Tömma förgasarna på en VFR 1989 ---- inför vinterförvaringen

Skruva något på egen hand? Tips före - och efter.

Moderatorer: adrian_vg, Conseal

Meddelande
Författare
Användarvisningsbild
HondaVFR
Medlem
Inlägg: 172
Blev medlem: tor okt 28, 2010 21:31
Ort: Norrland

Tömma förgasarna på en VFR 1989 ---- inför vinterförvaringen

#1 Inlägg av HondaVFR »

Är det som på CB750 dvs dräneringsskruvar under
förgasarna med dräneringsslang ?

Eller räcker det att stänga bensinkranen och tomköra
förgasarna genom att "köra" dem tomma ? :roll:

Användarvisningsbild
Tyrannosaurus
Hedersmedlem, Vila I Frid
Inlägg: 4528
Blev medlem: ons jan 31, 2007 18:52
Ort: Huddinge, Stockholm
Kontakt:

Re: Tömma förgasarna på en VFR 1989 ---- inför vinterförvari

#2 Inlägg av Tyrannosaurus »

HondaVFR skrev:Är det som på CB750 dvs dräneringsskruvar under
förgasarna med dräneringsslang ?
Tror inte det sitter någon dräneringsslang på VFR utan det är troligen som på VF med en liten nippel där man kan trycka på en slang vid behov.
Eller räcker det att stänga bensinkranen och tomköra
förgasarna genom att "köra" dem tomma ? :roll:
Dom blir aldrig helt tomma på det sättet, bättre att dränera. Inför start på våren kan det vara idé att tvångsköra pumpen för att fylla upp gasarna igen.
Brygga svart och vit kabel till soppapumpsreläet så går den direkt på tändning. Den stoppar själv när gasarna är fulla.
Robban
V65 Sabre / VF1100S -85
Såld/borta (tyvärr, men den har fått ett bra nytt hem, låter annonsen ligga kvar som runa)
V65 Sabre - Brute Force
Links portal
Bild
Bild

Användarvisningsbild
HondaVFR
Medlem
Inlägg: 172
Blev medlem: tor okt 28, 2010 21:31
Ort: Norrland

#3 Inlägg av HondaVFR »

Hur gör ni alla på detta forum med era äldre
förgasar VFR ? Är dränering ett måste för att
undvika problem till våren ? :roll:

Användarvisningsbild
tersan
Donator 2021
Inlägg: 3240
Blev medlem: tor jan 31, 2008 11:47
Ort: Gullestad, Vikbolandet
Kontakt:

#4 Inlägg av tersan »

HondaVFR skrev:Hur gör ni alla på detta forum med era äldre
förgasar VFR ? Är dränering ett måste för att
undvika problem till våren ? :roll:
Beror på vem du frågar... jag har aldrig dränerat några förgasare, och ser det inte som något måste.
VFR750F -92, grön

Användarvisningsbild
adrian_vg
Hedersmedlem, Vila I Frid
Inlägg: 14482
Blev medlem: lör mar 15, 2008 17:10
Ort: Uppsala
Kontakt:

#5 Inlägg av adrian_vg »

tersan skrev:Beror på vem du frågar... jag har aldrig dränerat några förgasare, och ser det inte som något måste.
+1

Märker jag av att det är gucka i förgasarna kör jag igenom en eller två flaskor STP Injector Cleaner, Readline den-där-röda-vätskan-vad-den-nu-heter-som-är-så-dyr (men mycket bra!) edyl och har i färsk bensin.

Tror det största problemet om våren vid första starten, är att bensinen i tanken kan ha åldrats och motorn bli svårstartad pga det.
Faceplant säger: ATGATT (All The Gear All The Time)!
Because walking away in disgust beats riding away in an ambulance.
===
KTM 990 SMR-'12, Honda NX650 Dominator-'88, Suzuki DRZ400S-'00.
Avatar-bild av Meltrockphoto MC!

