
E10 bränsle
Moderatorer: adrian_vg, Conseal
Re: E 10 bränsle.
Ett tips som funkar om du nu är för lat
att bängla med större modifieringar av Edvins inre organ. Fäst en startgasburk någonstans lämpligt på knarren, dra en tunn slang ifrån den som du drar in i luftburken, OBS! efter luftfiltret så att säga. Sedan så ger du Edvin en riktig dos startgas innan du börjar att kicka...

Den som tycker att sex är det skönaste som finns.
Har aldrig varit riktigt skitnödig!
Hojstatus : Suzuki GSF 1200 Bandit -02
Har aldrig varit riktigt skitnödig!
Hojstatus : Suzuki GSF 1200 Bandit -02
- adrian_vg
- Hedersmedlem, Vila I Frid
- Inlägg: 14482
- Blev medlem: lör mar 15, 2008 17:10
- Ort: Uppsala
- Kontakt:
Re: E 10 bränsle.
Ända tills nån dumf@n som inte kan avhålla sig från att pilla på andras motorcyklar kommer på det och trycker. Länge. Pang!blacken skrev:Ett tips som funkar om du nu är för latatt bängla med större modifieringar av Edvins inre organ. Fäst en startgasburk någonstans lämpligt på knarren, dra en tunn slang ifrån den som du drar in i luftburken, OBS! efter luftfiltret så att säga. Sedan så ger du Edvin en riktig dos startgas innan du börjar att kicka...
Faceplant säger: ATGATT (All The Gear All The Time)!
Because walking away in disgust beats riding away in an ambulance.
===
KTM 990 SMR-'12, Honda NX650 Dominator-'88, Suzuki DRZ400S-'00.
Avatar-bild av Meltrockphoto MC!
Because walking away in disgust beats riding away in an ambulance.
===
KTM 990 SMR-'12, Honda NX650 Dominator-'88, Suzuki DRZ400S-'00.
Avatar-bild av Meltrockphoto MC!
- Tyrannosaurus
- Hedersmedlem, Vila I Frid
- Inlägg: 4528
- Blev medlem: ons jan 31, 2007 18:52
- Ort: Huddinge, Stockholm
- Kontakt:
Re: E 10 bränsle.
Du får väl gömma den lite fint eller bara ha en slang och burken i ryggsäcken eller nåt och bara koppla på den när det ska startas.adrian_vg skrev:Ända tills nån dumf@n som inte kan avhålla sig från att pilla på andras motorcyklar kommer på det och trycker. Länge. Pang!blacken skrev:Ett tips som funkar om du nu är för latatt bängla med större modifieringar av Edvins inre organ. Fäst en startgasburk någonstans lämpligt på knarren, dra en tunn slang ifrån den som du drar in i luftburken, OBS! efter luftfiltret så att säga. Sedan så ger du Edvin en riktig dos startgas innan du börjar att kicka...
Att det ska säga pang är föresten mycket låg risk eftersom startgas (eter) är så flyktigt så om motorn inte suger i sig det rätt omgående (d.v.s. man gör startförsök) så försvinner det. Största risken är väl snarare att burken är tom när du behöver den för att någon klåfingrig jävel har varit framme.
Robban
V65 Sabre / VF1100S -85
Såld/borta (tyvärr, men den har fått ett bra nytt hem, låter annonsen ligga kvar som runa)
V65 Sabre - Brute Force
Links portal


V65 Sabre / VF1100S -85
Såld/borta (tyvärr, men den har fått ett bra nytt hem, låter annonsen ligga kvar som runa)
V65 Sabre - Brute Force
Links portal


Re: E 10 bränsle.
Faaan! vad du gnölar, när man kommer med goda rådadrian_vg skrev:Ända tills nån dumf@n som inte kan avhålla sig från att pilla på andras motorcyklar kommer på det och trycker. Länge. Pang!blacken skrev:Ett tips som funkar om du nu är för latatt bängla med större modifieringar av Edvins inre organ. Fäst en startgasburk någonstans lämpligt på knarren, dra en tunn slang ifrån den som du drar in i luftburken, OBS! efter luftfiltret så att säga. Sedan så ger du Edvin en riktig dos startgas innan du börjar att kicka...

