Frågor runt val av batteriladdare

Här snackar vi allmänt MC.
Vilken är bäst? 750:n, 800:an eller 1200:an? Kanske rent av 400:an?

Moderatorer: adrian_vg, Conseal

Meddelande
Författare
Användarvisningsbild
adrian_vg
Hedersmedlem, Vila I Frid
Kontakt:

#31 Inlägg av adrian_vg »

Qwerty skrev:Ctek Är en bra laddare, dock en idag lite gammal teknik i hur man laddar batterier. Den laddaren som var längst ner i testet Waeco perfect charge är en långt mer avancerad laddare. Något Vi bilägare tydligen inte fattat eller kan kontrollera.

Men till små batterier så är Ctek kanon.
[...]
Min erfarenhet med laddaren Ctek Safir 90 (enklare XS3600) visar att den gott duger även till bilbatterier som ju normalt sett är betydligt större än mc-batterier. Iaf klarade den av min T4:s helt tomma batteri när jag glömt kupélampan påslagen en vinter. Det batteriet är runt 55-65Ah skulle jag tro.

Vad menar du med att Ctek bara duger till mindre batterier? Vad är din definition av ett litet batteri egentligen?

Sen har vi också detta med pris. En typisk Ctek kostar runt 500kr. Waecon betydligt mer. Strax under en tusing för en bra och stark laddare är åtminstone för mig en övre gräns. Att betala mer än så är bara onödigt i mitt tycke, åtminstone om man använder laddaren kanske en handfull ggr per år som mest.
Faceplant säger: ATGATT (All The Gear All The Time)!
Because walking away in disgust beats riding away in an ambulance.
===
KTM 990 SMR-'12, Honda NX650 Dominator-'88, Suzuki DRZ400S-'00.
Avatar-bild av Meltrockphoto MC!

Användarvisningsbild
Qwerty
Donator 2008

#32 Inlägg av Qwerty »

adrian_vg skrev:
Min erfarenhet med laddaren Ctek Safir 90 (enklare XS3600) visar att den gott duger även till bilbatterier som ju normalt sett är betydligt större än mc-batterier. Iaf klarade den av min T4:s helt tomma batteri när jag glömt kupélampan påslagen en vinter. Det batteriet är runt 55-65Ah skulle jag tro.

Vad menar du med att Ctek bara duger till mindre batterier? Vad är din definition av ett litet batteri egentligen?

Sen har vi också detta med pris. En typisk Ctek kostar runt 500kr. Waecon betydligt mer. Strax under en tusing för en bra och stark laddare är åtminstone för mig en övre gräns. Att betala mer än så är bara onödigt i mitt tycke, åtminstone om man använder laddaren kanske en handfull ggr per år som mest.
Att ladda ett batteri så bilen startar, ja det duger alla laddare till.
Ja deras XS700ger max 7A och då duger den till 70Ah batterier. Ja ett 80Ah funkar det med.
En 15A laddare duger inte heller till att ladda ett 25Ah batteri. Då är den för stor och ger alldeles för mycket ström i startskedet utav laddningen.
En laddare är inte multi när det gäller att vårda och underhålla ett batteri. En viss ström till en viss batteribank. Och där brukar man säga 10% varken mer eller mindre för en komplett laddning, med underhåll och minsta möjliga sulfatiseringen oavsett fabrikat på underhållsladdaren. Sen kan man ha lite för stor/liten laddare utan att det dödar, men inte för stor/liten + -15%?. Allt beroende på uttaget.
Jag pratar mest om min erfarenhet utav laddning av batterier i husvagnar och då större batterier(70Ah och mer), där laddning sker så fort det finns el att plugga in sig på. Dvs mest underhåll och endel pikar i uttagen(kylen, kylväskor mm). Här har man igen sina investeringar på bara en 5 år i utslitna batterier om man väljer rätt i djungeln.

