Larm på under vintern?

Här snackar vi allmänt MC.
Vilken är bäst? 750:n, 800:an eller 1200:an? Kanske rent av 400:an?

Moderatorer: adrian_vg, Conseal

Meddelande
Författare
Användarvisningsbild
adrian_vg
Hedersmedlem, Vila I Frid
Inlägg: 14482
Blev medlem: lör mar 15, 2008 17:10
Ort: Uppsala
Kontakt:

Larm på under vintern?

#1 Inlägg av adrian_vg »

När man har ställt in hojen för vintern, ska man låta larmet vara på? Eller kommer det att ladda ur batteriet helt till december eller så och spräcka det då urladdade batteriet? Underhållsladdning alltså till maj?

Hur gör ni?
Faceplant säger: ATGATT (All The Gear All The Time)!
Because walking away in disgust beats riding away in an ambulance.
===
KTM 990 SMR-'12, Honda NX650 Dominator-'88, Suzuki DRZ400S-'00.
Avatar-bild av Meltrockphoto MC!

Användarvisningsbild
Tyrannosaurus
Hedersmedlem, Vila I Frid
Inlägg: 4528
Blev medlem: ons jan 31, 2007 18:52
Ort: Huddinge, Stockholm
Kontakt:

Re: Larm på under vintern?

#2 Inlägg av Tyrannosaurus »

adrian_vg skrev:När man har ställt in hojen för vintern, ska man låta larmet vara på? Eller kommer det att ladda ur batteriet helt till december eller så och spräcka det då urladdade batteriet? Underhållsladdning alltså till maj?
Ja larmet kommer att ladda ur batteriet, men det kommer även ladda ur sig utan larm.
Jag har inte larm på under vintern, men å andra sidan står hojen i ett larmat garage.
Hur gör ni?
CTEK laddare på hela vintern. Öppet batteri = Kolla vätskenivån någon gång ibland. Slutet batteri = Koppla in och glöm.
Robban
V65 Sabre / VF1100S -85
Såld/borta (tyvärr, men den har fått ett bra nytt hem, låter annonsen ligga kvar som runa)
V65 Sabre - Brute Force
Links portal
Bild
Bild

Användarvisningsbild
adrian_vg
Hedersmedlem, Vila I Frid
Inlägg: 14482
Blev medlem: lör mar 15, 2008 17:10
Ort: Uppsala
Kontakt:

Re: Larm på under vintern?

#3 Inlägg av adrian_vg »

Tyrannosaurus skrev:CTEK laddare på hela vintern. Öppet batteri = Kolla vätskenivån någon gång ibland. Slutet batteri = Koppla in och glöm.
Tror förre ägaren sa nåt om ett sprillans nytt värsting-gel-Yuasa som satt i monterat. Bara att koppla på alltså.

Tack för feedbacken.
Faceplant säger: ATGATT (All The Gear All The Time)!
Because walking away in disgust beats riding away in an ambulance.
===
KTM 990 SMR-'12, Honda NX650 Dominator-'88, Suzuki DRZ400S-'00.
Avatar-bild av Meltrockphoto MC!

Användarvisningsbild
Ajax
Donator 2013
Inlägg: 608
Blev medlem: sön feb 07, 2010 22:51
Ort: Årsta

#4 Inlägg av Ajax »

Själv tog jag ur batteriet förra vintern, torkade det rent och ställde det inomhus i garderoben. Funkade utmärkt utan att ladda, stoppade bara i det och startade när det var dags för garagetouring.
VFR 750 F - Red racetouring edition - Michelin Pilot Power, Stålomspunnet, Pretech 6-kolvsok, Öhlins-dämpare, K&N -filter, NWS-hugger, Titax-grepp, Scott-oiler, handtagsvärme

Användarvisningsbild
adrian_vg
Hedersmedlem, Vila I Frid
Inlägg: 14482
Blev medlem: lör mar 15, 2008 17:10
Ort: Uppsala
Kontakt:

#5 Inlägg av adrian_vg »

Ajax skrev:Själv tog jag ur batteriet förra vintern, torkade det rent och ställde det inomhus i garderoben. Funkade utmärkt utan att ladda, stoppade bara i det och startade när det var dags för garagetouring.
Är lite rädd för att mixtra med det elektriska - utifall voltregulatorn/likriktaren skulle få spunk. :shock:
Faceplant säger: ATGATT (All The Gear All The Time)!
Because walking away in disgust beats riding away in an ambulance.
===
KTM 990 SMR-'12, Honda NX650 Dominator-'88, Suzuki DRZ400S-'00.
Avatar-bild av Meltrockphoto MC!

Användarvisningsbild
Donner
Donator 2017
Donator 2017
Inlägg: 3235
Blev medlem: mån aug 27, 2007 17:34
Ort: Landskrona

#6 Inlägg av Donner »

adrian_vg skrev:
Ajax skrev:Själv tog jag ur batteriet förra vintern, torkade det rent och ställde det inomhus i garderoben. Funkade utmärkt utan att ladda, stoppade bara i det och startade när det var dags för garagetouring.
Är lite rädd för att mixtra med det elektriska - utifall voltregulatorn/likriktaren skulle få spunk. :shock:
Nja det får den väl inte för att man plockar ut batteriet??
_______________________________________
VFR 800FI-01 "Movistar edition" *SÅLD*

Kör husbil, BMW R1200R och VFR750 -86 numera

Användarvisningsbild
adrian_vg
Hedersmedlem, Vila I Frid
Inlägg: 14482
Blev medlem: lör mar 15, 2008 17:10
Ort: Uppsala
Kontakt:

#7 Inlägg av adrian_vg »

Donner skrev:Nja det får den väl inte för att man plockar ut batteriet??
Man vet aldrig, jag har kommit att bli lite vidskeplig om allt det elektriska på VFR... På min första viffer, den vita, tvärdog likriktaren medan viffern stod i garaget. Ena dagen funkade den, nästa var den borta.
Faceplant säger: ATGATT (All The Gear All The Time)!
Because walking away in disgust beats riding away in an ambulance.
===
KTM 990 SMR-'12, Honda NX650 Dominator-'88, Suzuki DRZ400S-'00.
Avatar-bild av Meltrockphoto MC!

