Ytterligare en oljediskussion

Skruva något på egen hand? Tips före - och efter.

Moderatorer: adrian_vg, Conseal

Meddelande
Författare
Användarvisningsbild
Tyrannosaurus
Hedersmedlem, Vila I Frid
Kontakt:

#31 Inlägg av Tyrannosaurus »

adrian_vg skrev:Vad jag i första hand var ute efter var syntetoljans filmegenskaper vid kallstart. En sekund nämns vid kallstart, det räcker.
Har du aldrig bytt olja? Efter byte tar det oftast mer än en sekund innan lampan slocknar.
Vi tar ett exempel: doppa två metallprylar vardera i en mineralolja och den andra i en helsynt och låt rinna av. Filmen som är kvar säg 24h senare är det intressanta. Jag tror att man kommer att finna att mineraloljan i stort sett lämnat metallprylen bar, medan helsynten inte brutit filmen någonstans. Jag misstänker att helsyntet helt enkelt håller ihop bättre pga sin mer homogena struktur. Denna tunna oljefilm är allt som skyddar motorns gliddelar vid en kallstart innan oljetrycket byggts upp. Jag talar alltså inte om tjocka lager olja, utan om en tunn film.
Jag ska ta och testa det vid tillfälle. Jag har ju både riktigt bra mineral och lika bra helsyntet hemma, båda Pennzoil.
Mister skrev:Den framlidne P-A brukade ha koll på sånt här. Så, min fråga blir således, vilka helsynteljor är riktigt dåliga?
Kan tänka mig t.ex. Biltemas och liknande lågprisskit.
En polares hoj förvandlades till "ånglok" med Biltemaolja efter ca. 500 mil. Efter det vägrar han att befatta sig med Biltemas ("Feltema" som han säger) olja. Personligen är jag av uppfattningen att Biltema har allt ifrån råskit till grejer som är helt ok. Har mycket grejer från Biltema, men inte grejer som är kritiska för motorns funktion.
Robban
V65 Sabre / VF1100S -85
Såld/borta (tyvärr, men den har fått ett bra nytt hem, låter annonsen ligga kvar som runa)
V65 Sabre - Brute Force
Links portal
Bild
Bild

Användarvisningsbild
blacken
Medlem

#32 Inlägg av blacken »

Jag misstänker att helsyntet helt enkelt håller ihop bättre pga sin mer homogena struktur.
Det är additiven i syntetoljan som ser till att den "stannar" kvar.
ag tror att man kommer att finna att mineraloljan i stort sett lämnat metallprylen bar,
Man får nog vänta mer än ett dygn, en vecka kanske eller mer innan mineraloljan har "runnit av" helt, (vet av emperisk erfarenhet)

Användarvisningsbild
adrian_vg
Kontakt:

#33 Inlägg av adrian_vg »

Tyrannosaurus skrev:
adrian_vg skrev:Vad jag i första hand var ute efter var syntetoljans filmegenskaper vid kallstart. En sekund nämns vid kallstart, det räcker.
Har du aldrig bytt olja? Efter byte tar det oftast mer än en sekund innan lampan slocknar.
Jodå, jag vet. Men sen...

Diskussionen om huruvida Biltemas oljor är bra eller inte lämnar jag emellertid walkover på. Jag har haft i deras olja i de flesta, om inte alla mina bilar, och de flesta av mina motorcyklar utan problem - iaf inte än...

Då ska man komma ihåg att mina fordon i stort sett aldrig varit yngre än tio år. Man får sätta oljorna i deras rätta sammanhang tycker jag.
Faceplant säger: ATGATT (All The Gear All The Time)!
Because walking away in disgust beats riding away in an ambulance.
===
KTM 990 SMR-'12, Honda NX650 Dominator-'88, Suzuki DRZ400S-'00.
Avatar-bild av Meltrockphoto MC!

