När går det kylsystemet på (vätskekylning, vfr750fr)?

Skruva något på egen hand? Tips före - och efter.

Moderatorer: adrian_vg, Conseal

Meddelande
Författare
Användarvisningsbild
MagnusFbg
Donator 2016
Inlägg: 54
Blev medlem: lör sep 24, 2011 18:40
Ort: Falkenberg
Kontakt:

När går det kylsystemet på (vätskekylning, vfr750fr)?

#1 Inlägg av MagnusFbg »

Hej.
Bytt tändstift, och i det arbetet lyckades jag hälla ut större delen av kylvätskan ur systemet. I behållaren finns det mesta kvar, men det fattas över en liter i systemet.
Fyllde på behållaren så den är nära full och startade hojen med förhoppningen att pumpen skulle gå igång, men det gjorde den inte. Lät motorn gå i ungefär tio minuter, men pumpen gick ändå inte igång.

Frågan är då som i rubriken; när går kylsystemet igång? Verkar detta normalt?
***************
VFR 750F '94 - Röd

Användarvisningsbild
Tommy Gsson
Donator 2023
Inlägg: 2168
Blev medlem: fre aug 15, 2008 09:46
Ort: Enköping

Re: När går det kylsystemet på (vätskekylning, vfr750fr)?

#2 Inlägg av Tommy Gsson »

MagnusFbg skrev:Hej.
Frågan är då som i rubriken; när går kylsystemet igång? Verkar detta normalt?
Pumpen går alltid, den är direktdriven från motorn.
Om du menar fläkten så krävs det att kylaren har vätska över termokontakten det är den stora som sitter på sidan av kylaren ( fyll kylaren först genom påfyllningen på den, det andra är ett expansionskärl).
Kommer inte ihåg exakt när den startar men 90grader ungefär.
Tommy.
Tommy
VFR800-00 GPR Sandys DJIII K&N / RCV213-S look.
VFR800-01 GPR Sandys DJIV PiperCross / Movistar look.
VTR1000SP1 SÅLD
VFR750F-88 Ferrita+Dynojet+ShindengenMosFetRegulator R.I.P

Användarvisningsbild
MagnusFbg
Donator 2016
Inlägg: 54
Blev medlem: lör sep 24, 2011 18:40
Ort: Falkenberg
Kontakt:

Re: När går det kylsystemet på (vätskekylning, vfr750fr)?

#3 Inlägg av MagnusFbg »

Tommy Gsson skrev:
MagnusFbg skrev:Hej.
Frågan är då som i rubriken; när går kylsystemet igång? Verkar detta normalt?
Pumpen går alltid, den är direktdriven från motorn.
Tommy.
Hmmm... Så att fylla på i expansionskärlet (det vita, genomskinliga på hö sida) är inte så smart, med andra ord? Det är för tillfället helt fullt, fyllde på där. Förväntade mig att nivån skulle sjunka när motorn gick igång??
***************
VFR 750F '94 - Röd

Användarvisningsbild
Tommy Gsson
Donator 2023
Inlägg: 2168
Blev medlem: fre aug 15, 2008 09:46
Ort: Enköping

Re: När går det kylsystemet på (vätskekylning, vfr750fr)?

#4 Inlägg av Tommy Gsson »

MagnusFbg skrev:
Tommy Gsson skrev:
MagnusFbg skrev:Hej.
Frågan är då som i rubriken; när går kylsystemet igång? Verkar detta normalt?
Pumpen går alltid, den är direktdriven från motorn.
Tommy.
Hmmm... Så att fylla på i expansionskärlet (det vita, genomskinliga på hö sida) är inte så smart, med andra ord? Det är för tillfället helt fullt, fyllde på där. Förväntade mig att nivån skulle sjunka när motorn gick igång??
Du kan fuskfylla genom att ta bort locket från kylaren och blåsa försiktigt i expansionskärlet (du måste hålla för luftningsslangen), då rinner det över till kylaren, blås inte för hårt då rinner det över kanten.
T.
Tommy
VFR800-00 GPR Sandys DJIII K&N / RCV213-S look.
VFR800-01 GPR Sandys DJIV PiperCross / Movistar look.
VTR1000SP1 SÅLD
VFR750F-88 Ferrita+Dynojet+ShindengenMosFetRegulator R.I.P

Användarvisningsbild
blacken
Medlem
Inlägg: 4179
Blev medlem: tor aug 06, 2009 13:42

Re: När går det kylsystemet på (vätskekylning, vfr750fr)?

#5 Inlägg av blacken »

Du måste fylla på i kylaren innan du fyller expansionskärlet. När du fyllt kylaren och expansionskärlet, kör den varm, stäng av och låt knoten kallna rejält ( ett par timmar typ). Kolla expansionskärlet fyll på vid behov.

BTW, hur lyckas man att tappa kylvätska när man byter stift?. Inget dömande eller häcklande, bara nyfiken..:)
Den som tycker att sex är det skönaste som finns.
Har aldrig varit riktigt skitnödig!

