..så skriver ni om MAT!
Fan! Nu blev ju jag hungrig

Moderatorer: adrian_vg, Conseal
Hmmmm,.......http://www.vfr-forum.se/viewtopic.php?t=2115Deltatracker skrev:Karlsson skrev:Här kikar man in för att läsa om olja..
..så skriver ni om MAT!
Fan! Nu blev ju jag hungrig![]()
Ha ha, vi får se upp så vi inte börjar prata om matoljor istället
Tyrannosaurus skrev:Äsch det är nog ingen fara att köra på Biltemaolja, speciellt inte om man byter regelbundet.Fransson skrev:Tror faktiskt att livet är så enkelt så.Detta tjaffs om olja hit o olja dit, hadde biltemas olja varit så dålig som en del påstår så hadde nog biltema kursat för längesedan pga rasade motorerLed skrev: ...och jag som trodde att livet var enkelt...
Men man ska komma ihåg att det med all sannolikhet är rekonditionerad spillolja (det har jag hört från flera källor). Det betöver inte betyda att det är dålig och leder till motorras.
Spillolja har en något negativ klang och det låter sämre än vad det är, tycker jag.fbkforever skrev:Har svårt att tro att det skulle vara spillolja de säljer. Däremot har jag hört att det kan vara förra årets olja från statoil.
Den skrönan har funnits i över 40 år...fbkforever skrev:Men man ska komma ihåg att det med all sannolikhet är rekonditionerad spillolja (det har jag hört från flera källor). Det betöver inte betyda att det är dålig och leder till motorras.
Jo det är mer komplicerat än så...adrian_vg skrev:Spillolja har en något negativ klang och det låter sämre än vad det är, tycker jag.fbkforever skrev:Har svårt att tro att det skulle vara spillolja de säljer. Däremot har jag hört att det kan vara förra årets olja från statoil.
Olja är olja oavsett var det kommer ifrån, tex från oljan man häller ut i GDS-hallen på exvis OK-macken i de där brunnarna som tillhandahålls för ändamålet.
Det intressanta sker när man renar upp den slängda oljan (filtrerar den, fäller ut skiten (kolet, oförbränt bränsle mm) i oljan osv, men behåller själva basen) och sätter till additiv.
Basoljan i sig "slits" inte ut om man så säger. Det som kan hända är att långa "oljemolekyler" (dvs tjock olja) klipps av vid användningen i motorn pga påverkan av värme och tryck, varvid molekylerna blir kortare, men dessa får man ju bort genom att destillera om oljan till sina fraktioner (tänk skilja vattnet från spriten när man destillerar i garderoben hemma).
Det är inte mer komplicerat än så.
Vad kostade bilen/hojen i inköp? Hur mycket har dom kostat på dina fordon? Varför inte sluta att köpa bilshampo istället? Bilen/hojen funkar lika bra även om dom är skitiga.Har själv kört både turbobil och mc på Biltemaoljan. Inga problem för mig. Så länge kvalitetskraven uppfylls av oljan som bil/mc-tillverkaren ställer, är det ingen fara. Dock ska man komma ihåg att byta olja och filter ofta, oavsett vilket märke man använder. Jag tror att denna sista grej är långt viktigare än själva märket på oljan.
"Lyxoljan" ja. Du kan få köpa min spillolja för halva prisetFromm skrev:Omröstningen är ju bara för lyxoljan. Verkade lite väl lyxig för mig
Bilen kostade knappt under 180000kr när jag köpte den. Hojarna har kostat mig strax över 100000kr skulle jag tro.Tyrannosaurus skrev:Vad kostade bilen/hojen i inköp? Hur mycket har dom kostat på dina fordon? Varför inte sluta att köpa bilshampo istället? Bilen/hojen funkar lika bra även om dom är skitiga.Har själv kört både turbobil och mc på Biltemaoljan. Inga problem för mig. Så länge kvalitetskraven uppfylls av oljan som bil/mc-tillverkaren ställer, är det ingen fara. Dock ska man komma ihåg att byta olja och filter ofta, oavsett vilket märke man använder. Jag tror att denna sista grej är långt viktigare än själva märket på oljan.
Varför köper du en dyr Volvo när man får betydligt mer grejer om man köper något kinesiskt, taiwanesiskt eller vietnamesiskt märke?
Vad gäller dig själv så går det väl alldeles utmärkt att leva på radhusbiff![]()
Min bil och hoj är billigare (iaf när jag köpte dom även om bilen enligt uppgift låg på ca. 280000 när dom började säljas nya i Sverige 2001. Hojen är ju special så det är svårt att räkna på den).adrian_vg skrev:Bilen kostade knappt under 180000kr när jag köpte den. Hojarna har kostat mig strax över 100000kr skulle jag tro.
Yuck!Radhusbiff är helt ok ett par gånger i veckan. 8*)
Suck!Jag ser inte problemet. Vad är det du försöker säga?