Hej!
Nybliven medlem men dock inte nybliven mcförare
Har tidgare haft en VTX1300 samt en Hornet600 för ett par år sedan. I augusti i år blev jag återfallsknutte och köpte mig en ny FZ8.
Dock så har nu ekonomin stökat till sig och jag skall sälja FZ8:an. Men jag kan ju inte stå utan hoj och har hittat en VFR 800 -1999:a som gått 1500mil.
Är detta en trevlig hoj? Det är jubileumsmodellen och det är i extremt bra skick, kostar ca: 40 000:-
Något speciellt man bör tänka på? Tacksam för alla tips och ideer.
Hej och välkommen hit, vfr:en är mycket trevlig och känns väldigt stabil att köra, har själv provkört fz8-s och tycker den var tråkig/touring om man jämför med min gamla vfr-99, dock var vfr:en nerdrevad 1 kugg fram och hade öppnare insug och utblås vilket påverkar körupplevelsen positivt, inget ont om yamahas fz modeller, stod själv och var påväg att skaffa mig en fz1-s och modifiera om den till en gt men hoppade av det projektet då jag fick minnet tillbaka och kom ihåg hur jag busade lite väl mycket med min gamle viffer... men skillnaden mellan fz:an och viffern var stor, tyckte vrf:en var mycket trevligare i snabba kurvkombinationer och var lättare att ändra spår med mitt i svängen, även accelerationen var trevligare men det kan bero på moddarna med, vet att öppnare slipon gör MYCKET på fz:an och säkerligen även på viffern.. dock så var insprutningen trevligare på yamahan, inte lika mycket på och av känsla, även bottendraget är ju väldig olik, på yamahan kunde man ligga kvar på 6:an väldigt långt ner i hastighet, har för mig att jag var nere runt 40 km/h och det var hur silkeslent som helst att gasa därifrån, vfr:en är en V-motor och behöver gärna lite varv, bästa är väl att ligga över 3000 varv (går att ligga under det med men det känns inte bra/effektivt).
MEN om du väljer en vfr istället så kommer du inte bli besviken, detta är en väldigt hållbar hoj som är väldigt förtroendegivande och trevlig att köra, även skjuts/långresor fungerar väldigt bra, nu vet jag inte om du hade en N eller en S? Hade du en N så kanske den känns annorlunda om man jämför med S:ens stabilitet i körningen men upplevde turbulens och körriktningsavvikelse vid vissa vindbyar negativt, på vfr:en är det väldigt bra, nästan för bra, vill nästan alltid gå för fort om man vill vara laglydig.
För att göra en jämförelse, min gamla vfr gick jämnt med en fjr-01/ thunderrace -00 upp till ca 240-250 mätarfart, dock var ju min nerdrevad men säg 200+ riktig fart och det är inte fy skam, dessa hojar har en hel del potential.
Det är en VFR så säkrare köp går nog inte att hitta och med de milen så har du en hoj i många år.
Nackdelen, som jag hade med senaste viffern som var en lågmilare såsom din när jag köpte den var att den inte hade använts. Dvs, alla vätskor fick bytas (hade inte gjorts sen den var ny), drivpaketet fick bytas efter kort tid, däcken var pga ålder bakelitliknande och saknade grepp.
Dvs låga mil är trevligt, men när det står stilla länge så blir det lite halvdyrt att fixa servicen med underhållsgrejer som då kan behövas.
cribbe skrev:Det är jubileumsmodellen och det är i extremt bra skick, kostar ca: 40 000:-
Hej och välkommen till forumet!
Kolla och jämför priset du nämner med motsvarande på Blocket. Begpriserna just nu är rasande låga. Tycker 40 kkr låter lite mycket, men det kan väl motiveras med bara 1500 mil på mätaren.
Det Mister skriver ska du ha i bakhuvudet om hojen stått sen 1999 eller så.
Faceplant säger: ATGATT (All The Gear All The Time)!
Because walking away in disgust beats riding away in an ambulance.
===
KTM 990 SMR-'12, Honda NX650 Dominator-'88, Suzuki DRZ400S-'00. Avatar-bild av Meltrockphoto MC!
Tack för alla svar!
Det låter riktigt intressant, skall till mc-firman imorgon och se vad dom säger.
Helst skall jag ju få byta in min hoj och lösa mitt lån och lägga pengar emellan på VFR:n, så just nu håller jag tummarna.
Har läst hela helgen om VFR:n och jag blir bara mer och mer intresserad. Samtidigt känns det kul att ha en äldre hoj som man kan fixa och trixa med mer än vad man kan göra på en ny hoj Förstår egentligen inte varför jag köpte en ny hoj från första början...
Men men sånt är livet och nu får jag betala för det Tänkte på en annan sak, vad kan man sätta på för slipon? Har sökt med ljus och lykta men inte hittat något. Fast ljudet kanske är bra från början?
cribbe skrev:Tänkte på en annan sak, vad kan man sätta på för slipon? Har sökt med ljus och lykta men inte hittat något. Fast ljudet kanske är bra från början?
Faceplant säger: ATGATT (All The Gear All The Time)!
Because walking away in disgust beats riding away in an ambulance.
===
KTM 990 SMR-'12, Honda NX650 Dominator-'88, Suzuki DRZ400S-'00. Avatar-bild av Meltrockphoto MC!
Conseal skrev:En 99a ska ha ett micron carbon , mrn jag kanske är lite partisk
Ett ovalt BOS carbon går också alldeles utmärkt
VFR 800 - 98 svart
________________________
Not only do I not know what's going on, I wouldn't know what to do about it if I did.
George Carlin
========================