Krypköra med Hondas nya DCT-växellåda

Här snackar vi allmänt MC.
Vilken är bäst? 750:n, 800:an eller 1200:an? Kanske rent av 400:an?

Moderatorer: adrian_vg, Conseal

Meddelande
Författare
Användarvisningsbild
adrian_vg
Hedersmedlem, Vila I Frid
Inlägg: 14482
Blev medlem: lör mar 15, 2008 17:10
Ort: Uppsala
Kontakt:

Krypköra med Hondas nya DCT-växellåda

#1 Inlägg av adrian_vg »

Hur gör man det? Det finns ju ingen koppling att slira med. Sker frikopplingen automatiskt när man står still?
Faceplant säger: ATGATT (All The Gear All The Time)!
Because walking away in disgust beats riding away in an ambulance.
===
KTM 990 SMR-'12, Honda NX650 Dominator-'88, Suzuki DRZ400S-'00.
Avatar-bild av Meltrockphoto MC!

Användarvisningsbild
Tyrannosaurus
Hedersmedlem, Vila I Frid
Inlägg: 4528
Blev medlem: ons jan 31, 2007 18:52
Ort: Huddinge, Stockholm
Kontakt:

Re: Krypköra med Hondas nya DCT-växellåda

#2 Inlägg av Tyrannosaurus »

adrian_vg skrev:Hur gör man det? Det finns ju ingen koppling att slira med. Sker frikopplingen automatiskt när man står still?
Det borde väl inte vara något problem. Det går ju att krypköra med en bil med automatlåda oavsett om det är en vanlig automat, en dubbelkopplingslåda eller en sekvensiell låda.

Så det borde väl gå med Hondas DCT (Dual Clutch Transmission) också. Sen om den frikopplar helt eller kryper som de flesta bilar har mindre betydelse utom om man ska lämna den på tomgång på sidostödet med växel i :wink:
Men det lär nog komma svar från någon med en VFR1200.

Jag provkörde vid ett tillfälle Hondas DN-01 HFT-lådan (det är inte samma sak som DCT). Men den frikopplade helt på tomgång och man fick gasa lite för att få den i rull.
Robban
V65 Sabre / VF1100S -85
Såld/borta (tyvärr, men den har fått ett bra nytt hem, låter annonsen ligga kvar som runa)
V65 Sabre - Brute Force
Links portal
Bild
Bild

Användarvisningsbild
adrian_vg
Hedersmedlem, Vila I Frid
Inlägg: 14482
Blev medlem: lör mar 15, 2008 17:10
Ort: Uppsala
Kontakt:

Re: Krypköra med Hondas nya DCT-växellåda

#3 Inlägg av adrian_vg »

Man verkar få tänka om lite. Tack för dina insikter!
Faceplant säger: ATGATT (All The Gear All The Time)!
Because walking away in disgust beats riding away in an ambulance.
===
KTM 990 SMR-'12, Honda NX650 Dominator-'88, Suzuki DRZ400S-'00.
Avatar-bild av Meltrockphoto MC!

Användarvisningsbild
Jimmy.S
Medlem
Inlägg: 771
Blev medlem: sön maj 10, 2009 16:27
Ort: Huskvarna

Re: Krypköra med Hondas nya DCT-växellåda

#4 Inlägg av Jimmy.S »

dessa kopplingslådor är nog lite speciella i det avseénde, en ren automat slirar ju konstant, det vill man gärna inte med en "kopplingslåda" på bilsidan för då överhettas den och havererar alldeles för fort (därför så många dsg-lådor pajar,framförallt taxibilar med många stopp osv.), dessa kopplar ur helt när man bromsar i väldigt låga hastigheter, dock är 1:an väldigt lågt växlad, sällan den går i när man kommer fram till rondell t.ex. skulle misstänka att det är liknande med hojen att 1:an är väldigt lågt utväxlad så krypfarten är tomgång, hoppas man får tillfället att provköra en en gång.