Den som tycker att sex är det skönaste som finns.
Har aldrig varit riktigt skitnödig!
Hojstatus : Suzuki GSF 1200 Bandit -02
Har aldrig varit riktigt skitnödig!
Hojstatus : Suzuki GSF 1200 Bandit -02
- adrian_vg
- Hedersmedlem, Vila I Frid
- Inlägg: 14482
- Blev medlem: lör mar 15, 2008 17:10
- Ort: Uppsala
- Kontakt:
Re: E 10 bränsle.
Ska du säga. ;*)blacken skrev:Faaan! vad du gnölar, när man kommer med goda rådLiasom Sätt burken i en hållare av valfri och passande modell, som gör att du snabbt och geshvinnt kan plocka bort burken vid behov..
Ska bara köra nån vecka till eller så, sen ska viffern fram. Förhoppningsvis hinner jag köra slut på denna tank i Edwin och fylla på med 98 oktan, bara för att se om det blir någon skillnad.
Faceplant säger: ATGATT (All The Gear All The Time)!
Because walking away in disgust beats riding away in an ambulance.
===
KTM 990 SMR-'12, Honda NX650 Dominator-'88, Suzuki DRZ400S-'00.
Avatar-bild av Meltrockphoto MC!
Because walking away in disgust beats riding away in an ambulance.
===
KTM 990 SMR-'12, Honda NX650 Dominator-'88, Suzuki DRZ400S-'00.
Avatar-bild av Meltrockphoto MC!
- adrian_vg
- Hedersmedlem, Vila I Frid
- Inlägg: 14482
- Blev medlem: lör mar 15, 2008 17:10
- Ort: Uppsala
- Kontakt:
Re: E 10 bränsle.
En juste sammanfattning om E10 finns på http://www.svmc.se/templates/NewsPage.aspx?id=9217.
Faceplant säger: ATGATT (All The Gear All The Time)!
Because walking away in disgust beats riding away in an ambulance.
===
KTM 990 SMR-'12, Honda NX650 Dominator-'88, Suzuki DRZ400S-'00.
Avatar-bild av Meltrockphoto MC!
Because walking away in disgust beats riding away in an ambulance.
===
KTM 990 SMR-'12, Honda NX650 Dominator-'88, Suzuki DRZ400S-'00.
Avatar-bild av Meltrockphoto MC!
- HandLegger
- Medlem
- Inlägg: 159
- Blev medlem: sön jun 19, 2011 18:01
Oktantal - Etanol
Fy vad tjatig jag är med mina frågor, men är man ny vifferägare så är man.
Vad har ni för synpunkter på den nya soppablandningen E10 som ersätter 95 oktan i höst.
Enligt manualen ska man inte köra med högre halt etanol än 10% och det är precis vad
E10 gör.
Själv kör jag på 98 alternativt Vpower.
Bifogar utdrag ur min manual.
Vad har ni för synpunkter på den nya soppablandningen E10 som ersätter 95 oktan i höst.
Enligt manualen ska man inte köra med högre halt etanol än 10% och det är precis vad
E10 gör.
Själv kör jag på 98 alternativt Vpower.
Bifogar utdrag ur min manual.
- Bilagor
-
- Etanol - Metanol.jpg (91.06 KiB) Visad 12270 gånger
vfr1200fd
- adrian_vg
- Hedersmedlem, Vila I Frid
- Inlägg: 14482
- Blev medlem: lör mar 15, 2008 17:10
- Ort: Uppsala
- Kontakt:
Re: Oktantal - Etanol
Din årsmodell ska funka med E10. Det finns en annan tråd om E10, där någon postade en PDF-lista med alla Hondas modeller bla, som kunde köras på E10. Mina viffrar skulle funka, men inte vinterhojen från 1983. Kommer att få köra härket på 98-oktanig lyxbensin from detta år...
Faceplant säger: ATGATT (All The Gear All The Time)!
Because walking away in disgust beats riding away in an ambulance.
===
KTM 990 SMR-'12, Honda NX650 Dominator-'88, Suzuki DRZ400S-'00.
Avatar-bild av Meltrockphoto MC!
Because walking away in disgust beats riding away in an ambulance.
===
KTM 990 SMR-'12, Honda NX650 Dominator-'88, Suzuki DRZ400S-'00.
Avatar-bild av Meltrockphoto MC!
- riktigadavid
- Medlem
- Inlägg: 126
- Blev medlem: fre maj 13, 2011 19:41
- Ort: Stockholm
Re: Oktantal - Etanol
Va!? Ska 95 oktanen försvinna?
Vad är E10 då?
...googel google....
http://www.teknikensvarld.se/nyheter/11 ... /index.xml
Hm, jahopp, det hade man missat.
Men om nu E10 innehåller 10% etanol så är det väl ingen fara då din manual tillåter det?
Förövrigt tycker jag det är bra att du skapar en massa nya trådar, det ger lite liv i forumet
Vad är E10 då?
...googel google....
http://www.teknikensvarld.se/nyheter/11 ... /index.xml
Hm, jahopp, det hade man missat.
Men om nu E10 innehåller 10% etanol så är det väl ingen fara då din manual tillåter det?
Förövrigt tycker jag det är bra att du skapar en massa nya trådar, det ger lite liv i forumet