Hojstatus : Suzuki GSF 1200 Bandit -02

Användarvisningsbild
MagnusFbg
Donator 2016
Inlägg: 54
Blev medlem: lör sep 24, 2011 18:40
Ort: Falkenberg
Kontakt:

Re: När går det kylsystemet på (vätskekylning, vfr750fr)?

#6 Inlägg av MagnusFbg »

blacken skrev: BTW, hur lyckas man att tappa kylvätska när man byter stift?. Inget dömande eller häcklande, bara nyfiken..:)
Dömande är ok ;)
Hur jag än vände och vred lyckades jag inte komma åt de främre stiften utan att plocka av kylaren. Vet inte varför, eftersom det står i instrux-boken att det skall räcka att tippa kylaren framåt. Positivt är att jag lärt mig väldigt mycket om hur allt hänger ihop. Man lär sig på fältet!

Ska försöka få över kylarvätskan från expansionskärlet ikväll, får se hur det går.

Användarvisningsbild
Donner
Donator 2017
Donator 2017
Inlägg: 3235
Blev medlem: mån aug 27, 2007 17:34
Ort: Landskrona

Re: När går det kylsystemet på (vätskekylning, vfr750fr)?

#7 Inlägg av Donner »

Brukar fungera bra med originalverktygen att byta tändstift.
_______________________________________
VFR 800FI-01 "Movistar edition" *SÅLD*

Kör husbil, BMW R1200R och VFR750 -86 numera

Användarvisningsbild
MagnusFbg
Donator 2016
Inlägg: 54
Blev medlem: lör sep 24, 2011 18:40
Ort: Falkenberg
Kontakt:

Re: När går det kylsystemet på (vätskekylning, vfr750fr)?

#8 Inlägg av MagnusFbg »

Ok, misstänkte att det skulle finnas något orginalverktyg för att komma åt. Fick tyvärr inte med dessa från förra ägaren. Använde en lång tändstiftsnyckel och en ganska klumpig spärrnyckel.
Hur som helst lyckades jag blåsa över kylvätskan från exp-kärlet till kylaren. I morgon blir det varmkörning. Tack för tipsen!

Användarvisningsbild
Donner
Donator 2017
Donator 2017
Inlägg: 3235
Blev medlem: mån aug 27, 2007 17:34
Ort: Landskrona

Re: När går det kylsystemet på (vätskekylning, vfr750fr)?

#9 Inlägg av Donner »

Jo jag har testat med andra verktyg och det är inte lätt kan jag säga så jag förstår att du fick plocka kylaren.
_______________________________________
VFR 800FI-01 "Movistar edition" *SÅLD*

Kör husbil, BMW R1200R och VFR750 -86 numera

Användarvisningsbild
adrian_vg
Hedersmedlem, Vila I Frid
Inlägg: 14482
Blev medlem: lör mar 15, 2008 17:10
Ort: Uppsala
Kontakt:

Re: När går det kylsystemet på (vätskekylning, vfr750fr)?

#10 Inlägg av adrian_vg »

Donner skrev:Brukar fungera bra med originalverktygen att byta tändstift.
När man tappar tändstiftet ur tändstiftsnyckeln och stiftet trillar ner i det djupa hålet i toppen och kylaren mest är i vägen, kan det vara en bra idé att ha en sån där magnet på teleskoppinne att fiska upp tändstiftet med.

Fundera på hur jag vet detta. ;-)
Faceplant säger: ATGATT (All The Gear All The Time)!
Because walking away in disgust beats riding away in an ambulance.
===
KTM 990 SMR-'12, Honda NX650 Dominator-'88, Suzuki DRZ400S-'00.
Avatar-bild av Meltrockphoto MC!

Användarvisningsbild
tersan
Donator 2021
Inlägg: 3240
Blev medlem: tor jan 31, 2008 11:47
Ort: Gullestad, Vikbolandet
Kontakt:

Re: När går det kylsystemet på (vätskekylning, vfr750fr)?

#11 Inlägg av tersan »

adrian_vg skrev:När man tappar tändstiftet ur tändstiftsnyckeln och stiftet trillar ner i det djupa hålet i toppen och kylaren mest är i vägen, kan det vara en bra idé att ha en sån där magnet på teleskoppinne att fiska upp tändstiftet med.

Fundera på hur jag vet detta. ;-)
Din favoritfirma har annars ett praktiskt verktyg... http://www.biltema.se/sv/Bil---MC/Verkt ... yg-191466/

Man kan också ta en vanlig slang i lämplig storlek.
VFR750F -92, grön

Användarvisningsbild
Tommy Gsson
Donator 2023
Inlägg: 2168
Blev medlem: fre aug 15, 2008 09:46
Ort: Enköping

Re: När går det kylsystemet på (vätskekylning, vfr750fr)?