Användarvisningsbild
blacken
Medlem
Inlägg: 4179
Blev medlem: tor aug 06, 2009 13:42

#6 Inlägg av blacken »

Ähhh!, det finns ju startgas vid start på våren :D Och sedan göra som Herr Adrian säger, en rejäl dos "Redline", samt ut och bränna ur den på dom tidiga vårvägarna ..rejält! :D

Användarvisningsbild
HondaVFR
Medlem
Inlägg: 172
Blev medlem: tor okt 28, 2010 21:31
Ort: Norrland

#7 Inlägg av HondaVFR »

Bensinen avdunstar i förgasarna och bildar en vit gegga
som sen sätter igen de fina munstyckena
Detta hände på min cb750 i alla fall :(

Användarvisningsbild
Tyrannosaurus
Hedersmedlem, Vila I Frid
Inlägg: 4528
Blev medlem: ons jan 31, 2007 18:52
Ort: Huddinge, Stockholm
Kontakt:

#8 Inlägg av Tyrannosaurus »

HondaVFR skrev:Bensinen avdunstar i förgasarna och bildar en vit gegga
som sen sätter igen de fina munstyckena
Detta hände på min cb750 i alla fall :(
Exaktamente! :wink:
Står hojen varmt är det troligen ingen fara, står hojen kallt är risken större. Men det kan gå bra.
Många startar hojen och varmkör några gånger under vintern vilket minskar risken för gegg. Själv brukar jag inte göra det utan tömmer både förgasare och olja och låter den stå tom (oljan gör ändå ingen nytta när den ligger i botten på tråget). Sen brukar jag ta i lite olja i tändstiftshålen (typ tre pumptag på oljekannan).

Herr Adrian behöver inte bry sig om ovanstående för han har sprut :wink:
Robban
V65 Sabre / VF1100S -85
Såld/borta (tyvärr, men den har fått ett bra nytt hem, låter annonsen ligga kvar som runa)
V65 Sabre - Brute Force
Links portal
Bild
Bild

Användarvisningsbild
adrian_vg
Hedersmedlem, Vila I Frid
Inlägg: 14482
Blev medlem: lör mar 15, 2008 17:10
Ort: Uppsala
Kontakt:

#9 Inlägg av adrian_vg »

Tyrannosaurus skrev:Många startar hojen och varmkör några gånger under vintern vilket minskar risken för gegg. Själv brukar jag inte göra det utan tömmer både förgasare och olja och låter den stå tom (oljan gör ändå ingen nytta när den ligger i botten på tråget).
Nja. :) Helsyntetolja sägs aldrig släppa filmen helt, som "vanlig" mineralolja gör, så nog gör den lite nytta skulle jag vilja påstå. Dock vet jag inte om långtidseffekten av helsyntfilmen.

Tyrannosaurus skrev:Sen brukar jag ta i lite olja i tändstiftshålen (typ tre pumptag på oljekannan).
Överdrivet!

Tyrannosaurus skrev:Herr Adrian behöver inte bry sig om ovanstående för han har sprut :wink:
Herr Adrian har faktiskt kvar grönviffern med förgasare, samt även Edwin som också har förgasare. :D Brukar varmköra den förra nån gång under vintern och den senare nån gång under sommaren. Speciell Edwin kan var lite tjurig efter att ha stått ett tag.

Svartviffern, med insprutningen, har jag inte startat än sen jag kapellade den fö nån vecka sen. Den gick iaf igång lätt, den kalla kvällen jag flyttade den till altenen på baksidan. Överraskande lätt faktiskt... :D
Faceplant säger: ATGATT (All The Gear All The Time)!
Because walking away in disgust beats riding away in an ambulance.
===
KTM 990 SMR-'12, Honda NX650 Dominator-'88, Suzuki DRZ400S-'00.
Avatar-bild av Meltrockphoto MC!

Användarvisningsbild
adrian_vg
Hedersmedlem, Vila I Frid
Inlägg: 14482
Blev medlem: lör mar 15, 2008 17:10
Ort: Uppsala
Kontakt:

#10 Inlägg av adrian_vg »

Oljan borta. Bara förgasartömning i denna tråd. Oljan återfinns på http://www.vfr-forum.se/viewtopic.php?t=3577.
Faceplant säger: ATGATT (All The Gear All The Time)!
Because walking away in disgust beats riding away in an ambulance.
===
KTM 990 SMR-'12, Honda NX650 Dominator-'88, Suzuki DRZ400S-'00.
Avatar-bild av Meltrockphoto MC!