Honda VFR 750F -87
- adrian_vg
- Hedersmedlem, Vila I Frid
- Inlägg: 14482
- Blev medlem: lör mar 15, 2008 17:10
- Ort: Uppsala
- Kontakt:
Re: Oktantal - Etanol
Slog ihop dessa två trådar till en. Kolla en bit upp för en lista på vifferårsmodeller som klarar av E10.
Faceplant säger: ATGATT (All The Gear All The Time)!
Because walking away in disgust beats riding away in an ambulance.
===
KTM 990 SMR-'12, Honda NX650 Dominator-'88, Suzuki DRZ400S-'00.
Avatar-bild av Meltrockphoto MC!
Because walking away in disgust beats riding away in an ambulance.
===
KTM 990 SMR-'12, Honda NX650 Dominator-'88, Suzuki DRZ400S-'00.
Avatar-bild av Meltrockphoto MC!
- Tyrannosaurus
- Hedersmedlem, Vila I Frid
- Inlägg: 4528
- Blev medlem: ons jan 31, 2007 18:52
- Ort: Huddinge, Stockholm
- Kontakt:
Re: Oktantal - Etanol
Tja *host* som vanligt.riktigadavid skrev:Va!? Ska 95 oktanen försvinna?
Vad är E10 då?
...googel google....
http://www.teknikensvarld.se/nyheter/11 ... /index.xml
Från och med 1 maj kommer vanlig 95-oktanig bensin att försvinna i Sverige. Den ersätts av E10 som är bensin med en högre inblandning etanol, nämligen tio procent. Förbrukningen i bensinbilar väntas öka, men utsläppen av koldioxid blir i stället lägre.
Ehhhhhhhhhhhh? Hur kombinerar man att bränna mer bränsle med att minska utsläppen av koldioxid? Vad bllir det av etanolen när man bränner den? Skogsluft?
Som vanligt är våra "kära" politiker ute och cyklar vilse i ogjort väder och på okända vägar utan varken karta eller kompass. Och att stanna till och fråga dom som vet tillåter inte prestigen, det är dom alldeles styva i korken för.
- Jag har roat mig med att lägga upp en artikel som jag tror att Blacken tidigare länkade till. På sidan finns även fler läsvärda artiklar i ämnet
- Faktum är att det finns bränsle som går att bränna utan att det bildas koldioxid, men det är INTE etanol
Robban
V65 Sabre / VF1100S -85
Såld/borta (tyvärr, men den har fått ett bra nytt hem, låter annonsen ligga kvar som runa)
V65 Sabre - Brute Force
Links portal


V65 Sabre / VF1100S -85
Såld/borta (tyvärr, men den har fått ett bra nytt hem, låter annonsen ligga kvar som runa)
V65 Sabre - Brute Force
Links portal