Använder man sin laddare några ggr per år så duger det mesta bara det är en laddare och den ger mycket ström så bilen startar fort eller klarar av att ge lite så man kan koppla på den på hojen och glömma den i någon vecka eller två. Biltema, Swedol you name it alla har en som fungerar till hojen. För att ha laddaren inkopplad hela tiden i garaget är ju inte optimalt på små batterier. Om man inte begränsar sig till en laddare som ger max 1-1,5A dvs 10-15Ah batteri. Men då duger bara den till hojen, eller klipparen mm med småbatterier i underhåll.

För övrigt så vet jag att på alla olika fritidsmässor mm där "ladd tillverkarna" alltid ställer ut så är det bara ett enda fabrikat som lyckats smälla batterier. Samma fabrikat som sa att en XS3600 duger till 400Ah batteribanker mm. Samma företag som idag har fått utveckla större laddare men vägrar erkänna att 3A inte räcker. Ja alla vet ju vilka.
Men när Ctek kom så var det en ny teknik hur man laddar och underhåller, synd bara att man inte lyckats förvalta det försprånget man tog.

Nu låter det som om jag är anti Ctek, men det är jag inte. Menar bara att det finns bättre och jag har ju själv både Ctek, Waeco och en Modernum hemma hos mej. En laddare för varje applikation. Där min modernum är allt i allon. Waeco sitter i husvagnen och Ctek på hojen.
VFR800Fi 01a.
www.tbtab.se

Användarvisningsbild
adrian_vg
Kontakt:

#33 Inlägg av adrian_vg »

Qwerty skrev:Att ladda ett batteri så bilen startar, ja det duger alla laddare till.
Det där är egentligen mitt enda krav. Underhållsladdar sällan eller aldrig annars, förutom mcbatterier som jag började med i år. Medan jag hade bumsarna fanns inte någon snäll underhållsladdningsteknik för överkomliga pengar, så det blev bara av att "panikladda" med en gammal Einhell av den gamla sorten i plåtlåda och amperemeter på vårkanten, och sen hoppas att generatorn orkat ladda batteriet medan man kör.

Just Einhellen hade jag kvar till i förra vintern när bilbatteriet dog igen och jag kopplade in det för laddning. Efter nån minut började det ryka om laddaren(...) och jag tyckte det var hög tid att klippa kablarna på den och skaffa nytt. Efter lite undersökningar och surfning kom jag fram till att en Ctek vore perfekt. XS3600 var alldeles för dyr i mitt tycke, men jag fick av en slump reda på att Clas Ohlson hade en fattigmansvariant av XS3600 kallad Safir 90, vilken jag köpte istället.
Qwerty skrev: Ja deras XS700ger max 7A och då duger den till 70Ah batterier. Ja ett 80Ah funkar det med.
[...]
Nu låter det som om jag är anti Ctek, men det är jag inte. Menar bara att det finns bättre och jag har ju själv både Ctek, Waeco och en Modernum hemma hos mej.
Det är lugnt, ville bara veta vilka förutsättningar du hade och varför du tyckte som du gjorde. Ditt svar är uttömmande och informativt.

Skälet till att jag köpte en Ctek var dels priset och dels för att de för det mesta var testvinnare eller märkta med "bra köp" i exvis Råd och Rön, Vi Bilägare eller konsumentsajter som tex cint.se. Sen är den svensk också, vilket jag gillar (även om den görs i Kina eller däromkring). Att den är praktisk, liten, tål väder, skyddad för felkoppling, kan underhållsladda bra och har adapterkablar för fast montering på hoj och bil gör inte saken sämre i mitt tycke.
Qwerty skrev:En laddare för varje applikation. Där min modernum är allt i allon. Waeco sitter i husvagnen och Ctek på hojen.
Låter sunt; var laddare på sin plats och där den gör bäst jobb!
===

Användarvisningsbild
Tyrannosaurus
Kontakt:

#34 Inlägg av Tyrannosaurus »

Qwerty skrev:För övrigt så vet jag att på alla olika fritidsmässor mm där "ladd tillverkarna" alltid ställer ut så är det bara ett enda fabrikat som lyckats smälla batterier. Samma fabrikat som sa att en XS3600 duger till 400Ah batteribanker mm. Samma företag som idag har fått utveckla större laddare men vägrar erkänna att 3A inte räcker. Ja alla vet ju vilka.
Men när Ctek kom så var det en ny teknik hur man laddar och underhåller, synd bara att man inte lyckats förvalta det försprånget man tog.
En liten rättelse. Ctek har vad jag vet aldrig påstått att XS3600 duger tilll att ladda 400 Ah batterier, men väl 120 Ah, men det lär ju ta tid.

