Har du aldrig bytt olja? Efter byte tar det oftast mer än en sekund innan lampan slocknar.adrian_vg skrev:Vad jag i första hand var ute efter var syntetoljans filmegenskaper vid kallstart. En sekund nämns vid kallstart, det räcker.
Jag ska ta och testa det vid tillfälle. Jag har ju både riktigt bra mineral och lika bra helsyntet hemma, båda Pennzoil.Vi tar ett exempel: doppa två metallprylar vardera i en mineralolja och den andra i en helsynt och låt rinna av. Filmen som är kvar säg 24h senare är det intressanta. Jag tror att man kommer att finna att mineraloljan i stort sett lämnat metallprylen bar, medan helsynten inte brutit filmen någonstans. Jag misstänker att helsyntet helt enkelt håller ihop bättre pga sin mer homogena struktur. Denna tunna oljefilm är allt som skyddar motorns gliddelar vid en kallstart innan oljetrycket byggts upp. Jag talar alltså inte om tjocka lager olja, utan om en tunn film.
Kan tänka mig t.ex. Biltemas och liknande lågprisskit.Mister skrev:Den framlidne P-A brukade ha koll på sånt här. Så, min fråga blir således, vilka helsynteljor är riktigt dåliga?
En polares hoj förvandlades till "ånglok" med Biltemaolja efter ca. 500 mil. Efter det vägrar han att befatta sig med Biltemas ("Feltema" som han säger) olja. Personligen är jag av uppfattningen att Biltema har allt ifrån råskit till grejer som är helt ok. Har mycket grejer från Biltema, men inte grejer som är kritiska för motorns funktion.