Larm på under vintern?
Moderatorer: adrian_vg, Conseal
- adrian_vg
- Hedersmedlem, Vila I Frid
- Inlägg: 14482
- Blev medlem: lör mar 15, 2008 17:10
- Ort: Uppsala
- Kontakt:
Larm på under vintern?
När man har ställt in hojen för vintern, ska man låta larmet vara på? Eller kommer det att ladda ur batteriet helt till december eller så och spräcka det då urladdade batteriet? Underhållsladdning alltså till maj?
Hur gör ni?
Hur gör ni?
Faceplant säger: ATGATT (All The Gear All The Time)!
Because walking away in disgust beats riding away in an ambulance.
===
KTM 990 SMR-'12, Honda NX650 Dominator-'88, Suzuki DRZ400S-'00.
Avatar-bild av Meltrockphoto MC!
Because walking away in disgust beats riding away in an ambulance.
===
KTM 990 SMR-'12, Honda NX650 Dominator-'88, Suzuki DRZ400S-'00.
Avatar-bild av Meltrockphoto MC!
- Tyrannosaurus
- Hedersmedlem, Vila I Frid
- Inlägg: 4528
- Blev medlem: ons jan 31, 2007 18:52
- Ort: Huddinge, Stockholm
- Kontakt:
Re: Larm på under vintern?
Ja larmet kommer att ladda ur batteriet, men det kommer även ladda ur sig utan larm.adrian_vg skrev:När man har ställt in hojen för vintern, ska man låta larmet vara på? Eller kommer det att ladda ur batteriet helt till december eller så och spräcka det då urladdade batteriet? Underhållsladdning alltså till maj?
Jag har inte larm på under vintern, men å andra sidan står hojen i ett larmat garage.
CTEK laddare på hela vintern. Öppet batteri = Kolla vätskenivån någon gång ibland. Slutet batteri = Koppla in och glöm.Hur gör ni?
Robban
V65 Sabre / VF1100S -85
Såld/borta (tyvärr, men den har fått ett bra nytt hem, låter annonsen ligga kvar som runa)
V65 Sabre - Brute Force
Links portal


V65 Sabre / VF1100S -85
Såld/borta (tyvärr, men den har fått ett bra nytt hem, låter annonsen ligga kvar som runa)
V65 Sabre - Brute Force
Links portal


- adrian_vg
- Hedersmedlem, Vila I Frid
- Inlägg: 14482
- Blev medlem: lör mar 15, 2008 17:10
- Ort: Uppsala
- Kontakt:
Re: Larm på under vintern?
Tror förre ägaren sa nåt om ett sprillans nytt värsting-gel-Yuasa som satt i monterat. Bara att koppla på alltså.Tyrannosaurus skrev:CTEK laddare på hela vintern. Öppet batteri = Kolla vätskenivån någon gång ibland. Slutet batteri = Koppla in och glöm.
Tack för feedbacken.
Faceplant säger: ATGATT (All The Gear All The Time)!
Because walking away in disgust beats riding away in an ambulance.
===
KTM 990 SMR-'12, Honda NX650 Dominator-'88, Suzuki DRZ400S-'00.
Avatar-bild av Meltrockphoto MC!
Because walking away in disgust beats riding away in an ambulance.
===
KTM 990 SMR-'12, Honda NX650 Dominator-'88, Suzuki DRZ400S-'00.
Avatar-bild av Meltrockphoto MC!
Själv tog jag ur batteriet förra vintern, torkade det rent och ställde det inomhus i garderoben. Funkade utmärkt utan att ladda, stoppade bara i det och startade när det var dags för garagetouring.
VFR 750 F - Red racetouring edition - Michelin Pilot Power, Stålomspunnet, Pretech 6-kolvsok, Öhlins-dämpare, K&N -filter, NWS-hugger, Titax-grepp, Scott-oiler, handtagsvärme
- adrian_vg
- Hedersmedlem, Vila I Frid
- Inlägg: 14482
- Blev medlem: lör mar 15, 2008 17:10
- Ort: Uppsala
- Kontakt:
Är lite rädd för att mixtra med det elektriska - utifall voltregulatorn/likriktaren skulle få spunk.Ajax skrev:Själv tog jag ur batteriet förra vintern, torkade det rent och ställde det inomhus i garderoben. Funkade utmärkt utan att ladda, stoppade bara i det och startade när det var dags för garagetouring.