Användarvisningsbild
Ajax
Donator 2013
Inlägg: 608
Blev medlem: sön feb 07, 2010 22:51
Ort: Årsta

#8 Inlägg av Ajax »

adrian_vg skrev:
Donner skrev:Nja det får den väl inte för att man plockar ut batteriet??
Man vet aldrig, jag har kommit att bli lite vidskeplig om allt det elektriska på VFR... På min första viffer, den vita, tvärdog likriktaren medan viffern stod i garaget. Ena dagen funkade den, nästa var den borta.
Kanske dags att ge din svarta en chans? ;)
VFR 750 F - Red racetouring edition - Michelin Pilot Power, Stålomspunnet, Pretech 6-kolvsok, Öhlins-dämpare, K&N -filter, NWS-hugger, Titax-grepp, Scott-oiler, handtagsvärme

Användarvisningsbild
adrian_vg
Hedersmedlem, Vila I Frid
Inlägg: 14482
Blev medlem: lör mar 15, 2008 17:10
Ort: Uppsala
Kontakt:

#9 Inlägg av adrian_vg »

Ajax skrev:Kanske dags att ge din svarta en chans? ;)
Man borde väl egentligen. Jag är stolt över mitt rationella tänkande. Att vara vidskeplig i ett sånt här fall känns egentligen mest dumt. Men man vet ju aldrig... 8)
Faceplant säger: ATGATT (All The Gear All The Time)!
Because walking away in disgust beats riding away in an ambulance.
===
KTM 990 SMR-'12, Honda NX650 Dominator-'88, Suzuki DRZ400S-'00.
Avatar-bild av Meltrockphoto MC!

Användarvisningsbild
Donner
Donator 2017
Donator 2017
Inlägg: 3235
Blev medlem: mån aug 27, 2007 17:34
Ort: Landskrona

#10 Inlägg av Donner »

Ahh det är bara att koppla ur, utan spänning kan inget hända. Med spänning på däremot så kan det hända grejor om man har dålig kontakt nånstans, vilket tydligen händer på Vfr.
_______________________________________
VFR 800FI-01 "Movistar edition" *SÅLD*

Kör husbil, BMW R1200R och VFR750 -86 numera

Användarvisningsbild
Tyrannosaurus
Hedersmedlem, Vila I Frid
Inlägg: 4528
Blev medlem: ons jan 31, 2007 18:52
Ort: Huddinge, Stockholm
Kontakt:

#11 Inlägg av Tyrannosaurus »

Donner skrev:Ahh det är bara att koppla ur, utan spänning kan inget hända. Med spänning på däremot så kan det hända grejor om man har dålig kontakt nånstans, vilket tydligen händer på Vfr.
Ett tips är att alltid koppla ur minuspolen först och koppla in minuspolen sist. På det sättet slipper man att få gnistor eller någon form av kortis som kanske kan påverka regulatorn när man skruvar med pluspolen.
Robban
V65 Sabre / VF1100S -85
Såld/borta (tyvärr, men den har fått ett bra nytt hem, låter annonsen ligga kvar som runa)
V65 Sabre - Brute Force
Links portal
Bild
Bild

Användarvisningsbild
Donner
Donator 2017
Donator 2017
Inlägg: 3235
Blev medlem: mån aug 27, 2007 17:34
Ort: Landskrona

#12 Inlägg av Donner »

Tyrannosaurus skrev:
Donner skrev:Ahh det är bara att koppla ur, utan spänning kan inget hända. Med spänning på däremot så kan det hända grejor om man har dålig kontakt nånstans, vilket tydligen händer på Vfr.
Ett tips är att alltid koppla ur minuspolen först och koppla in minuspolen sist. På det sättet slipper man att få gnistor eller någon form av kortis som kanske kan påverka regulatorn när man skruvar med pluspolen.
Fick lära sej i skolan att det är just för att minska strömtoppar och att om man skruvar på minuspolen händer det inget om man skulle komma åt gods med verktygen.
_______________________________________
VFR 800FI-01 "Movistar edition" *SÅLD*

Kör husbil, BMW R1200R och VFR750 -86 numera

Användarvisningsbild
adrian_vg
Hedersmedlem, Vila I Frid
Inlägg: 14482
Blev medlem: lör mar 15, 2008 17:10
Ort: Uppsala
Kontakt:

#13 Inlägg av adrian_vg »

Tyrannosaurus skrev:Ett tips är att alltid koppla ur minuspolen först och koppla in minuspolen sist. På det sättet slipper man att få gnistor eller någon form av kortis som kanske kan påverka regulatorn när man skruvar med pluspolen.
Gör alltid så. Nåt gör jag rätt iaf map elen. ;-)
Faceplant säger: ATGATT (All The Gear All The Time)!
Because walking away in disgust beats riding away in an ambulance.
===
KTM 990 SMR-'12, Honda NX650 Dominator-'88, Suzuki DRZ400S-'00.
Avatar-bild av Meltrockphoto MC!

Skriv svar