kennet skrev:Riktigt kul att det funkar och att man blir nöjd med resultatet

En dum fråga bara, varför kan det bli vitt skum i oljan

Inte alls dum fråga utan väldigt bra att veta.
Läckande toppackning så det kommer ut kylarvätska i oljan. Lite grann kan det bli vid oljelock åså efter alltför noggrann motortvätt med högtryck. Men är det mängder så är det dags att riva för då har toppackningen gått.
Andra sätt att se samma sak är om det är olja i expansionskärlet för kylvätskan eller vitrök ur avgasröret.
Det är iofs ganska ovanligt om det inte är gamla bilar som har kokat eller någon toktrimmad motor med hur mycket komp som helst.
Anledningen till att jag var lite spänd över resultatet är att på VF:arna sitter kamöverfallen med samma bultar som topparna som alltså är genomgående. Så när man byter kammar så lossar man på trycket på topparna och det minsta lilla topparna släpper så är det kört. Då får man riva och byta packning vilket är MYCKET mer jobb.
Nu lät jag förgasarna, avgasrören och motorfästena sitta, samtidigt som jag tog ut allt vatten, olja och stiften och inte lossade eller drog några andra bultar när inte topparna var dragna (gäller att planera arbetet

)
Det funkade tydligen trots att jobbet strulade mer än jag hade räknat med, med kammar som kuggade över osv.
Men till slut, efter 11 timmar meckade (kam timening) varav tre kammar tog ca. 30 minuter var och en tog 9,5 timmar (vi tog lite matrast också) fick vi det rätt, drog det, allt sitter och allt verkar vara tätt. FAN vad skönt!