Användarvisningsbild
Tyrannosaurus
Kontakt:

#34 Inlägg av Tyrannosaurus »

adrian_vg skrev:
Tyrannosaurus skrev:
Jodå, jag vet. Men sen...
När oljetryckslampan slocknar så har hela motorn olja, iaf på Honda eftersom oljetryckskontakten sitter i slutet på oljekanalen i motorn.
Robban
V65 Sabre / VF1100S -85
Såld/borta (tyvärr, men den har fått ett bra nytt hem, låter annonsen ligga kvar som runa)
V65 Sabre - Brute Force
Links portal
Bild
Bild

Användarvisningsbild
StigH
Donator 2014
Kontakt:

#35 Inlägg av StigH »

Tyrannosaurus skrev:
Vi tar ett exempel: doppa två metallprylar vardera i en mineralolja och den andra i en helsynt och låt rinna av. Filmen som är kvar säg 24h senare är det intressanta. Jag tror att man kommer att finna att mineraloljan i stort sett lämnat metallprylen bar, medan helsynten inte brutit filmen någonstans. .
För väldigt många år sen (70-talet) när man höll på och vässade luftkylda bilmotorer var det ibland lite svårt att få upp oljetrycket.
STP visade sig göra susen.. :lol:
Jag hade då två st kamaxlar stående på köksbänken på högkant på tidningspapper, den ena hade gått i vanlig mineral, den andra i STP-blandad.
Efter ett år (!) så var det en stor oljefläck runt "mineralkammen" men STP-kammen var fortfarande fet och utan oljefläck..
Långa molekyler, (STP) tycks vara da shit..
Mister skrev:En polares hoj förvandlades till "ånglok" med Biltemaolja efter ca. 500 mil.
Har använt Biltemas oljor i varierande fordon sen -75. Inga problem.
Att din kompis hoj började ryka kanske berodde på att nya oljan var mer renande än den förra?? Dvs "för bra" olja från Biltema?

Ang oljetryck så brukar jag om möjligt förfylla oljefiltret med olja vid byte. Minskar "slammertiden" vid första start betydligt.
Necessity is supposed to be the mother of invention, but desperation works even better...
VF750C --82-83

Användarvisningsbild
adrian_vg
Kontakt:

#36 Inlägg av adrian_vg »

StigH skrev:Efter ett år (!) så var det en stor oljefläck runt "mineralkammen" men STP-kammen var fortfarande fet och utan oljefläck..
Långa molekyler, (STP) tycks vara da shit..
Helsynt håller ihop bättre. ;-) Antar nu att STP-oljan var en helsynt.
StigH skrev:Ang oljetryck så brukar jag om möjligt förfylla oljefiltret med olja vid byte. Minskar "slammertiden" vid första start betydligt.
Hur bär du dig åt när du skruvar på filtret, så att inte allt rinner ut igen över hela din person? Eller räcker det med att man halvfyller det typ?
===

Användarvisningsbild
Tyrannosaurus
Kontakt:

#37 Inlägg av Tyrannosaurus »

StigH skrev:
Tyrannosaurus skrev:En polares hoj förvandlades till "ånglok" med Biltemaolja efter ca. 500 mil.
Att din kompis hoj började ryka kanske berodde på att nya oljan var mer renande än den förra?? Dvs "för bra" olja från Biltema?
Kommer inte ihåg om han hade kört på Quaker State eller Motul innan :wink:
Ang oljetryck så brukar jag om möjligt förfylla oljefiltret med olja vid byte. Minskar "slammertiden" vid första start betydligt.
Precis som Adrian tycker jag att det låter lite besvärligt. Jag brukar köra några varv på starten med dödare av tills lampan slocknar.

