E10 bränsle

Här snackar vi allmänt MC.
Vilken är bäst? 750:n, 800:an eller 1200:an? Kanske rent av 400:an?

Moderatorer: adrian_vg, Conseal

Meddelande
Författare
Användarvisningsbild
blacken
Medlem

Re: E 10 bränsle.

#46 Inlägg av blacken »

Ett tips som funkar om du nu är för lat :D att bängla med större modifieringar av Edvins inre organ. Fäst en startgasburk någonstans lämpligt på knarren, dra en tunn slang ifrån den som du drar in i luftburken, OBS! efter luftfiltret så att säga. Sedan så ger du Edvin en riktig dos startgas innan du börjar att kicka...
Den som tycker att sex är det skönaste som finns.
Har aldrig varit riktigt skitnödig!

Hojstatus : Suzuki GSF 1200 Bandit -02

Användarvisningsbild
adrian_vg
Hedersmedlem, Vila I Frid
Kontakt:

#47 Inlägg av adrian_vg »

blacken skrev:Ett tips som funkar om du nu är för lat :D att bängla med större modifieringar av Edvins inre organ. Fäst en startgasburk någonstans lämpligt på knarren, dra en tunn slang ifrån den som du drar in i luftburken, OBS! efter luftfiltret så att säga. Sedan så ger du Edvin en riktig dos startgas innan du börjar att kicka...
Ända tills nån dumf@n som inte kan avhålla sig från att pilla på andras motorcyklar kommer på det och trycker. Länge. Pang!
Faceplant säger: ATGATT (All The Gear All The Time)!
Because walking away in disgust beats riding away in an ambulance.
===
KTM 990 SMR-'12, Honda NX650 Dominator-'88, Suzuki DRZ400S-'00.
Avatar-bild av Meltrockphoto MC!

Användarvisningsbild
Tyrannosaurus
Kontakt:

#48 Inlägg av Tyrannosaurus »

adrian_vg skrev:
blacken skrev:Ett tips som funkar om du nu är för lat :D att bängla med större modifieringar av Edvins inre organ. Fäst en startgasburk någonstans lämpligt på knarren, dra en tunn slang ifrån den som du drar in i luftburken, OBS! efter luftfiltret så att säga. Sedan så ger du Edvin en riktig dos startgas innan du börjar att kicka...
Ända tills nån dumf@n som inte kan avhålla sig från att pilla på andras motorcyklar kommer på det och trycker. Länge. Pang!
Du får väl gömma den lite fint eller bara ha en slang och burken i ryggsäcken eller nåt och bara koppla på den när det ska startas.

Att det ska säga pang är föresten mycket låg risk eftersom startgas (eter) är så flyktigt så om motorn inte suger i sig det rätt omgående (d.v.s. man gör startförsök) så försvinner det. Största risken är väl snarare att burken är tom när du behöver den för att någon klåfingrig jävel har varit framme.
Robban
V65 Sabre / VF1100S -85
Såld/borta (tyvärr, men den har fått ett bra nytt hem, låter annonsen ligga kvar som runa)
V65 Sabre - Brute Force
Links portal
Bild
Bild

Användarvisningsbild
blacken
Medlem

#49 Inlägg av blacken »

adrian_vg skrev:
Faaan! vad du gnölar, när man kommer med goda råd :D Liasom Sätt burken i en hållare av valfri och passande modell, som gör att du snabbt och geshvinnt kan plocka bort burken vid behov..
Den som tycker att sex är det skönaste som finns.
Har aldrig varit riktigt skitnödig!

Hojstatus : Suzuki GSF 1200 Bandit -02

Användarvisningsbild
adrian_vg
Kontakt:

#50 Inlägg av adrian_vg »

blacken skrev:Faaan! vad du gnölar, när man kommer med goda råd :D Liasom Sätt burken i en hållare av valfri och passande modell, som gör att du snabbt och geshvinnt kan plocka bort burken vid behov..
Ska du säga. ;*)

Ska bara köra nån vecka till eller så, sen ska viffern fram. Förhoppningsvis hinner jag köra slut på denna tank i Edwin och fylla på med 98 oktan, bara för att se om det blir någon skillnad.
===

Användarvisningsbild
adrian_vg
Kontakt:

#51 Inlägg av adrian_vg »

En juste sammanfattning om E10 finns på http://www.svmc.se/templates/NewsPage.aspx?id=9217.
===

Användarvisningsbild
HandLegger
Medlem

Oktantal - Etanol

#52 Inlägg av HandLegger »

Fy vad tjatig jag är med mina frågor, men är man ny vifferägare så är man.

Vad har ni för synpunkter på den nya soppablandningen E10 som ersätter 95 oktan i höst.
Enligt manualen ska man inte köra med högre halt etanol än 10% och det är precis vad
E10 gör.
Själv kör jag på 98 alternativt Vpower.
Bifogar utdrag ur min manual.
Bilagor
Etanol - Metanol.jpg
Etanol - Metanol.jpg (91.06 KiB) Visad 12274 gånger
vfr1200fd

Användarvisningsbild
adrian_vg
Kontakt:

Re: Oktantal - Etanol

#53 Inlägg av adrian_vg »

Din årsmodell ska funka med E10. Det finns en annan tråd om E10, där någon postade en PDF-lista med alla Hondas modeller bla, som kunde köras på E10. Mina viffrar skulle funka, men inte vinterhojen från 1983. Kommer att få köra härket på 98-oktanig lyxbensin from detta år...
===

Användarvisningsbild
riktigadavid
Medlem

#54 Inlägg av riktigadavid »

Va!? Ska 95 oktanen försvinna?
Vad är E10 då?
...googel google....
http://www.teknikensvarld.se/nyheter/11 ... /index.xml

Hm, jahopp, det hade man missat.
Men om nu E10 innehåller 10% etanol så är det väl ingen fara då din manual tillåter det?