- HandLegger
- Medlem
- Inlägg: 159
- Blev medlem: sön jun 19, 2011 18:01
Re: Oktantal - Etanol
Och nu förtäljer ryktet att även V-Power ska kontamineras av etanol (5%).
Enligt Shells produktblad innehåller V-Power max 0,1% etanol.
Synd, nu försvinner den sista "rena" bensinen.
Samtliga mina fordon drar mindre bränsle med V-Power (läs, med bränsle utan etanol).
Läser man på Sporthoj.com (ja, syndens näste) så börjar nu problem uppstå med fordon
optimerade för V-Power vilket torde indikera en förändring av innehållet.
Enligt Shells produktblad innehåller V-Power max 0,1% etanol.
Synd, nu försvinner den sista "rena" bensinen.
Samtliga mina fordon drar mindre bränsle med V-Power (läs, med bränsle utan etanol).
Läser man på Sporthoj.com (ja, syndens näste) så börjar nu problem uppstå med fordon
optimerade för V-Power vilket torde indikera en förändring av innehållet.
vfr1200fd
- tersan
- Donator 2021
- Inlägg: 3240
- Blev medlem: tor jan 31, 2008 11:47
- Ort: Gullestad, Vikbolandet
- Kontakt:
Re: Oktantal - Etanol
Japp, mina Alfaåkande vänner har frågat Shell (ST1 här i Sverige) och de medger att v-power har 5% etanol i sig numera. Oktantalet är 98. Inga planer på prissänkning dock...HandLegger skrev:Och nu förtäljer ryktet att även V-Power ska kontamineras av etanol (5%).
Enligt Shells produktblad innehåller V-Power max 0,1% etanol.
Synd, nu försvinner den sista "rena" bensinen.
Samtliga mina fordon drar mindre bränsle med V-Power (läs, med bränsle utan etanol).
Läser man på Sporthoj.com (ja, syndens näste) så börjar nu problem uppstå med fordon
optimerade för V-Power vilket torde indikera en förändring av innehållet.

Utomlands finns fortfarande "riktig" v-power.
VFR750F -92, grön
- Tyrannosaurus
- Hedersmedlem, Vila I Frid
- Inlägg: 4528
- Blev medlem: ons jan 31, 2007 18:52
- Ort: Huddinge, Stockholm
- Kontakt:
Re: Oktantal - Etanol
Falsk marknadsföring med andra ordtersan skrev:Japp, mina Alfaåkande vänner har frågat Shell (ST1 här i Sverige) och de medger att v-power har 5% etanol i sig numera. Oktantalet är 98. Inga planer på prissänkning dock...HandLegger skrev:Och nu förtäljer ryktet att även V-Power ska kontamineras av etanol (5%).
Enligt Shells produktblad innehåller V-Power max 0,1% etanol.
Synd, nu försvinner den sista "rena" bensinen.
Samtliga mina fordon drar mindre bränsle med V-Power (läs, med bränsle utan etanol).
Läser man på Sporthoj.com (ja, syndens näste) så börjar nu problem uppstå med fordon
optimerade för V-Power vilket torde indikera en förändring av innehållet.


Japp! Man märker tydligt att grejerna går bättre och drar mindre soppa i t.ex. Tyskland. Hur går det ihop med klimat"bullshit"snacket?Utomlands finns fortfarande "riktig" v-power.
Robban
V65 Sabre / VF1100S -85
Såld/borta (tyvärr, men den har fått ett bra nytt hem, låter annonsen ligga kvar som runa)
V65 Sabre - Brute Force
Links portal


V65 Sabre / VF1100S -85
Såld/borta (tyvärr, men den har fått ett bra nytt hem, låter annonsen ligga kvar som runa)
V65 Sabre - Brute Force
Links portal


- HandLegger
- Medlem
- Inlägg: 159
- Blev medlem: sön jun 19, 2011 18:01
Re: Oktantal - Etanol
Om V-Power nu innehåller etanol så är det uppenbart en smygförändring. Jag frågade killen på lokala Shell-macken om V-Power innehåller etanol. Nej nej skrattade han, det gör den INTE. Är du säker på det frågade jag. Jadå, helt säker svarade han. Alltså, Shells personal är INTE informerade om denna förändring, än mindre vi kunder.
Tankar jag på Shell i fortsättningen? Nja, tror inte det.
Tankar jag på Shell i fortsättningen? Nja, tror inte det.
vfr1200fd