det är en gammaldags centrifugalkoppling från någon skoter.
Robban
V65 Sabre / VF1100S -85
Såld/borta (tyvärr, men den har fått ett bra nytt hem, låter annonsen ligga kvar som runa)
V65 Sabre - Brute Force
Links portal


V65 Sabre / VF1100S -85
Såld/borta (tyvärr, men den har fått ett bra nytt hem, låter annonsen ligga kvar som runa)
V65 Sabre - Brute Force
Links portal


Re: Krypköra med Hondas nya DCT-växellåda
Av det jag har förstått, så verkar den ha mera som typ Scanias gamla CAG låda.Tyrannosaurus skrev:Jag säger nog som försäljaren när Tottes mamma skulle köpa stenkulor: "Det är nog nåt elektroniskt"adrian_vg skrev:Låter som om det handlar om nån sorts centrifugalkoppling. Typ skoter.M@rtini skrev:Inga som helst problem att krypköra, gasar du inte står du still och det driver inte alls. Tror det börjar driva vid ca. 1500 varv[...]
Tvivlar på att det är en gammaldags centrifugalkoppling från någon skoter.
Men ju mer man ser av modernt elände på transmissionsfronten, så säger jag som Tottes mamma, "Totte ska ha en banan"

Den som tycker att sex är det skönaste som finns.
Har aldrig varit riktigt skitnödig!
Hojstatus : Suzuki GSF 1200 Bandit -02
Har aldrig varit riktigt skitnödig!
Hojstatus : Suzuki GSF 1200 Bandit -02
- adrian_vg
- Hedersmedlem, Vila I Frid
- Inlägg: 14482
- Blev medlem: lör mar 15, 2008 17:10
- Ort: Uppsala
- Kontakt:
Re: Krypköra med Hondas nya DCT-växellåda
??blacken skrev:Dvs en riktig automatlåda heter TH 400..
Faceplant säger: ATGATT (All The Gear All The Time)!
Because walking away in disgust beats riding away in an ambulance.
===
KTM 990 SMR-'12, Honda NX650 Dominator-'88, Suzuki DRZ400S-'00.
Avatar-bild av Meltrockphoto MC!
Because walking away in disgust beats riding away in an ambulance.
===
KTM 990 SMR-'12, Honda NX650 Dominator-'88, Suzuki DRZ400S-'00.
Avatar-bild av Meltrockphoto MC!
- HondaHasse
- Donator 2018
- Inlägg: 2246
- Blev medlem: lör feb 02, 2008 20:10
- Ort: Ängelholm
- Kontakt:
Re: Krypköra med Hondas nya DCT-växellåda
VFR 800 Fi -99 GUL
Honda NSC 110 -16 Svart
Monark elcykel ljusblå
Ängelholm, Skåne, Sweden
- adrian_vg
- Hedersmedlem, Vila I Frid
- Inlägg: 14482
- Blev medlem: lör mar 15, 2008 17:10
- Ort: Uppsala
- Kontakt:
Re: Krypköra med Hondas nya DCT-växellåda
Tungt och starkt.HondaHasse skrev:http://sv.lmgtfy.com/?q=TH400&l=1

Faceplant säger: ATGATT (All The Gear All The Time)!
Because walking away in disgust beats riding away in an ambulance.
===
KTM 990 SMR-'12, Honda NX650 Dominator-'88, Suzuki DRZ400S-'00.
Avatar-bild av Meltrockphoto MC!
Because walking away in disgust beats riding away in an ambulance.
===
KTM 990 SMR-'12, Honda NX650 Dominator-'88, Suzuki DRZ400S-'00.
Avatar-bild av Meltrockphoto MC!
Re: Krypköra med Hondas nya DCT-växellåda
Kändes bekant på något sätt och visst satt det en TH 400 låda i min Jaguar XJS V12! "Other auto manufacturers have used the THM400 and its 4L80E successor, including Ferrari (in the 400/412); Jaguar/Daimler (in pre-1994 XJ12 and XJ-S coupes"HondaHasse skrev:http://sv.lmgtfy.com/?q=TH400&l=1
(Växellådan funkade fantastiskt mjukt och fint och var väl för övrigt i stort sett det enda som inte gick sönder på den vagnen)
- HondaHasse
- Donator 2018
- Inlägg: 2246
- Blev medlem: lör feb 02, 2008 20:10
- Ort: Ängelholm
- Kontakt:
Re: Krypköra med Hondas nya DCT-växellåda
En skottsäker låda som de som kör dragracing också använder ihop med bigblock V8, rejält jänkejärn!danlse skrev:Kändes bekant på något sätt och visst satt det en TH 400 låda i min Jaguar XJS V12! "Other auto manufacturers have used the THM400 and its 4L80E successor, including Ferrari (in the 400/412); Jaguar/Daimler (in pre-1994 XJ12 and XJ-S coupes"HondaHasse skrev:http://sv.lmgtfy.com/?q=TH400&l=1
(Växellådan funkade fantastiskt mjukt och fint och var väl för övrigt i stort sett det enda som inte gick sönder på den vagnen)

VFR 800 Fi -99 GUL
Honda NSC 110 -16 Svart
Monark elcykel ljusblå
Ängelholm, Skåne, Sweden