Är VFR800-'99 en bra hoj?

Här snackar vi allmänt MC.
Vilken är bäst? 750:n, 800:an eller 1200:an? Kanske rent av 400:an?

Moderatorer: adrian_vg, Conseal

Meddelande
Författare
cribbe
Medlem
Inlägg: 2
Blev medlem: lör nov 05, 2011 17:32
Ort: Svedala
Kontakt:

Är VFR800-'99 en bra hoj?

#1 Inlägg av cribbe »

Hej!
Nybliven medlem men dock inte nybliven mcförare :D
Har tidgare haft en VTX1300 samt en Hornet600 för ett par år sedan. I augusti i år blev jag återfallsknutte och köpte mig en ny FZ8.
Dock så har nu ekonomin stökat till sig och jag skall sälja FZ8:an. Men jag kan ju inte stå utan hoj och har hittat en VFR 800 -1999:a som gått 1500mil.
Är detta en trevlig hoj? Det är jubileumsmodellen och det är i extremt bra skick, kostar ca: 40 000:-
Något speciellt man bör tänka på? Tacksam för alla tips och ideer.

//Cribbe
- The speed was ok but the corner was to tight -

Användarvisningsbild
Jimmy.S
Medlem
Inlägg: 771
Blev medlem: sön maj 10, 2009 16:27
Ort: Huskvarna

Re: VFR 800 - 1999

#2 Inlägg av Jimmy.S »

Hej och välkommen hit, vfr:en är mycket trevlig och känns väldigt stabil att köra, har själv provkört fz8-s och tycker den var tråkig/touring om man jämför med min gamla vfr-99, dock var vfr:en nerdrevad 1 kugg fram och hade öppnare insug och utblås vilket påverkar körupplevelsen positivt, inget ont om yamahas fz modeller, stod själv och var påväg att skaffa mig en fz1-s och modifiera om den till en gt men hoppade av det projektet då jag fick minnet tillbaka och kom ihåg hur jag busade lite väl mycket med min gamle viffer... men skillnaden mellan fz:an och viffern var stor, tyckte vrf:en var mycket trevligare i snabba kurvkombinationer och var lättare att ändra spår med mitt i svängen, även accelerationen var trevligare men det kan bero på moddarna med, vet att öppnare slipon gör MYCKET på fz:an och säkerligen även på viffern.. dock så var insprutningen trevligare på yamahan, inte lika mycket på och av känsla, även bottendraget är ju väldig olik, på yamahan kunde man ligga kvar på 6:an väldigt långt ner i hastighet, har för mig att jag var nere runt 40 km/h och det var hur silkeslent som helst att gasa därifrån, vfr:en är en V-motor och behöver gärna lite varv, bästa är väl att ligga över 3000 varv (går att ligga under det med men det känns inte bra/effektivt).

MEN om du väljer en vfr istället så kommer du inte bli besviken, detta är en väldigt hållbar hoj som är väldigt förtroendegivande och trevlig att köra, även skjuts/långresor fungerar väldigt bra, nu vet jag inte om du hade en N eller en S? Hade du en N så kanske den känns annorlunda om man jämför med S:ens stabilitet i körningen men upplevde turbulens och körriktningsavvikelse vid vissa vindbyar negativt, på vfr:en är det väldigt bra, nästan för bra, vill nästan alltid gå för fort om man vill vara laglydig.


För att göra en jämförelse, min gamla vfr gick jämnt med en fjr-01/ thunderrace -00 upp till ca 240-250 mätarfart, dock var ju min nerdrevad men säg 200+ riktig fart och det är inte fy skam, dessa hojar har en hel del potential.

Användarvisningsbild
Mister
Donator 2017
Donator 2017
Inlägg: 1547
Blev medlem: mån mar 30, 2009 11:43
Ort: Småland

Re: VFR 800 - 1999

#3 Inlägg av Mister »

Välkommen,

Det är en VFR så säkrare köp går nog inte att hitta och med de milen så har du en hoj i många år.

Nackdelen, som jag hade med senaste viffern som var en lågmilare såsom din när jag köpte den var att den inte hade använts. Dvs, alla vätskor fick bytas (hade inte gjorts sen den var ny), drivpaketet fick bytas efter kort tid, däcken var pga ålder bakelitliknande och saknade grepp.

Dvs låga mil är trevligt, men när det står stilla länge så blir det lite halvdyrt att fixa servicen med underhållsgrejer som då kan behövas.
Viffer RC46, 99:a StreetFIghter edition
Viffer SC63, 12:à brungråmetallic R.I.P.
Viffer RC46, 98:a Röd *såld*
Viffer RC36, 92:a Röd [ /color]*såld*
Viffer RC36, 92:a Granitblå R.I.P.

VFR MEET 12-14 augusti 2022

Användarvisningsbild
adrian_vg
Hedersmedlem, Vila I Frid
Inlägg: 14482
Blev medlem: lör mar 15, 2008 17:10
Ort: Uppsala
Kontakt:

Re: Är VFR800-'99 en bra hoj?

