Vilka kör med Biltemas MC-olja Racing 15W-40?

Snacka oljor, stift, filter, drev och däck.

Moderatorer: adrian_vg, Conseal

Har du Biltemas MC-olja Racing 15W-40 i din hoj?

Ja
22
20%
Nej
90
80%

Antal röster: 112

Meddelande
Författare
Användarvisningsbild
Karlsson
Donator 2011

#76 Inlägg av Karlsson »

Här kikar man in för att läsa om olja..

..så skriver ni om MAT!

Fan! Nu blev ju jag hungrig :wink: :twisted:
It's a tour, not a race... but don't get in my way while I'm touring!!

Användarvisningsbild
Deltatracker
Medlem

#77 Inlägg av Deltatracker »

Karlsson skrev:Här kikar man in för att läsa om olja..

..så skriver ni om MAT!

Ha ha, vi får se upp så vi inte börjar prata om matoljor istället :-)

Användarvisningsbild
Tommy Gsson
Donator 2023

#78 Inlägg av Tommy Gsson »

Deltatracker skrev:
Karlsson skrev:Här kikar man in för att läsa om olja..

..så skriver ni om MAT!

Ha ha, vi får se upp så vi inte börjar prata om matoljor istället :-)
Hmmmm,.......http://www.vfr-forum.se/viewtopic.php?t=2115
Tommy
VFR800-00 GPR Sandys DJIII K&N / RCV213-S look.
VFR800-01 GPR Sandys DJIV PiperCross / Movistar look.
VTR1000SP1 SÅLD
VFR750F-88 Ferrita+Dynojet+ShindengenMosFetRegulator R.I.P

Användarvisningsbild
fbkforever
Donator 2010

#79 Inlägg av fbkforever »

Tyrannosaurus skrev:
Fransson skrev:
Led skrev: ...och jag som trodde att livet var enkelt...
Tror faktiskt att livet är så enkelt så.Detta tjaffs om olja hit o olja dit, hadde biltemas olja varit så dålig som en del påstår så hadde nog biltema kursat för längesedan pga rasade motorer
Äsch det är nog ingen fara att köra på Biltemaolja, speciellt inte om man byter regelbundet.

Men man ska komma ihåg att det med all sannolikhet är rekonditionerad spillolja (det har jag hört från flera källor). Det betöver inte betyda att det är dålig och leder till motorras.

Har svårt att tro att det skulle vara spillolja de säljer. Däremot har jag hört att det kan vara förra årets olja från statoil.

Har precis bytt till Biltemas racingolja, och en sak jag märkte var att det är lättare att få i 6:ans växel jämfört med förut.
VFR750F-90 såld!

Användarvisningsbild
adrian_vg
Hedersmedlem, Vila I Frid
Kontakt:

#80 Inlägg av adrian_vg »

fbkforever skrev:Har svårt att tro att det skulle vara spillolja de säljer. Däremot har jag hört att det kan vara förra årets olja från statoil.
Spillolja har en något negativ klang och det låter sämre än vad det är, tycker jag.

Olja är olja oavsett var det kommer ifrån, tex från oljan man häller ut i GDS-hallen på exvis OK-macken i de där brunnarna som tillhandahålls för ändamålet.

Det intressanta sker när man renar upp den slängda oljan (filtrerar den, fäller ut skiten (kolet, oförbränt bränsle mm) i oljan osv, men behåller själva basen) och sätter till additiv.

Basoljan i sig "slits" inte ut om man så säger. Det som kan hända är att långa "oljemolekyler" (dvs tjock olja) klipps av vid användningen i motorn pga påverkan av värme och tryck, varvid molekylerna blir kortare, men dessa får man ju bort genom att destillera om oljan till sina fraktioner (tänk skilja vattnet från spriten när man destillerar i garderoben hemma :roll:).

Det är inte mer komplicerat än så.

Har själv kört både turbobil och mc på Biltemaoljan. Inga problem för mig. Så länge kvalitetskraven uppfylls av oljan som bil/mc-tillverkaren ställer, är det ingen fara. Dock ska man komma ihåg att byta olja och filter ofta, oavsett vilket märke man använder. Jag tror att denna sista grej är långt viktigare än själva märket på oljan.
Faceplant säger: ATGATT (All The Gear All The Time)!
Because walking away in disgust beats riding away in an ambulance.
===
KTM 990 SMR-'12, Honda NX650 Dominator-'88, Suzuki DRZ400S-'00.
Avatar-bild av Meltrockphoto MC!

