Bildrulletråden

Här snackar vi om sånt som inte är mc-relaterat såsom film, musik och hemelektronik.

Moderator: adrian_vg

Meddelande
Författare
Användarvisningsbild
Blåviffer
Medlem

Re: Bildrulletråden

#466 Inlägg av Blåviffer »

Tyrannosaurus skrev:Dom här då? Och det är inte bara en... Man tar sig för pannan :shock: :lol:
http://video.libero.it/app/play/index.h ... c3d7df92a6
:shock: ja hur tänker folk egentligen...
Yamaha XT1200Z Super Teneré -11
Honda VFR 800Fi -00 // Inbytt

Användarvisningsbild
Brother Wolf
Donator 2009

Änglavakt "Skall ligga i Bildrulletråden"

#467 Inlägg av Brother Wolf »

Tur nog körde jag inte fortare än att min skyddsängel han med!

När man kör norrut och kommer ut från Fredhällstunneln, så har man 3 körfält rakt fram, ett mot Alvik och ett in mot stan.
Jag låg i fältet in mot stan i kön, kommer ut ur tunneln och följer fältet åt höger,
då en liten skåpbil kör över spärrzon och jag känner bilen mot mitt ben.

Lyckas vicka hojen mer åt höger och drar på för att komman undan idioten,
mer änglavakt kan man inte ha! Killen som körde den lilla skåpbilen satt förstås och pratade i telefon.
Saktade ner för att han skulle komma närmre så att jag kunde se nummerplåten, men han saktar åxo ner.
Djävla ägg, kunde ligga på sjukhuset just nu, eller värre!

FÖRBJUD MOBILER I HÄNDER PÅ FÖRARE FÖR FAAAAANNNNN!

BW
Senast redigerad av Brother Wolf den tis jun 05, 2012 03:15, redigerad totalt 2 gång.
VFR800 Röd Vtec 2007
------------------------------
Halvgalen människa i en helgalen värld!!

Användarvisningsbild
Blåviffer
Medlem

Re: Änglavakt "Ligger i fel tråd :-("

#468 Inlägg av Blåviffer »

Fy fan! Inte roligt. Hade en liknande upplevelse med en mobilpratare förra året - jag fick möte på fel sida vägen. Kan inte annat än hålla med dig - förbjud mobiler i händer på förare! Kräv handsfree!

Användarvisningsbild
Ajax
Donator 2013

#469 Inlägg av Ajax »

Läskigt! Skönt att höra att det gick bra!

Du menar nog Fredhällstunneln va?
VFR 750 F - Red racetouring edition - Michelin Pilot Power, Stålomspunnet, Pretech 6-kolvsok, Öhlins-dämpare, K&N -filter, NWS-hugger, Titax-grepp, Scott-oiler, handtagsvärme

Användarvisningsbild
Brother Wolf
Donator 2009

#470 Inlägg av Brother Wolf »

Japp, Fredhällstunneln, morgontypo hoppade in!

Känner mig dock fortfarande lite skakis!

BW
Senast redigerad av Brother Wolf den tis jun 05, 2012 03:16, redigerad totalt 1 gånger.
VFR800 Röd Vtec 2007
------------------------------
Halvgalen människa i en helgalen värld!!

Användarvisningsbild
blacken
Medlem

Re: Änglavakt "Skall ligga i Bildrulletråden"

#471 Inlägg av blacken »

ÖRBJUD MOBILER I HÄNDER PÅ FÖRARE FÖR FAAAAANNNNN!
Eller ännu bättre förbjud händer på bilförare, då så kan dom vare sig hålla en ratt eller en nalle. och då så har dom inget i en bil att hämta.

BTW: du ska ha rejäla klackjärn på tofflorna, råkar du ut för en dylik idiot i trafiken så sätter du klacken mot bakflygeln och så ger du skaftet utefter hela bilsidan så där lite diskret. Idioten lär knappast göra om det misstaget igen.. :D
Den som tycker att sex är det skönaste som finns.
Har aldrig varit riktigt skitnödig!

Hojstatus : Suzuki GSF 1200 Bandit -02

Användarvisningsbild
adrian_vg
Hedersmedlem, Vila I Frid
Kontakt:

#472 Inlägg av adrian_vg »

Brother Wolf skrev:då en liten skåpbil kör över spärrzon och jag känner bilen mot mitt ben.
Yikes!! :shock:
Brother Wolf skrev:FÖRBJUD MOBILER I HÄNDER PÅ FÖRARE FÖR FAAAAANNNNN!
Min käpphäst. Mobilen flyttar uppmärksamheten från där det behövs. Handsfree hjälper inte, det är ett slag i luften - uppmärksamheten från trafiken försvinner helt oavsett... Gillar verkligen inte bilister som pratar i telefon och låter körningen komma i andra hand. :evil:
Faceplant säger: ATGATT (All The Gear All The Time)!
Because walking away in disgust beats riding away in an ambulance.
===
KTM 990 SMR-'12, Honda NX650 Dominator-'88, Suzuki DRZ400S-'00.
Avatar-bild av Meltrockphoto MC!

