Vårtur som sket sig - trasig koppling

Här snackar vi allmänt MC.
Vilken är bäst? 750:n, 800:an eller 1200:an? Kanske rent av 400:an?

Moderatorer: adrian_vg, Conseal

Meddelande
Författare
Användarvisningsbild
adrian_vg
Hedersmedlem, Vila I Frid
Kontakt:

Re: Vårtur som sket sig - trasig koppling

#16 Inlägg av adrian_vg »

Tyrannosaurus skrev:
Fromm skrev:Min teori är utmattning och ett rejält bakslag. Detta ihop med regulatorn är tydligen de vanligaste felen.
[...]
Att sen Honda och V4-motorn av någon anledning har en förkärlek att fixa bakslag gör inte det hela bättre.

Ok, vad är ett bakslag, och varför är det vanligt på en VFR?
Faceplant säger: ATGATT (All The Gear All The Time)!
Because walking away in disgust beats riding away in an ambulance.
===
KTM 990 SMR-'12, Honda NX650 Dominator-'88, Suzuki DRZ400S-'00.
Avatar-bild av Meltrockphoto MC!

Användarvisningsbild
Tyrannosaurus
Kontakt:

#17 Inlägg av Tyrannosaurus »

adrian_vg skrev:
Tyrannosaurus skrev:
Fromm skrev:Min teori är utmattning och ett rejält bakslag. Detta ihop med regulatorn är tydligen de vanligaste felen.
[...]
Att sen Honda och V4-motorn av någon anledning har en förkärlek att fixa bakslag gör inte det hela bättre.
Ok, vad är ett bakslag, och varför är det vanligt på en VFR?
Det är vad du kanske har råkat ut för på Edvin nån gång, när kicken far upp med en jävla fart. Jag tror iofs att "moderna" stånkor "kopplar ur" kicken i bottenläge för tidigare, speciellt på gammalt engelskt skit har det hänt ett antal gånger att ägaren har fått sig en flygtur över styret av kicken.
Med elstart hör man i förekommande fall bara en smäll/klonk när man stänger av eller misslyckas med ett startförsök.

På V4:an verkar det ha något med motorkonfigurationen, tändföljden, borr/slagförhållandet, överlappet att göra om och hur mycket motorn slår bakåt.*
Många av Hondas V4:or har ju även en förkärlek att ge ifrån sig avgassmällar vid avdrag. Exakt vad det beror på vet jag inte, förmodligen på en eller flera av ovanstående motoregenskaper, men så är det och det ingår i mer eller mindre i konceptet. Hojar med sprut har ofta mindre av det eftersom motorstyrningen då blir mer exakt.

* Det är alltså vad bakslag är. Motor slår bakåt precis när den stängs av eller håller på att tända men inte startar. Kraften räcker inte till för att få kolven över kompläge och kolven trycks istället ner baklänges. Effekten blir värre ju färre cylindrar och ju högre komp man har.
Robban
V65 Sabre / VF1100S -85
Såld/borta (tyvärr, men den har fått ett bra nytt hem, låter annonsen ligga kvar som runa)
V65 Sabre - Brute Force
Links portal
Bild
Bild

Användarvisningsbild
blacken
Medlem

#18 Inlägg av blacken »

Många av Hondas V4:or har ju även en förkärlek att ge ifrån sig avgassmällar vid avdrag. Exakt vad det beror på vet jag inte
Enkelt, samma som på bil, soppa som kommer ut avgasröret, pga att knasarna inte kan/klarar av att "hålla tätt" vid avdrag..
Den som tycker att sex är det skönaste som finns.
Har aldrig varit riktigt skitnödig!