Användarvisningsbild
Tyrannosaurus
Hedersmedlem, Vila I Frid
Inlägg: 4528
Blev medlem: ons jan 31, 2007 18:52
Ort: Huddinge, Stockholm
Kontakt:

#11 Inlägg av Tyrannosaurus »

adrian_vg skrev:Oljan borta. Bara förgasartömning i denna tråd. Oljan återfinns på http://www.vfr-forum.se/viewtopic.php?t=3577.
:lol: :wink: :tummenupp
Robban
V65 Sabre / VF1100S -85
Såld/borta (tyvärr, men den har fått ett bra nytt hem, låter annonsen ligga kvar som runa)
V65 Sabre - Brute Force
Links portal
Bild
Bild

Användarvisningsbild
adrian_vg
Hedersmedlem, Vila I Frid
Inlägg: 14482
Blev medlem: lör mar 15, 2008 17:10
Ort: Uppsala
Kontakt:

Re: Tömma förgasarna på en VFR 1989 ---- inför vinterförvari

#12 Inlägg av adrian_vg »

HondaVFR skrev:Är det som på CB750 dvs dräneringsskruvar under
förgasarna med dräneringsslang ?
Så, har du bestämt hur du ska göra? :)
Faceplant säger: ATGATT (All The Gear All The Time)!
Because walking away in disgust beats riding away in an ambulance.
===
KTM 990 SMR-'12, Honda NX650 Dominator-'88, Suzuki DRZ400S-'00.
Avatar-bild av Meltrockphoto MC!

Användarvisningsbild
HondaVFR
Medlem
Inlägg: 172
Blev medlem: tor okt 28, 2010 21:31
Ort: Norrland

#13 Inlägg av HondaVFR »

Blir att tömma förgasarna snart.....
Känns ju lite onödigt att behöva starta upp motorn
typ en gång i månaden under vintervilan bara för
att inte bensinen skall "gegga ihop" i förgasarna.
Vid varje uppstart så bör ju i så fall motorn riktigt
varmköras för att slippa få massa kondens i oljan och
bensinrester i oljan samt kondens i avgassystemet.

Har nyligen beställt en Clymer handbok (241 kr från bokus)
där det förhoppningsvis framgår hur man går tillväga
(var drän.skruvarna sitter, vilka kåpor som skall demonteras osv)

Tanken dränerar jag ej . Fyllde upp den max igår.
Honda VFR750F 1989 (RC24) svart
Honda VT1100 C3 1998 (SC39) grön/creme metallic

"Framgång består till 99% av misslyckanden"
( Soichiro Honda )

Användarvisningsbild
adrian_vg
Hedersmedlem, Vila I Frid
Inlägg: 14482
Blev medlem: lör mar 15, 2008 17:10
Ort: Uppsala
Kontakt:

#14 Inlägg av adrian_vg »

HondaVFR skrev:Tanken dränerar jag ej . Fyllde upp den max igår.
Hur stor risk är det egentligen att tanken rostar om man inte fyller den helt? Inget att bry sig om, liten, stor, maximal??
Faceplant säger: ATGATT (All The Gear All The Time)!
Because walking away in disgust beats riding away in an ambulance.
===
KTM 990 SMR-'12, Honda NX650 Dominator-'88, Suzuki DRZ400S-'00.
Avatar-bild av Meltrockphoto MC!

Användarvisningsbild
Tyrannosaurus
Hedersmedlem, Vila I Frid
Inlägg: 4528
Blev medlem: ons jan 31, 2007 18:52
Ort: Huddinge, Stockholm
Kontakt:

#15 Inlägg av Tyrannosaurus »

adrian_vg skrev:
HondaVFR skrev:Tanken dränerar jag ej . Fyllde upp den max igår.
Hur stor risk är det egentligen att tanken rostar om man inte fyller den helt? Inget att bry sig om, liten, stor, maximal??
Inte speciellt stor eftersom tankarna är galvade.
Robban
V65 Sabre / VF1100S -85
Såld/borta (tyvärr, men den har fått ett bra nytt hem, låter annonsen ligga kvar som runa)
V65 Sabre - Brute Force
Links portal
Bild
Bild

Skriv svar