VFR750 -90 startproblem!

Skruva något på egen hand? Tips före - och efter.

Moderatorer: adrian_vg, Conseal

Meddelande
Författare
Användarvisningsbild
moshh
Donator 2009
Inlägg: 247
Blev medlem: sön mar 01, 2009 20:23
Ort: Göteborg

VFR750 -90 startproblem!

#1 Inlägg av moshh »

Hojen stod i garaget i ca.2 veckor och när jag skulle köra till jobbet en dag
så gick den inte att starta, det sa liksom bara "klick" när jag tryckte elstart.
Jag tyckte detta var väldigt konstigt då batteriet är helt nytt men ställde det
ändå på laddning. Efter laddningen var det samma sak. Fulladdat batteri men
hojen startar ändå inte. Här har ni ett klipp:

[youtube]http://www.youtube.com/watch?v=DsIDxGrMK8M[/youtube]
Som ni ser (hör) så går startmotorn inte som den ska så jag gissar på att det
är den det är fel på? Det är lite konstigt då den ibland bara klickar men
ibland går den ju ändå runt. Hojen har aldrig varit svårtstartad innan men
nu startar den ju inte när startmotorn går runt heller. Jag testade att springa
igång den och då startade den direkt.

Vad har ni för tankar?
--------------------------
2008-2010 VFR 750F -87
2010-2017 VFR 750F -90
2017-2022 Ducati Supersport S - 17

Användarvisningsbild
Tommy Gsson
Donator 2023
Inlägg: 2167
Blev medlem: fre aug 15, 2008 09:46
Ort: Enköping

#2 Inlägg av Tommy Gsson »

Startmotorkopplingen. Precis sådär var min, provade med en annan startmotor blev inge bättre, bytte startmotorkoppling så blev det bra.
T.
Tommy
VFR800-00 GPR Sandys DJIII K&N / RCV213-S look.
VFR800-01 GPR Sandys DJIV PiperCross / Movistar look.
VTR1000SP1 SÅLD
VFR750F-88 Ferrita+Dynojet+ShindengenMosFetRegulator R.I.P

Användarvisningsbild
moshh
Donator 2009
Inlägg: 247
Blev medlem: sön mar 01, 2009 20:23
Ort: Göteborg

#3 Inlägg av moshh »

Hmm, hur/vart sitter startmotorkopplingen? Är den billigare eller dyrare än en startmotor?
--------------------------
2008-2010 VFR 750F -87
2010-2017 VFR 750F -90
2017-2022 Ducati Supersport S - 17

Användarvisningsbild
blacken
Medlem
Inlägg: 4179
Blev medlem: tor aug 06, 2009 13:42

#4 Inlägg av blacken »

moshh skrev:Hmm, hur/vart sitter startmotorkopplingen? Är den billigare eller dyrare än en startmotor?
Den sitter bakom höger motorkåpa (samma som kopplingen). skulle även i första hand glutta på att jordanslutningar till startmotorn, sedan startmotorn i samband med att du river startmotorkopplingen, för det kan även vara så att dina kol/kollektorn i startmotorn bängar sig lite granna..

Användarvisningsbild
StigH
Donator 2014
Inlägg: 450
Blev medlem: lör dec 19, 2009 19:50
Ort: Jönköping (utanför)
Kontakt:

#5 Inlägg av StigH »

moshh skrev:Hmm, hur/vart sitter startmotorkopplingen? Är den billigare eller dyrare än en startmotor?
Billigast är att till en början ladda batteriet..
Eller en parallel startkabel till ett löst bilbatteri
Av filmen att döma så nästan slocknar ju lamporna på panelen när du försöker starta, de funkar ju som voltmeter..
Så vad du än tror, acken är INTE fulladdad, eller, kanske bara "dålig"?
Ett starthjälpsbatter visar på vad.
Necessity is supposed to be the mother of invention, but desperation works even better...
VF750C --82-83

Användarvisningsbild
moshh
Donator 2009
Inlägg: 247
Blev medlem: sön mar 01, 2009 20:23
Ort: Göteborg