Användarvisningsbild
Blåviffer
Medlem

#473 Inlägg av Blåviffer »

adrian_vg skrev:
Brother Wolf skrev:då en liten skåpbil kör över spärrzon och jag känner bilen mot mitt ben.
Yikes!! :shock:
Min käpphäst. Mobilen flyttar uppmärksamheten från där det behövs. Handsfree hjälper inte, det är ett slag i luften - uppmärksamheten från trafiken försvinner helt oavsett... Gillar verkligen inte bilister som pratar i telefon och låter körningen komma i andra hand. :evil:
Inte för att vara motvals bara för att jag kan. Fast jag tycker inte att man ska förbjuda telefon helt och hållet i bilen. Jag tror i så fall att ett samtal med nån bredvid eller i baksätet distraherar lika mycket. För man ska väl inte förbjuda prat i bilen överhuvud taget? Eller finns det nån principell skillnad mellan ett handsfreesamtal och ett vanligt i bilen? Det beror nog på situationen om det är lämpligt att prata och jag tycker inte man ska förbjuda allt som är en risk. Då ligger MC-åkning pyrt till. Har man handsfree har man åtminstone möjlighet att prioritera trafiken. Dessutom är det ju indirekt förbjudet att prata om man kör som stollen ovan:

2 kap 1 § Trafikförordningen
För att undvika trafikolyckor ska en trafikant iaktta den omsorg och varsamhet som krävs med hänsyn till omständigheterna.
3 kap 1 § Trafikförordningen
Fordon får inte föras av den som på grund av sjukdom, uttröttning, påverkan av alkohol, andra stimulerande eller bedövande ämnen eller av andra skäl inte kan föra fordonet på ett betryggande sätt.

Användarvisningsbild
tersan
Donator 2021
Kontakt:

#474 Inlägg av tersan »

Blåviffer skrev:
adrian_vg skrev:Min käpphäst. Mobilen flyttar uppmärksamheten från där det behövs. Handsfree hjälper inte, det är ett slag i luften - uppmärksamheten från trafiken försvinner helt oavsett... Gillar verkligen inte bilister som pratar i telefon och låter körningen komma i andra hand. :evil:
Inte för att vara motvals bara för att jag kan. Fast jag tycker inte att man ska förbjuda telefon helt och hållet i bilen. Jag tror i så fall att ett samtal med nån bredvid eller i baksätet distraherar lika mycket. För man ska väl inte förbjuda prat i bilen överhuvud taget? Eller finns det nån principell skillnad mellan ett handsfreesamtal och ett vanligt i bilen? Det beror nog på situationen om det är lämpligt att prata och jag tycker inte man ska förbjuda allt som är en risk. Då ligger MC-åkning pyrt till. Har man handsfree har man åtminstone möjlighet att prioritera trafiken. Dessutom är det ju indirekt förbjudet att prata om man kör som stollen ovan:

För att undvika trafikolyckor ska en trafikant iaktta den omsorg och varsamhet som krävs med hänsyn till omständigheterna.
Fordon får inte föras av den som på grund av sjukdom, uttröttning, påverkan av alkohol, andra stimulerande eller bedövande ämnen eller av andra skäl inte kan föra fordonet på ett betryggande sätt.
Nä, nu är jag också motvalls... varför ska man kräva handsfree? Är det inte samtalet som distraherar snarare än att man har en telefon i handen? Enda skillnaden med att använda handsfree är ju att man kan ha bägge händerna på ratten, men vad hjälper det om uppmärksamheten ändå är riktad någon annanstans?

Jag håller med Adrian: fy f-n för trafikanter som har fokus någon annanstans än på körningen.
VFR750F -92, grön

Användarvisningsbild
Blåviffer
Medlem

#475 Inlägg av Blåviffer »

Jag håller med Adrian: fy f-n för trafikanter som har fokus någon annanstans än på körningen.
Jag håller med dig också :) Det gäller ju även samtal i bilen, hamburgaren nån försöker äta, kaffet nån dricker eller knappandet på radion. Det är en fråga om prioritering - bättre att vara lite frånvarande i samtalet än i körningen. Man får välja noggrannt när man gör vad och vad man lägger fokus på.
Nä, nu är jag också motvalls... varför ska man kräva handsfree? Är det inte samtalet som distraherar snarare än att man har en telefon i handen? Enda skillnaden med att använda handsfree är ju att man kan ha bägge händerna på ratten...
Vilket tycks vara en ganska stor skillnad för många. Höll på att bli mejad av en bil där tjejen inte lyckades styra när hon hade mobilen klämd mellan örat och axeln...

