VFR750 -90 startproblem!
Moderatorer: adrian_vg, Conseal
VFR750 -90 startproblem!
Hojen stod i garaget i ca.2 veckor och när jag skulle köra till jobbet en dag
så gick den inte att starta, det sa liksom bara "klick" när jag tryckte elstart.
Jag tyckte detta var väldigt konstigt då batteriet är helt nytt men ställde det
ändå på laddning. Efter laddningen var det samma sak. Fulladdat batteri men
hojen startar ändå inte. Här har ni ett klipp:
[youtube]http://www.youtube.com/watch?v=DsIDxGrMK8M[/youtube]
Som ni ser (hör) så går startmotorn inte som den ska så jag gissar på att det
är den det är fel på? Det är lite konstigt då den ibland bara klickar men
ibland går den ju ändå runt. Hojen har aldrig varit svårtstartad innan men
nu startar den ju inte när startmotorn går runt heller. Jag testade att springa
igång den och då startade den direkt.
Vad har ni för tankar?
så gick den inte att starta, det sa liksom bara "klick" när jag tryckte elstart.
Jag tyckte detta var väldigt konstigt då batteriet är helt nytt men ställde det
ändå på laddning. Efter laddningen var det samma sak. Fulladdat batteri men
hojen startar ändå inte. Här har ni ett klipp:
[youtube]http://www.youtube.com/watch?v=DsIDxGrMK8M[/youtube]
Som ni ser (hör) så går startmotorn inte som den ska så jag gissar på att det
är den det är fel på? Det är lite konstigt då den ibland bara klickar men
ibland går den ju ändå runt. Hojen har aldrig varit svårtstartad innan men
nu startar den ju inte när startmotorn går runt heller. Jag testade att springa
igång den och då startade den direkt.
Vad har ni för tankar?
--------------------------
2008-2010 VFR 750F -87
2010-2017 VFR 750F -90
2017-2022 Ducati Supersport S - 17
2008-2010 VFR 750F -87
2010-2017 VFR 750F -90
2017-2022 Ducati Supersport S - 17
- Tommy Gsson
- Donator 2023
- Inlägg: 2167
- Blev medlem: fre aug 15, 2008 09:46
- Ort: Enköping
Startmotorkopplingen. Precis sådär var min, provade med en annan startmotor blev inge bättre, bytte startmotorkoppling så blev det bra.
T.
T.
Tommy
VFR800-00 GPR Sandys DJIII K&N / RCV213-S look.
VFR800-01 GPR Sandys DJIV PiperCross / Movistar look.
VTR1000SP1 SÅLD
VFR750F-88 Ferrita+Dynojet+ShindengenMosFetRegulator R.I.P
VFR800-00 GPR Sandys DJIII K&N / RCV213-S look.
VFR800-01 GPR Sandys DJIV PiperCross / Movistar look.
VTR1000SP1 SÅLD
VFR750F-88 Ferrita+Dynojet+ShindengenMosFetRegulator R.I.P
Den sitter bakom höger motorkåpa (samma som kopplingen). skulle även i första hand glutta på att jordanslutningar till startmotorn, sedan startmotorn i samband med att du river startmotorkopplingen, för det kan även vara så att dina kol/kollektorn i startmotorn bängar sig lite granna..moshh skrev:Hmm, hur/vart sitter startmotorkopplingen? Är den billigare eller dyrare än en startmotor?
- StigH
- Donator 2014
- Inlägg: 450
- Blev medlem: lör dec 19, 2009 19:50
- Ort: Jönköping (utanför)
- Kontakt:
Billigast är att till en början ladda batteriet..moshh skrev:Hmm, hur/vart sitter startmotorkopplingen? Är den billigare eller dyrare än en startmotor?
Eller en parallel startkabel till ett löst bilbatteri
Av filmen att döma så nästan slocknar ju lamporna på panelen när du försöker starta, de funkar ju som voltmeter..
Så vad du än tror, acken är INTE fulladdad, eller, kanske bara "dålig"?
Ett starthjälpsbatter visar på vad.
Necessity is supposed to be the mother of invention, but desperation works even better...
