Tyrannosaurus skrev:Dom här då? Och det är inte bara en... Man tar sig för pannan![]()
http://video.libero.it/app/play/index.h ... c3d7df92a6

Moderator: adrian_vg
Tyrannosaurus skrev:Dom här då? Och det är inte bara en... Man tar sig för pannan![]()
http://video.libero.it/app/play/index.h ... c3d7df92a6
Eller ännu bättre förbjud händer på bilförare, då så kan dom vare sig hålla en ratt eller en nalle. och då så har dom inget i en bil att hämta.ÖRBJUD MOBILER I HÄNDER PÅ FÖRARE FÖR FAAAAANNNNN!
Yikes!!Brother Wolf skrev:då en liten skåpbil kör över spärrzon och jag känner bilen mot mitt ben.
Min käpphäst. Mobilen flyttar uppmärksamheten från där det behövs. Handsfree hjälper inte, det är ett slag i luften - uppmärksamheten från trafiken försvinner helt oavsett... Gillar verkligen inte bilister som pratar i telefon och låter körningen komma i andra hand.Brother Wolf skrev:FÖRBJUD MOBILER I HÄNDER PÅ FÖRARE FÖR FAAAAANNNNN!
Inte för att vara motvals bara för att jag kan. Fast jag tycker inte att man ska förbjuda telefon helt och hållet i bilen. Jag tror i så fall att ett samtal med nån bredvid eller i baksätet distraherar lika mycket. För man ska väl inte förbjuda prat i bilen överhuvud taget? Eller finns det nån principell skillnad mellan ett handsfreesamtal och ett vanligt i bilen? Det beror nog på situationen om det är lämpligt att prata och jag tycker inte man ska förbjuda allt som är en risk. Då ligger MC-åkning pyrt till. Har man handsfree har man åtminstone möjlighet att prioritera trafiken. Dessutom är det ju indirekt förbjudet att prata om man kör som stollen ovan:adrian_vg skrev:Yikes!!Brother Wolf skrev:då en liten skåpbil kör över spärrzon och jag känner bilen mot mitt ben.![]()
Min käpphäst. Mobilen flyttar uppmärksamheten från där det behövs. Handsfree hjälper inte, det är ett slag i luften - uppmärksamheten från trafiken försvinner helt oavsett... Gillar verkligen inte bilister som pratar i telefon och låter körningen komma i andra hand.Brother Wolf skrev:FÖRBJUD MOBILER I HÄNDER PÅ FÖRARE FÖR FAAAAANNNNN!
Nä, nu är jag också motvalls... varför ska man kräva handsfree? Är det inte samtalet som distraherar snarare än att man har en telefon i handen? Enda skillnaden med att använda handsfree är ju att man kan ha bägge händerna på ratten, men vad hjälper det om uppmärksamheten ändå är riktad någon annanstans?Blåviffer skrev:Inte för att vara motvals bara för att jag kan. Fast jag tycker inte att man ska förbjuda telefon helt och hållet i bilen. Jag tror i så fall att ett samtal med nån bredvid eller i baksätet distraherar lika mycket. För man ska väl inte förbjuda prat i bilen överhuvud taget? Eller finns det nån principell skillnad mellan ett handsfreesamtal och ett vanligt i bilen? Det beror nog på situationen om det är lämpligt att prata och jag tycker inte man ska förbjuda allt som är en risk. Då ligger MC-åkning pyrt till. Har man handsfree har man åtminstone möjlighet att prioritera trafiken. Dessutom är det ju indirekt förbjudet att prata om man kör som stollen ovan:adrian_vg skrev:Min käpphäst. Mobilen flyttar uppmärksamheten från där det behövs. Handsfree hjälper inte, det är ett slag i luften - uppmärksamheten från trafiken försvinner helt oavsett... Gillar verkligen inte bilister som pratar i telefon och låter körningen komma i andra hand.
2 kap 1 § Trafikförordningen
För att undvika trafikolyckor ska en trafikant iaktta den omsorg och varsamhet som krävs med hänsyn till omständigheterna.
3 kap 1 § Trafikförordningen
Fordon får inte föras av den som på grund av sjukdom, uttröttning, påverkan av alkohol, andra stimulerande eller bedövande ämnen eller av andra skäl inte kan föra fordonet på ett betryggande sätt.
Jag håller med dig ocksåJag håller med Adrian: fy f-n för trafikanter som har fokus någon annanstans än på körningen.
Vilket tycks vara en ganska stor skillnad för många. Höll på att bli mejad av en bil där tjejen inte lyckades styra när hon hade mobilen klämd mellan örat och axeln...Nä, nu är jag också motvalls... varför ska man kräva handsfree? Är det inte samtalet som distraherar snarare än att man har en telefon i handen? Enda skillnaden med att använda handsfree är ju att man kan ha bägge händerna på ratten...
Blåviffer skrev:...Höll på att bli mejad av en bil där tjejen inte lyckades styra när hon hade mobilen klämd mellan örat och axeln...