På bilen går det inte alls. Den har insatsfilter rakt ner under huven, häller man i olja i huset innan man sätter i filtret och centrumventilen som sitter i locket så rinner den bara rakt ner i tråget.
adrian_vg skrev:Helsynt håller ihop bättre. ;-) Antar nu att STP-oljan var en helsynt.
STP är en mycket seg fettliknande oljetillsats. Vad den innehåller vet jag inte. Men det är nog inte att rekommendera i en hojmotor med våtkoppling eller en modern motorn med tunna kanaler som kräver "vattenolja/symaskinsolja" :P
Robban
V65 Sabre / VF1100S -85
V65 Sabre - Brute Force
Links portal
Bild
Bild

Användarvisningsbild
adrian_vg
Kontakt:

#38 Inlägg av adrian_vg »

Tyrannosaurus skrev:STP är en mycket seg fettliknande oljetillsats. Vad den innehåller vet jag inte. Men det är nog inte att rekommendera i en hojmotor med våtkoppling eller en modern motorn med tunna kanaler som kräver "vattenolja/symaskinsolja" :P
Aha! Det är den där tillsatsen som var så populär, innan oljorna blev bra nog från start!
===

Användarvisningsbild
StigH
Donator 2014
Kontakt:

#39 Inlägg av StigH »

adrian_vg skrev:[q
Aha! Det är den där tillsatsen som var så populär, innan oljorna blev bra nog från start!
Om jag minns rätt så är STP en syntetiserad oljetillsats med extremt långa molekyler.
Kan göra mirakel i gamla glappa motorer. typ V8 fr 50-talet...
Skulle tro att i hoj är det nog mer än förbjudet..
Preskriberat nu, hoppas jag, men jag sålde för längesen en bil med defekt vevstakslager - med STP i oljan.
Gick som en dröm, inget slammer... :roll:
Alla gamla mekaniker från den tiden kan känna på oljan och notera ev tillsats av STP...
Necessity is supposed to be the mother of invention, but desperation works even better...
VF750C --82-83

Användarvisningsbild
Mister
Donator 2017
Donator 2017

#40 Inlägg av Mister »

StigH skrev:
Mister skrev:En polares hoj förvandlades till "ånglok" med Biltemaolja efter ca. 500 mil.
Hhmmm,....jag har inga sådana polare som råkar ut får sådana saker :wink:
Viffer RC46, 99:a StreetFIghter edition
Viffer SC63, 12:à brungråmetallic R.I.P.
Viffer RC46, 98:a Röd *såld*
Viffer RC36, 92:a Röd [ /color]*såld*
Viffer RC36, 92:a Granitblå R.I.P.

VFR MEET 12-14 augusti 2022

Användarvisningsbild
blacken
Medlem

#41 Inlägg av blacken »

Diskussionen om huruvida Biltemas oljor är bra eller inte lämnar jag emellertid walkover på. Jag har haft i deras olja i de flesta, om inte alla mina bilar, och de flesta av mina motorcyklar utan problem - iaf inte än...
Den "funkar" men det är en väsenskillnad på oljan vid byte, Biltemas syntet är "vattningare" "blaskigare" "strävare" än andra oljor. Har även märkt att motorn blir "skramligare" med "Feltema olja" efter ett tag. Så i Volvon javisst, men i hojen no,no, inte en rövare..
Wink Antar nu att STP-oljan var en helsynt.
STP dök upp långt innan ordet och begreppet "syntetolja" en existerade. Men det var en "mirakel" kur för en del, men vad kul det var att fylla på den, speciellt om det var kallt ute :D Man vart tvungen att värma den rejält innan skiten rann som den skulle, men även då så fick man baske mig ta en kniv och "skära ur" oljan ur burken. Liasom begreppet "se färg torka" fick en betydelse då.. :lol:

Användarvisningsbild
SvenGren
Medlem
Kontakt:

Re: Ytterligare en oljediskussion

#42 Inlägg av SvenGren »