Användarvisningsbild
M@rtini
Donator 2023
Inlägg: 896
Blev medlem: tor jul 22, 2010 00:56
Ort: Dalby

Re: Krypköra med Hondas nya DCT-växellåda

#5 Inlägg av M@rtini »

Inga som helst problem att krypköra, gasar du inte står du still och det driver inte alls. Tror det börjar driva vid ca. 1500 varv, lite osäker har ju inte kört sen i höstas. Men en sak är jag säker på, det går inte att ha hojen stående på sidostödet med växel i som Robban beskrev här ovan. Står hojen på sidostödet går det inte att lägga den i "Drive", och om du har "Drive" i så lägger den sig i "Neutral" om du fäller ner stödet. Det skiljer också lite i utväxling på de första tre växlarna mellan manuell och DCT-växellådan, se nedan.

VFR1200F VFR1200FD
1:a 2.600 1:a 2.466
2:a 1.736 2:a 1.789
3:e 1,363 3:e 1.409
4:e 1.160 4:e 1.160
5:e 1.032 5:e 1.032
6:e 0.939 6:e 0.939

Utväxlingsförhållanden
(primär-/sekundär-/slututväxling) VFR1200F 1,738/1,060/2,545 VFR1200FD 1,738/1,063/2,545

[Edit]Någon som vet varför det här inlägget blev så här, och inte som jag skrev det? Hade ställt upp det i kolumner med mellanrum för att det skulle bli tydligt. :? Kanske någon som kan rätta till det åt mig, eller förklara vad jag gjort för fel.
Senast redigerad av M@rtini den tis feb 28, 2012 11:50, redigerad totalt 1 gånger.
HONDA VFR 1200 FDA -12
Tidigare hojar
HONDA VFR 1200 FDA -10
HONDA CBR 1100 XX -06
YAMAHA YZF 1000 R -01
YAMAHA YZF 1000 R -00
YAMAHA FZR 1000 -88
YAMAHA TZR 125 -90

Stamkund hos:
Lillemans MC Lund!

Användarvisningsbild
adrian_vg
Hedersmedlem, Vila I Frid
Inlägg: 14482
Blev medlem: lör mar 15, 2008 17:10
Ort: Uppsala
Kontakt:

Re: Krypköra med Hondas nya DCT-växellåda

#6 Inlägg av adrian_vg »

M@rtini skrev:Inga som helst problem att krypköra, gasar du inte står du still och det driver inte alls. Tror det börjar driva vid ca. 1500 varv[...]
Låter som om det handlar om nån sorts centrifugalkoppling. Typ skoter. :D
Faceplant säger: ATGATT (All The Gear All The Time)!
Because walking away in disgust beats riding away in an ambulance.
===
KTM 990 SMR-'12, Honda NX650 Dominator-'88, Suzuki DRZ400S-'00.
Avatar-bild av Meltrockphoto MC!

Användarvisningsbild
Tyrannosaurus
Hedersmedlem, Vila I Frid
Inlägg: 4528
Blev medlem: ons jan 31, 2007 18:52
Ort: Huddinge, Stockholm
Kontakt:

Re: Krypköra med Hondas nya DCT-växellåda

#7 Inlägg av Tyrannosaurus »

adrian_vg skrev:
M@rtini skrev:Inga som helst problem att krypköra, gasar du inte står du still och det driver inte alls. Tror det börjar driva vid ca. 1500 varv[...]
Låter som om det handlar om nån sorts centrifugalkoppling. Typ skoter. :D
Jag säger nog som försäljaren när Tottes mamma skulle köpa stenkulor: "Det är nog nåt elektroniskt" :wink:
Tvivlar på att det är en gammaldags centrifugalkoppling från någon skoter.
Robban
V65 Sabre / VF1100S -85
Såld/borta (tyvärr, men den har fått ett bra nytt hem, låter annonsen ligga kvar som runa)
V65 Sabre - Brute Force
Links portal
Bild
Bild

Användarvisningsbild
blacken
Medlem
Inlägg: 4179
Blev medlem: tor aug 06, 2009 13:42

Re: Krypköra med Hondas nya DCT-växellåda

#8 Inlägg av blacken »