Användarvisningsbild
Fromm
Medlem

Re: Vilka kör med Biltemas MC-olja Racing 15W-40?

#81 Inlägg av Fromm »

Byte från okänt till Gps på viffern.
Jag har använt gps av nån underlig anledning (läs kampanjpris..) till flera hojar, xtz, pegaso, fazer mfl och haft kopplingsslir på samtliga. Nu är det ju så att jag vägrar inse saker ibland och såklart slirar det nu även på viffern. Biltemas mineral blir mitt nästa drag.
Röd Vfr800 -98

Användarvisningsbild
StigH
Donator 2014
Kontakt:

Re:

#82 Inlägg av StigH »

fbkforever skrev:Men man ska komma ihåg att det med all sannolikhet är rekonditionerad spillolja (det har jag hört från flera källor). Det betöver inte betyda att det är dålig och leder till motorras.
Den skrönan har funnits i över 40 år...
:claugh
Har du råttor på pizzan också??
Har fått testresultat (1:a hands!) som visar något helt annorlunda.
Den gången låg BT nånstans i mitten och var INTE sämst iaf..
Necessity is supposed to be the mother of invention, but desperation works even better...
VF750C --82-83

Användarvisningsbild
Fromm
Medlem

#83 Inlägg av Fromm »

Sådärja ut med castrol gps crap deluxe, i med billig biltema = ingen slirande koppling.
Sista gången gps hamna i nån av mina hojar, dock så är det ju bara min åsikt och erfarenhet 8)
Kan ju byta 3ggr per år för samma peng som gps en gång.

Återanvänd spillolja, slutade man inte med sånt på 50-talet?
Två år gammal statoilteknologi duger åt mig och min gamla hoj :)
Röd Vfr800 -98

Användarvisningsbild
Vfr-micke
Medlem

#84 Inlägg av Vfr-micke »

Har bara positivt att säga om Biltemas olja. Har haft i alla mina motorcycklar. Bytade olja för 1 vecka sedan, vet inte vad som fanns i innan men vilken skillnad det blev på växellådan. Mjuk och fint och inget klonkande. Biltemas olja har jag haft i dessa hojar.

Bmw K100rs års-86. Mindre oljerök, dom brukar ryka om man ställer dom på sidostödet.
Kawa VN-1500 års-01. Mjukare växling, klonkande försvann helt.
Kawa zx12r Ninja års-00. Mjukare växling
Honda cbx550. Ingen märkbar skillnad.
Honda vfr750 års-87. Mjukare växlingar, nästan aldrig hugg när man petar i ettans växel. Motor låter mindre mekaniskt. Nuvarande hoj.

Mvh
Micke

Användarvisningsbild
Fromm
Medlem

#85 Inlägg av Fromm »

Omröstningen är ju bara för lyxoljan. Verkade lite väl lyxig för mig :D
Röd Vfr800 -98

Användarvisningsbild
Ajax
Donator 2013

#86 Inlägg av Ajax »

Ähum.... med allt snack om Biltemas oljor, är det ingen som kör med Honda original?? Det MÅSTE ju vara det självklara valet för sanna VFR-ägare som verkligen bryr sig om sin hoj (ojojoj vad jag kommer få mothugg nu!). Själv har jag en 1L flaska som jag har för att fylla på med om det skulle behövas. Dock så drar min gamla viffer knappt någon olja alls vilket får ses som ett bra betyg för en hoj som gått nästan 6k mil... eller så bytte de bara kopparbrickan åt mig förra gången jag bytte olja... :)

Men, jag skulle aldrig aldrig aldrig köpa olja från Biltema till min hoj. Det handlar nog mer om stolthet än om kunskap. Jag skulle heller aldrig köpa hjälm därifrån, eller mc-ställ från Lidl heller för den delen, även om det är OT i den här tråden.
VFR 750 F - Red racetouring edition - Michelin Pilot Power, Stålomspunnet, Pretech 6-kolvsok, Öhlins-dämpare, K&N -filter, NWS-hugger, Titax-grepp, Scott-oiler, handtagsvärme

Användarvisningsbild
Tyrannosaurus
Kontakt:

Re:

#87 Inlägg av Tyrannosaurus »

adrian_vg skrev:
fbkforever skrev:Har svårt att tro att det skulle vara spillolja de säljer. Däremot har jag hört att det kan vara förra årets olja från statoil.
Spillolja har en något negativ klang och det låter sämre än vad det är, tycker jag.

