adrian_vg skrev:
Min erfarenhet med laddaren Ctek Safir 90 (enklare XS3600) visar att den gott duger även till bilbatterier som ju normalt sett är betydligt större än mc-batterier. Iaf klarade den av min T4:s helt tomma batteri när jag glömt kupélampan påslagen en vinter. Det batteriet är runt 55-65Ah skulle jag tro.
Vad menar du med att Ctek bara duger till mindre batterier? Vad är din definition av ett litet batteri egentligen?
Sen har vi också detta med pris. En typisk Ctek kostar runt 500kr. Waecon betydligt mer. Strax under en tusing för en bra och stark laddare är åtminstone för mig en övre gräns. Att betala mer än så är bara onödigt i mitt tycke, åtminstone om man använder laddaren kanske en handfull ggr per år som mest.
Att ladda ett batteri så bilen startar, ja det duger alla laddare till.
Ja deras XS700ger max 7A och då duger den till 70Ah batterier. Ja ett 80Ah funkar det med.
En 15A laddare duger inte heller till att ladda ett 25Ah batteri. Då är den för stor och ger alldeles för mycket ström i startskedet utav laddningen.
En laddare är inte multi när det gäller att vårda och underhålla ett batteri. En viss ström till en viss batteribank. Och där brukar man säga 10% varken mer eller mindre för en komplett laddning, med underhåll och minsta möjliga sulfatiseringen oavsett fabrikat på underhållsladdaren. Sen kan man ha lite för stor/liten laddare utan att det dödar, men inte för stor/liten + -15%?. Allt beroende på uttaget.
Jag pratar mest om min erfarenhet utav laddning av batterier i husvagnar och då större batterier(70Ah och mer), där laddning sker så fort det finns el att plugga in sig på. Dvs mest underhåll och endel pikar i uttagen(kylen, kylväskor mm). Här har man igen sina investeringar på bara en 5 år i utslitna batterier om man väljer rätt i djungeln.
Använder man sin laddare några ggr per år så duger det mesta bara det är en laddare och den ger mycket ström så bilen startar fort eller klarar av att ge lite så man kan koppla på den på hojen och glömma den i någon vecka eller två. Biltema, Swedol you name it alla har en som fungerar till hojen. För att ha laddaren inkopplad hela tiden i garaget är ju inte optimalt på små batterier. Om man inte begränsar sig till en laddare som ger max 1-1,5A dvs 10-15Ah batteri. Men då duger bara den till hojen, eller klipparen mm med småbatterier i underhåll.
För övrigt så vet jag att på alla olika fritidsmässor mm där "ladd tillverkarna" alltid ställer ut så är det bara ett enda fabrikat som lyckats smälla batterier. Samma fabrikat som sa att en XS3600 duger till 400Ah batteribanker mm. Samma företag som idag har fått utveckla större laddare men vägrar erkänna att 3A inte räcker. Ja alla vet ju vilka.
Men när Ctek kom så var det en ny teknik hur man laddar och underhåller, synd bara att man inte lyckats förvalta det försprånget man tog.
Nu låter det som om jag är anti Ctek, men det är jag inte. Menar bara att det finns bättre och jag har ju själv både Ctek, Waeco och en Modernum hemma hos mej. En laddare för varje applikation. Där min modernum är allt i allon. Waeco sitter i husvagnen och Ctek på hojen.