Förövrigt tycker jag det är bra att du skapar en massa nya trådar, det ger lite liv i forumet ;)
Honda VFR 750F -87

Användarvisningsbild
adrian_vg
Kontakt:

#55 Inlägg av adrian_vg »

Slog ihop dessa två trådar till en. Kolla en bit upp för en lista på vifferårsmodeller som klarar av E10.
===

Användarvisningsbild
Tyrannosaurus
Kontakt:

#56 Inlägg av Tyrannosaurus »

riktigadavid skrev:Va!? Ska 95 oktanen försvinna?
Vad är E10 då?
...googel google....
http://www.teknikensvarld.se/nyheter/11 ... /index.xml
Tja *host* som vanligt.
Från och med 1 maj kommer vanlig 95-oktanig bensin att försvinna i Sverige. Den ersätts av E10 som är bensin med en högre inblandning etanol, nämligen tio procent. Förbrukningen i bensinbilar väntas öka, men utsläppen av koldioxid blir i stället lägre.

Ehhhhhhhhhhhh? Hur kombinerar man att bränna mer bränsle med att minska utsläppen av koldioxid? Vad bllir det av etanolen när man bränner den? Skogsluft?

Som vanligt är våra "kära" politiker ute och cyklar vilse i ogjort väder och på okända vägar utan varken karta eller kompass. Och att stanna till och fråga dom som vet tillåter inte prestigen, det är dom alldeles styva i korken för.

- Jag har roat mig med att lägga upp en artikel som jag tror att Blacken tidigare länkade till. På sidan finns även fler läsvärda artiklar i ämnet
- Faktum är att det finns bränsle som går att bränna utan att det bildas koldioxid, men det är INTE etanol
Robban
V65 Sabre / VF1100S -85
Såld/borta (tyvärr, men den har fått ett bra nytt hem, låter annonsen ligga kvar som runa)
V65 Sabre - Brute Force
Links portal
Bild
Bild

Användarvisningsbild
HandLegger
Medlem

#57 Inlägg av HandLegger »

Och nu förtäljer ryktet att även V-Power ska kontamineras av etanol (5%).
Enligt Shells produktblad innehåller V-Power max 0,1% etanol.

Synd, nu försvinner den sista "rena" bensinen.
Samtliga mina fordon drar mindre bränsle med V-Power (läs, med bränsle utan etanol).

Läser man på Sporthoj.com (ja, syndens näste) så börjar nu problem uppstå med fordon
optimerade för V-Power vilket torde indikera en förändring av innehållet.
vfr1200fd

Användarvisningsbild
tersan
Donator 2021
Kontakt:

#58 Inlägg av tersan »

HandLegger skrev:Och nu förtäljer ryktet att även V-Power ska kontamineras av etanol (5%).

Samtliga mina fordon drar mindre bränsle med V-Power (läs, med bränsle utan etanol).

Läser man på Sporthoj.com (ja, syndens näste) så börjar nu problem uppstå med fordon
Japp, mina Alfaåkande vänner har frågat Shell (ST1 här i Sverige) och de medger att v-power har 5% etanol i sig numera. Oktantalet är 98. Inga planer på prissänkning dock... :wink:
Utomlands finns fortfarande "riktig" v-power.
VFR750F -92, grön

Användarvisningsbild
Tyrannosaurus
Kontakt:

#59 Inlägg av Tyrannosaurus »

tersan skrev:
HandLegger skrev:Och nu förtäljer ryktet att även V-Power ska kontamineras av etanol (5%).

Japp, mina Alfaåkande vänner har frågat Shell (ST1 här i Sverige) och de medger att v-power har 5% etanol i sig numera. Oktantalet är 98. Inga planer på prissänkning dock... :wink:
Falsk marknadsföring med andra ord :cEvil: :popcorn
Utomlands finns fortfarande "riktig" v-power.
Japp! Man märker tydligt att grejerna går bättre och drar mindre soppa i t.ex. Tyskland. Hur går det ihop med klimat"bullshit"snacket?
Robban
V65 Sabre / VF1100S -85
V65 Sabre - Brute Force
Links portal
Bild
Bild

Användarvisningsbild
HandLegger
Medlem

#60 Inlägg av HandLegger »

Om V-Power nu innehåller etanol så är det uppenbart en smygförändring. Jag frågade killen på lokala Shell-macken om V-Power innehåller etanol. Nej nej skrattade han, det gör den INTE. Är du säker på det frågade jag. Jadå, helt säker svarade han. Alltså, Shells personal är INTE informerade om denna förändring, än mindre vi kunder.

Tankar jag på Shell i fortsättningen? Nja, tror inte det.
vfr1200fd

Skriv svar