Användarvisningsbild
tersan
Donator 2021
Kontakt:

#476 Inlägg av tersan »

Blåviffer skrev:...Höll på att bli mejad av en bil där tjejen inte lyckades styra när hon hade mobilen klämd mellan örat och axeln...
:shock: Och en sån bilist, liksom nötet som Brother Wolf råkade ut för, borde få körkortet indraget på studs, och sättas på skolbänken tills de bevisat att de fattat vad bilkörning går ut på.

Att förbjuda samtal, med eller utan handsfree, liksom hamburgerätande, kaffedrickande, slipsknytande, bokläsning, mailande och jag vet inte vad löser ingenting när det är brist på sunt förnuft och omdöme det handlar om. :wink:
VFR750F -92, grön

Användarvisningsbild
Tyrannosaurus
Kontakt:

#477 Inlägg av Tyrannosaurus »

På tal om... Jag håller med om allt som du skriver utom:
Där håller jag med Blåviffer och Tersan.
tersan skrev:
Blåviffer skrev:Inte för att vara motvals bara för att jag kan. Fast jag tycker inte att man ska förbjuda telefon helt och hållet i bilen. Jag tror i så fall att ett samtal med nån bredvid eller i baksätet distraherar lika mycket. För man ska väl inte förbjuda prat i bilen överhuvud taget? Eller finns det nån principell skillnad mellan ett handsfreesamtal och ett vanligt i bilen? Det beror nog på situationen om det är lämpligt att prata och jag tycker inte man ska förbjuda allt som är en risk. Då ligger MC-åkning pyrt till. Har man handsfree har man åtminstone möjlighet att prioritera trafiken. Dessutom är det ju indirekt förbjudet att prata om man kör som stollen ovan:

Nä, nu är jag också motvalls... varför ska man kräva handsfree? Är det inte samtalet som distraherar snarare än att man har en telefon i handen? Enda skillnaden med att använda handsfree är ju att man kan ha bägge händerna på ratten, men vad hjälper det om uppmärksamheten ändå är riktad någon annanstans?

tersan skrev:
Blåviffer skrev:...Höll på att bli mejad av en bil där tjejen inte lyckades styra när hon hade mobilen klämd mellan örat och axeln...
:shock: Och en sån bilist, liksom nötet som Brother Wolf råkade ut för, borde få körkortet indraget på studs, och sättas på skolbänken tills de bevisat att de fattat vad bilkörning går ut på.

Att förbjuda samtal, med eller utan handsfree, liksom hamburgerätande, kaffedrickande, slipsknytande, bokläsning, mailande och jag vet inte vad löser ingenting när det är brist på sunt förnuft och omdöme det handlar om. :wink:
Det är inte att hålla en telefon vid örat som är farligt utan bristen på simultanförmåga vilket är vad man borde förbjuda i trafiken, eller rättare sagt bli ett krav för att få körkort.
Varför inte införa ett test i körkortsutbildningen på bana, typ som halkkörningen, där eleven utsätts för några distraherande moment som kan vara mobiltelefon eller vad som helst vilket man ska kunna klara av utan att det nämnvärt påverkar körningen för att få körkort. Det är t.ex. ok att sänka hastigheten, men inte en massa konstiga manövrar.

Kan nämna att jag för länge sen sökte till en trafikpilotutbildning, men jag föll på simultantestet. Det kom fram att jag var för noggrann och jag fick rådet att isf söka till trafikledarutbilningen istället där mina egenskaper var meriterande.
Nu blev det inte så, men det är historia.
Robban
V65 Sabre / VF1100S -85
Såld/borta (tyvärr, men den har fått ett bra nytt hem, låter annonsen ligga kvar som runa)
V65 Sabre - Brute Force
Links portal
Bild
Bild

Användarvisningsbild
adrian_vg
Kontakt:

#478 Inlägg av adrian_vg »

Blåviffer skrev:Eller finns det nån principell skillnad mellan ett handsfreesamtal och ett vanligt i bilen? Det beror nog på situationen om det är lämpligt att prata och jag tycker inte man ska förbjuda allt som är en risk.
Jag har varit med om alldeles för många situationer där en bilist och en mobiltelefon varit inblandat, för att tycka något annorlunda än jag gör nu. Alldeles för många kan helt enkelt inte hantera detta.

