Bränslemätaren visar för mycket

Skruva något på egen hand? Tips före - och efter.

Moderatorer: adrian_vg, Conseal

Meddelande
Författare
danlse
Medlem
Inlägg: 170
Blev medlem: lör feb 27, 2010 23:12
Ort: Stockholm(Segeltorp)

Bränslemätaren visar för mycket

#1 Inlägg av danlse »

Hej,

Har kört några dar sen jag tankade och nu har två pinnar slocknat från på mätarn. Normalt så slocknar den första pinnen nästan direkt när jag tankat och nästa strax efter.

Känns alltså som att mätarn nu visar för mycket.

Nån som har varit med om nåt liknande?

//Dan

VFR 2003

Användarvisningsbild
Fransson
Donator 2011
Inlägg: 379
Blev medlem: tis apr 10, 2007 18:13
Ort: hamneda.

#2 Inlägg av Fransson »

Kan det vara så att du tankat den stående på Centralstödet denna gång och normalt på sidostödet skiljer ett par liter nästan
VFR.800.-00
RÖD
SÅKLART

Användarvisningsbild
TG
Donator 2011
Inlägg: 1567
Blev medlem: sön jul 13, 2008 20:41
Ort: Månstad

#3 Inlägg av TG »

Håller med föregående talare!


Dessutom är viffern "lite" känslig ang bränsleförbrukning kontra körsätt... av någon underlig anledning dra de mindre när man gasar mer aktivt....
VFR 800 -02 (silver)
PC3, PAIR, FLAPPER, LEOVINCE... :D

Användarvisningsbild
adrian_vg
Hedersmedlem, Vila I Frid
Inlägg: 14482
Blev medlem: lör mar 15, 2008 17:10
Ort: Uppsala
Kontakt:

#4 Inlägg av adrian_vg »

Fransson skrev:Kan det vara så att du tankat den stående på Centralstödet denna gång och normalt på sidostödet skiljer ett par liter nästan
Vad Fransson sa!

Kör hellre efter trippen, nolla den ena vid varje tankning, den är säkrare än tankmätaren.
Faceplant säger: ATGATT (All The Gear All The Time)!
Because walking away in disgust beats riding away in an ambulance.
===
KTM 990 SMR-'12, Honda NX650 Dominator-'88, Suzuki DRZ400S-'00.
Avatar-bild av Meltrockphoto MC!

danlse
Medlem
Inlägg: 170
Blev medlem: lör feb 27, 2010 23:12
Ort: Stockholm(Segeltorp)

#5 Inlägg av danlse »

Nja jag tror det var som vanligt på sidostödet men jag ger det ett par dagar till så får vi se!

danlse
Medlem
Inlägg: 170
Blev medlem: lör feb 27, 2010 23:12
Ort: Stockholm(Segeltorp)

#6 Inlägg av danlse »

adrian_vg skrev:Kör hellre efter trippen, nolla den ena vid varje tankning, den är säkrare än tankmätaren.
Gjorde ju så i 6 år med min Hornet, en stor fördel nu är att jag slipper(Slapp) Det!

Användarvisningsbild
adrian_vg
Hedersmedlem, Vila I Frid
Inlägg: 14482
Blev medlem: lör mar 15, 2008 17:10
Ort: Uppsala
Kontakt:

#7 Inlägg av adrian_vg »

danlse skrev:Gjorde ju så i 6 år med min Hornet, en stor fördel nu är att jag slipper(Slapp) Det!
Jag började utan tankmätare också på min BMW R100RS för hundra år sen, och vanan sitter i, trots att jag numera välsignats med tankmätare. Behåll din gamla vana från Horneten. ;-)
Faceplant säger: ATGATT (All The Gear All The Time)!
Because walking away in disgust beats riding away in an ambulance.
===
KTM 990 SMR-'12, Honda NX650 Dominator-'88, Suzuki DRZ400S-'00.
Avatar-bild av Meltrockphoto MC!

