Bildrulletråden

Här snackar vi om sånt som inte är mc-relaterat såsom film, musik och hemelektronik.

Moderator: adrian_vg

Meddelande
Författare
Robert
Medlem

#361 Inlägg av Robert »

Mister skrev:Kom hem till min hemstad efter ett besök i landet Skåne i helgen.
I bilen framför mig ser jag en hand sticks ut, genom den öppnade rutan.... och en cigarretfimp kastas.....som hamnar på mig som ligger bakom. :shock:

Va fan, hur tänker folk :x
Jo, sen har vi ju den klassiska spolarvätskan. Gärna en solig dag i motljus då man kör med visir uppe och bara brillor... :evil:
Förare från -67, VFR -00 Röd, svarta hjul.
VFR från -88, Röd med vita hjul *RIP*

Användarvisningsbild
StigH
Donator 2014
Kontakt:

#362 Inlägg av StigH »

Mister skrev:Va fan, hur tänker folk :x
Tänker??
Är du inte lite väl optimistisk nu??
Ang köra i Tyskland.. Upplevde samma som den skribenten, folk var där betydligt hänsynsfullare än hemma, en mognare sorts körning helt enkelt.. :D
Necessity is supposed to be the mother of invention, but desperation works even better...
VF750C --82-83

Användarvisningsbild
adrian_vg
Hedersmedlem, Vila I Frid
Kontakt:

#363 Inlägg av adrian_vg »

Gnälltajm...

Åkte hemåt från jobbet runt 19-tiden idag (serverproblem, fråga inte, var lagom mjuk i skallen efteråt...).

Såg ett halvdussin eller så motorcyklister på sporthojar och fighters komma i sick-sackformation på huvudleden jag skulle in på. Blev glad åt att inte alla motorcyklister gått i ide riktigt än. Men vänta... Det där gick j@vligt snabbt! Måste ha varit minst 70km/h på 50-vägen! Inte så smart tänkte jag just där och då, och förberedde mig att köra in på huvudleden.

Kollade åt höger mot cykelbanan där cyklister brukar komma farande som jehun. En av motorcyklisterna jag alldeles nyss såg köra förbi i rasande fart, tyckte det var en bra idé att köra upp på cykelbanan i minst 70km/h och köra om bilen som körde i högerfilen! Bilen tvärbromsar. Killen på motorcykeln studsar ut på vägen igen alldeles innan busskuren där en grupp människor stod och såg alldeles förskräckta ut. Hade killen kört snabbare, hade han kört in i en grupp med halvdussinet människor!

Jag är nu inne på huvudleden, accelererar och kör förbi busskuren i runt 50 knyck. Det var inga snälla blickar jag fick... :?

En bit fram ser jag gruppen med mc-dårarna köra som en svärm getingar till höger och vänster om bilarna rakt genom en korsning - tror banne mig det var rött också.

Va' faaan!??! :shock:

Hur mycket har deras idiotier skadat mc-kollektivet?! Hood-puckon!
Faceplant säger: ATGATT (All The Gear All The Time)!
Because walking away in disgust beats riding away in an ambulance.
===
KTM 990 SMR-'12, Honda NX650 Dominator-'88, Suzuki DRZ400S-'00.
Avatar-bild av Meltrockphoto MC!

Användarvisningsbild
blacken
Medlem

#364 Inlägg av blacken »

adrian_vg skrev:Gnälltajm...

Åkte hemåt från jobbet runt 19-tiden idag (serverproblem, fråga inte, var lagom mjuk i skallen efteråt...).

Såg ett halvdussin eller så motorcyklister på sporthojar och fighters komma i sick-sackformation på huvudleden jag skulle in på. Blev glad åt att inte alla motorcyklister gått i ide riktigt än. Men vänta... Det där gick j@vligt snabbt! Måste ha varit minst 70km/h på 50-vägen! Inte så smart tänkte jag just där och då, och förberedde mig att köra in på huvudleden.

Kollade åt höger mot cykelbanan där cyklister brukar komma farande som jehun. En av motorcyklisterna jag alldeles nyss såg köra förbi i rasande fart, tyckte det var en bra idé att köra upp på cykelbanan i minst 70km/h och köra om bilen som körde i högerfilen! Bilen tvärbromsar. Killen på motorcykeln studsar ut på vägen igen alldeles innan busskuren där en grupp människor stod och såg alldeles förskräckta ut. Hade killen kört snabbare, hade han kört in i en grupp med halvdussinet människor!