Om jag har förstått det rätt när du snackar om "batteribanker" i en husvagn så handlar det inte bara om att ladda upp ett batteri utan även att laddaren ska räcka till drift av t.ex. lyse, kylskåp stereo, TV, dator osv. utan att suga ur batteriet, ooch då lär knappast varken XS3600 eller XS7000 räcka till.

Däremot som du också säger är Ctek perfekt för hojen, men även för bilen. Den stora fördelen med Ctek, och det vet jag inte om dom större laddarna grejar, är att man kan koppla in den och glömma den.
När den tycker att batteriet är fullt så går den ner på stand-by och ligger den bara och mäter och när spänningen sjunker under ett givet värde så ger den en laddpuls. Den kan aldrig överladda som vanliga dumma laddare gör om dom står på för länge.

Fördelen med dumma laddare är att dom kan skrämma liv i ett mer eller mindre dött batteri, iaf tillfälligt. Det klarar inte Ctek och det vet jag av erfarenhet.

När mitt förra hojbatteri hade blivit dåligt. Ctek laddaren satt på ich visade grönt. Bort med laddaren och ut och försöka starta... "njjjjjjjöööööö" och sen hände det inget mer :?
På med min gamla dumma 1,5 Ah hojladdare, efter ca. 1 timme startade hojen galant. Jag trodde därför att det var fel på Ctek laddaren och misstänkte t.o.m. att den hade haft ihjäl batteriet. Men så var det alltså inte. Skillnaden är att medan Ctek "tänker" och tror att ett dött batteri är laddat när den iofs visar rätt Volt men inga Ampere så skiter den dumma laddaren i vad batteriet tycker och mosar i sina 1,5 Ah tills batteriet spricker om det ska vara på det sättet.

Sen att en liten 1,5 Ah laddare knappast kan spränga mitt 18 Ah batteri är en annan sak, men den kan koka blyplattorna tillräckligt så hojen iaf startar :twisted:
Robban
V65 Sabre / VF1100S -85
Såld/borta (tyvärr, men den har fått ett bra nytt hem, låter annonsen ligga kvar som runa)
V65 Sabre - Brute Force
Links portal
Bild
Bild

Användarvisningsbild
adrian_vg
Kontakt:

#35 Inlägg av adrian_vg »

Tyrannosaurus skrev:[...]så skiter den dumma laddaren i vad batteriet tycker och mosar i sina 1,5 Ah tills batteriet spricker om det ska vara på det sättet.
Tror jag sabbade batteriet min RS kom med på det sättet. Nu var batteriet i speciellt bra skick från början, men laddningen då tog definitivt död på det.
===

Tord_Lj
Medlem
Kontakt:

Re: Frågor runt val av batteriladdare

#36 Inlägg av Tord_Lj »

Hej

Jag köpte för första gången ett Gel-batteri till min VFR750F -87 förra året.
Satte den vanliga gamla laddaren på 2amp och laddade på som jag brukar göra...
Nu visar batteriet 10,28V... det var så pass dåligt att tutan inte funkade riktigt innan laddning.

Har jag sabbat batteriet eller går det att ladda igen med en pulsladdare som det skall vara till Gel-batterier?
RC24 VFR750F -87 & en Rudge -28 bla.