Faceplant säger: ATGATT (All The Gear All The Time)!
Because walking away in disgust beats riding away in an ambulance.
===
KTM 990 SMR-'12, Honda NX650 Dominator-'88, Suzuki DRZ400S-'00.
Avatar-bild av Meltrockphoto MC!
Because walking away in disgust beats riding away in an ambulance.
===
KTM 990 SMR-'12, Honda NX650 Dominator-'88, Suzuki DRZ400S-'00.
Avatar-bild av Meltrockphoto MC!
Nja det får den väl inte för att man plockar ut batteriet??adrian_vg skrev:Är lite rädd för att mixtra med det elektriska - utifall voltregulatorn/likriktaren skulle få spunk.Ajax skrev:Själv tog jag ur batteriet förra vintern, torkade det rent och ställde det inomhus i garderoben. Funkade utmärkt utan att ladda, stoppade bara i det och startade när det var dags för garagetouring.
_______________________________________
VFR 800FI-01 "Movistar edition" *SÅLD*
Kör husbil, BMW R1200R och VFR750 -86 numera
VFR 800FI-01 "Movistar edition" *SÅLD*
Kör husbil, BMW R1200R och VFR750 -86 numera
- adrian_vg
- Hedersmedlem, Vila I Frid
- Inlägg: 14482
- Blev medlem: lör mar 15, 2008 17:10
- Ort: Uppsala
- Kontakt:
Man vet aldrig, jag har kommit att bli lite vidskeplig om allt det elektriska på VFR... På min första viffer, den vita, tvärdog likriktaren medan viffern stod i garaget. Ena dagen funkade den, nästa var den borta.Donner skrev:Nja det får den väl inte för att man plockar ut batteriet??
Faceplant säger: ATGATT (All The Gear All The Time)!
Because walking away in disgust beats riding away in an ambulance.
===
KTM 990 SMR-'12, Honda NX650 Dominator-'88, Suzuki DRZ400S-'00.
Avatar-bild av Meltrockphoto MC!
Because walking away in disgust beats riding away in an ambulance.
===
KTM 990 SMR-'12, Honda NX650 Dominator-'88, Suzuki DRZ400S-'00.
Avatar-bild av Meltrockphoto MC!
Kanske dags att ge din svarta en chans?adrian_vg skrev:Man vet aldrig, jag har kommit att bli lite vidskeplig om allt det elektriska på VFR... På min första viffer, den vita, tvärdog likriktaren medan viffern stod i garaget. Ena dagen funkade den, nästa var den borta.Donner skrev:Nja det får den väl inte för att man plockar ut batteriet??

VFR 750 F - Red racetouring edition - Michelin Pilot Power, Stålomspunnet, Pretech 6-kolvsok, Öhlins-dämpare, K&N -filter, NWS-hugger, Titax-grepp, Scott-oiler, handtagsvärme
- adrian_vg
- Hedersmedlem, Vila I Frid
- Inlägg: 14482
- Blev medlem: lör mar 15, 2008 17:10
- Ort: Uppsala
- Kontakt:
Man borde väl egentligen. Jag är stolt över mitt rationella tänkande. Att vara vidskeplig i ett sånt här fall känns egentligen mest dumt. Men man vet ju aldrig...Ajax skrev:Kanske dags att ge din svarta en chans?

Faceplant säger: ATGATT (All The Gear All The Time)!
Because walking away in disgust beats riding away in an ambulance.
===
KTM 990 SMR-'12, Honda NX650 Dominator-'88, Suzuki DRZ400S-'00.
Avatar-bild av Meltrockphoto MC!
Because walking away in disgust beats riding away in an ambulance.
===
KTM 990 SMR-'12, Honda NX650 Dominator-'88, Suzuki DRZ400S-'00.
Avatar-bild av Meltrockphoto MC!
- Tyrannosaurus
- Hedersmedlem, Vila I Frid
- Inlägg: 4528
- Blev medlem: ons jan 31, 2007 18:52
- Ort: Huddinge, Stockholm
- Kontakt:
Ett tips är att alltid koppla ur minuspolen först och koppla in minuspolen sist. På det sättet slipper man att få gnistor eller någon form av kortis som kanske kan påverka regulatorn när man skruvar med pluspolen.Donner skrev:Ahh det är bara att koppla ur, utan spänning kan inget hända. Med spänning på däremot så kan det hända grejor om man har dålig kontakt nånstans, vilket tydligen händer på Vfr.
Robban
V65 Sabre / VF1100S -85
Såld/borta (tyvärr, men den har fått ett bra nytt hem, låter annonsen ligga kvar som runa)
V65 Sabre - Brute Force
Links portal


V65 Sabre / VF1100S -85
Såld/borta (tyvärr, men den har fått ett bra nytt hem, låter annonsen ligga kvar som runa)
V65 Sabre - Brute Force
Links portal


Fick lära sej i skolan att det är just för att minska strömtoppar och att om man skruvar på minuspolen händer det inget om man skulle komma åt gods med verktygen.Tyrannosaurus skrev:Ett tips är att alltid koppla ur minuspolen först och koppla in minuspolen sist. På det sättet slipper man att få gnistor eller någon form av kortis som kanske kan påverka regulatorn när man skruvar med pluspolen.Donner skrev:Ahh det är bara att koppla ur, utan spänning kan inget hända. Med spänning på däremot så kan det hända grejor om man har dålig kontakt nånstans, vilket tydligen händer på Vfr.
_______________________________________
VFR 800FI-01 "Movistar edition" *SÅLD*
Kör husbil, BMW R1200R och VFR750 -86 numera
VFR 800FI-01 "Movistar edition" *SÅLD*
Kör husbil, BMW R1200R och VFR750 -86 numera
- adrian_vg
- Hedersmedlem, Vila I Frid
- Inlägg: 14482
- Blev medlem: lör mar 15, 2008 17:10
- Ort: Uppsala
- Kontakt:
Gör alltid så. Nåt gör jag rätt iaf map elen.Tyrannosaurus skrev:Ett tips är att alltid koppla ur minuspolen först och koppla in minuspolen sist. På det sättet slipper man att få gnistor eller någon form av kortis som kanske kan påverka regulatorn när man skruvar med pluspolen.

Faceplant säger: ATGATT (All The Gear All The Time)!
Because walking away in disgust beats riding away in an ambulance.
===
KTM 990 SMR-'12, Honda NX650 Dominator-'88, Suzuki DRZ400S-'00.
Avatar-bild av Meltrockphoto MC!
Because walking away in disgust beats riding away in an ambulance.
===
KTM 990 SMR-'12, Honda NX650 Dominator-'88, Suzuki DRZ400S-'00.
Avatar-bild av Meltrockphoto MC!