Tyrannosaurus skrev:
adrian_vg skrev:
M@rtini skrev:Inga som helst problem att krypköra, gasar du inte står du still och det driver inte alls. Tror det börjar driva vid ca. 1500 varv[...]
Låter som om det handlar om nån sorts centrifugalkoppling. Typ skoter. :D
Jag säger nog som försäljaren när Tottes mamma skulle köpa stenkulor: "Det är nog nåt elektroniskt" :wink:
Tvivlar på att det är en gammaldags centrifugalkoppling från någon skoter.
Av det jag har förstått, så verkar den ha mera som typ Scanias gamla CAG låda.
Men ju mer man ser av modernt elände på transmissionsfronten, så säger jag som Tottes mamma, "Totte ska ha en banan" :D Dvs en riktig automatlåda heter TH 400..
Den som tycker att sex är det skönaste som finns.
Har aldrig varit riktigt skitnödig!

Hojstatus : Suzuki GSF 1200 Bandit -02

Användarvisningsbild
adrian_vg
Hedersmedlem, Vila I Frid
Inlägg: 14482
Blev medlem: lör mar 15, 2008 17:10
Ort: Uppsala
Kontakt:

Re: Krypköra med Hondas nya DCT-växellåda

#9 Inlägg av adrian_vg »

blacken skrev:Dvs en riktig automatlåda heter TH 400..
??
Faceplant säger: ATGATT (All The Gear All The Time)!
Because walking away in disgust beats riding away in an ambulance.
===
KTM 990 SMR-'12, Honda NX650 Dominator-'88, Suzuki DRZ400S-'00.
Avatar-bild av Meltrockphoto MC!

Användarvisningsbild
HondaHasse
Donator 2018
Donator 2018
Inlägg: 2246
Blev medlem: lör feb 02, 2008 20:10
Ort: Ängelholm
Kontakt:

Re: Krypköra med Hondas nya DCT-växellåda

#10 Inlägg av HondaHasse »


VFR 800 Fi -99 GUL
Honda NSC 110 -16 Svart
Monark elcykel ljusblå
Ängelholm, Skåne, Sweden

Användarvisningsbild
adrian_vg
Hedersmedlem, Vila I Frid
Inlägg: 14482
Blev medlem: lör mar 15, 2008 17:10
Ort: Uppsala
Kontakt:

Re: Krypköra med Hondas nya DCT-växellåda

#11 Inlägg av adrian_vg »

Tungt och starkt. :wink:
Faceplant säger: ATGATT (All The Gear All The Time)!
Because walking away in disgust beats riding away in an ambulance.
===
KTM 990 SMR-'12, Honda NX650 Dominator-'88, Suzuki DRZ400S-'00.
Avatar-bild av Meltrockphoto MC!

danlse
Medlem
Inlägg: 170
Blev medlem: lör feb 27, 2010 23:12
Ort: Stockholm(Segeltorp)

Re: Krypköra med Hondas nya DCT-växellåda

#12 Inlägg av danlse »

Kändes bekant på något sätt och visst satt det en TH 400 låda i min Jaguar XJS V12! "Other auto manufacturers have used the THM400 and its 4L80E successor, including Ferrari (in the 400/412); Jaguar/Daimler (in pre-1994 XJ12 and XJ-S coupes"

(Växellådan funkade fantastiskt mjukt och fint och var väl för övrigt i stort sett det enda som inte gick sönder på den vagnen)

Användarvisningsbild
HondaHasse
Donator 2018
Donator 2018
Inlägg: 2246
Blev medlem: lör feb 02, 2008 20:10
Ort: Ängelholm
Kontakt:

Re: Krypköra med Hondas nya DCT-växellåda

#13 Inlägg av HondaHasse »

danlse skrev:
Kändes bekant på något sätt och visst satt det en TH 400 låda i min Jaguar XJS V12! "Other auto manufacturers have used the THM400 and its 4L80E successor, including Ferrari (in the 400/412); Jaguar/Daimler (in pre-1994 XJ12 and XJ-S coupes"

(Växellådan funkade fantastiskt mjukt och fint och var väl för övrigt i stort sett det enda som inte gick sönder på den vagnen)
En skottsäker låda som de som kör dragracing också använder ihop med bigblock V8, rejält jänkejärn! :D

VFR 800 Fi -99 GUL
Honda NSC 110 -16 Svart
Monark elcykel ljusblå
Ängelholm, Skåne, Sweden

Skriv svar