Användarvisningsbild
adrian_vg
Kontakt:

#37 Inlägg av adrian_vg »

Tord_Lj skrev:Hej

Jag köpte för första gången ett Gel-batteri till min VFR750F -87 förra året.
Satte den vanliga gamla laddaren på 2amp och laddade på som jag brukar göra...
Nu visar batteriet 10,28V... det var så pass dåligt att tutan inte funkade riktigt innan laddning.

Har jag sabbat batteriet eller går det att ladda igen med en pulsladdare som det skall vara till Gel-batterier?
Jag har för mig att gamla typen av laddare inte riktigt förmår ladda gelbatterier hundraprocentigt, då dessa är "trögladdade". Kolla på Clas Ohlson efter en Ctek Safir 45 för lite under 500 kr och du har en laddare som kommer att funka bra i ur och skur. De gamla typerna av laddare kan överladda och fördärva ditt batteri om du inte passar det.
===

Användarvisningsbild
tersan
Donator 2021
Kontakt:

#38 Inlägg av tersan »

Tord_Lj skrev:Nu visar batteriet 10,28V...
Då verkar det som att du har en död cell i batteriet.

Hur många volt hade du innan du började ladda?
VFR750F -92, grön

Användarvisningsbild
Tommy Gsson
Donator 2023

#39 Inlägg av Tommy Gsson »

Vill bara slå ett slag för MXS5.0, kostar 799:- men har rekonditioneringsfunktion som dom dyra ctek laddarna och funkar både till mc och bil.
T.
Tommy
VFR800-00 GPR Sandys DJIII K&N / RCV213-S look.
VFR800-01 GPR Sandys DJIV PiperCross / Movistar look.
VTR1000SP1 SÅLD
VFR750F-88 Ferrita+Dynojet+ShindengenMosFetRegulator R.I.P

Tord_Lj
Medlem
Kontakt:

#40 Inlägg av Tord_Lj »

tersan skrev:
Tord_Lj skrev:Nu visar batteriet 10,28V...
Då verkar det som att du har en död cell i batteriet.

Hur många volt hade du innan du började ladda?
Hm, vet inte hur många V innan laddning.
Brukar testa om tutan låter som den ska, blir det bara "onk" så laddar jag... Så brukar det vara varje år när man skall ut o åka lite. Har för många hojar så de kör sällan...
För VFR'n brukar det bara bli Ullared -> Falkenbergs banan några gånger per år.

Har svårt för att köra på vanliga vägar för det går för fort och lappen ryker eller värre...

Tacka vet jag Rudgen med magnet!

Jag får försöka låna en pulsladdare och se hur det går men batteriet är nog kört.
RC24 VFR750F -87 & en Rudge -28 bla.

Användarvisningsbild
tersan
Donator 2021
Kontakt:

#41 Inlägg av tersan »

Tord_Lj skrev:Brukar testa om tutan låter som den ska, blir det bara "onk" så laddar jag...
Hrrm.... regelbunden underhållsladdning är inte så dumt... det är inte alla batterier som tål djupurladdningar.
VFR750F -92, grön

Användarvisningsbild
adrian_vg
Kontakt:

#42 Inlägg av adrian_vg »

Tommy Gsson skrev:Vill bara slå ett slag för MXS5.0, kostar 799:- men har rekonditioneringsfunktion som dom dyra ctek laddarna och funkar både till mc och bil.
T.
MSX 5.0 var ju verkligen inte dum. Specarna är ju perfekta för en kombinerad bil och mc-laddare! Tack för tipset.
===

Användarvisningsbild
katten__findus
Medlem

#43 Inlägg av katten__findus »

Hej där
Har en C-tec XS7000 multi till bilen, vågar man koppla in den på MCn eller tror ni att den är för kraftig?

Användarvisningsbild
HondaHasse
Donator 2018
Donator 2018
Kontakt:

#44 Inlägg av HondaHasse »

Den ska passa till batterier från 14-225 Ah enligt denna manual, kommer inte ihåg hur många Ah ett Viffer-batteri är på.

VFR 800 Fi -99 GUL
Honda NSC 110 -16 Svart
Monark elcykel ljusblå
Ängelholm, Skåne, Sweden

Skriv svar