förgasarna med dräneringsslang ?
Eller räcker det att stänga bensinkranen och tomköra
förgasarna genom att "köra" dem tomma ?

Moderatorer: adrian_vg, Conseal
Tror inte det sitter någon dräneringsslang på VFR utan det är troligen som på VF med en liten nippel där man kan trycka på en slang vid behov.HondaVFR skrev:Är det som på CB750 dvs dräneringsskruvar under
Dom blir aldrig helt tomma på det sättet, bättre att dränera. Inför start på våren kan det vara idé att tvångsköra pumpen för att fylla upp gasarna igen.Eller räcker det att stänga bensinkranen och tomköra
förgasarna genom att "köra" dem tomma ?
+1tersan skrev:Beror på vem du frågar... jag har aldrig dränerat några förgasare, och ser det inte som något måste.
Exaktamente!HondaVFR skrev:Bensinen avdunstar i förgasarna och bildar en vit gegga
som sen sätter igen de fina munstyckena
Detta hände på min cb750 i alla fall
Nja.Tyrannosaurus skrev:Många startar hojen och varmkör några gånger under vintern vilket minskar risken för gegg. Själv brukar jag inte göra det utan tömmer både förgasare och olja och låter den stå tom (oljan gör ändå ingen nytta när den ligger i botten på tråget).
Överdrivet!Tyrannosaurus skrev:Sen brukar jag ta i lite olja i tändstiftshålen (typ tre pumptag på oljekannan).
Herr Adrian har faktiskt kvar grönviffern med förgasare, samt även Edwin som också har förgasare.Tyrannosaurus skrev:Herr Adrian behöver inte bry sig om ovanstående för han har sprut
adrian_vg skrev:Oljan borta. Bara förgasartömning i denna tråd. Oljan återfinns på http://www.vfr-forum.se/viewtopic.php?t=3577.
Så, har du bestämt hur du ska göra?HondaVFR skrev:Är det som på CB750 dvs dräneringsskruvar under
Hur stor risk är det egentligen att tanken rostar om man inte fyller den helt? Inget att bry sig om, liten, stor, maximal??HondaVFR skrev:Tanken dränerar jag ej . Fyllde upp den max igår.
Inte speciellt stor eftersom tankarna är galvade.adrian_vg skrev:Hur stor risk är det egentligen att tanken rostar om man inte fyller den helt? Inget att bry sig om, liten, stor, maximal??HondaVFR skrev:Tanken dränerar jag ej . Fyllde upp den max igår.