När går det kylsystemet på (vätskekylning, vfr750fr)?
Moderatorer: adrian_vg, Conseal
När går det kylsystemet på (vätskekylning, vfr750fr)?
Hej.
Bytt tändstift, och i det arbetet lyckades jag hälla ut större delen av kylvätskan ur systemet. I behållaren finns det mesta kvar, men det fattas över en liter i systemet.
Fyllde på behållaren så den är nära full och startade hojen med förhoppningen att pumpen skulle gå igång, men det gjorde den inte. Lät motorn gå i ungefär tio minuter, men pumpen gick ändå inte igång.
Frågan är då som i rubriken; när går kylsystemet igång? Verkar detta normalt?
Bytt tändstift, och i det arbetet lyckades jag hälla ut större delen av kylvätskan ur systemet. I behållaren finns det mesta kvar, men det fattas över en liter i systemet.
Fyllde på behållaren så den är nära full och startade hojen med förhoppningen att pumpen skulle gå igång, men det gjorde den inte. Lät motorn gå i ungefär tio minuter, men pumpen gick ändå inte igång.
VFR 750F '94 - Röd
VFR 750F '94 - Röd
- Tommy Gsson
- Donator 2023
Re: När går det kylsystemet på (vätskekylning, vfr750fr)?
Pumpen går alltid, den är direktdriven från motorn.MagnusFbg skrev:Hej.
Om du menar fläkten så krävs det att kylaren har vätska över termokontakten det är den stora som sitter på sidan av kylaren ( fyll kylaren först genom påfyllningen på den, det andra är ett expansionskärl).
Kommer inte ihåg exakt när den startar men 90grader ungefär.
Tommy.
Tommy
VFR800-00 GPR Sandys DJIII K&N / RCV213-S look.
VFR800-01 GPR Sandys DJIV PiperCross / Movistar look.
VTR1000SP1 SÅLD
VFR750F-88 Ferrita+Dynojet+ShindengenMosFetRegulator R.I.P
VTR1000SP1 SÅLD
Hmmm... Så att fylla på i expansionskärlet (det vita, genomskinliga på hö sida) är inte så smart, med andra ord? Det är för tillfället helt fullt, fyllde på där. Förväntade mig att nivån skulle sjunka när motorn gick igång??Tommy Gsson skrev:Pumpen går alltid, den är direktdriven från motorn.MagnusFbg skrev:Hej.
Tommy.
VFR 750F '94 - Röd
VFR 750F '94 - Röd
- Tommy Gsson
- Donator 2023
Du kan fuskfylla genom att ta bort locket från kylaren och blåsa försiktigt i expansionskärlet (du måste hålla för luftningsslangen), då rinner det över till kylaren, blås inte för hårt då rinner det över kanten.MagnusFbg skrev:Hmmm... Så att fylla på i expansionskärlet (det vita, genomskinliga på hö sida) är inte så smart, med andra ord? Det är för tillfället helt fullt, fyllde på där. Förväntade mig att nivån skulle sjunka när motorn gick igång??Tommy Gsson skrev:Pumpen går alltid, den är direktdriven från motorn.MagnusFbg skrev:Hej.
Tommy.
T.
Tommy
VTR1000SP1 SÅLD
VTR1000SP1 SÅLD
Du måste fylla på i kylaren innan du fyller expansionskärlet. När du fyllt kylaren och expansionskärlet, kör den varm, stäng av och låt knoten kallna rejält ( ett par timmar typ). Kolla expansionskärlet fyll på vid behov.
BTW, hur lyckas man att tappa kylvätska när man byter stift?. Inget dömande eller häcklande, bara nyfiken..
BTW, hur lyckas man att tappa kylvätska när man byter stift?. Inget dömande eller häcklande, bara nyfiken..

Den som tycker att sex är det skönaste som finns.
Har aldrig varit riktigt skitnödig!
Hojstatus : Suzuki GSF 1200 Bandit -02
Har aldrig varit riktigt skitnödig!
Hojstatus : Suzuki GSF 1200 Bandit -02
Dömande är okblacken skrev: BTW, hur lyckas man att tappa kylvätska när man byter stift?. Inget dömande eller häcklande, bara nyfiken..

Hur jag än vände och vred lyckades jag inte komma åt de främre stiften utan att plocka av kylaren. Vet inte varför, eftersom det står i instrux-boken att det skall räcka att tippa kylaren framåt. Positivt är att jag lärt mig väldigt mycket om hur allt hänger ihop. Man lär sig på fältet!
Ska försöka få över kylarvätskan från expansionskärlet ikväll, får se hur det går.
Brukar fungera bra med originalverktygen att byta tändstift.
Kör husbil, BMW R1200R och VFR750 -86 numera
Ok, misstänkte att det skulle finnas något orginalverktyg för att komma åt. Fick tyvärr inte med dessa från förra ägaren. Använde en lång tändstiftsnyckel och en ganska klumpig spärrnyckel.
Hur som helst lyckades jag blåsa över kylvätskan från exp-kärlet till kylaren. I morgon blir det varmkörning. Tack för tipsen!
Hur som helst lyckades jag blåsa över kylvätskan från exp-kärlet till kylaren. I morgon blir det varmkörning. Tack för tipsen!
Jo jag har testat med andra verktyg och det är inte lätt kan jag säga så jag förstår att du fick plocka kylaren.
Kör husbil, BMW R1200R och VFR750 -86 numera
- adrian_vg
- Hedersmedlem, Vila I Frid
- Kontakt:
När man tappar tändstiftet ur tändstiftsnyckeln och stiftet trillar ner i det djupa hålet i toppen och kylaren mest är i vägen, kan det vara en bra idé att ha en sån där magnet på teleskoppinne att fiska upp tändstiftet med.Donner skrev:Brukar fungera bra med originalverktygen att byta tändstift.
Fundera på hur jag vet detta.