Hojstatus : Suzuki GSF 1200 Bandit -02

Användarvisningsbild
Tyrannosaurus
Kontakt:

#19 Inlägg av Tyrannosaurus »

blacken skrev:
Många av Hondas V4:or har ju även en förkärlek att ge ifrån sig avgassmällar vid avdrag. Exakt vad det beror på vet jag inte
Enkelt, samma som på bil, soppa som kommer ut avgasröret, pga att knasarna inte kan/klarar av att "hålla tätt" vid avdrag..
Förvisso, men det verkar vara ganska specifikt för Honda V4 att lida av förknasarinkontinens :wink:
Robban
V65 Sabre / VF1100S -85
Såld/borta (tyvärr, men den har fått ett bra nytt hem, låter annonsen ligga kvar som runa)
V65 Sabre - Brute Force
Links portal
Bild
Bild

Användarvisningsbild
adrian_vg
Kontakt:

#20 Inlägg av adrian_vg »

Tyrannosaurus skrev:Det är vad du kanske har råkat ut för på Edvin nån gång, när kicken far upp med en jävla fart. Jag tror iofs att "moderna" stånkor "kopplar ur" kicken i bottenläge för tidigare, speciellt på gammalt engelskt skit har det hänt ett antal gånger att ägaren har fått sig en flygtur över styret av kicken.
Med elstart hör man i förekommande fall bara en smäll/klonk när man stänger av eller misslyckas med ett startförsök.
Jaså, det ... Doh! Tänkte inte så långt, men har å andra sidan aldrig upplevt det tidigare på viffern, annat än nedan.

Smällen som du nämner hörde jag senast i midvintras när jag startade upp svartviffern. Det är första och enda gången jag har hört det på en VFR.
Faceplant säger: ATGATT (All The Gear All The Time)!
Because walking away in disgust beats riding away in an ambulance.
===
KTM 990 SMR-'12, Honda NX650 Dominator-'88, Suzuki DRZ400S-'00.
Avatar-bild av Meltrockphoto MC!

Användarvisningsbild
Fromm
Medlem

#21 Inlägg av Fromm »

Letar som en galning överallt. Snart blir det en sprojtans från herr silver. Skrotarna i Sverige har en intressant prispolicy minst sagt :roll: ... På Ebay har jag tidigare sett för runt £20 men just nu är det torrt. Ligger ett flertal kompletta motorer för £95 + £175 i frakt. Ungefär 2800 för en komplett lågmilad -95 motor. Ingen som behöver nåt ? Näe just det, de pajar ju sällan förutom den f@£$@ade kopplingen :)
Röd Vfr800 -98

Användarvisningsbild
Fromm
Medlem

#22 Inlägg av Fromm »

David silver levererar detta hem till dörrn för en knappt femhundring. Jakten efter kopplingen fortsätter.
Ett tips till dem som upplever att det inte greppar ibland, byt dessa delar innan det spricker. Utökar min teori
med att, när dessa delar är slitna så ökar spelet och utrymmet för att spricka.
Bilagor
davi.jpg
davi.jpg (33.05 KiB) Visad 5675 gånger
Röd Vfr800 -98

Användarvisningsbild
Fromm
Medlem

#23 Inlägg av Fromm »

Ebay levererar! Idag dök det upp en styck komplett koppling med fina delar yippie. Har ändå köpt nya fjädrar osv så efter byte av dessa montering. Inga problem att montera och jag använde faktiskt momentnyckel. Imorrn fyllning av olja och förhoppningsvis premiärtur på en hoj jag aldrig kört.
Röd Vfr800 -98

Användarvisningsbild
Tommy Gsson
Donator 2023

#24 Inlägg av Tommy Gsson »

Fromm skrev:och jag använde faktiskt momentnyckel.
Och loctite hoppas jag.
T.
Tommy
VFR800-00 GPR Sandys DJIII K&N / RCV213-S look.
VFR800-01 GPR Sandys DJIV PiperCross / Movistar look.
VTR1000SP1 SÅLD
VFR750F-88 Ferrita+Dynojet+ShindengenMosFetRegulator R.I.P

Användarvisningsbild
Fromm
Medlem

#25 Inlägg av Fromm »

Loctite är min vän... Liksom tvål och vatten ;)
Röd Vfr800 -98

Skriv svar