VF750C --82-83
VF750C --82-83
Du hade mycket rätt. Batteriet är inte laddat. Testade med ett annat batteriStigH skrev:Billigast är att till en början ladda batteriet..moshh skrev:Hmm, hur/vart sitter startmotorkopplingen? Är den billigare eller dyrare än en startmotor?
Eller en parallel startkabel till ett löst bilbatteri
Av filmen att döma så nästan slocknar ju lamporna på panelen när du försöker starta, de funkar ju som voltmeter..
Så vad du än tror, acken är INTE fulladdad, eller, kanske bara "dålig"?
Ett starthjälpsbatter visar på vad.
och hojen gick igång direkt. Har även köpt en ny laddare nu som visar att
batteriet är fulladdat men det fungerar ändå inte. Vad kan det bero på?
Batteriet är nästan helt nytt, tycker det är konstigt att det bara lägger av
så bara av att hojen stått still i två veckor...
--------------------------
2008-2010 VFR 750F -87
2010-2017 VFR 750F -90
2017-2022 Ducati Supersport S - 17
2008-2010 VFR 750F -87
2010-2017 VFR 750F -90
2017-2022 Ducati Supersport S - 17
Något ligger och "tjyvar" ström någonstans.moshh skrev:Du hade mycket rätt. Batteriet är inte laddat. Testade med ett annat batteriStigH skrev:Billigast är att till en början ladda batteriet..moshh skrev:Hmm, hur/vart sitter startmotorkopplingen? Är den billigare eller dyrare än en startmotor?
Eller en parallel startkabel till ett löst bilbatteri
Av filmen att döma så nästan slocknar ju lamporna på panelen när du försöker starta, de funkar ju som voltmeter..
Så vad du än tror, acken är INTE fulladdad, eller, kanske bara "dålig"?
Ett starthjälpsbatter visar på vad.
och hojen gick igång direkt. Har även köpt en ny laddare nu som visar att
batteriet är fulladdat men det fungerar ändå inte. Vad kan det bero på?
Batteriet är nästan helt nytt, tycker det är konstigt att det bara lägger av
så bara av att hojen stått still i två veckor...
Troligen är det någon "platta" som lostnat i batteriet då får man detta fenomen. Det finns tillräckligt med Volt men inga Ampere. Laddaren känner av volten. Att batteriet är nytt är tyvärr ingen garanti.moshh skrev: Du hade mycket rätt. Batteriet är inte laddat. Testade med ett annat batteri
och hojen gick igång direkt. Har även köpt en ny laddare nu som visar att
batteriet är fulladdat men det fungerar ändå inte. Vad kan det bero på?
Batteriet är nästan helt nytt, tycker det är konstigt att det bara lägger av
så bara av att hojen stått still i två veckor...
Ett tipps är Biltemas underhållsfria batterier som jag tycker är toppen.
MVH Stefan
CBR 600rr -07
- StigH
- Donator 2014
- Inlägg: 450
- Blev medlem: lör dec 19, 2009 19:50
- Ort: Jönköping (utanför)
- Kontakt:
Om du har nåt som smygdrar ström och du har kört batteriet helt i botten, då menar jag rejält i botten, så kan man nog betrakta det som förstört...
En liten "feature" i moderna batterier..
Möjligen kan en C-tek laddare friska upp det till "användbarhet", men helt bra.. näää
Användande av en multmeter på amp-området (min2A) rekommenderas!
Sen kan man gå neråt på områdena och kolla hur mkt som läcker ut...
Inget ska förstås vara igång under mätningen som lämpligen görs på jordsidan av batteriet
En liten "feature" i moderna batterier..

Möjligen kan en C-tek laddare friska upp det till "användbarhet", men helt bra.. näää
Användande av en multmeter på amp-området (min2A) rekommenderas!
Sen kan man gå neråt på områdena och kolla hur mkt som läcker ut...
Inget ska förstås vara igång under mätningen som lämpligen görs på jordsidan av batteriet
Necessity is supposed to be the mother of invention, but desperation works even better...
VF750C --82-83
VF750C --82-83