Faceplant säger: ATGATT (All The Gear All The Time)!
Because walking away in disgust beats riding away in an ambulance.
===
KTM 990 SMR-'12, Honda NX650 Dominator-'88, Suzuki DRZ400S-'00.
Avatar-bild av Meltrockphoto MC!
===
- tersan
- Donator 2021
- Kontakt:
Din favoritfirma har annars ett praktiskt verktyg... http://www.biltema.se/sv/Bil---MC/Verkt ... yg-191466/adrian_vg skrev:När man tappar tändstiftet ur tändstiftsnyckeln och stiftet trillar ner i det djupa hålet i toppen och kylaren mest är i vägen, kan det vara en bra idé att ha en sån där magnet på teleskoppinne att fiska upp tändstiftet med.
Fundera på hur jag vet detta.
Man kan också ta en vanlig slang i lämplig storlek.
VFR750F -92, grön
- Tommy Gsson
- Donator 2023
Jag gör en Adrian.MagnusFbg skrev:Ok, misstänkte att det skulle finnas något orginalverktyg för att komma åt. Fick tyvärr inte med dessa från förra ägaren. Använde en lång tändstiftsnyckel och en ganska klumpig spärrnyckel.
Jag har en verktygssats till övers.
PM:a vid intresse.
Tommy.
Tommy
VTR1000SP1 SÅLD
VTR1000SP1 SÅLD
- adrian_vg
- Kontakt:
Jag har tydligen gjort mig ett namn här på forumet...Tommy Gsson skrev:Jag gör en Adrian.MagnusFbg skrev:Ok, misstänkte att det skulle finnas något orginalverktyg för att komma åt. Fick tyvärr inte med dessa från förra ägaren. Använde en lång tändstiftsnyckel och en ganska klumpig spärrnyckel.
Jag har en verktygssats till övers.
PM:a vid intresse.
Tommy.

Faceplant säger: ATGATT (All The Gear All The Time)!
===
===
varmkörde hojen igår, tänkte se när fläkten startar, vid 103 grader blev deTommy Gsson skrev:Pumpen går alltid, den är direktdriven från motorn.MagnusFbg skrev:Hej.
Om du menar fläkten så krävs det att kylaren har vätska över termokontakten det är den stora som sitter på sidan av kylaren ( fyll kylaren först genom påfyllningen på den, det andra är ett expansionskärl).
Kommer inte ihåg exakt när den startar men 90grader ungefär.
Tommy.
funkar fint
VFR800 -00a
XR600r -00a såld
XR650r -04a såld
Nc750x -22 automat
XR600r -00a såld
XR650r -04a såld
Nc750x -22 automat
- Tyrannosaurus
- Kontakt:
Om du har lossat kylaren så har du förmodligen tömt ur kyleriet och då måste du fylla på direkt i kylaren. Vätskan i expansionskärlet räcker inte på långa vägar och det som finns i det kan du låta vara kvar för det kommer att gå åt.MagnusFbg skrev:Hur jag än vände och vred lyckades jag inte komma åt de främre stiften utan att plocka av kylaren. Vet inte varför, eftersom det står i instrux-boken att det skall räcka att tippa kylaren framåt. Positivt är att jag lärt mig väldigt mycket om hur allt hänger ihop. Man lär sig på fältet!
Ska försöka få över kylarvätskan från expansionskärlet ikväll, får se hur det går.
Om du tar vara på det du tappar ur så kan du återanvända det, annars ska det vara 50-50 glykol och batterivatten. Systemet rymmer ca. 2-3 liter beroende på hoj.
Fyll kylaren helt full, sätt på locket och starta. Därefter kommer du få fylla på i expansionskärlet några gånger vartefter systemet luftar sig vilket oftast går automatiskt.
Har man bråttom kan man klämma lite på slangarna eller lätta lite på kylarlocket eller någon slangklämma.
Men VARNING!!! Gör INTE det när motorn är varm. I vanliga fall behövs det inte ens utan den sköter det själv. Kolla bara expansionsnivån den närmaste tiden med kall motor efter att du börjar köra igen.
Robban
V65 Sabre / VF1100S -85
Såld/borta (tyvärr, men den har fått ett bra nytt hem, låter annonsen ligga kvar som runa)
V65 Sabre - Brute Force
Links portal

V65 Sabre / VF1100S -85
Såld/borta (tyvärr, men den har fått ett bra nytt hem, låter annonsen ligga kvar som runa)
V65 Sabre - Brute Force
Links portal