Samtal mellan passagerare och förare kan självklart vara distraherande också. Allt beror på situationen.

Mobilprat är dock lättare att komma åt lagligt sett. Vill du försöka förbjuda samtal mellan förare och passagerare? 8*)
Faceplant säger: ATGATT (All The Gear All The Time)!
Because walking away in disgust beats riding away in an ambulance.
===
KTM 990 SMR-'12, Honda NX650 Dominator-'88, Suzuki DRZ400S-'00.
Avatar-bild av Meltrockphoto MC!

Användarvisningsbild
Tyrannosaurus
Kontakt:

#479 Inlägg av Tyrannosaurus »

adrian_vg skrev:
Blåviffer skrev:Eller finns det nån principell skillnad mellan ett handsfreesamtal och ett vanligt i bilen? Det beror nog på situationen om det är lämpligt att prata och jag tycker inte man ska förbjuda allt som är en risk.
Jag har varit med om alldeles för många situationer där en bilist och en mobiltelefon varit inblandat, för att tycka något annorlunda än jag gör nu. Alldeles för många kan helt enkelt inte hantera detta.

Samtal mellan passagerare och förare kan självklart vara distraherande också. Allt beror på situationen.

Mobilprat är dock lättare att komma åt lagligt sett. Vill du försöka förbjuda samtal mellan förare och passagerare? 8*)
Jag håller fullständigt med om att man ofta ser bilister vingla omkring med mobilluren tryckt mot örat. Men det är bara en av alla saker som kan distrahera en bilist. Andra saker är t.ex. att kolla kartan, leka med stereon/GPS:en, leta nappar, sminka sig, läsa tidningen osv. Listan kan göras nästan hur lång som helst på idiotiska aktiviteter som bilister ägnar sig åt när man åtminstone hade hoppats på att dom har iaf lite koll på sin körning.
Jag brukar säga att det är förvånande att det inte smäller mer och oftare än det gör när man ser hur många bilister uppför sig i trafiken.

Men vad gör polisen? Dom jagar någon som kör säkert i 140 på en tom motorväg istället för att mer kolla uppträdande i trafiken. När man påtalar detta så får man till svar att "det är lagen". Jo det är lagen, helt sant, så det är inte polisen man ska klandra utan politikerna som lever i sin egen lilla isolerade drömvärld långt borta från verkligheten och dom VET att om deras teorier och verkligheten inte stämmer överens så är det ALLTID verkligheten det är fel på. Dessa personer/politiker finns även i polisledningen. Bara ett exempel: Hur många timmar i yttre polistjänst tror ni att Stockholms länspolismästare, Carin Götblad har? Svar: 0!

Men det kanske skulle vara något att införa en lag om att förbjuda samtal mellan förare och passagerare. Förr fanns det en skylt i alla bussar, åtminstone i SL-bussarna där det ordagrant stog:
Samtal med föraren är FÖRBJUDET under körning. Det är ett HOT mot säkerheten.

Varför inte föreslå det för våra politiker? För alternativet att som jag skrev ovan, införa ett simultantest i körkortsutbildningen skulle ju vara alldeles för verklighetsnära :P
Robban
V65 Sabre / VF1100S -85
Såld/borta (tyvärr, men den har fått ett bra nytt hem, låter annonsen ligga kvar som runa)
V65 Sabre - Brute Force
Links portal
Bild
Bild

Användarvisningsbild
Blåviffer
Medlem

#480 Inlägg av Blåviffer »

adrian_vg skrev: Mobilprat är dock lättare att komma åt lagligt sett. Vill du försöka förbjuda samtal mellan förare och passagerare? 8*)
Kanske ;-) I ärlighetens namn tycker jag det är lite fånigt att förbjuda saker bara för att det är lätt att kolla. En jämförelse är inom kärnkraftsindustrin där man har otroligt låga gränsvärden för strålning med avseende på risk. För kemiska risker tillåter samhället högre eller okända risker - till stor del för att strålning är mycket lättare att mäta. Totala risken blir ju inte mycket mindre bara för att man minimerar en faktor. Sila mygg och svälja kameler du vet :-).
Tyrannosaurus skrev:...VET att om deras teorier och verkligheten inte stämmer överens så är det ALLTID verkligheten det är fel på.
Har du inte fått lära dig att om man orienterar och kartan inte stämmer med terrängen, då ÄR det ALLTID terrängen det är fel på? ;-)
Tyrannosaurus skrev: ... införa ett simultantest i körkortsutbildningen skulle ju vara alldeles för verklighetsnära :P
Nej det går ju inte. Då skulle ju många aldrig få körkort och det är ju en rättighet och det skulle säkert vara orättvist på nåt sätt ;-)

Skriv svar