#12 Inlägg av Tommy Gsson »

MagnusFbg skrev:Ok, misstänkte att det skulle finnas något orginalverktyg för att komma åt. Fick tyvärr inte med dessa från förra ägaren. Använde en lång tändstiftsnyckel och en ganska klumpig spärrnyckel.
Hur som helst lyckades jag blåsa över kylvätskan från exp-kärlet till kylaren. I morgon blir det varmkörning. Tack för tipsen!
Jag gör en Adrian.
Jag har en verktygssats till övers.
PM:a vid intresse.
Tommy.
Tommy
VFR800-00 GPR Sandys DJIII K&N / RCV213-S look.
VFR800-01 GPR Sandys DJIV PiperCross / Movistar look.
VTR1000SP1 SÅLD
VFR750F-88 Ferrita+Dynojet+ShindengenMosFetRegulator R.I.P

Användarvisningsbild
adrian_vg
Hedersmedlem, Vila I Frid
Inlägg: 14482
Blev medlem: lör mar 15, 2008 17:10
Ort: Uppsala
Kontakt:

Re: När går det kylsystemet på (vätskekylning, vfr750fr)?

#13 Inlägg av adrian_vg »

Tommy Gsson skrev:
MagnusFbg skrev:Ok, misstänkte att det skulle finnas något orginalverktyg för att komma åt. Fick tyvärr inte med dessa från förra ägaren. Använde en lång tändstiftsnyckel och en ganska klumpig spärrnyckel.
Hur som helst lyckades jag blåsa över kylvätskan från exp-kärlet till kylaren. I morgon blir det varmkörning. Tack för tipsen!
Jag gör en Adrian.
Jag har en verktygssats till övers.
PM:a vid intresse.
Tommy.
Jag har tydligen gjort mig ett namn här på forumet... :wink:
Faceplant säger: ATGATT (All The Gear All The Time)!
Because walking away in disgust beats riding away in an ambulance.
===
KTM 990 SMR-'12, Honda NX650 Dominator-'88, Suzuki DRZ400S-'00.
Avatar-bild av Meltrockphoto MC!

Användarvisningsbild
burnis
Donator 2007
Inlägg: 296
Blev medlem: lör jun 03, 2006 23:25
Ort: Småland
Kontakt:

Re: När går det kylsystemet på (vätskekylning, vfr750fr)?

#14 Inlägg av burnis »

Tommy Gsson skrev:
MagnusFbg skrev:Hej.
Frågan är då som i rubriken; när går kylsystemet igång? Verkar detta normalt?
Pumpen går alltid, den är direktdriven från motorn.
Om du menar fläkten så krävs det att kylaren har vätska över termokontakten det är den stora som sitter på sidan av kylaren ( fyll kylaren först genom påfyllningen på den, det andra är ett expansionskärl).
Kommer inte ihåg exakt när den startar men 90grader ungefär.
Tommy.
varmkörde hojen igår, tänkte se när fläkten startar, vid 103 grader blev de
funkar fint
VFR800 -00a
XR600r -00a såld
XR650r -04a såld
Nc750x -22 automat

Användarvisningsbild
Tyrannosaurus
Hedersmedlem, Vila I Frid
Inlägg: 4528
Blev medlem: ons jan 31, 2007 18:52
Ort: Huddinge, Stockholm
Kontakt:

Re: När går det kylsystemet på (vätskekylning, vfr750fr)?

#15 Inlägg av Tyrannosaurus »

MagnusFbg skrev:Hur jag än vände och vred lyckades jag inte komma åt de främre stiften utan att plocka av kylaren. Vet inte varför, eftersom det står i instrux-boken att det skall räcka att tippa kylaren framåt. Positivt är att jag lärt mig väldigt mycket om hur allt hänger ihop. Man lär sig på fältet!

Ska försöka få över kylarvätskan från expansionskärlet ikväll, får se hur det går.
Om du har lossat kylaren så har du förmodligen tömt ur kyleriet och då måste du fylla på direkt i kylaren. Vätskan i expansionskärlet räcker inte på långa vägar och det som finns i det kan du låta vara kvar för det kommer att gå åt.
Om du tar vara på det du tappar ur så kan du återanvända det, annars ska det vara 50-50 glykol och batterivatten. Systemet rymmer ca. 2-3 liter beroende på hoj.

Fyll kylaren helt full, sätt på locket och starta. Därefter kommer du få fylla på i expansionskärlet några gånger vartefter systemet luftar sig vilket oftast går automatiskt.
Har man bråttom kan man klämma lite på slangarna eller lätta lite på kylarlocket eller någon slangklämma.
Men VARNING!!! Gör INTE det när motorn är varm. I vanliga fall behövs det inte ens utan den sköter det själv. Kolla bara expansionsnivån den närmaste tiden med kall motor efter att du börjar köra igen.
Robban
V65 Sabre / VF1100S -85
Såld/borta (tyvärr, men den har fått ett bra nytt hem, låter annonsen ligga kvar som runa)
V65 Sabre - Brute Force
Links portal
Bild
Bild

Skriv svar