Olja är olja oavsett var det kommer ifrån, tex från oljan man häller ut i GDS-hallen på exvis OK-macken i de där brunnarna som tillhandahålls för ändamålet.

Det intressanta sker när man renar upp den slängda oljan (filtrerar den, fäller ut skiten (kolet, oförbränt bränsle mm) i oljan osv, men behåller själva basen) och sätter till additiv.

Basoljan i sig "slits" inte ut om man så säger. Det som kan hända är att långa "oljemolekyler" (dvs tjock olja) klipps av vid användningen i motorn pga påverkan av värme och tryck, varvid molekylerna blir kortare, men dessa får man ju bort genom att destillera om oljan till sina fraktioner (tänk skilja vattnet från spriten när man destillerar i garderoben hemma :roll:).

Det är inte mer komplicerat än så.
Jo det är mer komplicerat än så...
Basoljan i sig innehåller också en massa egenskaper som man vill ta vara på och som slits.

Om en motorolja enbart handlade om additiv och att basoljan enbart bara någon slags bärare för additiven så skulle man i princip kunna göra en helsyntetisk olja. Men vänta lite säger då vän av ordning, helsyntet finns ju på varenda mack... Glöm det!
Kravet på s.k. helsyntet är 30% syntet (delsyntet = 5% syntet) resten är basolja och additiv. 100% syntet finns inte.

Långa och korta molekyler avgöra inte oljas tjocklek utan dess kvalitet. Tjockleken avgörs av raffinering och additiv. I multigradeolja är det alltid additiven som gör så att oljan blir "tjockare" när den blir varm. Att jag skrev tjockare inom "..." beror på att den inte blir synligt tjockare utan "tjockare" i sin värmekvalitet, detta gäller speciellt syntetoljor.

Grundkvaliten ligger i basoljan. Exempel:
1. Den bästa basoljan kommer från Pennsylvania, USA som är mycket bra till smörjolja och mineraloljan från dessa källor är ofta bättre än många syntetoljor från sämre källor.
2. Den sämsta oljan kommer från Mellanöstern och Nordafrika, det är inte så bra som smörjolja med duger alldeles utmärkt som brännolja och i sin renare form bensin.
3. Nordsjöoljan ligger någonstans mittemellan.

Därefter kan man förfina basoljan genom olika processer och tillsatser. Men som det heter, en gris är alltid en gris oavsett hur mycket man borstar den :wink:
Renad spillolja skulle iaf jag inte använda till något annat än att elda med.
Har själv kört både turbobil och mc på Biltemaoljan. Inga problem för mig. Så länge kvalitetskraven uppfylls av oljan som bil/mc-tillverkaren ställer, är det ingen fara. Dock ska man komma ihåg att byta olja och filter ofta, oavsett vilket märke man använder. Jag tror att denna sista grej är långt viktigare än själva märket på oljan.
Vad kostade bilen/hojen i inköp? Hur mycket har dom kostat på dina fordon? Varför inte sluta att köpa bilshampo istället? Bilen/hojen funkar lika bra även om dom är skitiga.
Varför köper du en dyr Volvo när man får betydligt mer grejer om man köper något kinesiskt, taiwanesiskt eller vietnamesiskt märke?
Vad gäller dig själv så går det väl alldeles utmärkt att leva på radhusbiff :P :wink:
Fromm skrev:Omröstningen är ju bara för lyxoljan. Verkade lite väl lyxig för mig
"Lyxoljan" ja. Du kan få köpa min spillolja för halva priset :wink: , den är garanterat bättre än Biltemas "lyxolja".
Robban
V65 Sabre / VF1100S -85
Såld/borta (tyvärr, men den har fått ett bra nytt hem, låter annonsen ligga kvar som runa)
V65 Sabre - Brute Force
Links portal
Bild
Bild

Användarvisningsbild
HondaVFR
Medlem

#88 Inlägg av HondaVFR »

Fortsätt göra alla dyroljeproducenter ännu rikare ni Biltema hatare !
Lite bevis att Biltemas olja är så dålig som ni säger vore kul att få se.
Mycket tyckande hit och dit......