#4 Inlägg av adrian_vg »

cribbe skrev:Det är jubileumsmodellen och det är i extremt bra skick, kostar ca: 40 000:-
Hej och välkommen till forumet!

Kolla och jämför priset du nämner med motsvarande på Blocket. Begpriserna just nu är rasande låga. Tycker 40 kkr låter lite mycket, men det kan väl motiveras med bara 1500 mil på mätaren.

Det Mister skriver ska du ha i bakhuvudet om hojen stått sen 1999 eller så.
Faceplant säger: ATGATT (All The Gear All The Time)!
Because walking away in disgust beats riding away in an ambulance.
===
KTM 990 SMR-'12, Honda NX650 Dominator-'88, Suzuki DRZ400S-'00.
Avatar-bild av Meltrockphoto MC!

cribbe
Medlem
Inlägg: 2
Blev medlem: lör nov 05, 2011 17:32
Ort: Svedala
Kontakt:

Re: Är VFR800-'99 en bra hoj?

#5 Inlägg av cribbe »

Tack för alla svar!
Det låter riktigt intressant, skall till mc-firman imorgon och se vad dom säger.
Helst skall jag ju få byta in min hoj och lösa mitt lån och lägga pengar emellan på VFR:n, så just nu håller jag tummarna.
Har läst hela helgen om VFR:n och jag blir bara mer och mer intresserad. Samtidigt känns det kul att ha en äldre hoj som man kan fixa och trixa med mer än vad man kan göra på en ny hoj :D Förstår egentligen inte varför jag köpte en ny hoj från första början... :oops:
Men men sånt är livet och nu får jag betala för det :-) Tänkte på en annan sak, vad kan man sätta på för slipon? Har sökt med ljus och lykta men inte hittat något. Fast ljudet kanske är bra från början? :D
- The speed was ok but the corner was to tight -

Användarvisningsbild
adrian_vg
Hedersmedlem, Vila I Frid
Inlägg: 14482
Blev medlem: lör mar 15, 2008 17:10
Ort: Uppsala
Kontakt:

Re: Är VFR800-'99 en bra hoj?

#6 Inlägg av adrian_vg »

cribbe skrev:Tänkte på en annan sak, vad kan man sätta på för slipon? Har sökt med ljus och lykta men inte hittat något. Fast ljudet kanske är bra från början? :D
Kolla slipontråden för lite inspiration.
Faceplant säger: ATGATT (All The Gear All The Time)!
Because walking away in disgust beats riding away in an ambulance.
===
KTM 990 SMR-'12, Honda NX650 Dominator-'88, Suzuki DRZ400S-'00.
Avatar-bild av Meltrockphoto MC!

Användarvisningsbild
Conseal
Administratör VFR-Forum
Inlägg: 4446
Blev medlem: tor mar 22, 2007 13:15
Ort: S-tälje
Kontakt:

Är VFR800-'99 en bra hoj?

#7 Inlägg av Conseal »

En 99a ska ha ett micron carbon , mrn jag kanske är lite partisk ;)
På avstånd är allt vackert

HONDA VFR800FA ABS -02
Yamaha FZ8N ABS -13
BMW G650GS -14
Yamaha TT350 -89 *såld*
HONDA VTR1000F -03 *inbytt*
HONDA VFR800FI -99 *krashad*
HONDA VT750C2 -04 *såld*

Excalibur105 skrev: Välkommen till internets BÄSTA forum.

Användarvisningsbild
Pegaso
Medlem
Inlägg: 463
Blev medlem: ons maj 12, 2010 08:17
Ort: Nyköping

Re: Är VFR800-'99 en bra hoj?

#8 Inlägg av Pegaso »

Conseal skrev:En 99a ska ha ett micron carbon , mrn jag kanske är lite partisk ;)
Ett ovalt BOS carbon går också alldeles utmärkt
:wink:
VFR 800 - 98 svart
________________________
Not only do I not know what's going on, I wouldn't know what to do about it if I did.
George Carlin
========================

Användarvisningsbild
TG
Donator 2011
Inlägg: 1567
Blev medlem: sön jul 13, 2008 20:41
Ort: Månstad

Re: Är VFR800-'99 en bra hoj?

#9 Inlägg av TG »

Klart det är!

hehe, men du har ju hamnat på ett modellforum så klart vi är lite partiska ;)

Det är en väldigt bra hoj, en fin kompromiss mellan sport o tourer... Tror du kommer uppleva den som mer sport än din FZ....

Som Adrian skrev, kika runt och köp inte första o närmaste.. det är köptider på blocket så :D

Kolla även här på säljesdelen :)

Varmt välkommen!

Ps. leovince och staintune gör de bästa sliponen :twisted:
VFR 800 -02 (silver)
PC3, PAIR, FLAPPER, LEOVINCE... :D

Skriv svar