Nu är Sabren igång

Här snackar vi allmänt MC.
Vilken är bäst? 750:n, 800:an eller 1200:an? Kanske rent av 400:an?

Moderatorer: adrian_vg, Conseal

Meddelande
Författare
Användarvisningsbild
Tyrannosaurus
Hedersmedlem, Vila I Frid
Kontakt:

Nu är Sabren igång

#1 Inlägg av Tyrannosaurus »

Tog årets första tur igår (söndag) den traditionella Vaxholmssvängen + lite extra via Hagby och sen Boge, Rindö, Värmdö.

ÄNTLIGEN! Den går som en klocka, inga läckage, inget vitt skum i oljan. "Dä bar å åk" som Stenmark brukade säga :D
Har inte testa ordentligt än eftersom jag vill låta dom nya kammarna bli lite inkörda först.

Hade nöjet att stöta ihop med VFunRider i väntan vid färjan över Oxdjupet och snackade lite kort.

Det var några racehojar med på färjan och jag hade räknat med att dom skulle försvinna som avlöningar på kurvvägen efter Stenslätten, men icke. Trots att jag tog det rätt lungt hände ingenting. Antar att dom stannade och tog en fika nånstans.

Räknar med att ta en tur till Kafé Våfflan i Sigtuna (bryggan längst bort i parken) på onsdag om ingen har någon bättre idé och om vädret är ok vilket ser så ut just nu iaf.

Bild
Robban
V65 Sabre / VF1100S -85
Såld/borta (tyvärr, men den har fått ett bra nytt hem, låter annonsen ligga kvar som runa)
V65 Sabre - Brute Force
Links portal
Bild
Bild

Användarvisningsbild
apex
Donator 2008

#2 Inlägg av apex »

Med portade toppar, kammar och PCIII? Coolt!
VFR800 FIX 1999
"Best motorcycle in the World"

Användarvisningsbild
Tyrannosaurus
Kontakt:

#3 Inlägg av Tyrannosaurus »

apex skrev:Med portade toppar, kammar och PCIII?
Ja men ingen PCIII, eftersom jag inte har någonstans att koppla in den. Utan det får duga med ett gammalt hederligt Dynojet Stage I som är omgjort till Stage II :)
Robban
V65 Sabre / VF1100S -85
Såld/borta (tyvärr, men den har fått ett bra nytt hem, låter annonsen ligga kvar som runa)
V65 Sabre - Brute Force
Links portal
Bild
Bild

Användarvisningsbild
apex
Donator 2008

#4 Inlägg av apex »

Just det...glömde!

Vad e det för duration original/nya kammar? Lyft?

Finns det till VFR800 FI
VFR800 FIX 1999

Användarvisningsbild
Tyrannosaurus
Kontakt:

#5 Inlägg av Tyrannosaurus »

Få se nu. Dom nya har samma lyft som Webcam kammarna jag hade innan, 9,16 mot 8,22 original.

Duration är något snällare än Webcam 242 mot 234. Men det verkar ha gjort den lite rappare på gasen.
Originaldurationen kommer jag inte ihåg, men jag har för mig att den ligger på 226 eller nåt.

Så det är ingen speciellt häftig trimmningsgrad Steg II portad topp, öppnare luftfilter och specialbyggt 4-2-1 helsystem även bakre grenrören.
Tyvärr har jag för liten ljuddämpare på två sätt. Det är för klent hål så det stoppar upp för mycket och det är för liten ljuddämparkropp så det blir lite skränigt ljud. Men den ska bytas senast till nästa år till någon canister burk.

Det för byggt för att hålla. Sen att det inte har hållit ändå har berott på otur och olyckliga omständigheter. Men nu ska det väl vara fan om det inte ska hålla ihop ett antal år.
Inte för att det har flugit isär tidigare men det har varit en massa strulproblem.
Robban
V65 Sabre / VF1100S -85
V65 Sabre - Brute Force
Links portal
Bild
Bild

Användarvisningsbild
kennet
Donator 2008

#6 Inlägg av kennet »

Riktigt kul att det funkar och att man blir nöjd med resultatet :D
En dum fråga bara, varför kan det bli vitt skum i oljan :oops:
Utan hoj tyvärr

Användarvisningsbild
Tyrannosaurus
Kontakt:

#7 Inlägg av Tyrannosaurus »

kennet skrev:Riktigt kul att det funkar och att man blir nöjd med resultatet :D
En dum fråga bara, varför kan det bli vitt skum i oljan :oops:
Inte alls dum fråga utan väldigt bra att veta.

Läckande toppackning så det kommer ut kylarvätska i oljan. Lite grann kan det bli vid oljelock åså efter alltför noggrann motortvätt med högtryck. Men är det mängder så är det dags att riva för då har toppackningen gått.

Andra sätt att se samma sak är om det är olja i expansionskärlet för kylvätskan eller vitrök ur avgasröret.

Det är iofs ganska ovanligt om det inte är gamla bilar som har kokat eller någon toktrimmad motor med hur mycket komp som helst.

Anledningen till att jag var lite spänd över resultatet är att på VF:arna sitter kamöverfallen med samma bultar som topparna som alltså är genomgående. Så när man byter kammar så lossar man på trycket på topparna och det minsta lilla topparna släpper så är det kört. Då får man riva och byta packning vilket är MYCKET mer jobb.

Nu lät jag förgasarna, avgasrören och motorfästena sitta, samtidigt som jag tog ut allt vatten, olja och stiften och inte lossade eller drog några andra bultar när inte topparna var dragna (gäller att planera arbetet 8) )
Det funkade tydligen trots att jobbet strulade mer än jag hade räknat med, med kammar som kuggade över osv.