Kört på Biltema olja i snart 10 år nu i mina bilar (och mina 2 år som MC ägare) helt utan oljerelaterade problem
(typ haverier, onormalt slitage,lågt oljetryck ,hög oljeförbrukning m.m)och under tiden lyssnat och blivit varnad
av diverse experter...... verkligheten talar för sig själv.

Många sköna tusenlappar har jag sparat in..... Tack Biltema :P

Allt som är billigt behöver inte vara dåligt ..... :wink:
Honda VFR750F 1989 (RC24) svart
Honda VT1100 C3 1998 (SC39) grön/creme metallic

"Framgång består till 99% av misslyckanden"
( Soichiro Honda )

Användarvisningsbild
adrian_vg
Kontakt:

Re: Re:

#89 Inlägg av adrian_vg »

Tyrannosaurus skrev:
Vad kostade bilen/hojen i inköp? Hur mycket har dom kostat på dina fordon? Varför inte sluta att köpa bilshampo istället? Bilen/hojen funkar lika bra även om dom är skitiga.
Varför köper du en dyr Volvo när man får betydligt mer grejer om man köper något kinesiskt, taiwanesiskt eller vietnamesiskt märke?
Vad gäller dig själv så går det väl alldeles utmärkt att leva på radhusbiff :P :wink:
Bilen kostade knappt under 180000kr när jag köpte den. Hojarna har kostat mig strax över 100000kr skulle jag tro.

Senast jag tvättade bilen använde jag såpa. Verkade funka bra. Hojen fick senast en tvätt med bilschampoo med vax från OKQ8, mest beroende på att Biltemaschampoot var slut och att såpan inte stod att finna i städskåpet hemma.

Märkesolja hade nog kostat en hel del om jag hade köpt det, som det är nu, är olja och filter bara en bråkdel av den totala driftskostnaden. Jag lägger hellre pengarna på bensin istf dyr märkesolja.

Volvon är "svensk". Jag vill inte ha en kinesisk, taiwanesisk eller vietnamesisk hoj eller bil.

Radhusbiff är helt ok ett par gånger i veckan. 8*)

Jag ser inte problemet. Vad är det du försöker säga?
Faceplant säger: ATGATT (All The Gear All The Time)!
Because walking away in disgust beats riding away in an ambulance.
===
KTM 990 SMR-'12, Honda NX650 Dominator-'88, Suzuki DRZ400S-'00.
Avatar-bild av Meltrockphoto MC!

Användarvisningsbild
Tyrannosaurus
Kontakt:

Re: Re:

#90 Inlägg av Tyrannosaurus »

adrian_vg skrev:Bilen kostade knappt under 180000kr när jag köpte den. Hojarna har kostat mig strax över 100000kr skulle jag tro.
Min bil och hoj är billigare (iaf när jag köpte dom även om bilen enligt uppgift låg på ca. 280000 när dom började säljas nya i Sverige 2001. Hojen är ju special så det är svårt att räkna på den).
Bil: Pennzoil 5W-40 Performax, originalfilter, 98 oktan soppa (den klarar 95 med går enligt uppgift snålare och bättre på 98).
Hoj: Pennzoil 20W-50 GT Performance, originalfilter, 95 oktan soppa (har funkat bra på den soppan hittills, får jag indikation att E10 soppa inte är bra så blir det 98).

Det är mycket möjligt att fordonen kan gå på något blask från Feltema, Rusta, Lidel, Ö&B eller nåt man kan köpa på postorder. Men kör jag på bra olja så vet jag iaf att det inte är det som är problemet om grejerna slutar att fungera :wink:
Radhusbiff är helt ok ett par gånger i veckan. 8*)
Yuck! :P
Jag ser inte problemet. Vad är det du försöker säga?
Suck!
Robban
V65 Sabre / VF1100S -85
Såld/borta (tyvärr, men den har fått ett bra nytt hem, låter annonsen ligga kvar som runa)
V65 Sabre - Brute Force
Links portal
Bild
Bild

Skriv svar