adrian_vg skrev:Tyrannosaurus skrev:Fromm skrev:Min teori är utmattning och ett rejält bakslag. Detta ihop med regulatorn är tydligen de vanligaste felen.
[...]
Att sen Honda och V4-motorn av någon anledning har en förkärlek att fixa bakslag gör inte det hela bättre.
Ok, vad är ett bakslag, och varför är det vanligt på en VFR?
Det är vad du kanske har råkat ut för på Edvin nån gång, när kicken far upp med en jävla fart. Jag tror iofs att "moderna" stånkor "kopplar ur" kicken i bottenläge för tidigare, speciellt på gammalt engelskt skit har det hänt ett antal gånger att ägaren har fått sig en flygtur över styret av kicken.
Med elstart hör man i förekommande fall bara en smäll/klonk när man stänger av eller misslyckas med ett startförsök.
På V4:an verkar det ha något med motorkonfigurationen, tändföljden, borr/slagförhållandet, överlappet att göra om och hur mycket motorn slår bakåt.*
Många av Hondas V4:or har ju även en förkärlek att ge ifrån sig avgassmällar vid avdrag. Exakt vad det beror på vet jag inte, förmodligen på en eller flera av ovanstående motoregenskaper, men så är det och det ingår i mer eller mindre i konceptet. Hojar med sprut har ofta mindre av det eftersom motorstyrningen då blir mer exakt.
* Det är alltså vad bakslag är. Motor slår bakåt precis när den stängs av eller håller på att tända men inte startar. Kraften räcker inte till för att få kolven över kompläge och kolven trycks istället ner baklänges. Effekten blir värre ju färre cylindrar och ju högre komp man har.