Där håller jag med Blåviffer och Tersan.Brother Wolf skrev:FÖRBJUD MOBILER I HÄNDER PÅ FÖRARE FÖR FAAAAANNNNN!
tersan skrev:Nä, nu är jag också motvalls... varför ska man kräva handsfree? Är det inte samtalet som distraherar snarare än att man har en telefon i handen? Enda skillnaden med att använda handsfree är ju att man kan ha bägge händerna på ratten, men vad hjälper det om uppmärksamheten ändå är riktad någon annanstans?Blåviffer skrev:Inte för att vara motvals bara för att jag kan. Fast jag tycker inte att man ska förbjuda telefon helt och hållet i bilen. Jag tror i så fall att ett samtal med nån bredvid eller i baksätet distraherar lika mycket. För man ska väl inte förbjuda prat i bilen överhuvud taget? Eller finns det nån principell skillnad mellan ett handsfreesamtal och ett vanligt i bilen? Det beror nog på situationen om det är lämpligt att prata och jag tycker inte man ska förbjuda allt som är en risk. Då ligger MC-åkning pyrt till. Har man handsfree har man åtminstone möjlighet att prioritera trafiken. Dessutom är det ju indirekt förbjudet att prata om man kör som stollen ovan:
2 kap 1 § Trafikförordningen
För att undvika trafikolyckor ska en trafikant iaktta den omsorg och varsamhet som krävs med hänsyn till omständigheterna.
3 kap 1 § Trafikförordningen
Fordon får inte föras av den som på grund av sjukdom, uttröttning, påverkan av alkohol, andra stimulerande eller bedövande ämnen eller av andra skäl inte kan föra fordonet på ett betryggande sätt.
Jag håller med Adrian: fy f-n för trafikanter som har fokus någon annanstans än på körningen.
Det är inte att hålla en telefon vid örat som är farligt utan bristen på simultanförmåga vilket är vad man borde förbjuda i trafiken, eller rättare sagt bli ett krav för att få körkort.tersan skrev:Blåviffer skrev:...Höll på att bli mejad av en bil där tjejen inte lyckades styra när hon hade mobilen klämd mellan örat och axeln...Och en sån bilist, liksom nötet som Brother Wolf råkade ut för, borde få körkortet indraget på studs, och sättas på skolbänken tills de bevisat att de fattat vad bilkörning går ut på.
Att förbjuda samtal, med eller utan handsfree, liksom hamburgerätande, kaffedrickande, slipsknytande, bokläsning, mailande och jag vet inte vad löser ingenting när det är brist på sunt förnuft och omdöme det handlar om.
Jag har varit med om alldeles för många situationer där en bilist och en mobiltelefon varit inblandat, för att tycka något annorlunda än jag gör nu. Alldeles för många kan helt enkelt inte hantera detta.Blåviffer skrev:Eller finns det nån principell skillnad mellan ett handsfreesamtal och ett vanligt i bilen? Det beror nog på situationen om det är lämpligt att prata och jag tycker inte man ska förbjuda allt som är en risk.
Jag håller fullständigt med om att man ofta ser bilister vingla omkring med mobilluren tryckt mot örat. Men det är bara en av alla saker som kan distrahera en bilist. Andra saker är t.ex. att kolla kartan, leka med stereon/GPS:en, leta nappar, sminka sig, läsa tidningen osv. Listan kan göras nästan hur lång som helst på idiotiska aktiviteter som bilister ägnar sig åt när man åtminstone hade hoppats på att dom har iaf lite koll på sin körning.adrian_vg skrev:Jag har varit med om alldeles för många situationer där en bilist och en mobiltelefon varit inblandat, för att tycka något annorlunda än jag gör nu. Alldeles för många kan helt enkelt inte hantera detta.Blåviffer skrev:Eller finns det nån principell skillnad mellan ett handsfreesamtal och ett vanligt i bilen? Det beror nog på situationen om det är lämpligt att prata och jag tycker inte man ska förbjuda allt som är en risk.
Samtal mellan passagerare och förare kan självklart vara distraherande också. Allt beror på situationen.
Mobilprat är dock lättare att komma åt lagligt sett. Vill du försöka förbjuda samtal mellan förare och passagerare? 8*)
Kanskeadrian_vg skrev: Mobilprat är dock lättare att komma åt lagligt sett. Vill du försöka förbjuda samtal mellan förare och passagerare? 8*)
Har du inte fått lära dig att om man orienterar och kartan inte stämmer med terrängen, då ÄR det ALLTID terrängen det är fel på?Tyrannosaurus skrev:...VET att om deras teorier och verkligheten inte stämmer överens så är det ALLTID verkligheten det är fel på.
Nej det går ju inte. Då skulle ju många aldrig få körkort och det är ju en rättighet och det skulle säkert vara orättvist på nåt sättTyrannosaurus skrev: ... införa ett simultantest i körkortsutbildningen skulle ju vara alldeles för verklighetsnära![]()