Användarvisningsbild
TG
Donator 2011
Inlägg: 1567
Blev medlem: sön jul 13, 2008 20:41
Ort: Månstad

#8 Inlägg av TG »

Så länge man inte misstror (har fått stopp) sin tankmätare så lita på den :D
VFR 800 -02 (silver)
PC3, PAIR, FLAPPER, LEOVINCE... :D

Användarvisningsbild
blacken
Medlem
Inlägg: 4179
Blev medlem: tor aug 06, 2009 13:42

#9 Inlägg av blacken »

Även om man misstänker att man har en tankmätare med grav spunk. Så har man ju alltid reserven att tillgå, den kan ju i allafall inte fallera för en. 8)

Användarvisningsbild
Ajax
Donator 2013
Inlägg: 608
Blev medlem: sön feb 07, 2010 22:51
Ort: Årsta

#10 Inlägg av Ajax »

blacken skrev:Även om man misstänker att man har en tankmätare med grav spunk. Så har man ju alltid reserven att tillgå, den kan ju i allafall inte fallera för en. 8)
Och har man ingen reserv och dålig koll så får man gå. Nej, jag har inte provat det än men däremot testat så att jag vet att när röda lampan lyser så har jag cirka 2 liter kvar.
VFR 750 F - Red racetouring edition - Michelin Pilot Power, Stålomspunnet, Pretech 6-kolvsok, Öhlins-dämpare, K&N -filter, NWS-hugger, Titax-grepp, Scott-oiler, handtagsvärme

danlse
Medlem
Inlägg: 170
Blev medlem: lör feb 27, 2010 23:12
Ort: Stockholm(Segeltorp)

#11 Inlägg av danlse »

blacken skrev:Även om man misstänker att man har en tankmätare med grav spunk. Så har man ju alltid reserven att tillgå, den kan ju i allafall inte fallera för en. 8)
Inte finns det väl reserv på en 2003a?

Användarvisningsbild
adrian_vg
Hedersmedlem, Vila I Frid
Inlägg: 14482
Blev medlem: lör mar 15, 2008 17:10
Ort: Uppsala
Kontakt:

#12 Inlägg av adrian_vg »

danlse skrev:Inte finns det väl reserv på en 2003a?
Jo, sista stapeln i tankmätaren blinkar när reserven är på.
Faceplant säger: ATGATT (All The Gear All The Time)!
Because walking away in disgust beats riding away in an ambulance.
===
KTM 990 SMR-'12, Honda NX650 Dominator-'88, Suzuki DRZ400S-'00.
Avatar-bild av Meltrockphoto MC!

Användarvisningsbild
Conseal
Administratör VFR-Forum
Inlägg: 4446
Blev medlem: tor mar 22, 2007 13:15
Ort: S-tälje
Kontakt:

#13 Inlägg av Conseal »

adrian_vg skrev:
danlse skrev:Inte finns det väl reserv på en 2003a?
Jo, sista stapeln i tankmätaren blinkar när reserven är på.
Precis .. men om mätaren inte funkar som den ska så har man ju inte samma koll som med en kran...
På avstånd är allt vackert

HONDA VFR800FA ABS -02
Yamaha FZ8N ABS -13
BMW G650GS -14
Yamaha TT350 -89 *såld*
HONDA VTR1000F -03 *inbytt*
HONDA VFR800FI -99 *krashad*
HONDA VT750C2 -04 *såld*

Excalibur105 skrev: Välkommen till internets BÄSTA forum.

danlse
Medlem
Inlägg: 170
Blev medlem: lör feb 27, 2010 23:12
Ort: Stockholm(Segeltorp)

#14 Inlägg av danlse »

Nej om mätarn är opålitlig så funkar väl inte reserven heller eller har den en egen givare?

Kran känns ju säkrare på så sätt. Hände ju dock ibland att man fick stopp och då var det alltid spännande att se om man hade kommit ihåg och vrida tillbaks från reserv till normal efter förra stoppet eller om det verkligen var heltorrt i tanken..

Användarvisningsbild
adrian_vg
Hedersmedlem, Vila I Frid
Inlägg: 14482
Blev medlem: lör mar 15, 2008 17:10
Ort: Uppsala
Kontakt:

#15 Inlägg av adrian_vg »

danlse skrev:Nej om mätarn är opålitlig så funkar väl inte reserven heller eller har den en egen givare?

Kran känns ju säkrare på så sätt. Hände ju dock ibland att man fick stopp och då var det alltid spännande att se om man hade kommit ihåg och vrida tillbaks från reserv till normal efter förra stoppet eller om det verkligen var heltorrt i tanken..
Som sagt, använd trippen ist. ;-)
Faceplant säger: ATGATT (All The Gear All The Time)!
Because walking away in disgust beats riding away in an ambulance.
===
KTM 990 SMR-'12, Honda NX650 Dominator-'88, Suzuki DRZ400S-'00.
Avatar-bild av Meltrockphoto MC!

Skriv svar