Jag är nu inne på huvudleden, accelererar och kör förbi busskuren i runt 50 knyck. Det var inga snälla blickar jag fick... :?

En bit fram ser jag gruppen med mc-dårarna köra som en svärm getingar till höger och vänster om bilarna rakt genom en korsning - tror banne mig det var rött också.

Va' faaan!??! :shock:

Hur mycket har deras idiotier skadat mc-kollektivet?! Hood-puckon!
Du får se det med lite distans, för Darwin är en stor faktor för hojkollektivet. Samt att dom får in fina "reservdelar" på sjukhusen tack vare dylika puckon. Kände en kirurg som sade det..

Men förståss, man ska nog inte döma för hårt eller mycket. Man har ju själv varit ung.. :D

Användarvisningsbild
adrian_vg
Kontakt:

#365 Inlägg av adrian_vg »

blacken skrev:Du får se det med lite distans, för Darwin är en stor faktor för hojkollektivet. Samt att dom får in fina "reservdelar" på sjukhusen tack vare dylika puckon. Kände en kirurg som sade det..

Men förståss, man ska nog inte döma för hårt eller mycket. Man har ju själv varit ung.. :D
Jag tycker du har lite för mycket distans till händelsen. Jag tycker detta är allvarligt.

Om vi nu bortser från den eventuella "image"-skada puckona åsamkat mc-kollektivet i stort, är det fortfarande en ganska seriös sak att få för sig att köra på en cykelbana i 70 knyck, för att köra om en bil :roll:, och med liten marginal undvika att köra ihjäl helt oskyddade och oskyldiga människor.

Hade jag sett någon av nummerplåtarna på gruppen hade jag bussat polisen på dem. Jag vill inte få skäll för att andra motorcyklister bär sig åt som stolpskott...
===

Användarvisningsbild
blacken
Medlem

#366 Inlägg av blacken »

adrian_vg skrev:
blacken skrev:Du får se det med lite distans, för Darwin är en stor faktor för hojkollektivet. Samt att dom får in fina "reservdelar" på sjukhusen tack vare dylika puckon. Kände en kirurg som sade det..

Jag tycker du har lite för mycket distans till händelsen. Jag tycker detta är allvarligt.

Om vi nu bortser från den eventuella "image"-skada puckona åsamkat mc-kollektivet i stort, är det fortfarande en ganska seriös sak att få för sig att köra på en cykelbana i 70 knyck, för att köra om en bil :roll:, och med liten marginal undvika att köra ihjäl helt oskyddade och oskyldiga människor.

Hade jag sett någon av nummerplåtarna på gruppen hade jag bussat polisen på dem. Jag vill inte få skäll för att andra motorcyklister bär sig åt som stolpskott...
Life sucks.. :D

Användarvisningsbild
StigH
Donator 2014
Kontakt:

#367 Inlägg av StigH »

blacken skrev:Life sucks.. :D
I fall som detta sätter jag min fulla tillit till Darwin...
Necessity is supposed to be the mother of invention, but desperation works even better...
VF750C --82-83

Användarvisningsbild
Tyrannosaurus
Kontakt:

#368 Inlägg av Tyrannosaurus »

adrian_vg skrev:Såg ett halvdussin eller så motorcyklister på sporthojar och fighters komma i sick-sackformation på huvudleden jag skulle in på. Blev glad åt att inte alla motorcyklister gått i ide riktigt än. Men vänta... Det där gick j@vligt snabbt! Måste ha varit minst 70km/h på 50-vägen! Inte så smart tänkte jag just där och då, och förberedde mig att köra in på huvudleden.
Men... 70 på 50-väg är väl inte så farligt, det var ju inte ens mach2 :twisted:
170 på 50-väg då hade jag förstått om du hade börjat gny lite :wink:
Robban
V65 Sabre / VF1100S -85
Såld/borta (tyvärr, men den har fått ett bra nytt hem, låter annonsen ligga kvar som runa)
V65 Sabre - Brute Force
Links portal
Bild
Bild

Användarvisningsbild
adrian_vg
Kontakt:

#369 Inlägg av adrian_vg »

Blacken et al:

Om vi bortser från hastigheten, tycker ni verkligen att det är ok att köra med mc i runt 70km/h på en cykelbana köra om en bil och med liten marginal undvika att köra på en grupp människor?