#6 Inlägg av moshh »

StigH skrev:
moshh skrev:Hmm, hur/vart sitter startmotorkopplingen? Är den billigare eller dyrare än en startmotor?
Billigast är att till en början ladda batteriet..
Eller en parallel startkabel till ett löst bilbatteri
Av filmen att döma så nästan slocknar ju lamporna på panelen när du försöker starta, de funkar ju som voltmeter..
Så vad du än tror, acken är INTE fulladdad, eller, kanske bara "dålig"?
Ett starthjälpsbatter visar på vad.
Du hade mycket rätt. Batteriet är inte laddat. Testade med ett annat batteri
och hojen gick igång direkt. Har även köpt en ny laddare nu som visar att
batteriet är fulladdat men det fungerar ändå inte. Vad kan det bero på?
Batteriet är nästan helt nytt, tycker det är konstigt att det bara lägger av
så bara av att hojen stått still i två veckor...
--------------------------
2008-2010 VFR 750F -87
2010-2017 VFR 750F -90
2017-2022 Ducati Supersport S - 17

Användarvisningsbild
blacken
Medlem
Inlägg: 4179
Blev medlem: tor aug 06, 2009 13:42

#7 Inlägg av blacken »

moshh skrev:
StigH skrev:
moshh skrev:Hmm, hur/vart sitter startmotorkopplingen? Är den billigare eller dyrare än en startmotor?
Billigast är att till en början ladda batteriet..
Eller en parallel startkabel till ett löst bilbatteri
Av filmen att döma så nästan slocknar ju lamporna på panelen när du försöker starta, de funkar ju som voltmeter..
Så vad du än tror, acken är INTE fulladdad, eller, kanske bara "dålig"?
Ett starthjälpsbatter visar på vad.
Du hade mycket rätt. Batteriet är inte laddat. Testade med ett annat batteri
och hojen gick igång direkt. Har även köpt en ny laddare nu som visar att
batteriet är fulladdat men det fungerar ändå inte. Vad kan det bero på?
Batteriet är nästan helt nytt, tycker det är konstigt att det bara lägger av
så bara av att hojen stått still i två veckor...
Något ligger och "tjyvar" ström någonstans.

Användarvisningsbild
stefan
Donator 2009
Inlägg: 302
Blev medlem: sön aug 31, 2008 16:44
Ort: Huddinge

#8 Inlägg av stefan »

moshh skrev: Du hade mycket rätt. Batteriet är inte laddat. Testade med ett annat batteri
och hojen gick igång direkt. Har även köpt en ny laddare nu som visar att
batteriet är fulladdat men det fungerar ändå inte. Vad kan det bero på?
Batteriet är nästan helt nytt, tycker det är konstigt att det bara lägger av
så bara av att hojen stått still i två veckor...
Troligen är det någon "platta" som lostnat i batteriet då får man detta fenomen. Det finns tillräckligt med Volt men inga Ampere. Laddaren känner av volten. Att batteriet är nytt är tyvärr ingen garanti.

Ett tipps är Biltemas underhållsfria batterier som jag tycker är toppen.

MVH Stefan
CBR 600rr -07

Användarvisningsbild
StigH
Donator 2014
Inlägg: 450
Blev medlem: lör dec 19, 2009 19:50
Ort: Jönköping (utanför)
Kontakt:

#9 Inlägg av StigH »

Om du har nåt som smygdrar ström och du har kört batteriet helt i botten, då menar jag rejält i botten, så kan man nog betrakta det som förstört...
En liten "feature" i moderna batterier.. :roll:
Möjligen kan en C-tek laddare friska upp det till "användbarhet", men helt bra.. näää
Användande av en multmeter på amp-området (min2A) rekommenderas!
Sen kan man gå neråt på områdena och kolla hur mkt som läcker ut...
Inget ska förstås vara igång under mätningen som lämpligen görs på jordsidan av batteriet
Necessity is supposed to be the mother of invention, but desperation works even better...
VF750C --82-83

Skriv svar