Men till slut, efter 11 timmar meckade (kam timening) varav tre kammar tog ca. 30 minuter var och en tog 9,5 timmar (vi tog lite matrast också) fick vi det rätt, drog det, allt sitter och allt verkar vara tätt. FAN vad skönt! :D
Robban
V65 Sabre / VF1100S -85
V65 Sabre - Brute Force
Links portal
Bild
Bild

Användarvisningsbild
Conseal
Administratör VFR-Forum
Kontakt:

#8 Inlägg av Conseal »

Tyrannosaurus skrev: Läckande toppackning så det kommer ut kylarvätska i oljan.
Andra sätt att se samma sak är om det är olja i expansionskärlet för kylvätskan eller vitrök ur avgasröret.
Aj fan :?
På avstånd är allt vackert

HONDA VFR800FA ABS -02
Yamaha FZ8N ABS -13
BMW G650GS -14
Yamaha TT350 -89 *såld*
HONDA VTR1000F -03 *inbytt*
HONDA VFR800FI -99 *krashad*
HONDA VT750C2 -04 *såld*

Excalibur105 skrev: Välkommen till internets BÄSTA forum.

Användarvisningsbild
Tyrannosaurus
Kontakt:

#9 Inlägg av Tyrannosaurus »

Conseal skrev:
Tyrannosaurus skrev:Läckande toppackning så det kommer ut kylarvätska i oljan.
Aj fan :?
Vadå? Har du råkat ut för det?

Det jag skrev är alltså symtom, men det behöver inte betyda det.

Nackdelen man vanlig glykol är att den är grön eller blå och då är det svårt att se. Själv kör jag på röd glykol utblandad med destilerat vatten.
Det har flera fördelar. Den röda glykolen har bättre kylegenskaper den är klarare och ser inte lika skitig ut. Och att blanda med destilerat vatten hjälper genom att man slipper kalket och glykolen slits mindre.
Robban
V65 Sabre / VF1100S -85
V65 Sabre - Brute Force
Links portal
Bild
Bild

Användarvisningsbild
kennet
Donator 2008

#10 Inlägg av kennet »

Röd glykol är bra mot korision i aluminiummotorer :idea:
Och tack för svaren Tyrannosaurus , mycket bra förklarat :!:
Utan hoj tyvärr

Användarvisningsbild
Conseal
Administratör VFR-Forum
Kontakt:

#11 Inlägg av Conseal »

Tyrannosaurus skrev: Vadå? Har du råkat ut för det?
Förhoppningsvis inte .. tycker oljan ser skummig ut genom hålet och det ryker lite om pipan fast det kan ju bero p åkallstarten .. brukar inte kolla när jag väl kommit iväg :)

HONDA VFR800FA ABS -02
Yamaha FZ8N ABS -13
BMW G650GS -14
Yamaha TT350 -89 *såld*
HONDA VT750C2 -04 *såld*

Användarvisningsbild
Tyrannosaurus
Kontakt:

#12 Inlägg av Tyrannosaurus »

Conseal skrev:
Tyrannosaurus skrev:Vadå? Har du råkat ut för det?
Förhoppningsvis inte .. tycker oljan ser skummig ut genom hålet och det ryker lite om pipan fast det kan ju bero p åkallstarten .. brukar inte kolla när jag väl kommit iväg :)
Är motorn oskruvad och inte fyllevarvad så är det som jag sa mycket ovanligt. Lite skum blir det alltid när motorn går och står den kallt så blir det lite mer av dagg och kondens. Skulle toppackningen gå så lär du märka det på flera sätt. Oljan blir grådaskig och ser knappt ut som olja längre utan som skitigt vatten och det vitryker ganska ordentligt.
Robban
V65 Sabre / VF1100S -85
V65 Sabre - Brute Force
Links portal
Bild
Bild

Användarvisningsbild
Conseal
Administratör VFR-Forum
Kontakt:

#13 Inlägg av Conseal »

Då verkar det rätt lungt då .. tackar :)

HONDA VFR800FA ABS -02
Yamaha FZ8N ABS -13
BMW G650GS -14
Yamaha TT350 -89 *såld*
HONDA VT750C2 -04 *såld*

Användarvisningsbild
apex
Donator 2008

#14 Inlägg av apex »

Tyrannosaurus skrev: Duration är något snällare än Webcam 242 mot 234. Men det verkar ha gjort den lite rappare på gasen.
Originaldurationen kommer jag inte ihåg, men jag har för mig att den ligger på 226 eller nåt.
Är det amerikansk duration vid 0,50 lyft...annars tycker man väl att 300° vore vasst :)
VFR800 FIX 1999

Användarvisningsbild
Tyrannosaurus
Kontakt:

#15 Inlägg av Tyrannosaurus »

apex skrev:
Tyrannosaurus skrev:Duration är något snällare än Webcam 242 mot 234. Men det verkar ha gjort den lite rappare på gasen.
Är det amerikansk duration vid 0,50 lyft...annars tycker man väl att 300° vore vasst :)
Nej det är vid 0,40 lyft d.v.s. ca. 1 mm.

Glömde nämna att dom nya kammarna med något snällare duration är Megacycle #15100 http://www.megacyclecams.com
Dom har en herrejösseskam också med 10,3 mm. lyft och 254 i duration och Dave Dodge har ännu jävligare grejer. Men då funkar inte originalkolvar och ventilfjädrar längre.

Vi räknade föresten lite på det där för att vara säkra. Lobcentret blir samma oavsett vid vilket lyft man mäter eller vad man har för ventilspel.
För mig är det fortfarande lite grekiska även om jag fick viss kläm på det, men polarn har bättre koll.
Robban
V65 Sabre / VF1100S -85
V65 Sabre - Brute Force
Links portal
Bild
Bild

Skriv svar