Jag blir dum i huvudet på detta med olja. Eller blir och blir...
Hela vintern har jag startat upp hojen 1 gång i veckan och låtit den stå och "puttra" en stund. Tänkte byta olja till vårsäsongen och vips - nu är våren här. I ett par veckor har jag försökt läsa mig till vad jag ska hälla i min vita dröm men det enda som händer är känslor 'a la hjärnblödning. Jag skrev helt enkelt till Bike i Trollhättan och frågade vad jag ska använda. Här är svaret:
Hej! Vi rekommenderar Castrol GPS 10W40 delsyntetisk motorcykelolja. Det som man skall tänka på om du inte vill ha denna produkt är att oljan man väljer skall vara avsedd för våtlammelkoppling samt vara delsyntetisk och hålla viskositet på 10W40.

Med Vänliga hälsningar
Joakim Wallin

Verkstadschef
Vad blir nu responsen på detta måntro?

//Sven
♥ Honda VFR750F ♥ - igår var det min dröm, idag är det min verklighet

Användarvisningsbild
adrian_vg
Kontakt:

#43 Inlägg av adrian_vg »

Varför specifikt delsynt? Man kan ju spekulera att helsynt i en äldre motor kanske kan skölja rent så bra att kokstätningarna släpper och motorn börjar läcka.

Alla mc-oljor är mig veterligen testade och funkar med våtlamellkoppling.

Det viktiga i sammanhanget är att du använder en motorcykel-olja med rätt viskositet och rätt kvalitetsklassning. Märket spelar mindre roll.

Använd inte samma olja som du har i bilen till en VFR, eller annan mc för den delen heller, om du inte är bombsäker på att du har torrkoppling i bågen. VFR har det inte.
===

Användarvisningsbild
tersan
Donator 2021
Kontakt:

#44 Inlägg av tersan »

SvenGren skrev:Jag blir dum i huvudet på detta med olja. Eller blir och blir...
Hela vintern har jag startat upp hojen 1 gång i veckan och låtit den stå och "puttra" en stund. Tänkte byta olja till vårsäsongen och vips - nu är våren här. I ett par veckor har jag försökt läsa mig till vad jag ska hälla i min vita dröm men det enda som händer är känslor 'a la hjärnblödning. Jag skrev helt enkelt till Bike i Trollhättan och frågade vad jag ska använda. Här är svaret:
Hej! Vi rekommenderar Castrol GPS 10W40 delsyntetisk motorcykelolja. Det som man skall tänka på om du inte vill ha denna produkt är att oljan man väljer skall vara avsedd för våtlammelkoppling samt vara delsyntetisk och hålla viskositet på 10W40.

Med Vänliga hälsningar
Joakim Wallin

Verkstadschef

//Sven
Castrol GPS funkar fint i en VFR. För en del, för andra har det lett till kopplingsbekymmer. Tydligen nåt i blandningen som gör att olika hojar reagerar olika på just GPS.

Fattar inte heller varför de säger att det ska vara delsyntet, många kör ju på helsyntet utan problem.

Själv har jag kört på GPS, och haft lite växlingsbekymmer... så nu blir det Castrols helsyntet istället (handlade utomlands till riktigt bra pris, så jag kunde inte låta bli).
VFR750F -92, grön

Användarvisningsbild
Mister
Donator 2017
Donator 2017

#45 Inlägg av Mister »

SvenGren skrev:Jag blir dum i huvudet på detta med olja. Eller blir och blir...

Med Vänliga hälsningar
Joakim Wallin

Verkstadschef

//Sven
GPS är den, tror jag, vanligaste oljan bland verkstäder och rekommenderas många gånger varmt. Men, det där har inte göra med kvaliten, utan avanserna :cMoney:

/My two cent
Viffer RC46, 99:a StreetFIghter edition
Viffer SC63, 12:à brungråmetallic R.I.P.
Viffer RC46, 98:a Röd *såld*
Viffer RC36, 92:a Röd [ /color]*såld*
Viffer RC36, 92:a Granitblå R.I.P.

VFR MEET 12-14 augusti 2022

Skriv svar