Jag är minst sagt förvånad över er inställning till en sån här allvarlig händelse. Många av er tycker inte om bli trängda av bilar i köer, eller bilister som struntar i väjningsplikt. Är det isf för mycket begärt att vi som motorcyklister ska leva som vi lär?

Eller handlar det om att ni försöker förtränga att några av våra motorcykelkollegor beter sig som svin i trafiken?
===

Användarvisningsbild
blacken
Medlem

#370 Inlägg av blacken »

adrian_vg skrev:Blacken et al:

Om vi bortser från hastigheten, tycker ni verkligen att det är ok att köra med mc i runt 70km/h på en cykelbana köra om en bil och med liten marginal undvika att köra på en grupp människor?

Jag är minst sagt förvånad över er inställning till en sån här allvarlig händelse. Många av er tycker inte om bli trängda av bilar i köer, eller bilister som struntar i väjningsplikt. Är det isf för mycket begärt att vi som motorcyklister ska leva som vi lär?

Eller handlar det om att ni försöker förtränga att några av våra motorcykelkollegor beter sig som svin i trafiken?
Tja? vad ska man säga, visst "dumt" är det, men hur är det med subjektiviteten? du uppfattade det säkert som "livsfarligt" men nötskallen som körde "kände" att det var lugnt utifrån tidigare erfarenhets parametrar att "no sweat" så att säga. Ja,ja inte blåsa huvudsäkringen nu :D utan försök att se det med ungdomens självsäkra arrogans så kan man förstå att dylika fadäser äger rum, inte för att man kan eller ska försvara dom för sitt tilltag men ändå så att säga. Och själv så kan jag inte "döma" dom så hårt, för man var/ är inte ett spår bättre själv ibland ..

Och om du hade fått deras regnummer vad hade du kunnat göra?.. :D

Användarvisningsbild
Tyrannosaurus
Kontakt:

#371 Inlägg av Tyrannosaurus »

blacken skrev:
adrian_vg skrev:Blacken et al:

Tja? vad ska man säga, visst "dumt" är det, men hur är det med subjektiviteten? du uppfattade det säkert som "livsfarligt" men nötskallen som körde "kände" att det var lugnt utifrån tidigare erfarenhets parametrar att "no sweat" så att säga. Ja,ja inte blåsa huvudsäkringen nu :D utan försök att se det med ungdomens självsäkra arrogans så kan man förstå att dylika fadäser äger rum, inte för att man kan eller ska försvara dom för sitt tilltag men ändå så att säga. Och själv så kan jag inte "döma" dom så hårt, för man var/ är inte ett spår bättre själv ibland ..

Och om du hade fått deras regnummer vad hade du kunnat göra?.. :D
Ack ja. Tänk om Adrian hade varit med på 70-80-talets race (sist bjuder på fika) mellan McDonalds Sveavägen och Allmänna gränd (Gröna lund) då hade han garanterat blåst "huvudsäkringen", inte minst då ganska många körde med rensade megafoner :twisted: :wink:
Det var tider det! 8) :twisted: :wink:

En Artikel och några sanna historier från den tiden
Saknar det på något sätt, för fan vad kul vi hade :D

Vadå omkörning på höger sida? Man körde om på alla sidor! Och undan gick det, men Farbror Blå (som var Farbror svart-vit på den tiden) var inte alltid så glada på oss :twisted: :lol:
Robban
V65 Sabre / VF1100S -85
Såld/borta (tyvärr, men den har fått ett bra nytt hem, låter annonsen ligga kvar som runa)
V65 Sabre - Brute Force
Links portal
Bild
Bild

Användarvisningsbild
adrian_vg
Kontakt:

#372 Inlägg av adrian_vg »

blacken skrev:Tja? vad ska man säga, visst "dumt" är det, men hur är det med subjektiviteten? du uppfattade det säkert som "livsfarligt" men nötskallen som körde "kände" att det var lugnt utifrån tidigare erfarenhets parametrar att "no sweat" så att säga. Ja,ja inte blåsa huvudsäkringen nu :D utan försök att se det med ungdomens självsäkra arrogans så kan man förstå att dylika fadäser äger rum, inte för att man kan eller ska försvara dom för sitt tilltag men ändå så att säga. Och själv så kan jag inte "döma" dom så hårt, för man var/ är inte ett spår bättre själv ibland ..
Nejdå inga säkringar bränns här, men det känns så meningslöst att jobba som ett djur för att dels utbilda motorcyklister på Knixkörningarna för egna pengar och på min fritid, sen vara en exemplarisk motorcyklist/mc-diplomat på de allmänna vägarna och allmänt lobba för att motorcyklister finns, att vi är snälla osv och får faktiskt en viss cred av allmänheten. Sen kommer några puckon och förstör allt man jobbat för på trettio sekunder blankt...

blacken skrev:Och om du hade fått deras regnummer vad hade du kunnat göra?.. :D
Ringa polisen och rapportera en grupp motorcyklister som kör trafikfarligt. Inte för att Polisen skulle ha hunnit ifatt dem, men...
===

Användarvisningsbild
Blåviffer
Medlem

#373 Inlägg av Blåviffer »

adrian_vg skrev:
blacken skrev:Tja? vad ska man säga, visst "dumt" är det, men hur är det med subjektiviteten? du uppfattade det säkert som "livsfarligt" men nötskallen som körde "kände" att det var lugnt utifrån tidigare erfarenhets parametrar att "no sweat" så att säga. Ja,ja inte blåsa huvudsäkringen nu :D utan försök att se det med ungdomens självsäkra arrogans så kan man förstå att dylika fadäser äger rum, inte för att man kan eller ska försvara dom för sitt tilltag men ändå så att säga. Och själv så kan jag inte "döma" dom så hårt, för man var/ är inte ett spår bättre själv ibland ..
Nejdå inga säkringar bränns här, men det känns så meningslöst att jobba som ett djur för att dels utbilda motorcyklister på Knixkörningarna för egna pengar och på min fritid, sen vara en exemplarisk motorcyklist/mc-diplomat på de allmänna vägarna och allmänt lobba för att motorcyklister finns, att vi är snälla osv och får faktiskt en viss cred av allmänheten. Sen kommer några puckon och förstör allt man jobbat för på trettio sekunder blankt...
Det är väl bara så att folk under 25 (kanske en del något äldre också) på sporthojar/fighters är en rätt hopplös grupp att nå. Man är rätt bra på att förtränga risker då, speciellt som man har jäkligt kul under tiden. Man köper väl knappast fireblade t ex för att köra 70? Sån är förklaringen även om det knappast rättfärdigar något. Jag har väl också kört ganska mycket (för?) fort men jag har alltid haft vett nog att göra det där man i första hand riskerar bryta sin egen nacke. Ung & dum men inte helpantad så att säga...

Annars håller jag med till 100%. Jag blir skitförbannad när jag ser folk köra över 100 på smågator i stan eller göra wheelies förbi övergångsställen med folk på. Det skadar alla motorcyklister (t ex i form av höjda premier) men framförallt det allmänna anseendet. Motorcyklister blir synonymt med ligister. Däremot har jag ingen bra idé på hur man skulle komma åt problemet...
Yamaha XT1200Z Super Teneré -11
Honda VFR 800Fi -00 // Inbytt

Användarvisningsbild
adrian_vg
Kontakt:

#374 Inlägg av adrian_vg »

Blåviffer skrev:Man köper väl knappast fireblade t ex för att köra 70? Sån är förklaringen även om det knappast rättfärdigar något.
Måste man köra som om man har eld i baken om man har en sporthoj? Går det inte att köra sansat och ändå ha kul?

Blåviffer skrev:Däremot har jag ingen bra idé på hur man skulle komma åt problemet...
Dessvärre är det nog så att de man skulle behöva nå och attitydjustera, oftast är de som antingen inte bryr sig eller så... når man dem bara inte... :roll: F@n... :?

Nå, livet går vidare... :)
===

Användarvisningsbild
StigH
Donator 2014
Kontakt:

#375 Inlägg av StigH »

adrian_vg skrev:Dessvärre är det nog så att de man skulle behöva nå och attitydjustera, oftast är de som antingen inte bryr sig eller så... når man dem bara inte... :roll: F@n... :?
Nå, livet går vidare... :)
Inte för alla.
Ofta avslutas det mycket hastigt för de "icke attitydjusterade".. :roll:
VF750C --82-83

Skriv svar